NT och fingertoppskänsla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

NT och fingertoppskänsla

Inläggav ca » 2011-06-22 17:49:55

Eftersom jag numera befinner mig i en större stad går jag runt en hel del bland människor och brottstycken av samtal bombarderar mig. Något som har slagit mig är hur ofta jag hör folk diskutera andras beteende. T.ex. "han sa x och då sa jag y", "..., så GÖR man bara inte...", och annat liknande.

Det är frekvensen av dessa samtal som jag vill ta upp. Jag har aldrig varit intresserad av den typen av samtalsämne, vad andra gör är inte min angelägenhet.. och speciellt om någon uttrycker sig tvärsäkert om hur "man" gör har irriterat mig enormt. Som om det vore en kunskap man föds med...

Men nu slog mig det självklara... det kanske inte alls är något som andra automatiskt begriper eller fångar upp genom magiska signaler... utan diskuterar fram aktivt? Tränar, gör misstag, diskuterar fram en konsensus och evolverar fram en kulturell umgängeskod... naturligtvis krävs ett intresse hos varje individ.. men det kanske de flesta har? Är jag bara så självcentrerad att jag inte begripit det?

Postar för att höra andras tankar om detta. Tänker jag rätt? Pratar jag strunt? Eller är det så självklart att jag borde känna mig korkad nu?

En anledning till att känna mig dum: trodde jag la tråden under Övrigt, men tydligen inte.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Re: NT och fingertoppskänsla

Inläggav tahlia » 2011-06-22 17:55:52

Ryggmärgsreaktionen på ditt inlägg är att människor diskuterar andras beteende för att människor älskar att skvallra och sällan har ryggrad nog att säga vad de anser rakt ut till den enda personen som det hela egentligen angår. Människor frossar i varandras skitsnack.

EDIT: Din tanke om det hela är mycket mer tilltalande dock. ;)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Inger » 2011-06-22 18:21:46

Tyvärr har nog tahlia rätt. Men säkert lär man sig eller förstärker sociala regler även som biprodukt. Behöver inte alltid vara illvilligt dock; många gånger är skitsnack bara en sorts kallprat när vill snacka och skapa gemenskap utan att ha något vettigare att säga.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Wine » 2011-06-22 20:31:31

Tror också det handlar om att skapa någon slags gemenskap och kanske även diskutera sig fram till något slags konsensus eller så kanske de är så osäkra på hur de ska bete sig så de måste diskutera andras beteenden med någon för att kolla vad som gäller. Jag är själv väldigt osäker på hur jag ska bete mig men jag kanske diskuterar och frågar utifrån mig själv: Kan jag göra så här?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Rabies » 2011-06-23 0:47:09

Det är bara skitsnack och det finns ingen djupare mening med det, bara en allmän illvilja som verkar vara gemensam för hela mänskligheten.
Speciellt bland tjejer.
Rabies

Anslöt: 2011-06-07

Inläggav treeman » 2011-06-23 1:53:01

ca skrev:Men nu slog mig det självklara... det kanske inte alls är något som andra automatiskt begriper eller fångar upp genom magiska signaler... utan diskuterar fram aktivt? Tränar, gör misstag, diskuterar fram en konsensus och evolverar fram en kulturell umgängeskod... naturligtvis krävs ett intresse hos varje individ.. men det kanske de flesta har? Är jag bara så självcentrerad att jag inte begripit det?

Där har du en anledning till människans moraliska nivå just nu i Svea Rike.

Förr i tiden kunde man kanske höra:
Person 1: "- Han sa jag hade långt skägg så jag högg ihjäl han."
Person 2: "- Så säger man bara inte, hoppas du plågade honom innan han dog."

Sen finns det personer med mer "äkta moral" också som är mer "goda" såklart och såna har alltid funnits.

Tiderna förändras. Minst sagt.
:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in