Principdiskussion om fotografering på träffar
Re: Principdiskussion om fotografering
DIProgan skrev:Alien skrev:Lagtexter etc.
Ännu ett exempel på att moderatorerna inte läser vad som skrivs. Precis dessa texter har varit uppe förut minst två gånger så nu är det moderatorerna som föder elden. Great.
Vist är det underbart, inte direkt så genomtänkt att skriva i en slumrande tråd. Men dom kanske vill ha något att göra dom kanske tycker att det blev för lugnt igen?
DIProgan skrev:Alien skrev:Lagtexter etc.
Ännu ett exempel på att moderatorerna inte läser vad som skrivs. Precis dessa texter har varit uppe förut minst två gånger så nu är det moderatorerna som föder elden. Great.
Alien läste visst vad som skrevs, vilket tydligt visas i hennes påpekade att det inte bara är en fråga om att ta hänsyn till andra, utan även om att följa de lagar och regler som finns om publicering av bildmaterial på Internet och annorstädes. Fotograferingsfrågan har trots allt rört sig över alla dessa områden.
Dessutom var det slackern som återupptog den här tråddiskussionen, om än ovetande, i och med att han/hon/kombinationen av de båda fortsatte principdiskussionen om fotografering i "fel" tråd och därför fick sitt inlägg hitflyttat.
Lägg ner den här urlöjliga lilla vendettan nu. Den är överhuvudtaget inte konstruktiv och producerar bara en massa tjuvnyp. Ta upp frågan i PM med berörda moderatorer/administratörer, så att vi övriga slipper detta eviga gnällande.
Lakrits skrev:DIProgan skrev:Alien skrev:Lagtexter etc.
Dessutom var det slackern som återupptog den här tråddiskussionen, om än ovetande, i och med att han/hon/kombinationen av de båda fortsatte principdiskussionen om fotografering i "fel" tråd och därför fick sitt inlägg hitflyttat.
Inte jag som flyttade hit tråden. Och jag skrev inte en kommentar om det 4 dagar senare.
Men ärligt talat skitar jag i det vill moderatorerna skriva kommentarer i en tråd som är ganska infekterad får de väll gärna göra det.
Det är väl så att vi är väl överrens om vad som ska gälla egentligen. Det är ju bara en som sticker ut. Det är ju bara att konstatera. Och det lär nog tyvärr fortsätta att va såna här diskussioner inför och efter varje större träff.Om samma eviga fråga. Undrar hur många arrangörer som kommer att orka eller våga sig på en större träff i framtiden?
weasley skrev:Såvitt jag vet var vi några som fotade på Flottsbro, bland annat hon som var så duktig fotograf.
Mördarsnigel är fotografen du tänker på, har för mig hon var utsedd till någon slags officiell träffotograf t.o.m.(?). Hon skötte verkligen jobbet på ett föredömligt sätt, all heder åt henne.
Det är ju en annan väg att gå, att ha just en sådan. Men annars kan ju ett litet rum för intern fotografering kunna vara modellen. Viktigt är dock att det blir ett litet rum som inte alla vill uppehålla sig i, då blir det gärna uppdelning av träffen vilket inte alltid är så kul. Ska man ha ett foto-rum, så bör det vara ett mindre ställe där folk återvänder ifrån efter fotandet.
Men som sagt, hur man än väljer att göra, så hänger allting på vilka som är med på träffarna. Dom allra flesta klarar ju av att respektera andra oavsett nivå på reglerna.
kullan skrev:Skulle jag ta nåt kort vid nån träff så skulle jag aldrig publicera bilden på bloggen,facebook eller knappt ens på forumet. Av respekt till övriga forumister.
Skulle jag ta nåt kort - det finns alltså en risk för det?
..knappt ens på forumet - låter också osäkert.
Selma skrev:Skulle jag ta nåt kort - det finns alltså en risk för det?
..knappt ens på forumet - låter också osäkert.
Fråga ett: Svar Nej! Jag har ju själv stridigt för att folk ska slippa kamerablixten
Fråga två:Nej, jag är dels så oteknisk av mig så jag fattar knappt hur man publicerar en bild .
Och bara om du uttrycker att det är din högsta önskan att bilden SKA bli publicerad så publicerar jag den. Annars inte. Garanterat.
Datainspektionen skriver vidare:
Och vad betyder då "kränkning"?
Fotografering på träffar gäller förstås inte främst juridik utan moral och sunt förnuft, men jag tycker ändå det är intressant vad lagen säger. Har hört om detta förr av mig närstående person, som fotograferade på en fest. En av de fotograferade förbjöd henne att publicera bilden. Hon skickade in den ändå, eftersom hon ansåg att det blev en bra bild (och inte på något sätt kränkande för killen). Men hon gillade inte honom särskilt mycket och var inte på något sätt beroende av hans gillande. Så det är verkligen inte något jag skulle rekommendera att göra mot folk man vill träffa i framtiden. (Det blev inte den bilden som publicerades utan en annan.)
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/ar-det-tillatet-att-publicera-foton-av-andra-pa-internet/Innan man publicerar uppgifter om andra personer bör man tänka på att det medför särskilda risker att sprida personuppgifter via Internet. Det finns personer som av olika orsaker är särskilt utsatta och vissa anser att det är kränkande att få sin bild publicerad på Internet. Om man vill vara på den säkra sidan kan man inhämta ett samtycke till publiceringen eller åtminstone försöka ta reda på vad personen själv tycker.
Enlig personuppgiftslagen är det tillåtet att behandla personuppgifter i så kallat ostrukturerat material, till exempel löpande text och enstaka bilder, utan andra restriktioner än att man därigenom inte får kränka den enskildes personliga integritet. Att lägga upp några bilder på någon annan på en vanlig hemsida på Internet kan därför vara tillåtet. Men det får alltså inte ske om det kränker den enskildes integritet.
Och vad betyder då "kränkning"?
När man ska bedöma om en behandling av personuppgifter innebär en kränkning ska man bland annat ta hänsyn till följande:
Känsligheten hos uppgifterna.
I vilket sammanhang uppgifterna förekommer.
För vilket syfte de publiceras.
Vilken spridning de har fått eller har riskerat att få.
Vad publiceringen kan leda till.
Det kan till exempel vara kränkande att lägga upp bilder på en person som är naken, berusad eller blir retad av andra. I sådant fall är det inte tillåtet att publicera bilden på Internet.
Fotografering på träffar gäller förstås inte främst juridik utan moral och sunt förnuft, men jag tycker ändå det är intressant vad lagen säger. Har hört om detta förr av mig närstående person, som fotograferade på en fest. En av de fotograferade förbjöd henne att publicera bilden. Hon skickade in den ändå, eftersom hon ansåg att det blev en bra bild (och inte på något sätt kränkande för killen). Men hon gillade inte honom särskilt mycket och var inte på något sätt beroende av hans gillande. Så det är verkligen inte något jag skulle rekommendera att göra mot folk man vill träffa i framtiden. (Det blev inte den bilden som publicerades utan en annan.)
slackern skrev:DIProgan skrev:Alien skrev:Lagtexter etc.
Vist är det underbart, inte direkt så genomtänkt att skriva i en slumrande tråd. Men dom kanske vill ha något att göra dom kanske tycker att det blev för lugnt igen?
Det var en synnerligen illvillig tolkning. Jag vill bena upp vad som gäller rent lagtekniskt (det moraliska har redan flera skrivit om). Även det juridiska har det skrivits om, men jag ville citera så det syns tydligare.
För övrigt är det inte så att forumisterna måste bråka bara för att det handlar om fotografering. Ni är väl vuxna människor, som kan välja.
Nej folk måste inte bråka om invandring eller pedofili heller. Good luck. Ger nog fan i det här stället.