Christer Fuglesang har tagit en överdos!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Christer Fuglesang har tagit en överdos!

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-07 22:48:13

"Inför ett hundratal nyfikna Almedalsbesökare drack Christer Fuglesang sin överdos av sömnmedlet Coffea Alfaplex i eftermiddags."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nu-ge ... 302596.svd
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Re: Christer Fuglesang har tagit en överdos!

Inläggav Parvlon » 2011-07-07 22:53:06

Det var nära det.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav lasseivägen » 2011-07-07 23:35:39

Men han har ju dessutom fått en dag uppallad efter sig när han for upp i rymden, för det är väll därför den heter Christers himmelfädsdag.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Laika » 2011-07-07 23:43:04

Tio gånger mer än den rekommenderade dosen? Och de bara förutsätter att om medicinen hade fungerat, så hade de dött som flugor av överdosen? Att de fortfarande lever tolkas som att medicinen är en bluff? Det är inte särskilt vetenskapligt och rationellt av dem om de tänker så. Att ta livet av sig med medicin är ganska knepigt.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Miche » 2011-07-07 23:57:04

De har säkert undersökt medicinen innan för att ta reda på att den är ofarlig och troligen verkningslös (som homeopatmedicin tydligen är)!

Homeopatin verkar bygga på att man ska tro på att medicinen fungerar (exakt samma effekt som placebo) samt att tillverkarna och homeoperna ska kunna tjäna pengar på att tillverka denna totalt verkningslösa medicin.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2011-07-07 23:58:56

Jag vet att det finns dom blir friska av homeopati.Förklara det?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav lasseivägen » 2011-07-08 0:05:31

Ju mer utspädd en homeopatmedisin är ju starkare är den.

motsvarande om man spär ut en snaps, en miljon gånger hur full blir man då.

Enligt beräkningar gjorda av kemister, kan det starkaste varianterna av homeopatmedicin bara slumpvis innehålla en molekyl som kommer från den ursprungliga "dekokten".
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Miche » 2011-07-08 0:11:10

kullan skrev:Jag vet att det finns dom blir friska av homeopati.Förklara det?

Samma effekt som placebo! Tror man på att det fungerar så fungerar all medicin bättre (verksam som overksam) jämfört med om man inte tror på det! Det har gjorts vetenskapliga undersökningar angående detta!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Le_inimitable » 2011-07-08 8:56:33

Laika skrev:Och de bara förutsätter att om medicinen hade fungerat, så hade de dött som flugor av överdosen?

Nej, det räcker väl med att de sover länge och eller djupt? (I alla fall med normal logik, men det kanske kan hända att med homeopatisk logik skulle en överdos vara att ta en hundradels tablett.)

Nu känner jag inte till vad det här gällde för nåt, men när James Randi gör samma sak så handlar det ibland om verkliga gifter i homeopatiskt kraftiga överdoser, som arsenik.

Vad jag inte begriper är hur det går att tjäna pengar på att bara sälja homeopatiska preparat, för alla som tror på det borde väl också veta att det räcker att köpa en svag medicin så kan man av den göra mer än ett livstidsförråd, både för sig själv och alla man känner och alla man inte känner, av en många många gånger starkare?
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Inläggav imperativ » 2011-07-09 8:36:17

kullan skrev:Jag vet att det finns dom blir friska av homeopati.Förklara det?

Vad led dom av?
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav kullan » 2011-07-09 8:45:36

imperativ skrev:Vad led dom av?

Ja, en hade nån allergi och vart fri från den.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Flawed » 2011-07-09 9:06:38

Naturalförloppet.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Mellanvärld » 2011-07-09 11:18:17

Överdos av utspätt vatten alltså.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Laika » 2011-07-09 16:04:00

Le_inimitable skrev:Vad jag inte begriper är hur det går att tjäna pengar på att bara sälja homeopatiska preparat, för alla som tror på det borde väl också veta att det räcker att köpa en svag medicin så kan man av den göra mer än ett livstidsförråd, både för sig själv och alla man känner och alla man inte känner, av en många många gånger starkare?

Jag tror att de som betalar för sådana mediciner inte bara betalar för preparatet i sig, utan också för försäljarens kunskaper. Det känns förmodligen tryggare för de flesta att köpa något av någon som påstår sig ha koll än att blanda själv.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-09 22:20:06

Någon sade att homeopatmedicin fungerar på djur. OM det är sant, och har bevisats på något sätt, så kan det ju knappast vara placebo.

För mig känns det svårt att "tro på" homeopatmediciner. Och dessutom så fungerar inte placebo på mig heller. Jag har aldrig någonsin fått någon sådan effekt.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lakrits » 2011-07-09 23:45:53

Bror Duktig skrev:Någon sade att homeopatmedicin fungerar på djur. OM det är sant, och har bevisats på något sätt, så kan det ju knappast vara placebo.

För mig känns det svårt att "tro på" homeopatmediciner. Och dessutom så fungerar inte placebo på mig heller. Jag har aldrig någonsin fått någon sådan effekt.

En stor brittisk reviewstudie (sammanställning av massor av forskningsartiklar) kunde för ett par år sedan med säkerhet slå fast att homeopatiska preparat inte har bättre effekt än placebo. Märk att Storbritannien har ett stort homeopatsjukhus i London, varifrån den mesta forskningen kom. Studien var ärlig och opartisk. Däremot har den extra omsorgen som visas inom alternativmedicinen en god effekt, som adderar till grundplaceboeffekten.

Nej, homeopatiska preparat fungerar inte på djur. Djur har inga förväntningar på den medicinska behandlingen, varför de inte heller upplever någon placeboeffekt. Detta gör EU:s regler till institutionaliserat djurplågeri eftersom de homeopatiska preparaten har företräde inom veterinärmedicinen på stora djur.

Homeopatin verkar enligt principen "lika botar lika". Ex.: Eftersom ögonen rinner av löksaft, så kan löken användas mot rinnande ögon eller eftersom blåsippans blad liknar en lever, så är den verksam mot leversjukdomar.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in