För fet för sjukförsäkring.
13 inlägg
• Sida 1 av 1
För fet för sjukförsäkring.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13224885.ab
Freja är en frisk, glad 5-åring från Orust.
Ändå vägrar försäkringsbolaget ge henne en barnförsäkring. De säger att hon är för överviktig.
Re: För fet för sjukförsäkring.
Är det kroppsidealen som har blivit totalt vansinniga när man tycker att det där flickebarnet är överviktigt, eller är det BMIskalan som är vansinnigare än jag kände till?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
http://www.nyheterna.se/1.997147/2009/0 ... forsakring
Finns flera bolag som nekar överviktiga enligt BMI-skalan.
Finns flera bolag som nekar överviktiga enligt BMI-skalan.
Nyblivna mamman Anna Holten, 26, får inte teckna en sjukförsäkring hos försäkringsbolaget Trygg-Hansa. Orsaken: Hon är för tjock.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Savanten Svante skrev:Är det kroppsidealen som har blivit totalt vansinniga när man tycker att det där flickebarnet är överviktigt, eller är det BMIskalan som är vansinnigare än jag kände till?
De har ju inte sett barnet i verkligheten, bara gått efter BMI.
- Fighterbabe
Moggy skrev:Hur får dom reda på hur mycket barnet väger?
Det vill dom nog veta i ansökan.
Moggy skrev:Hur får dom reda på hur mycket barnet väger?
Man bifogar en journal innehållandes ev. sjukdomshistoria samt längd & viktkurva
- Fighterbabe
Hon ser inte alls fet ut, möjligen kan hon vara litet knubbig. Ser både söt och frisk ut.
Försäkringsbolagen vill inte ta några risker alls. Och de får tydligen ha hur hårda krav som helst.
Genomsnittet:
Det var otur att det blev ett uppehåll i försäkringen, de kunde nog inte kastat ut henne på dessa grunder, däremot vägra ny försäkring.
Överläkaren försökte redan för tio år sedan uppmärksamma Försäkringsföreningen på att det är fel att begära in journaler för små barn.
– Tydligen har ingenting hänt. Bolagen har sina regler om att hålla tillbaka allt de kan och tolkar BVC-journalerna väldigt strängt. De kan till exempel neka försäkring om ett barn haft utslag men man inte vet varför.
Försäkringsbolagen vill inte ta några risker alls. Och de får tydligen ha hur hårda krav som helst.
Genomsnittet:
Flickor:
Vikt: 17–28 kg, snitt på 20 kg.
Längd: 105–123 cm, snitt på 114 cm.
Hon är ju också längre än genomsnittet.Freja, som fyller sex år i sommar, är 120 cm lång och väger mellan 24 och 25 kilo.
Det var otur att det blev ett uppehåll i försäkringen, de kunde nog inte kastat ut henne på dessa grunder, däremot vägra ny försäkring.
Alien skrev:Det var otur att det blev ett uppehåll i försäkringen, de kunde nog inte kastat ut henne på dessa grunder, däremot vägra ny försäkring.
Nej, man kan inte bli UTKASTAD från en befintlig försäkring. Och tur är väl det, annars hade jag blivit utkastad från min för 3 år sedan... Däremot hade jag inte fått teckna en NY -med det BMI jag hade DÅ.
- Fighterbabe
Alien skrev:Försäkringsbolagen vill inte ta några risker alls. Och de får tydligen ha hur hårda krav som helst.
Genomsnittet:Flickor:
Vikt: 17–28 kg, snitt på 20 kg.
Längd: 105–123 cm, snitt på 114 cm.
Statistiken över pojkarnas längd ser mystisk ut:
115–124 cm, snitt på 127 cm.
HGJ skrev:Statistiken över pojkarnas längd ser mystisk ut:115–124 cm, snitt på 127 cm.
Måste vara tryckfel, 127 cm ska nog vara 117 cm.