'Skolan riskfaktor f unga förtidspensionerade' (AF citeras)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

'Skolan riskfaktor f unga förtidspensionerade' (AF citeras)

Inläggav Alien » 2011-07-07 21:29:03

Så här skriver SPL (verkar vara ett EU-organ) på sin sida:

Personer med Aspergers syndrom utgör nästan en fjärdedel av all aktivitetsersättning, den “nya“ förtidspensionen för unga. När de får ersättningen, för att kunna avsluta sina studier, slussas de per automatik in i socialförsäkringen – redan i gymnasiet.

Socialfonden har flera projekt med fokus på neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. SPL.nu har gått igenom den senaste statistiken, som visar att mindre än hälften av unga förtidspensionärer lyckas ta sig ut ur ersättningen efter att de fått den för att avsluta sina gymnasiestudier. Av dem går bara 20 procent vidare till jobb. Det totala utflödet är endast tio procent och andelen är än mindre för de som fått ersättningen för förlängd skolgång.
http://www.spl.nu/spl-nyheter/skolan-kritisk-faktor-for-fler-unga-fortidspensionerade/

Citatet från ett inlägg på AF finns längre ner i artikeln.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: 'Skolan riskfaktor f unga förtidspensionerade' (AF citer

Inläggav Miche » 2011-07-07 21:33:25

Det är de sociala kraven som orsakar problemet. Att bara komma till en arbetsplats för att arbeta är inte längre accepterat, då är det något fel...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-07 21:52:00

Att bara 20 % går vidare till jobb beror såklart inte enbart på att de fått ersättning. Kanske är ersättningen det minsta problemet. Jag tror inte det blir bättre av det självklara motdraget (om politiker får bestämma) - nämligen att dra in ersättningen. Då blir det direkt till soc i stället.

Hur vore det med den här ekonomiska tryggheten IHOP med bra insatser för att kunna komma ut i arbete?
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2011-07-07 22:23:19

Bror Duktig skrev:Hur vore det med den här ekonomiska tryggheten IHOP med bra insatser för att kunna komma ut i arbete?

Det stöd som soc ger är snarare invalidiserande än ett stöd som får ut människor på arbetsmarknaden.

Få klarar av att söka ekonomiskt bistånd utan att bli psykiskt nedbruten!

Jag håller med dig BD, ge människor en ekonomisk trygghet som ger dem orken att ta itu med sig själv och ta sig ut i livet!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-08 0:52:10

Lyfte ut särskilt intressanta stycken:

Ökningen av gruppen med ”psykisk diagnos” inom aktivitetsersättning tyder på att något större har hänt i vårt samhälle. De som passade in i vårat tidigare industrisamhälle passar inte in lika bra i dagens informationssamhälle.

Anki Sandberg är förbundsordförande på Riksförbundet Attention, en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionshinder:

– Dels kan ju individen ha stora eller små bekymmer med att få jobb, dels är det också så, att de jobb som passade gruppen med ”psykisk diagnos” har försvunnit, till exempel arbete på Posten.

– Nu har vi lagt en ökad tonvikt på social kompetens på arbetsmarknaden, medan dessa vill arbeta ostört och inte i en grupp, påpekar Anki Sandberg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-08 8:54:35

Ja det är bedrövligt, KS.

Jag är dock alltid rädd att man motverkar "inlåsningseffekter i ersättningssystem" genom att rycka hela tryggheten. Att man ser själva ersättningen som boven.

Och när man gör det svårare att få en ersättning, så skapar man mest ett helvete för de som behöver den.

Folk klagade på AMI och liknande förr, men jag fick GOD hjälp av sådant. Fick utbildningar och senare praktikplatser och jobb genom samarbete mellan AMI/AMU och min psykiatriker. Nu var det visserligen på den tiden då det fanns engagerade psykiatriker och inte som nu då de bara gäspar och säger "inte mitt bord". Även senare när jag skaffade jobb på egen hand, var min psykiatriker till god hjälp i samarbetet med FK och hur min sjukpenning skulle minskas. Jag kände mig helt trygg hela tiden (ekonomiskt) och vågade prova det mesta utan att känna att jag riskerade tryggheten.

Det krävs alltså ett samarbete mellan olika instanser, och en helhetssyn.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-11 22:47:34

En sak som jag har undrat över länge:
Om man vill börja högskolan och inte får ha aktivitetsersättning då, kan man bara säga upp ersättningen eller är det något man måste ha hela livet?
DefinitivtInteAnonym

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav kullan » 2011-08-11 22:50:06

DefinitivtInteAnonym skrev:En sak som jag har undrat över länge:
Om man vill börja högskolan och inte får ha aktivitetsersättning då, kan man bara säga upp ersättningen eller är det något man måste ha hela livet?

FK kommer att säga upp den automatiskt när dom ser att du studerar. Då är du frisk nog att jobba oxå anser dom då.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in