Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Re: Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Nu bir det snart tjafs om vad man får/inte får säga...
Blandade språkfel, stavfel och liknande, var det.
Blandade språkfel, stavfel och liknande, var det.
Laika skrev:Inger skrev:Så det är skillnad mellan bergsturkar och skogsturkar?
Följdfråga: är det bergs- eller skogsturkar som driver turkbutiker?
Det är fågelturkar.
Men laserturkarna då? Är det de som gör alla turkhits som man lyssnar till?
On topic:
Ett kosmetikföretag hävdar i en av sina reklamfilmer, att deras produkt innehåller "prebiotika".
Jag hoppas att de menar "probiotika". Om de inte gör det, så skulle i alla fall jag personligen undvika produkter med självreplikerande protein och virala RNA-snuttar.
Ett kosmetikföretag hävdar i en av sina reklamfilmer, att deras produkt innehåller "prebiotika".
Jag hoppas att de menar "probiotika". Om de inte gör det, så skulle i alla fall jag personligen undvika produkter med självreplikerande protein och virala RNA-snuttar.
Miche skrev:Vindruteturkarna då?
Ja, stackars dem.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
Lakrits skrev:On topic:
Ja, det får vi verkligen hoppas.
Antar att de använder den senaste "teknologin" till sin nya "formula" också...
Poängen med att nämna kurderna är ju att de har förnekats att knysta om att de är kurder, att tala kurdiska och har även i övrigt utsatts för stark repression. För att ändå kunna tala om dem som en grupp har Turkiet använt sig av benämningen "bergsturkar".
Sverige då? Tja, samernas historia är i flera avseenden lik kurdernas .
Jag har stött på "svensk"-norrlänningar som reagerat starkt mot när jag gjort en distinktion mellan samer och svenskar, man har då menat att jag skulle vara rasistisk.
Men frågan är om en kulturell identitet (samer, kurder osv, liksom de högaktuella finlandssvenskarna) vinner på att förnekas och gömmas undan?
Turkskämten begriper jag inte alls.
Jag har stött på "svensk"-norrlänningar som reagerat starkt mot när jag gjort en distinktion mellan samer och svenskar, man har då menat att jag skulle vara rasistisk.
Men frågan är om en kulturell identitet (samer, kurder osv, liksom de högaktuella finlandssvenskarna) vinner på att förnekas och gömmas undan?
Windfarne skrev:Poängen med att nämna kurderna är ju att de har förnekats att knysta om att de är kurder, att tala kurdiska och har även i övrigt utsatts för stark repression. För att ändå kunna tala om dem som en grupp har Turkiet använt sig av benämningen "bergsturkar".
Nä, det vill de väl knappast själva. Jag tycker det ska vara upp till minoritetsgruppen att bestämma vad de vill kallas och hur de vill identifiera sig.
Det var jag som var larvig. Syftade på en tidigare diskussion som blev lite absurd.
Inger skrev:Turkskämten begriper jag inte alls.
Det var jag som var larvig. Syftade på en tidigare diskussion som blev lite absurd.
post381110.html#p381110
Tack, HGJ! Du är en fena på att nosa upp sånt som jag inte orkar leta efter.
Lakrits skrev:On topic:
Prebiotika tycker jag låter som att det ännu inte innehåller organiska former?
Inger skrev:Windfarne skrev:Turkskämten begriper jag inte alls.
Äh, jag tycker att det var roligt. Det var väl inget rasistisk över det?
Kahlokatt skrev:Lakrits skrev:On topic:
Prebiotika tycker jag låter som att det ännu inte innehåller organiska former?
Det innehåller ännu inte liv. Stenkol innehåller organiskt material, men kan näppeligen räknas som levande.
Kommer ni ihåg den gamla devisen som förr stod på OLW's ostbågar (dvs på påsen):
Cheeze Doodles
Det finaste en ostbåge får kallas!
Cheeze Doodles
Det finaste en ostbåge får kallas!
Dagobert skrev:Blandade språkfel, stavfel och liknande, var det.
Yes massa tratt!
Språk.
Inger skrev:Hopps det är ok om jag vänligt upplyser er ungdomar om att pub stavas med ett b, och att man aldrig någonsin särskriver ord i svenskan. Alltså: "pubträff", "jätteskoj".
Om web ska ha ett extra b i svenskan kan man ju undra varför inte också pub ska ha det ...
**********************'
Moderator:
Avdelat från pubb-traff-i-stockholm-lordag-18-e-juni-21-30-t21050.html
Re: Pubb träff i Stockholm. Lördag 18:e Juni, 21.30
HGJ skrev:Inger skrev:Hopps det är ok om jag vänligt upplyser er ungdomar om att pub stavas med ett b, och att man aldrig någonsin särskriver ord i svenskan. Alltså: "pubträff", "jätteskoj".
Om web ska ha ett extra b i svenskan kan man ju undra varför inte också pub ska ha det ...
För datatermer finns en språkrådsgrupp, något som varken togs fram när puben kom till Sverige (alla var upptagna med att vara fulla, glada och GAIS:are) eller när P.U.B. grundades (namninitialer). Samma grupp, som ger råd om svenskt språk för termer associerade till datorer, har propsat på att webben är dubbel-b:ad. Huruvida de har åsikter om svensk pubnäring framgår inte.
För övrigt är vi inte fransmän, så det skall inte vara något mellanslag mellan undantagstecken och det som tecknet följer.
Lakrits skrev:För övrigt är vi inte fransmän, så det skall inte vara något mellanslag mellan undantagstecken och det som tecknet följer.
Undantagstecken? Om tre punkter sägs i alla fall följande:
http://www.sprakradet.se/8165
Det ska inte vara något mellanrum före utropstecken, frågetecken eller punkt. Man sätter över huvud taget sällan ut mellanrum före skiljetecken. Undantagen är de tre punkter som markerar att något har utelämnats i en text, ibland kallade ellips, och tankstreck vid paus, inskott och tillägg.
http://publications.europa.eu/code/sv/sv-4100403sv.htm
Mellanrum ska göras före första punkten om de tre punkterna inte markerar ett avbrutet ord.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... cc0c31.pdf
Se Svara på remiss . . . s. 10.
Om det är ett ord som inte avslutats, ska det inte vara mellanslag före
punkterna.
Senast redigerad av HGJ 2011-07-04 8:59:50, redigerad totalt 1 gång.
HGJ skrev:Lakrits skrev:För övrigt är vi inte fransmän, så det skall inte vara något mellanslag mellan undantagstecken och det som tecknet följer.
Undantagstecken?
http://www.sprakradet.se/8165Det ska inte vara något mellanrum före utropstecken, frågetecken eller punkt. Man sätter över huvud taget sällan ut mellanrum före skiljetecken. Undantagen är de tre punkter som markerar att något har utelämnats i en text, ibland kallade ellips, och tankstreck vid paus, inskott och tillägg.
http://publications.europa.eu/code/sv/sv-4100403sv.htmMellanrum ska göras före första punkten om de tre punkterna inte markerar ett avbrutet ord.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... cc0c31.pdfSe Svara på remiss . . . s. 10.
Om det är ett ord som inte avslutats, ska det inte vara mellanslag före
punkterna.
Där ser man. I 80-talets svenskundervisning kallades ellipsen för undantagstecken och skulle inte föregås av mellanslag. Till yttermera visso röstade jag inte på den här regeringen, så om borttagandet av mellanslaget kan anses vara en rebellisk handling, så är det precis vad jag skall göra.
Lakrits skrev:Till yttermera visso röstade jag inte på den här regeringen, så om borttagandet av mellanslaget kan anses vara en rebellisk handling, så är det precis vad jag skall göra.
Sjätte upplagan av Myndigheternas skrivregler tillkom tydligen under regerigen Perssons tid:
Ds 2004:45
Den sjunde, som kom år 2009, säger dock samma sak om tre punkter:
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/1 ... e35768.pdf
Lakrits skrev:I 80-talets svenskundervisning kallades ellipsen för undantagstecken och skulle inte föregås av mellanslag.
Enligt Svenska skrivregler från 1991 skulle det i alla fall vara mellanrum före första punkten, såvida inte det föregående ordet var avbrutet.
Haha .. kunde inte låta bli eller hur? =)
- samsungboy85
- Anslöt: 2010-12-27