Poker som aspergare?
52 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Poker som aspergare?
Tänkte höra om det är någon som har koll på ifall aspare brukar lyckas bra i pokerspel, om man kan generalisera såpass? Kan man se en trend?
Re: Poker som aspergare?
Har du sett filmen Rainman och vill hitta en samarbetspartner eller?
Men nej. Jag skulle inte tro att man kan generalisera på det sättet.
Danne skrev:Har du sett filmen Rainman och vill hitta en samarbetspartner eller?
Haha nej, inte alls. Men förstår om det kan låta så En tanke bara. Det är ju rätt mycket siffror i poker vilket, vad jag förstått, ofta kan vara enkelt för aspare om man är lagd åt det hållet.
Själv spelar jag midstakes främst HU. Ett par av de mest framgångsrika pokerspelarna har diagnos; Daniel Cates (jungleman12 (AS)), Phil Laak (ADHD) och ett par till med misstänkta diagnoser....
Fysikern skrev:Själv spelar jag midstakes främst HU. Ett par av de mest framgångsrika pokerspelarna har diagnos; Daniel Cates (jungleman12 (AS)), Phil Laak (ADHD) och ett par till med misstänkta diagnoser....
Ja, se där
Välkommen till Aspergerforum.
Nu tänker jag vara sådär retligt snusförnuftig (som inte alltid uppskattas) och hålla med Danne. Siffror är "lätta" för vissa personer med AS, sådär lagom ok för andra och förjäkligt krångliga för ytterligare ett gäng (me included). Dvs vi är "som alla andra" på den punkten.
Lite småtrist egentligen. Om vi passade in på alla, vad jag brukar kalla, positiva fördomar skulle vi vara urhäftiga hela högen.
Nu tänker jag vara sådär retligt snusförnuftig (som inte alltid uppskattas) och hålla med Danne. Siffror är "lätta" för vissa personer med AS, sådär lagom ok för andra och förjäkligt krångliga för ytterligare ett gäng (me included). Dvs vi är "som alla andra" på den punkten.
Lite småtrist egentligen. Om vi passade in på alla, vad jag brukar kalla, positiva fördomar skulle vi vara urhäftiga hela högen.
Äsch fler aspergare än genomsnittet lär vara sifferkunniga. Poker däremot vetti fan. På nätet går det antagligen bättre än irl iaf för oss stackars naiva saker
Senast redigerad av DIProgan 2011-06-27 11:29:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att Aspisar kan ha en fördel genom att kroppsspråket inte avslöjar oss men en nackdel när man ska bluffa eftersom många Aspisar har svårt för att ljuga, men har man kommit över den "tröskeln" så borde förutsättningarna vara superba om man kommer ihåg korten.
DIProgan skrev:Äsch fler aspergare än genomsnittet lär vara sifferkunniga.
Källa tack.
;P
tahlia skrev:Välkommen till Aspergerforum.
Tack
Nej, jag antog det också (att det inte går att generalisera). Däremot kan jag tänka mig att de aspare som faktiskt är sifferkunniga kan ha en edge mot oss "vanliga" människor. Det handlar ju om att kunna se satsningsmönster också, vilket kan vara svårt att upptäcka!
Zikron skrev:Däremot kan jag tänka mig att de aspare som faktiskt är sifferkunniga kan ha en edge mot oss "vanliga" människor. Det handlar ju om att kunna se satsningsmönster också, vilket kan vara svårt att upptäcka!
Det är fullt möjligt (i vissa fall högst troligt) att flera personer med AS skulle kunna ha en klar fördel där, ja.
Jag tänker att om man har svårt för den vanliga arbetsmarknaden borde poker vara ett bra alternativ för en aspare som kan siffror Kontroversiellt kanske, men ändå. Det kan även vara ett bra sätt för dem som har svårt för att ta kontakt med människor att hamna i sociala sammanhang, om man bestämmer sig för att spela live ibland. Man är inte tvungen att prata med någon (många sitter ofta helt tysta), men man hamnar bland folk och mitt i diskussioner - och har möjligheten att prata med folk utan att de undrar vad fan man vill.
Zikron skrev:Kontroversiellt kanske, men ändå.
Jävligt kontroversiellt och ovanligt korkat eftersom risken att man blir utblottad är uppenbar!
Jag är fullständigt värdelös på pokerspel. Förstår varken taktik eller vad spelet i övrigt går ut på.
Och nåt POKERFACE har jag inte heller.Siffror är som latin eller grekiska för mig.
Och nåt POKERFACE har jag inte heller.Siffror är som latin eller grekiska för mig.
Miche skrev:Zikron skrev:Kontroversiellt kanske, men ändå.
Jävligt kontroversiellt och ovanligt korkat eftersom risken att man blir utblottad är uppenbar!
Ja det är ju den allmänna synen på poker, här var det starka känslor märker jag. Förstår att det kan verka korkat för någon som tror att poker är baserat enbart på tur. Påhopp undanbedes.
Oh! Jag har en fråga på ämnet "tur och poker". Just hur stor del är egentligen "slumpen/tur/whatever you wanna call it"?
Vill minnas att jag hört ett antal pokerproffs hävda att man måste ha en liten andel tur för att komma högt upp i kretsarna (tänker elitnivå), men har inte sett några uträkningar på hur många procent som faktiskt är just tur.
Vill minnas att jag hört ett antal pokerproffs hävda att man måste ha en liten andel tur för att komma högt upp i kretsarna (tänker elitnivå), men har inte sett några uträkningar på hur många procent som faktiskt är just tur.
Miche skrev:Jag tror att Aspisar kan ha en fördel genom att kroppsspråket inte avslöjar oss men en nackdel när man ska bluffa eftersom många Aspisar har svårt för att ljuga, men har man kommit över den "tröskeln" så borde förutsättningarna vara superba om man kommer ihåg korten.
Jag är bra på att använda det som en fördel så jag ALLTID använder det kroppsspråket i alla rundor. Lurat ett par
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Tja, man kan ju säga att alla spelare förlitar sig olika mycket på turen. Fundamentalt tänker man ju som pokerspelare att det ultimata är att spela sin hand som man skulle gjort om man såg alla de andras kort. Ju mer man lär sig om detta, ser satsningsmönster och så vidare hos sina motståndare, ju mindre behöver man förlita sig på tur eftersom man kan resonera sig fram till vilken "range of hands" en motspelare kan sitta på. Tanken är att man ska spela på ett sådant sätt att man har oddsen på sin sida i de situationer där turen spelar in. Man tänker långsiktigt - visst förlorar man ibland när man haft 70% chans att vinna, men i det långa loppet vinner man 7 av 10 händer som utspelar sig likadant.
Så, hur stor del som är tur varierar från person till person beroende på hur duktig man är. Däremot är det väldigt svårt att ta sig långt i en stor turnering utan att ha haft lite tur, man kan helt enkelt inte sitta och vänta på två ess innan man spelar eftersom blindsen (eller mörkarna på svenska) äter upp ens markerhög efter ett tag.
Så, hur stor del som är tur varierar från person till person beroende på hur duktig man är. Däremot är det väldigt svårt att ta sig långt i en stor turnering utan att ha haft lite tur, man kan helt enkelt inte sitta och vänta på två ess innan man spelar eftersom blindsen (eller mörkarna på svenska) äter upp ens markerhög efter ett tag.
Nej, internetpoker rekommenderas inte 2011. Det spelar ingen roll vilken diagnos du har. Är man arbetslös så är risken större att man fastnar i ett missbruk. De flesta som spelar (tillräckligt mycket för att kunna tjäna något borträknat turen) idag har gjort det flera år och har många fördelar mot nybörjare. De allra flesta är förlorare i längden. Nollsummespel och alla tror att de är bättre än de andra.Zikron skrev:Jag tänker att om man har svårt för den vanliga arbetsmarknaden borde poker vara ett bra alternativ för en aspare som kan siffror
Ähh risken att bli utblottad är väl minimal för oss aspies.Miche skrev:Zikron skrev:Kontroversiellt kanske, men ändå.
För bippon däremot borde det finnas en betydande risk att bli utblottad.
Man kan alltid spela poker utan pengar.
Det gjorde vi på många asperger-träffar som jag ordnade för 6-7 år sedan.
Poker är enbart psykologiskt intressant och roligt för mig.
Privat, utan pengar iblandade, med vettiga människor, kan jag rekommendera spelet.
Jag är inte alls intresserad av att vinna pengar på spel (och än mindre att förlora).
(Jag vill istället ha dem för att jag har arbetat bra.)
Jag vill inte heller ha spänningen från snabba risker/chanser med pengar.
Spel om pengar tycker jag är ett elände (för de flesta) och då moraliskt tvivelaktigt.
Det gjorde vi på många asperger-träffar som jag ordnade för 6-7 år sedan.
Poker är enbart psykologiskt intressant och roligt för mig.
Privat, utan pengar iblandade, med vettiga människor, kan jag rekommendera spelet.
Jag är inte alls intresserad av att vinna pengar på spel (och än mindre att förlora).
(Jag vill istället ha dem för att jag har arbetat bra.)
Jag vill inte heller ha spänningen från snabba risker/chanser med pengar.
Spel om pengar tycker jag är ett elände (för de flesta) och då moraliskt tvivelaktigt.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Återgå till Övriga Aspergerfrågor