Ljudproblem? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har eller har du haft något av följande?

Dövhet eller grav hörselskada
2
3%
Lindrig hörselnedsättning
4
5%
Hyperakusi (ljudöverkänslighet)
11
14%
Tinnitus
11
14%
Meniéres sjukdom
0
Inga röster
Svårt uppfatta verbal info el filtrera bort bakgrundsljud
16
20%
Örontäppa, öroninflammation, yrsel eller andra öronproblem?
2
3%
Flera av ovanstående (ange gärna i tråden)
26
33%
Normal hörsel och sällan eller aldrig öronproblem
7
9%
 
Antal röster : 79

Re: Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav Felle » 2011-06-25 16:39:13

Har nog en light variant av tinnitus, liksom börjar ringa i örat och känns som det fläktar i örat eller omkring där. Jag tror jag haft det ca sen jag var 12. Jag börja spela trummor runt den tiden, och även om jag är ljudkänslig som satan, speciellt för plötsliga starka ljud. Vilket gör att jag ryser i hela kroppen, tvingade jag mig att klara smärttröskeln för sådant. Jag vet inte om det är tinnitus säkert, eftersom när jag får det så trycker jag på örat och en stund sedan försvinner det. Och det är en sådan lättnad. Skulle nog inte orka leva med en konstant tinnitus tyvärr, sova skulle bli omöjligt.

Försöker fortfarande förstå ibland vad som händer när någon pratar vanligt till mig, förstår jag inte vad dem säger. Inte vanligt, men när jag gick på hödstadiet, blev det folks nöja att komma fram till mig plötsligt och säga något och jag svara alltid: VA?!
Även när jag förstod emellanåt :-)005 Mycket ovanligt dock att det händer. Jag får fråga personen ibland flera ggr vad den säger för att förstå-

Annan sak med ljud är när man ska sova, när alla vardags ljud är borta, kommer alla småsubtila ljud fram, oftast störs jag inte av det så mkt när jag nu alltid försöker sova med öronproppar. Hade även en granne som hade så sjukt stark rökhosta, att jag inte fick en blund att sova utan öronproppar. Och det var då jag köpte mina första och sedan dess har jag knappt haft en natt utan dem annars får jag panik. Jag är så oerhört lättstörd när jag sover minsta ljud...får mig att vakna. Det Spelar ingen roll om det är fågelkvitter, sopbilen, eller något handikappat cp NT barn som studsar en boll tidigt på morgonen. Tror även jag hör små subtila ljud som ibland inte borde finnas där, har ingen djupare förklaring på det...bara ett ljud som inte försvinner oavsett öronproppar lr ej....

Tror värsta ljudet jag vet är när man gnider en slags sten mot varandra, blir sådant otäcktljud att jag får panik. Även rista/skriva med en pinna i jord/lera, fick mig att rysa som liten något så oerhört.
Felle
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Cybertron & Diverse Fantasy världar

Re: Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav treeman » 2011-06-26 21:52:05

filtrera bort bakgrundsljud

Jag hör precis allt och samtidigt. Tror mitt "filter" för filtrering av oviktiga ljud är trasigt. Allt blir som en stor spaghetti av ljud som vibrerar mot mina spända trumhinnor.

Tar mycket energi att samtala med en person mitt ibland andra ofta. Måste fokusera med alla kraft jag har. Så kan det vara i livets otroligt vackra och sköna vardag (sarkasm!!!!!!)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav Gafsan » 2011-06-26 22:00:32

treeman skrev:filtrera bort bakgrundsljud

Jag hör precis allt och samtidigt. Tror mitt "filter" för filtrering av oviktiga ljud är trasigt. Allt blir som en stor spaghetti av ljud som vibrerar mot mina spända trumhinnor.

Tar mycket energi att samtala med en person mitt ibland andra ofta. Måste fokusera med alla kraft jag har. Så kan det vara i livets otroligt vackra och sköna vardag (sarkasm!!!!!!)


Men alltså, vad häftigt det är att det kan vara så himla olika. Själv måste jag koncentrera mig för att höra ljud öht. Om jag vet att någon kan väntas komma på besök så måste jag aktivt lyssna efter dörrklockan, annars hör jag den inte. Om jag står på järnvägsrälsen så måste jag medvetet tänka på att "det kan komma tåg här" för annars hör jag varken plingandet eller tåget. Vet inte vilket som verkar värst... min variant är ju potentiellt livsfarlig (en vacker dag KOMMER jag att missa att höra tåget/larmsignalen/varningsropen och då är det kört....) men å andra sidan har jag det lugnt och skönt till dess...
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav treeman » 2011-06-26 22:03:54

Gafsan skrev:Men alltså, vad häftigt det är att det kan vara så himla olika. Själv måste jag koncentrera mig för att höra ljud öht. Om jag vet att någon kan väntas komma på besök så måste jag aktivt lyssna efter dörrklockan, annars hör jag den inte. Om jag står på järnvägsrälsen så måste jag medvetet tänka på att "det kan komma tåg här" för annars hör jag varken plingandet eller tåget. Vet inte vilket som verkar värst... min variant är ju potentiellt livsfarlig (en vacker dag KOMMER jag att missa att höra tåget/larmsignalen/varningsropen och då är det kört....) men å andra sidan har jag det lugnt och skönt till dess...


Intressant. Jag skulle ju höra tåget men troligtvis blandat med alla andra ljud runtomkring så jag kanske kan missa att urskilja ljudet från tåget. Vi får ta det lugnt vid järnvägar helt enkelt!
Hehe
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav Gafsan » 2011-06-26 22:17:03

treeman skrev:Intressant. Jag skulle ju höra tåget men troligtvis blandat med alla andra ljud runtomkring så jag kanske kan missa att urskilja ljudet från tåget. Vi får ta det lugnt vid järnvägar helt enkelt!
Hehe
:)


Jaa.... får försöka hitta något annat mysigt ställe att hänga på :)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav treeman » 2011-06-26 22:19:22

Gafsan skrev:
treeman skrev:Intressant. Jag skulle ju höra tåget men troligtvis blandat med alla andra ljud runtomkring så jag kanske kan missa att urskilja ljudet från tåget. Vi får ta det lugnt vid järnvägar helt enkelt!
Hehe
:)


Jaa.... får försöka hitta något annat mysigt ställe att hänga på :)


LOL
japp!!!!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-06-26 22:34:18

Jag tror mig ha tinitus. Men ändå får jag en jädra panik när jag går förbi en starkt trafikerad väg.Fan vilket väsen.Tur att man har MP3 spelare. :D
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in