Asperger och Tricksters
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Menade asmig inte per.
Skrev lite fel där. Menade att jag håller med asmig. Det bör definitivt inte räknas som en störning, snarare en helt normal variation.
Senast redigerad av buffalo 2011-05-04 11:09:57, redigerad totalt 1 gång.
Intressant artikel
Fann en mycket vettig vetenskaplig artikel av en ledande forskare i ämnet. Jag håller fullständigt med författaren och skulle sannolikt skrivit en egen om jag inte funnit denna.
Simon Baron-Cohen
Departments of Experimental Psychology and Psychiatry,
University of Cambridge
Jag citerar:
Being more object-focused than people-focused is clearly only a disability in an environment that expects everyone to be social. But a moment's reflection highlights the injustice of this expectation. Thus, people who show the opposite pattern (of being more people-focused than object-focused) are not necessarily considered disabled.
narrow deep knowledge is no less valuable than the broad, shallower variety, and certainly not a necessary index of deficit
Att hävda nånting annat vorre bara dumt. Att kalla Aspergers för 'störning' eller 'åkomma' är inte i närheten av objektivt. Jag mår illa när man får höra föräldrar som berättar om den hemska åkomma (Aspergers) deras barn drabbats av, vilken chock det varit och hur man kan gå tillväga för att bota dem.
Hela artikeln finns på http://www.geocities.com/CapitolHill/71 ... bility.htm
Simon Baron-Cohen
Departments of Experimental Psychology and Psychiatry,
University of Cambridge
Jag citerar:
This article considers whether Asperger Syndrome (AS) or high-functioning autism (HFA) necessarily lead to disability or whether AS/HFA simply lead to 'difference'. It concludes that the term 'difference' in relation to AS/HFA is a more neutral, value-free, and fairer description than terms such as 'impairment', 'deficiency' or 'disability'; that the term 'disability' only applies to the lower functioning cases of autism;
Rather than conceiving of autism as a deficiency, it instead considers if autism might be better characterised as a different cognitive style................
But this small shift could mean the difference between whether the diagnosis of autism is received as a family tragedy, akin to being told that the child has some other severe, life-long illness like diabetes or haemophilia, or whether the diagnosis of autism is received as interesting information, akin to being told that the child is right or left-handed.
Being more object-focused than people-focused is clearly only a disability in an environment that expects everyone to be social. But a moment's reflection highlights the injustice of this expectation. Thus, people who show the opposite pattern (of being more people-focused than object-focused) are not necessarily considered disabled.
narrow deep knowledge is no less valuable than the broad, shallower variety, and certainly not a necessary index of deficit
Att hävda nånting annat vorre bara dumt. Att kalla Aspergers för 'störning' eller 'åkomma' är inte i närheten av objektivt. Jag mår illa när man får höra föräldrar som berättar om den hemska åkomma (Aspergers) deras barn drabbats av, vilken chock det varit och hur man kan gå tillväga för att bota dem.
Hela artikeln finns på http://www.geocities.com/CapitolHill/71 ... bility.htm
Senast redigerad av buffalo 2011-05-04 11:09:57, redigerad totalt 1 gång.
Men man kommer ju inte ifrån de negativa sidorna av asperger, dvs svårigheterna, bara för man slutar använda begrepp som störning, handikapp osv.
Folk ska vara så PK hela tiden, och man får absolut inte använda termer som kan tolkas negativt, men hallå! man kommer inte ifrån problemen, och orsakerna för det
Folk ska vara så PK hela tiden, och man får absolut inte använda termer som kan tolkas negativt, men hallå! man kommer inte ifrån problemen, och orsakerna för det
Senast redigerad av per_134 2011-05-04 11:09:57, redigerad totalt 1 gång.
...
Att tänka negativt leder aldrig till nåt positivt. Man skall självklart vara medveten och få stöd för de funktionshinder man lider av, men att klassificeras som 'störd' eller 'sjuk' leder knappast till nåt positivt.
Jag skulle nog inte ha den självkänsla och det självförtroende jag har idag om det inte vorre för mina underbara föräldrar(som behandlat mig som människa, visat förståelse och uppmuntran) och det faktum att jag hade tur nog att träffa något likasinnade vänner när jag var liten. Kan själv tänka mig hur det skulle kännas att som sexåring plötsligt få diagnosen 'störning' eller 'disorder'. Självkänslan skulle sjunka i botten och leda till depression. Det är det faktum att jag respekterats, uppmuntrats och beundrats för den jag är som gjort att jag kommit långt och mår bra. Om Aspergers mottogs mer som: "Åh, jag är vänsterhänt", vorre något helt annat. Man är medveten att man har ett handikapp (i.e har svårigheter att använda högern), men högerhänta har likväl svårt att använda vänstern. Man är annorlunda, inte sämre.
Har en vän som trycktes ner så mycket av föräldrar och omgivning(i.e ständigt fick kommentarer som konstig, skum, osocial, efter) och stämpeln 'person med störning'. Hon genomgår idag en djup depression och har lidit hela sitt liv med ett självförtroende som idag ligger på botten. Hennes mamma har alltid försökt få henne normal, när det enda som kan få henne att må bättre är uppmuntran och att låta henne vara som hon är.
Jag skulle nog inte ha den självkänsla och det självförtroende jag har idag om det inte vorre för mina underbara föräldrar(som behandlat mig som människa, visat förståelse och uppmuntran) och det faktum att jag hade tur nog att träffa något likasinnade vänner när jag var liten. Kan själv tänka mig hur det skulle kännas att som sexåring plötsligt få diagnosen 'störning' eller 'disorder'. Självkänslan skulle sjunka i botten och leda till depression. Det är det faktum att jag respekterats, uppmuntrats och beundrats för den jag är som gjort att jag kommit långt och mår bra. Om Aspergers mottogs mer som: "Åh, jag är vänsterhänt", vorre något helt annat. Man är medveten att man har ett handikapp (i.e har svårigheter att använda högern), men högerhänta har likväl svårt att använda vänstern. Man är annorlunda, inte sämre.
Har en vän som trycktes ner så mycket av föräldrar och omgivning(i.e ständigt fick kommentarer som konstig, skum, osocial, efter) och stämpeln 'person med störning'. Hon genomgår idag en djup depression och har lidit hela sitt liv med ett självförtroende som idag ligger på botten. Hennes mamma har alltid försökt få henne normal, när det enda som kan få henne att må bättre är uppmuntran och att låta henne vara som hon är.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor