RLS (restless legs) och AS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav thefairy » 2011-05-10 15:22:14

Flia skrev:
thefairy skrev:oj...startade en tråd om detta efter att jag sökte på restless leg och det inte fanns en tråd.

Jag har det...jag har en fruktansvärd smärta i både armar och ben och fick för 3år sedan medicinen sifrol och tackar gud för det :)


Är det verkligen RLS du har?
Det man brukar kalla RLS är "sockerdricka" i benen, en pirrande rastlös känsla, som kan vara i resten av kroppen också.

Det jag upplever är ungefär som när benet somnat och håller på att vakna. Man kan inte ligga kvar i sängen utan måste upp och gå omkring tills det går över. Det kan dämpas med Atarax om man har tur.

Smärta har jag inte hört talas om i det sammanhanget.

Har du varit till doktor med det?


Både jag och läkaren tror att det är det.
Men visst jag är livrädd att det ska vara något annat, typ som reumatism då jag inte har samma symtom i benen som i armarna. Men jag tänker som så med att eftersom sifrol hjälper så kan det inte vara reumatism? Men ibland har jag så ont i mina armar/leder att det gör ont att öppna en dörr...Men som sagt så länge sifrol hjälper så vägrar jag tänka på några andra anledningar!!!

Det står ju såhär på en sida om Parkinson:
Myrkrypningar (restless legs) förekommer ibland tidigt i sjukdomsbilden och är
förmodligen kopplat till den ökade muskeltonusen. Det är också något jag tänker på eftersom tabletterna hjälper mig, vill INTE att det ska vara något sådant...men försöker att inte tänka för mycket för då blir man knäpp utan det som händer, händer helt enkelt

Mvh Thefairy :)
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav blyger » 2011-05-10 23:06:49

Räcker upp handen :?
Jepp minns som lill liten hur jag låg och vråla sparkade med benen i soffan eller sängen för att få bort det, eller sprang varv på varv run köket :lol:
Märker samma tendens hos vår 2åring, hon bli mycket lugnare om jag masserar benen, främst låren. Slutar jag visar hon bestämt att jag ska fortsätta, kan få hålla på tills hon somnar (främst på kvällarna alltså)
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Burnerman » 2011-05-11 8:48:28

Mina ben är rastlösa som fan. Ibland får jag det i händerna också. Men jag känner ingen pirrande känsla, de bara går upp och ner nästan hela tiden. Käkar Sifrol men det hjälper inte.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav mnordgren » 2011-05-14 13:54:08

Moderator:

Flyttade tråden från Att leva som Aspergare.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav ca » 2011-05-14 13:58:00

Jag måste ofta "meditera" mina ben till att vara stilla när jag ska sova. Knäpper med tårna också (dvs gnuggar stor- och pektå mot varandra precis som man kan göra med fingrarna)... det driver min sambo smått galen.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav kemisten » 2011-05-26 19:50:04

Ja, jag har också myrkrypningar i benen och hela kroppen ibland.

Testa järntabletter (Hemofer till exempel) om Ferritinvärdet ligger under 80 µg/L. Ferritin ska väl normalt ligga över 20. Men har man under 80 och Restless legs så tjänar väldigt många på att höja.

Jag har flera gånger haft ferritin nära 30 och käkat järntabletter och sedan i stort sett sluppit myrkrypningarna på några veckor! Fantastiskt men sant.

Sen kan förstås också mediciner bidra, för min del tenderar antihistaminen cetirizin att ge myrkrypningar. (Parestesier anges som mindre vanligt av FASS).

Ofta påstås de äldre antihistaminerna (Atarax, Tavegyl, Lergigan, Theralen mfl) vara värre än de nya (cetirizin, Zyrlex, Clarityn etc).

Även många psykmediciner kan ge myrkrypningar. Voxra, som höjer dopamin, har dock påståts kunna hjälpa.

Benzodiazepiner lindrar förstås direkt, men frågan är om de inte snarare kan ge myrkrypningar när man inte använder dem.

Jämfört med Voxra och benso är dock järntabletter en mycket skonsam metod som ofta nog kan fungera (iallafall vid lågt ferritin).
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav tassmaniac » 2011-05-28 13:44:36

Jag har RLS och AS.
tassmaniac
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-05-05
Ort: i min egen lilla värld

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav BigPete » 2011-07-04 19:05:51

Har AS och senaste halvåret helt galen RLS, kan inte sova för fem öre.

Brassar jag på med t.ex. 20mg Oxycontin eller 200mg Tradolan försvinner de på 30min och man kan sova gott igen. Det är heeelt fel väg att gå, men funkar gör det alldeles galant, även fast jag inte har värk just då så dämpar det massa annat också, bl.a. RLS.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav kullan » 2011-07-04 19:13:26

När jag ska sova så känner jag hur det typ pulserar i benen.Vete fåglarna vad det kan va men jag borde nog kolla upp järnhalten i blodet. Men obehagligt är det. :-)006
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Chrilleb » 2011-07-04 20:15:19

Jag har troligen RLS ( och AS ) , har myrkrypningar i benen mest nattetid, ibland också lite under morgontimmarna när jag vaknat. Har hört att detta ska lindras med att dricka rikligt, men jag tycker inte det stämmer riktigt.


Jag tycker oxå det är jobbigt, man kan ju inte koppla av och ligga still :(


Tips och råd om detta välkomnas stort.
Chrilleb
 
Inlägg: 6446
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Moggy » 2011-07-04 20:19:33

Har det troligtvis även om jag aldrig pratat med läkare om det. Kan ha svårt att ha benen stilla och kan finna en tillfredsställelse i att skaka till benen ibland.

Har myrkrypningar med som faktiskt blivit värre på sistone. Har nästan trott att jag haft insekter runt mig ibland...så pass att jag kollat ordentligt på golvet så att det inte är så...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav trémula » 2011-07-04 21:44:36

Mig hjälper magnesium, kedjetäcke och spikmatta väldigt bra!
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav NIF » 2011-07-05 18:42:46

Jag kan vanka av och an flera varv runt i mitt hus/lägenheter. Viktigt att vara någorlunda fysiskt aktiv varje dag så att det inte kommer när man ska sova.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Kringelikrok » 2011-07-21 13:53:32

Chrilleb skrev:Jag har troligen RLS ( och AS ) , har myrkrypningar i benen mest nattetid, ibland också lite under morgontimmarna när jag vaknat. Har hört att detta ska lindras med att dricka rikligt, men jag tycker inte det stämmer riktigt.


Jag tycker oxå det är jobbigt, man kan ju inte koppla av och ligga still :(


Tips och råd om detta välkomnas stort.


Jag har prövat Sifrol men fick sen övergå till ADARTREL som de flesta läkare inte ens hört talas om ännu. Har dock funnits sen minst 2005-06 på marknaden då jag fick det. Jag sover som en stock men måste ta det redan kl. 17 på em för att det ska verka till kl.23 och inte slå över för mycket på nästa dag. Läkaren skrev ut 0,5 mg men jag kan bara ta 0,25 mg för att inte bli helt utslagen. Den här medecinen hjälper verkligen men trötthet på morgnarna och dåligt minne, fumlighet får man nog räkna med. Men RLS är definitivt värre.

Har också har verkligen lidit av detta jättejobbiga fenomen (mest innan jag hittade adekvat medecinering). T.o m så att jag en gång översträckte min fot under en, för RLS-foten, plågsam biltur. Hade sen ont i ett par år och blev till slut opererad för vad de trodde var en exostos på vristbenet. Det visade sig vara en inflammerad senknuta som legat och tryckt. Foten har aldrig blivit sig lik efter detta. Linkar ibland när jag går...så det kan bli..suck


Lycka till Chrilleb!
Kringelikrok
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2011-07-04

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Kringelikrok » 2011-07-21 13:54:23

trémula skrev:Mig hjälper magnesium, kedjetäcke och spikmatta väldigt bra!


Berätta vad kedjetäcke är :D
Kringelikrok
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2011-07-04

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav LostInAForest » 2011-07-21 14:52:09

usch jag har också rls.
hur ser det ut i era familjer? min far har också problem med det, och efter vad jag läst mig till finns det vissa belägg för att kan vara ärftligt.

jag förvärras av värme så nu sommartid är det ett otyg, men det hjälper med bordsfläkt riktad mot underbenen, och ibland funkar ett par stödstrumpor speciellt utvecklade för oss med rls som min sambo köpte till mig i födelsedagspresent (romantiskt! :D har för mig de heter rest easy om någon är nyfiken).
i övrigt äter jag magnesium och eftersom min mage pajar ur av järntabletter så kör jag en kur blutsaft då och då. det är så jäkla dyrt bara. :(

för mkt socker ger viss påverkan för mig också, samt kaffe och alkohol.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav miss_green1 » 2011-07-21 17:10:06

Kedjetäcke är ett specialtäcke med kedjor fastsydda inuti. Det hjälper många att sova bättre. Jag har ett sånt för jag har sömnsvårigheter.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Bali » 2011-07-21 17:52:41

Moggy skrev:Har det troligtvis även om jag aldrig pratat med läkare om det. Kan ha svårt att ha benen stilla och kan finna en tillfredsställelse i att skaka till benen ibland.

Har myrkrypningar med som faktiskt blivit värre på sistone. Har nästan trott att jag haft insekter runt mig ibland...så pass att jag kollat ordentligt på golvet så att det inte är så...

Tar mig friheten att citera Moggy här, eftersom det även delvis stämmer för undertecknad.

Om det nu är RLS jag har vet i fasiken, men jag har mycket problem med just benen, som tycks leva sitt eget liv emellanåt, vad gäller ryckningar, myrkrypningar och rejäla kramptillstånd.

Men dessa ryckningar och, framför allt, myrkrypningar & klåda har jag allt som oftast över hela kroppastollen, det kan bli rent olidligt ibland faktiskt för att gnälla lite. :oops:
(Fick utskrivet nå´t antihistamin-preparat en gång för att se om det kunde hjälpa mig sluta "riva sönder mig", men det gjorde det inte.)

Jag har ingen aning om detta har med AS att göra eller inte, och förresten har jag inte en sådan "diagnos" även om jag nog tror att jag platsar någonstans på autismspektrumet.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in