Lite fakta som man tänkte för inte så länge sedan!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Lite fakta som man tänkte för inte så länge sedan!

Inläggav Inger » 2011-06-25 11:36:02

Tack! Mycket intressant och klargörande.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2011-06-25 14:02:39

När jag klickar på länken kommer jag till
Skapa och dela ditt arbete online med Google Dokument
och sedan ska man logga in på sitt google-konto. Så har man inget googlekonto kan man inte läsa dokumentet.

Jag har dock det och loggar in. Då kommer meddelandet: Du har inte behörighet ... Men sedan kommer dokumentet fram i alla fall: Antipsykiatrins återkomst.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Inger » 2011-06-25 16:05:54

Man får klicka på länken när man fastnar.

Och en bättre rubrik på den här tråden skulle kanske locka fler läsare. Alien?

Hursomhelst, nu fick den mig att bl a fundera lite djupare på det här med sambandet mellan ADHD och kriminalitet. Självklart finns det inte någon kriminell gen som man trodde förr. Men jag kan tänka mig flera sätt som en person med odiagnosticerad ADHD kan hamna snett på om den inte får rätt stöd från början:

1. Hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter kan, även om man har hög intelligens och kreativitet, ge problem med vanliga tråkiga studier så att personen lätt halkar efter och kanske hoppar av om den inte får hjälp. Utan utbildning ökar risken att man hamnar fel senare i livet.

2. Svårigheter att passa tider och koncentrera sig på icke-stimulerande uppgifter kan ev ge problem att behålla jobb även om man skulle få en anställning.

3. Om man är udda från början och har svårt att kontrollera sina impulser kanske man lättare hamnar utanför även socialt. Innan internet, spelkulturen och NPF-diagnoser var väl de enda grupperna som brukade välkomna outsiders antingen musiksubkulturer, religiösa sekter, missbrukare eller kriminella.

4. Om man har en spännings- eller intryckssökande personlighetstyp som behöver ständiga kickar och stimulans för att hålla hjärnan vaken, i kombination med låg impulskontroll, så torde risken öka att man dras till droger, spelmissbruk, sexmissbruk, kriminalitet och annat som får igång adrenalinet.

5. Om man är mer hyper än man själv står ut med, kanske har ångest, över- eller underkänsliga sinnen mm som man inte vet hur man ska hantera, kanske man börjar missbruka som självmedicinering. Missbruk av illegala droger leder till kontakt med kriminella och kanske kriminalitet för att bekosta missbruket.

6. Om man har ett hett temperament och låg impulskontroll, och dessutom kanske missbrukar, så ökar förstås risken att man klipper till någon i stundens hetta eller gör något annat dumt som landar en i finkan fast man kanske inte var kriminell i övrigt. Har man väl hamnat där får man snart nya kompisar och ny identitet som kriminell.

8. Om ens föräldrar har samma problem och man föds in i en redan utsatt socialgrupp får man både en genetisk och social belastning. Betyder fortfarande inte att det inte kan gå bra ändå, men det torde väl utgöra en ännu större risk.

Vad sägs om denna amatöranalys?
Inger
Inaktiv

Inläggav Miche » 2011-06-26 0:17:21

Orkar inte tänka igenom alla åtta punkterna men nog känns det som om du är något på spåren.

Har förresten inte läst dokumentet, det gick inte att öppna från läsplattan.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Inger » 2011-06-26 10:46:52

Jodå, man får klicka på länken bara.
Inger
Inaktiv

Inläggav merge9 » 2011-06-26 12:27:15

Oj, det var mycket att läsa. TL;DR någon? :D
merge9
Ny medlem

Anslöt: 2011-06-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in