Varför liten bokstav i nicket?
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Varför liten bokstav i nicket?
Hur kommer det sig att majoriteten(?) av detta forums medlemmar stavar sina nick med liten begynnelsebokstav? Vi som är så noga med och duktiga på stavning!
Re: Varför liten bokstav i nicket?
Jag ville nog inte engagera mig. Det kändes muppigt att registrera sig här.
Alla andra nick jag har runt om på nätet är dock med stor begynnelsebokstav.
Alla andra nick jag har runt om på nätet är dock med stor begynnelsebokstav.
Jag stavar alltid mitt nick med liten bokstav (oavsett nick och oavsett var jag använder det) och har så gjort i närmare 8 år. Anledningen är dock något som faller under katergorin "integritet" så den kommer inte att avslöjas här. Däremot kan jag påpeka att jag uppskattar när människor avstår från att förvandla mitt gemena t till ett versalt dito.
Eftersom nicket inte är ett egentligt namn, utan ofta, och särskilt på detta forum, ett försök att beskriva en känsla av hur nickinnehavaren uppfattar sig själv. Mitt nick är som flera redan konstaterat en travestesti på den kände halländske kaparkaptenen Lasse i Gatan. Att det blev ett litet L och sammanskrivning är nog snarast en känsla jag har, av att alltid vara i vägen, och inte så märkvärdig att man måste använda stort l.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
För mig är "geocache" inte ett namn, och eftersom det inte är ett namn stavar jag det med liten bokstav .
För att svara på trådrubriken, utan att ta hänsyn till vad som står i det första inlägget:
Det ser så skrikigt ut att endast ha versaler i användarnamnet (det som tydligen heter "nick" i dagens Internetlandskap).
Det ser så skrikigt ut att endast ha versaler i användarnamnet (det som tydligen heter "nick" i dagens Internetlandskap).
lasseivägen skrev:Eftersom nicket inte är ett egentligt namn, utan ofta, och särskilt på detta forum, ett försök att beskriva en känsla av hur nickinnehavaren uppfattar sig själv. Mitt nick är som flera redan konstaterat en travestesti på den kände halländske kaparkaptenen Lasse i Gatan. Att det blev ett litet L och sammanskrivning är nog snarast en känsla jag har, av att alltid vara i vägen, och inte så märkvärdig att man måste använda stort l.
Vilket rörande och sorgligt svar!
Men mycket välvalt och fyndigt nick, med den förklaringen.
Mycket intressanta svar från övriga också. Jag har också undrat över detta.
Dagobert skrev:Hur kommer det sig att majoriteten(?) av detta forums medlemmar stavar sina nick med liten begynnelsebokstav? Vi som är så noga med och duktiga på stavning!
Det är en bra fråga och något jag har funderat över ett tag.
Nicket är i mina ögon ingen mening, inget egennamn och betyder ingenting. Vara grammatiskt korrekt i variabelnamn blir bara konstigt.
Senast redigerad av imperativ 2011-06-30 11:22:30, redigerad totalt 3 gånger.
imperativ skrev:Vara grammatiskt korrekt i databaser och variabelnamn blir känns bara konstigt.
Varför?
geocache skrev:För mig är "geocache" inte ett namn, och eftersom det inte är ett namn stavar jag det med liten bokstav .
+1
Senast redigerad av Zirre 2011-06-30 11:26:32, redigerad totalt 3 gånger.
Sheyen skrev:imperativ skrev:Vara grammatiskt korrekt i databaser och variabelnamn blir känns bara konstigt.
Varför?
Vanan kom främst av alla författade variabellistor i HMI- och PLC-programmering. Det går snabbare att skriva tal1 än Tal1. Jag vet inte... en känsla, en vana.
Senast redigerad av imperativ 2011-06-30 11:27:23, redigerad totalt 1 gång.
Zirre skrev:geocache skrev:För mig är "geocache" inte ett namn, och eftersom det inte är ett namn stavar jag det med liten bokstav .
+1
lasseivägen skrev:Eftersom nicket inte är ett egentligt namn, utan ofta, och särskilt på detta forum, ett försök att beskriva en känsla av hur nickinnehavaren uppfattar sig själv. Mitt nick är som flera redan konstaterat en travestesti på den kände halländske kaparkaptenen Lasse i Gatan. Att det blev ett litet L och sammanskrivning är nog snarast en känsla jag har, av att alltid vara i vägen, och inte så märkvärdig att man måste använda stort l.
Jag blev också väldigt rörd när jag läste lasseivägens förklaring... *sniff*
imperativ skrev:Sheyen skrev:imperativ skrev:Vara grammatiskt korrekt i databaser och variabelnamn blir känns bara konstigt.
Varför?
Vanan kom främst av alla författade variabellistor i HMI- och PLC-programmering. Det går snabbare att skriva tal1 än Tal1. Jag vet inte... en känsla, en vana.
Prolog kräver å andra sidan stora begynnelsebokstäver i variabelnamn.
imperativ skrev:Sheyen skrev:imperativ skrev:Vara grammatiskt korrekt i databaser och variabelnamn blir känns bara konstigt.
Varför?
Liksom i email spelar ingen roll om man använder stora eller små bokstäver före @. Skriver både för och efternamn med liten. Det är tydligen ett arv från tidiga UNIX varianter som inte skiljde på storleken.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Jag har kört unix och dess derivat så länge jag kan minnas och av hävd är användarnamn gemena där (varför? har en historisk förklaring som vi får ta en annan gång).
Nä, hade du bott där hade du knappast varit online ...
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Nä, hade du bott där hade du knappast varit online ...
nallen är kanske en i Kimdynastins nick...