Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-26 0:42:56

Hej merge9, jag känner igen din berättelse :)
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Vilka är vi här?

Inläggav merge9 » 2011-06-26 12:20:48

Angelic Fruitcake skrev:Hej merge9, jag känner igen din berättelse :)


How could that be?! :o ;)
merge9
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-06-23

Re: Vilka är vi här?

Inläggav sumiss » 2011-06-30 15:22:43

Sumiss här!

Hej hej jag är ett fruntimmer på 25 bast och har asperger och bipolär syndrom.. Bor i västerbotten där vildmannen står (klura ut de ni).. Singel sen länge av nån anledning och är arbetslös så sitter mest vid datorn och påtar på.. Har en tubensida där jag pratar om mig själv och ämnena, länkar den senare på forumet om det finns intresse..

Vad mer? Gillar film, musik och baka muffins *mumms*
sumiss
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-30

Re: Vilka är vi här?

Inläggav slackern » 2011-06-30 15:27:54

sumiss skrev:Sumiss här!

Hej hej jag är ett fruntimmer på 25 bast och har asperger och bipolär syndrom.. Bor i västerbotten där vildmannen står (klura ut de ni).. Singel sen länge av nån anledning och är arbetslös så sitter mest vid datorn och påtar på.. Har en tubensida där jag pratar om mig själv och ämnena, länkar den senare på forumet om det finns intresse..

Vad mer? Gillar film, musik och baka muffins *mumms*


Typ Umeå?
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Kaylai » 2011-06-30 20:12:37

Jag är en tjej som är 27 år, gift.
Bor i Skåne.
Har diagnosen Asperger.
Jobbar som elevassistent åt barn med Autism.
Gillar film, serier, musik och spel.

Detta är min favoritsmiley ---> :shock:
Kaylai
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2011-06-30
Ort: Skåne

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Zikron » 2011-07-01 18:58:28

Jag är en kille på 25 år som bor i Göteborg med min flickvän. Jobbar som habiliteringspersonal på ett boende för folk med förvärvade hjärnskador. Jag har ingen diagnos eller misstankar om att jag borde ha det. Gillar att diskutera med folk som kan både ge och ta.
Zikron
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2011-06-22

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Fortuno » 2011-07-09 22:37:39

Kille,31 år,boende i Sthlm-förort.
Har ett socialt krävande yrke,samtidigt som det innebär stora krav på eget ansvar,vilket känns vuxet att klara av. 8)

Grymt pussel-intresserad,speciellt Van Haasteren och WASGIJ.
Jag har även snöat in mig helt på att läsa biografier.

Genomgår äntligen en utredning,efter 2 års väntetid.
Nyfiken på allt som är ovanligt,och då gäller det allt ifrån musik till böcker,konst,tv-serier o.s.v.
Jag hoppas kunna ta mod till mig att nån gång gå på en forum-träff (träffa människor som har svårt med det sociala,och man själv är osocial,hur går det till?) :)
Obotlig optimist,blandat med en gnutta ironi och sarkasm.

"Var inte för optimistisk.
Ljuset i tunneln kan vara ett tåg."
(F.Kafka)
Fortuno
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2011-06-15
Ort: Järfälla

Re: Vilka är vi här?

Inläggav punkaspie » 2011-07-13 0:58:00

thina här. 29 år från visby.

just fått min diagnos å kände att äntligen fattar jag varför jag gått runt hela livet å känt mig som en urban spaceman som inte hör hemma på denna planet.


här e jag för att hitta nya, knäppa, sköna vänner. så skriv till mig! på min sida står lite mer om vem jag är osv
punkaspie
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-07-13
Ort: visby

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Donan » 2011-07-13 1:25:49

En till kille på 31 år här.
Bor tillräckligt nära Stockholm för att få 08-nummer men inte så nära att jag kan åka tunnelbana.
Fick diagnosen Asperger och dystymi för drygt ett år sen.

Jobbar med datorservice och får träffa kunder rätt ofta men har annars väldigt svårt att prata med folk jag inte känner (om jag inte vet i förväg att de kommer att prata om mitt huvudintresse).

Gillar (förutom datorer) tv-spel, manga och anime, sci-fi och allt annat nördigt. :)

Fortuno: Asperger-träffar måste väl vara som kurragömma fast det är ingen som letar! :lol:
Donan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-07-12

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Frimodig » 2011-07-16 22:08:51

Jag är 67 år och asperger light. Jag har aldrig behövt hjälp. Jag avskyr beroende. Jag blev skickad till en psykiater en gång, eftersom jag var mycket elak mot en engelsklärarinna när jag var 11 år. Jag manipulerade henne på ett mycket elakt sätt. Doktorn sa att jag var ok.

Jag har hanterat min felkonstruktion genom att läsa böcker. Jag föredrar i allmänhet att läsa böcker. Böcker är bättre än människor.

Först var det Colin Wïlson, Outsidern. Sen var det Hesse. Stäppvargen. Numera är det Naipaul och Coetzee och Gillberg.

Det var när jag började läsa Gillberg som jag fattade någonting. Hur jag var felkonstruerad.

Och, jag har kapacitet för att vara jätteotrevlig. Och för att manipulera. Jag hanterar normala människor genom manipulation.

Det är besvärligt att hantera grannar i Stråssa och i Uppsala. Jag funkar inte som dom. Jag har inte deras behov. Jag gör mig till och är trevlig.

Jag klipper gräs och matar fåglar. Jag har två hackspettar som äter från mina talgbollar. Jag tycker mycket om fåglar.

Jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker. Det är liksom deras problem.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Snoops » 2011-07-21 11:24:51

Jag är en kille på 36 år,bor i Norrköping,Är singel,fick min asbergerdiagnos vid 16 års ålder, jobbar på ett kontorsföretag där jag hjälper till b,la fakturor och arkivering,Mina intressen förutom datorn är träna,gå på bio,umgås med släkt och vänner och lyssna på musik,Historia är också intressant!
Snoops
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-07-19

Re: Vilka är vi här?

Inläggav skugga » 2011-07-25 0:47:08

32 år gammal, bor med barn och sambo på Gotland, studerar, fick aspergerdiagnos som vuxen (minns inte när exakt, tid är inte min starka sida), fotar och målar, älskar musik (mestadels elektronisk), animerad film, djur, typsnitt, ord, sagor, Neil Gaiman, androgyna människor. Trött på att försöka passa in i världen, det känns inte som det finns plats för mig där.
skugga
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2007-10-24
Ort: Gotland

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Nosie » 2011-07-25 14:11:07

kvinna
27år
får slutgiltig diagnos i september- alternativen är autistisk spektrum störning/ asperger. det verkar bli asperger.
Nosie
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-07-23
Ort: Göteborg e inte bäst men himla gött

Re: Vilka är vi här?

Inläggav atoms » 2011-07-25 17:14:44

Nosie skrev:kvinna
27år
får slutgiltig diagnos i september- alternativen är autistisk spektrum störning/ asperger. det verkar bli asperger.


Välkommen!

Vad verkar du i för genre/r som musiker/komponist?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18284
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vilka är vi här?

Inläggav TheRockman81 » 2011-08-01 20:36:13

Kille 30, autistliknande tillstånd. Fick diagnos för några månader sen.
Är intresserad av musik (spela, lyssna) film, djur, pyskologi/pedagogik, ganska social
men kommer inte iväg så ofta. Tycker också om att spela spel (brädspel o lite data)
och lite annat smått o gott :) Ska ev. börja plugga inom kort.
TheRockman81
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-07-16
Ort: Nyköping

Re: Vilka är vi här?

Inläggav justwait » 2011-08-08 15:19:01

Kille, 15 år från Stockholm. Ingen diagnos än, misstänker starkt Aspergers Syndrom men kanske är Atypisk Autism.
Älskar datorer (spelar Starcraft, programmerar i flera språk). Jepp, det är jag det.
justwait
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-08 15:25:54

justwait skrev:Kille, 15 år från Stockholm. Ingen diagnos än, misstänker starkt Aspergers Syndrom men kanske är Atypisk Autism.
Älskar datorer (spelar Starcraft, programmerar i flera språk). Jepp, det är jag det.


Broodwar eller SC2? Vilken ras? Jag kör SC2 som zerg, men är dessvärre forever bronze :(
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Vilka är vi här?

Inläggav matgar » 2011-08-08 15:59:57

Vad är forever bronze?
Själv la jag ner SC2 då jag alltid förlorade. :) jag är helt enkelt inte skapt för att micro'a, macro'a och memmorera buildorders. ;)
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-08 16:01:32

matgar skrev:Vad är forever bronze?
Själv la jag ner SC2 då jag alltid förlorade. :) jag är helt enkelt inte skapt för att micro'a, macro'a och memmorera buildorders. ;)


Kommer inte ur bronzeligan är jag rädd.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Vilka är vi här?

Inläggav matgar » 2011-08-08 16:15:08

Angelic Fruitcake skrev:Kommer inte ur bronzeligan är jag rädd.

Om det är den lägsta ligan så hade jag med säkerhet vart fast där jag med. ;)
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

AS beskrivning av mig,

Inläggav Pikachu » 2011-08-13 20:57:32

Gender: Male
Age:24

Diagnoser: Aspergerssyndrom, Tourettessyndrom, hypokondri, tvångstankar och energibrist(som kanske verkar rätt vanligt bland AS :wink: )

Lågutbildad, men konstigt nog presterar runt 135 på standardiserade tester. Tycker koalabjörnar är ybersöta och är lite smått flummig. Fiske är balsam för själen och att ha givande samtal men en god vän, strävar efter att bli en bättre livsnjutare :mrgreen: .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Laika » 2011-08-14 12:12:14

Pikachu skrev:Lågutbildad, men konstigt nog presterar runt 135 på standardiserade tester.

Det är inte konstigt. Att högutbildade skulle vara mer intelligenta än lågutbildade är en ful myt.

Välkommen hit, förresten!
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Vilka är vi här?

Inläggav osäker » 2011-08-14 13:51:25

Laika skrev:Att högutbildade skulle vara mer intelligenta än lågutbildade är en ful myt.

Nej, det är en fin sanning.
Intelligence: Knowns and Unknowns skrev:[Intelligence] test scores are the best single predictor of an individual's years of education.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Laika » 2011-08-14 14:14:13

osäker skrev:
Laika skrev:Att högutbildade skulle vara mer intelligenta än lågutbildade är en ful myt.

Nej, det är en fin sanning.
Intelligence: Knowns and Unknowns skrev:[Intelligence] test scores are the best single predictor of an individual's years of education.

Om man utgår från att intelligenstester på ett objektivt sätt mäter intelligens, ja, men så är det inte. Människor som utbildar sig lär sig ofta på vägen att få höga poäng på tester och prov. Människor från andra kulturer presterar ofta sämre än "västerlänningar" på intelligenstester och det betyder på intet sätt att de är mindre intelligenta. Det betyder bara att testerna är anpassade för en viss typ av människor. Därför tror jag att högre utbildning gör att människor höjer sina poäng på intelligenstester men att människor utan utbildning ändå kan prestera långt över medel. Det behöver inte betyda att intelligensen faktiskt ökar när utbildningen ökar, bara att förmågan att klara av intelligenstester gör det. Var har du förresten hittat informationen du citerade?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in