Det övernaturliga

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det övernaturliga

Inläggav ca » 2011-07-03 22:40:31

Var det små ansikten och hade de toppiga huvudbonader?
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Laika » 2011-07-05 0:29:46

KrigarSjäl skrev:Det vore intressant om folk sa att de sett tomtar & vättar på sina skogspromenader men idag ser alla ufos eller tror på ngt omskrivet new age-fenomen.

Nja. En bekant till mina föräldrar har på fullt allvar berättat att en liten tomte slog sällskap med honom en gång när han gick i skogen.

Grejen är väl att människor i alla tider har sett saker som är svåra att förklara. Hur de tolkas beror på vilka referensramar som finns tillgängliga. Tolkningen "tomtar och troll" är för de flesta moderna människor mer långsökt än "ufon i stil med Arkiv X" eller "spöken som i Det okända". Så visst går det trender i vad folk ser för konstigheter.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Lakrits » 2011-07-05 0:36:11

Om knytt och oknytt existerar, så är de per definition naturliga ting. Övernaturliga eller paranormala kan de endast vara så länge de a) inte existerar eller b) inte har bevisats existera. Detsamma gäller gudomar och andra figurer. Om de finns, så är de en del av naturen och får således räkna med att bli dissekerade.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Mellanvärld » 2011-07-05 0:45:54

Lakrits skrev:Om knytt och oknytt existerar, så är de per definition naturliga ting. Övernaturliga eller paranormala kan de endast vara så länge de a) inte existerar eller b) inte har bevisats existera. Detsamma gäller gudomar och andra figurer. Om de finns, så är de en del av naturen och får således räkna med att bli dissekerade.
helt rätt
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Pemer » 2011-07-05 1:00:04

Moggy skrev:
BigPete skrev:Mormor talar alltid om småtomtar i skogen, hon är fullt frisk och yrar inte utan för henne är de så jäkla stenhård verklighet.

Själv har jag inte sett eller upplevt något, visst kan man koppla ihop saker och göra sjukt långa samband men det är inget jag ägnar tid åt.

Det närmsta jag kommit är när exfrun testade vår nya kamera och tog ett par bilder rakt ut på ett kalhygge. När vi sedan öppnade fotot i datorn så kan man på bilden se 4-5 människoansikten i bilden, precis som du halv-framkallar två bilder samtidigt.
Ska leta fram den bilden igen, det har varit åtskilliga photoshopexperter som tittat på den, fullkomligt obehandlad men alla ser ansiktena, endel ser t.o.m. fler.

Övernaturligt eller inte, låter jag vara osagt. Dock rätt intressant.
Hjärnan kan forma rätt mycket åt oss utan att vi vet det.

Låter intressant, skulle gärna se bilden.

Hoppas du hittar den!

+1
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav BigPete » 2011-07-05 1:12:28

Jag hade inte kvar den, men exfrun sa sig ha bilderna kvar på en cd.
Bilden är nog 6-7 år gammal nu.

Lär få den här i dagarna så kastar jag upp för undersökning, kommer lägga upp den i orginalformat för nerladdning så får ni undersöka den exakt som den kom ur kameran :)

Det var tydligen två bilder, ena är tagen utan zoom, andra med zoom och det såg lite skumt ut på båda.

Återkommer!
BigPete

Anslöt: 2011-06-17

Inläggav Miche » 2011-07-05 1:27:08

BigPete skrev:Lär få den här i dagarna så kastar jag upp för undersökning, kommer lägga upp den i orginalformat för nerladdning så får ni undersöka den exakt som den kom ur kameran :)

Du kan knappast lägga upp bilderna i originalformat här, men om du lägger upp dem på en annan sajt och lägger länken här (dock inte som bildlänk) så går det bra.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Parvlon » 2011-07-05 1:35:36

Låter som dubbelexponering..

I film och fotografi är dubbelexponering en teknik där en filmruta exponeras två gånger, till två olika bilder. I den resulterande bilden visas den andra ovanpå den första. Tekniken kan användas för att skapa spöklika bilder eller lägga till personer och föremål som inte var där från början. Den används ofta för fotografiska spratt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelexponering

Kunde inte hålla mig, ser gärna bilden ändå.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Laika » 2011-07-05 1:38:21

Lakrits skrev:Om knytt och oknytt existerar, så är de per definition naturliga ting. Övernaturliga eller paranormala kan de endast vara så länge de a) inte existerar eller b) inte har bevisats existera. Detsamma gäller gudomar och andra figurer. Om de finns, så är de en del av naturen och får således räkna med att bli dissekerade.

OT: Vad är det för skillnad mellan knytt och oknytt?
Laika

Inläggav BigPete » 2011-07-05 1:55:55

Miche skrev:
BigPete skrev:Lär få den här i dagarna så kastar jag upp för undersökning, kommer lägga upp den i orginalformat för nerladdning så får ni undersöka den exakt som den kom ur kameran :)

Du kan knappast lägga upp bilderna i originalformat här, men om du lägger upp dem på en annan sajt och lägger länken här (dock inte som bildlänk) så går det bra.

Precis, kastar upp den på min server och postar länk här till filerna bara för nedladdning :)
BigPete

Inläggav Lakrits » 2011-07-05 12:42:58

Laika skrev:OT: Vad är det för skillnad mellan knytt och oknytt?

De förra är våra vänner (om man behandlar dem väl), de senare är elakingar.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-06 14:05:27

Laika skrev:

OT: Vad är det för skillnad mellan knytt och oknytt?

Det finns ingen bok som heter Vem ska trösta oknyttet :P
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-06 14:08:32

En gång tyckte jag att jag såg tända marschaller i trädgårdarna vid en radhuslänga på andra sidan gatan från där jag gick. Inget konstig med det, men efter att en buss kört förbi på gatan försvann marschallerna spårlöst! :shock:
Jag trodde jag hade sett något riktigt mystiskt, men när jag gick där nästa gång, löste jag mysteriet själv. Det jag tyckte var marschaller var bara de förbipasserande fordonens lyktor som speglades i stolparna på gunnebostängslet framför radhuslängan...inget mysterium, alltså. :-)004
Kahlokatt

Inläggav Laika » 2011-07-07 1:41:44

Mysterier brukar visa sig vara ganska omystiska om man kollar upp dem.

När jag bodde hos mina föräldrar sov jag i ett rum i källaren. Där förekommer massor av konstiga ljud så jag är van vid sådant. En natt hörde jag prasslande. Inget konstigt med det, tänkte jag. Plötsligt såg jag en stor, människoliknande skugga röra sig på väggen. Rädd blev jag, men jag tänkte ändå att jag måste undersöka den. Det visade sig att det var en mus som stod på bakbenen. Den stod precis under bordslampan och såg därför jättestor ut.
Laika

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-07 21:56:58

Gud vad läskigt...jag skulle ha dött av skräck innan jag hann upptäcka att det bara var en mus. :shock:
Kahlokatt

Inläggav Miche » 2011-07-07 22:19:32

Laika skrev:Det visade sig att det var en mus som stod på bakbenen. Den stod precis under bordslampan och såg därför jättestor ut.

Charmigt! ;)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Re: Det övernaturliga

Inläggav ca » 2011-07-08 0:29:47

Laika skrev:Plötsligt såg jag en stor, människoliknande skugga röra sig på väggen. Rädd blev jag, men jag tänkte ändå att jag måste undersöka den. Det visade sig att det var en mus som stod på bakbenen. Den stod precis under bordslampan och såg därför jättestor ut.

Jag får bilden av en mus som går på två ben och smyger överdrivet för att inte bli avslöjad, som i nån gammal tecknad film. :-)
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Debbido » 2011-07-08 1:25:58

Jag hade en vän som åt neuroleptika och ha vissa nojor men detta var visst outstanding: Han såg en kvinnofigurer med kläder som från 1700-talet glida genom rummet med ansiktet täckt av en huva. Sedan upplöstes hon bara. Han fick panik och ringde psyk, som skickade honom till ett behandlingshem, där jag just då befann mig.

Under de tre dagar vi var där tillsammans blev vi spelkompisar och vänner. Tack vare min medialitet kunde jag successivt hjälpa honom till rätt diagnos och medicin samt ett nytt liv.

Damen som gled genom rummet var inte obehaglig, dessutom brukade han inte ha den typen av hallucinationer. Jag tänker att hon kom från andevärlden för att hjäpa honom ur hans outhärdliga livssituation. Andar kan materialisera sig ibland om det behövs.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-09 18:59:28

BigPete skrev:Mormor talar alltid om småtomtar i skogen, hon är fullt frisk och yrar inte utan för henne är de så jäkla stenhård verklighet.

Mycket intressant.
Om du får tillfälle, be henne gärna berätta mer om detta. Exakt vad hon ser och hur hon resonerar kring det.
Om det känns för privat kan du alltid pm:a svaret till mig. Jag är inte intresserad av det som kan anses privata fakta eller data utan bara detta vad hon sett, vad hon tror och hur hon resonerar kring det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-09 19:08:20

Det enda jag upplevt är vad optimistiskt paranormalt troende skulle kalla klärvoajans. Jag kallar det intuition. Mot en fond av erfarenhet och kunskap kan man i förväg ana hur något kan komma att te sig.
Jag menar inte att jag besitter särskilda förmågor i den här delen utan snarare att alla människor har intuition och borde gå mer på den.

På en svenskalektion hävdade min lärare, efter att i klassen ha klarat av att förklara begreppet argusögon, att jag såg mycket. Med beslutsam stämma.
Exakt vad hon syftade på vet jag inte men sant är att jag registrerar detaljer och kanske har en bättre observationsförmåga än normalt. Isf hänger detta ihop med den medicinska termen perceptionsöverkänslighet.

Detta är nu ingenting jag snobbar med. I nuläget klarar jag inte av en så enkel sak som att gå på stan och fönstershoppa gruppvis.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav lasseivägen » 2011-07-09 20:14:24

Jag kn ofte se sammanhang som andra inte ser, men det är bar rent naturvetenskapliga fenomen. Ibland kan det vara sådant andra har för sig, som dom inte tror andra skall förstå.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav BigPete » 2011-07-09 22:48:43

KrigarSjäl skrev:

Mycket intressant.
Om du får tillfälle, be henne gärna berätta mer om detta. Exakt vad hon ser och hur hon resonerar kring det.
Om det känns för privat kan du alltid pm:a svaret till mig. Jag är inte intresserad av det som kan anses privata fakta eller data utan bara detta vad hon sett, vad hon tror och hur hon resonerar kring det.

Det jag minns är att det är småfolk, gråklädda och hon kallar dem tomtar bara p.g.a. storleken.
De ser inte ut som vår jultomte i grå form utan som småfolk som kunde ställa till det på gården om man inte var snäll.
Hon är 72 nu och sist jag hörde nåt så va det 30-40-50 år sedan hon såg dem sist.

Ska fråga lite mer specifikt och ev. händerlser, kommer inte ihåg allt hon berättat.
BigPete

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-10 20:38:36

Jag vore tacksam om du gjorde dig besväret, som det heter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Micke » 2011-07-10 23:20:35

Jag har kommit att tro på "småfolk" och andra naturväsenden, men det är väl ingen tro jag brukar skylta med precis av förklarliga skäl. Att jag tror på sådant är pga mitt förtroende för Martinus som menar att sådana faktiskt existerar, och som förstås förklarar det hela också. Har för mig bl a att dom inte skall vara rent fysiska utan av något annat energislag, varmed dom normalt är osynliga för oss. På Island skall dom fortfarande vara rikligt förekommande, och det kanske är en förklaring till varför majoriteten av Islänningarna tror på sådant här än idag. Men helt övertygad blir jag nog inte förrens jag ser några själv.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Intressanta intressen

Logga in