"Vänner" och "Ignorerade" på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Vänner" och "Ignorerade" på forumet

Inläggav tahlia » 2011-06-18 15:15:31

Zombie skrev:Och det är inte jag som de senaste dagarna har stuckit ut hakan med anspråk på en överlägsen förmåga att bedöma folk.

Nej.. du sticker aldrig ut hakan eftersom du tenderar att alltid stå med en fot i varje läger eller på annat vis hitta ett sätt att säga en hel del utan att faktiskt ha en klar åsikt.

Zombie skrev:Ett exempel på där det kan tillämpas: mig har Krigis fått att må rejält dåligt genom långvariga kampanjer med raffinerat lågintensiva angrepp som vart för sig kanske går under forumreglernas radar men tillsammans blir vattendroppstorty

Fast i det exempel du ger tycker jag inte Krigarn direkt smyger.. faktum är att det sällan är direkt klurigt att lista ut vad han tycker, om du förstår vad jag menar.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Zombie » 2011-06-18 15:20:00

Nu syftade jag på hans sätt att utnyttja reglerna för att avfyra upprepade angrepp, vart för sig (kanske) precis inom dem. Det här är än så länge inget upprepat angrepp, men det är av den sort som brukar ingå i de salvorna.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav DIProgan » 2011-06-18 15:26:43

Zombie skrev:Är du tillräckligt intresserad kan du ju plöja de inlägg det gäller och kolla själv. Annars kan det vara så att du inte vet vad du talar om.

Och det är inte jag som de senaste dagarna har stuckit ut hakan med anspråk på en överlägsen förmåga att bedöma folk.

Men överlägsen i att bedöma KrigarSjäl får du va. Du får även du plöja relevanta inlägg. Det går åt båda håll att misskreditera folk och prata om missförstånd utan att veta ett dyft.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Zombie » 2011-06-18 15:32:04

Nej, du läser mig som fan läser bibeln, och det skulle du antagligen göra om jag försökte svara också. Därför låter jag bli.
Zombie

Inläggav DIProgan » 2011-06-18 15:34:02

Givetvis, det finns inget bra svar på att veta bäst själv men att andra inte får göra det samma när ens eget underlag brister.
DIProgan

Inläggav weasley » 2011-06-18 18:12:27

DiProgan och tahlia:

Det finns faktiskt en tråd skapad just av KS som handlade just om hans aversion mot Zombie. Att KS så ofta det går försöker ge Z en känga eller ett tjuvnyp är alltså inget som bara Z har upplevt.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav tahlia » 2011-06-18 18:15:29

Jo, jag vet. Faktum är att jag poängterat ovan någonstans att Krigarn snarare varit väldigt rakt på och tydlig i sin kritik än duckande under radarn, så att säga.
tahlia

Inläggav tahlia » 2011-06-18 18:19:54

När vi ändå är på ämnet...

Jag förstår att Zombie mått dåligt av dessa "tjuvnyp", tror knappast han skulle säga det om så inte var fallet. Saken är dock den att Zombie varken är obildbar eller korkad, snarare raka motsatsen. Detta bidrar till att hans sätt att uttrycka sig upplevs som ett medvetet val snarare än en oförmåga att uttrycka sig på annat, alternativt rakare och klarare, vis.
tahlia

Inläggav DIProgan » 2011-06-18 18:22:34

Poängen jag ville ha fram var snarare att sluta misskreditera andra med att missförstå sina situationer när Zombie själv är med om något som han av vilken anledning det än må vara beskriver som ett subtilt angrepp. Om det är sant eller inte är någon annans sak.
DIProgan

Inläggav Zombie » 2011-06-18 18:28:41

tahlia skrev:Saken är dock den att Zombie varken är obildbar eller korkad, snarare raka motsatsen. Detta bidrar till att hans sätt att uttrycka sig upplevs som ett medvetet val snarare än en oförmåga att uttrycka sig på annat, alternativt rakare och klarare, vis.

Det där spelar ingen roll i fråga om KS. Jag har överöst honom med förklaringar, de har inte gått in. Inte då och uppenbarligen inte nu. Nu ber jag forumledningen om hjälp med att slippa utsättas för hans angrepp, att funderas över kanske när de har vilat upp sig efter storkäbblet. Och jag vill ha det dokumenterat i en tråd, dels för min egen skull och dels för att flera kanske kan ha liknande problem.

Och jag tar upp det i den här tråden, i stället för en ny, dels för att jag tycker det är en naturlig vidgning och belysning av diskussionen om blockeringsfunktionen och dess möjligheter och begränsningar, dels för att slippa schavottera i en tråd till utom den weasley nämnde.
Zombie

Inläggav LordNelson » 2011-06-18 18:46:20

Jag antar att ditt namn står på oönskade-listan och därför inte ska hoppas på mycket annat än att de vill ha bort dig.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Zombie » 2011-06-18 19:06:27

Jag tror faktiskt inte de kör med sådant, herr amiral. Jag tror de är aspigare än så och att de har liv att sköta.
Zombie

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 21:26:43

Zombie skrev:Ska man ha blockeringsfunktion kanske det vore logiskt att också ha en möjlighet till tilltalsförbud mot forumister man tillräckligt många gånger har visat att man inte kan tilltala. Eller åtminstone extra hård syn på hur man tilltalar en viss forumist som man brukar inte klara av att hålla en anständig ton mot, i stil med sådana hårdare bedömningar jag vet att moderatorerna kan göra av andra vaneförseelser.

Ett exempel på där det kan tillämpas: mig har Krigis fått att må rejält dåligt genom långvariga kampanjer med raffinerat lågintensiva angrepp som vart för sig kanske går under forumreglernas radar men tillsammans blir vattendroppstortyr. Den senaste gången inskred faktiskt moderatorerna, men det är mycket begärt att man ska stå ut med tiden innan de har tillräckligt mycket material för det, när mönstret är ett som upprepar sig. Nu är han igång igen.

Jag vet inte, men det skulle väl kunna hända att storkäbblet har visat på flera fall som skulle kunna bli något liknande.

Men skriv tydligt ngn j-a gång då människa!
Det du skriver är i princip oläsligt och säger man det eller ger dig mothugg i en diskussion så gör du dig till någon det ska tyckas synd om.
Du adresserar inte heller missnöje direkt till mig utan påstår att jag beter mig "lågintensivt" i syfte att vara otrevlig. Du påstår det diskret och lite undangömt i en större textmassa vilket jag uppfattar som både fegt och infamt.

Dig ska det tyckas synd om och jag ska vara Mr Bad Guy.
Bullshit.

Vad det handlar om är att du lägger ut filosofiska knutar i varenda diskussion du deltar i vilket hindrar flödet i forumskommunikationen.
Jag påpekar detta och förklarar skillnaden mellan filosofi, samtal, debatt, poesi och forumsnack men det är som att tala för döva öron och snart nog blir jag forumets bad guy igen.
Må så vara.

Jag tänker inte stoppa dig på någon ignorefunktion eftersom jag inte tror på en sådan funktion för egen del. Jag har heller ingenting emot dig som person.
Inte heller tänker jag ignorera dina inlägg; för att få en diskussion att gå framåt måste man ta den vidare och det är det jag gör. Mina svar till dina inlägg är annorlunda eftersom dina inlägg är annorlunda jämfört med andras.
Det är du och två, tre forumister till av 4000 som skriver på ett sätt jag finner oläsligt.

Läser jag vad Danne skriver är det inga problem om det så rör sig om väldigt långa texter för han kan disponera en text och få fram det han vill ha sagt på effektivt sätt.
Således: försök att skriva mer effektivt istället för att svamla ut i krumbukter och haranger.
Det kan du nämligen göra i ditt essäskrivande.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-06-18 21:38:11, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-18 21:34:28

KS har du tänkt på att Zombie kanske uttrycker sig som han gör för att det är så hans tankar går? Jag tror inte alls att han försöker skriva komplicerat för sakens skull. Visst kanske han skulle kunna ändra hur han skriver med viss ansträngning, men varför då? Skulle du tvinga en dyslektiker att stava bättre? Och även om hans stil är fullständigt medveten betyder inte det att du har rätt att förolämpa honom vid första bästa tillfälle. Ingen har bett dig vara djävulens korrekturläsare.

Dessutom uttrycker han en inställning som många (inklusive mig själv) delar. Livet är inte enkelt, människor är inte enkla och det är inte en självklarhet att kunna ta ställning för eller emot allting. Människor som kräver ställningstagande i varje konflikt bidrar till att öka stereotyper och schabloner i samhället genom att vägra inse nyanserna i varje given situation. Om man aldrig ifrågasätter sina ställningstaganden reducerar man sig själv till en torgpolitiker.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 21:41:53

Livet är inte enkelt men det är en fördel om man kan förenkla kommunikationen på ett nätforum eftersom det tillhör kategorin snabba medier. Skriver man på forum gör man det väl för att kommunicera och inte briljera med hur många gånger man kan säga att världen är komplex, därtill med obegripligt språkbruk.
Är man mer intellektuell och djuplodande ju fler bisatser och reservationer man kan stoppa in i en mening?

Detta handlar för mig inte om Zombie utan mer om språk och kommunikationssyn.

Det finns olika medium för olika typer av skrivande. Jag kanske skulle börja svara med sonetter?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-06-18 21:51:57, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-18 21:44:09

KrigarSjäl skrev:Det finns olika medium för olika typer av skrivande. Jag kanske skulle börja svara med sonetter?

Om du så behagar. Så vitt jag vet finns det ingen policy för skrivgenre på forumet.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Moggy » 2011-06-18 21:46:02

KrigarSjäl skrev:Det finns olika medium för olika typer av skrivande. Jag kanske skulle börja svara med sonetter?

Pröva gärna, det vore riktigt skoj se här.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 21:50:52

Angelic Fruitcake skrev:

Om du så behagar. Så vitt jag vet finns det ingen policy för skrivgenre på forumet.

Det är bara människor som inte kan tänka själva som behöver en policy.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 21:52:46

Moggy skrev:

Till min språksyn hör att jag är emot bunden vers.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav tahlia » 2011-06-18 21:54:10

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:

Till min språksyn hör att jag är emot bunden vers.

Äsch då.. jag hade också sett ett visst undehrållningsvärde i det hela.
tahlia

Inläggav DIProgan » 2011-06-18 22:01:13

Beställer en haiku
DIProgan

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 22:03:30

weasley skrev:DiProgan och tahlia:

Det finns faktiskt en tråd skapad just av KS som handlade just om hans aversion mot Zombie. Att KS så ofta det går försöker ge Z en känga eller ett tjuvnyp är alltså inget som bara Z har upplevt.

Ja, det finns en flera år gammal och dessutom felaktigt formulerad tråd.
Vad det handlar om är språk- och kommunikationssyn. Jag har flera gånger efter den tråden både bett om ursäkt och förklarat vad jag menar. Det har du inte missat, Weasley så jag undrar varför du tar upp det nu?

Jag har också i pm förklarat för Zombie att det inte är hans person det handlar om.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-06-18 22:04:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Dagobert » 2011-06-18 22:04:41

Såvitt jag vet är det vanligt bland aspergare att uttrycka sig lite högtravande, och jag gör det lite själv. Mer här än på andra forum; här skriver jag ungefär som jag tänker, där förenklar jag ibland för att inte framstå som språksnobb.

Jag har sällan några problem att förstå Zombies inlägg även om jag kan behöva läsa dem ett par gånger ibland. Jag har svårt att tro att KS inte skulle kunna det.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 22:09:08

Dagobert skrev:Såvitt jag vet är det vanligt bland aspergare att uttrycka sig lite högtravande, och jag gör det lite själv. Mer här än på andra forum; här skriver jag ungefär som jag tänker, där förenklar jag ibland för att inte framstå som språksnobb.

Jag har sällan några problem att förstå Zombies inlägg även om jag kan behöva läsa dem ett par gånger ibland. Jag har svårt att tro att du inte skulle kunna det.

Men varför för böfvelen ska man läsa om ett inlägg flera gånger?

Om jag sitter i en bil, inte fan ber jag föraren backa över farthindret en gång till??
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in