Vad är en människa?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad är en människa?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-04 12:23:50

Vildsvin skrev:Nu kanske någon tänker att jag går helt offtopic, men för att besvara trådtiteln så är människan ett vanedjur som inte vill förändra sig. Vi är betydligt mindre rationella än vad vi tror.

Intressant kommentar. Kanske är det något som diskuteras i programmet? Jag tror inte heller att vi är så rationella alla gånger (och samtidigt bygger hela tanken på marknadsekonomi på att vi är det). Här är det förstås centralt hur man definierar begreppet rationell. Om man verkligen lyckas ta med i beräkningen alla de olika motsägelsefulla behov, önskningar, ideal, mål och medvetna moraliska ställningstaganden som har relevans för varje enskilt beslut vi fattar, medvetet eller omdevetet, så kanske det går att peka på någon form av förnuftig logik i det hela. Å andra sidan tycker jag då att vi kommer ganska långt från vad vi vanligen menar med "rationell".
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Noli » 2011-07-10 23:42:12

Tidigare under kvällen tititade jag på programmet och Karin Johanisson var med i programmet och diskuterade med Fredrik Lindström om hur man såg på sjukdomar och diagnoser förr och nu och vad som är normalt och vad som är avvikande förr och nu och om hur man såg på nostalgi förr och nu bl.a. hemlängtan m.fl.

Det var intressant avsnitt av programmet tycker jag. Den går i repris på fredageftermiddag.

mvh Noli
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-11 8:33:46

Jag kollade igår, men är jag det minsta trött, så blir jag galen på Fredrik Lindströms malande. Jag har inget emot lite entonigt och prat i ett, men han pratar på ett sätt som måste ältas och tolkas och 90 % är smörja. Usch vad trött jag blev av att höra honom.

Och så ogillar jag Johannissons syn på "samtidssjukdomar" eller vad det är hon kallar det. Hon "tror inte" på vissa saker. Lite Kärfve över henne.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav treeman » 2011-08-30 18:59:58

Nåt skumt
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav kullan » 2011-09-17 1:37:20

Homo Sapiens
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Fighterbabe » 2011-09-17 6:33:17

kullan skrev:Homo Sapiens

Snälla, läs tråden innan du bara häver ur dig något...
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in