Flytta hemifrån - kan man få hjälp av LSS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Flytta hemifrån - kan man få hjälp av LSS?

Inläggav Peace » 2011-06-16 15:59:51

Kan man få hjälp av t.ex LSS med att få boende/flytta hemifrån?
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Re: Flytta hemifrån

Inläggav slackern » 2011-06-16 16:01:42

Jo jag tror det finns särskilda boenden om man har behov utav det och inte kan fixa boende på annat sätt pga din AS diagnos. Vet inte vem som har hand om det om det är Habliteringen eller socialkontoret?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Peace » 2011-06-16 16:11:53

Menar alltså egen lägenhet, inte aspergerboende. "Boendestöd" eller vad det heter skulle nog vara bra i början dock.

Jag tror det skulle stärka mig väldigt mycket och hjälpa mig att bli mer självständig. Dessutom tror jag att min relation till mamma skulle bli bättre om vi inte gick och "nötte" på varandra. (Hon tar ut all frustration och ilska över sitt jobb på mig..)
Senast redigerad av Peace 2011-06-16 16:22:17, redigerad totalt 1 gång.
Peace

Inläggav slackern » 2011-06-16 16:17:38

Typ något sånt här?

Stödboende

Det kan finnas behov av varierande boenden för personer med psykisk funktionsnedsättning. T ex olika former av träningsboenden, mellanboenden som en länk till ett helt självständigt boende. Dessa boenden benämns som stödboenden och kan bestå av egna lägenheter i trapphus, kollektivboende. I stödboendet finns tillgång till personalstöd efter den enskildes behov och på olika tider på dygnet.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Fu ... dsattning/
slackern

Inläggav Peace » 2011-06-16 16:24:49

Ja, antingen något sånt eller "vanlig" lägenhet med boendestöd.

Frågan är ju då om LSS/hab kan hjälpa mig att fixa det och varifrån jag skulle få pengar till detta.
Peace

Inläggav slackern » 2011-06-16 16:29:35

Vilken kommun bor du i? De kanske har en bostadsförmedling som förmedlar lägenheter för personer med funktionsnedsättningar eller sociala problem? Om du skaffar eget boende så får du väll finansiera det med aktivitetsersättning och bostadstillägg?
slackern

Inläggav Miche » 2011-06-16 18:55:41

Bostadsbidrag och bostadstillägg kan ofta betala nästan hela hyran (jag känner en med LSS som betalar mindre än 100 kr själv för hyran, el tillkommer med ca 300, resten av aktivitetsstödet gör han som han vill med).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2011-06-16 18:59:45

Boendestöd får man genom SOL = Social Tjänst Lagen. Du måste antagligen ställa dig i en bostadskö om du inte ska ha nåt specialboende. Så har jag fått det informerat för mig. Sedan när du fått lägenhet kan du söka boendestöd.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-06-18 1:19:27

Nej du kan inte få en "vanlig" lägenhet med boendestöd - iaf inte här i Stockholm.
Det min LSS-handläggare sa till mig är att det enda dom kan erbjuda är antingen en gruppbostad eller en sk servicelägenhet. Servicelägenheter är individuella lägenheter men dom ligger ändå i samma byggnad som arbetande personals kontor typ. Det är lite som ett studentboende förklarade hon.

Så det hon sa till mig är att jag ej kan få en sådan lägenhet, då jag är tillräckligt självgående och högfungerande. Och jag höll med om detta faktiskt.

Det man däremot kan få, är förtur i Stockholms bostadskö. Och jag blev lite förvånad när hon berättade detta eftersom det är tabubelagt att prata om sådana styggelser som att "smita förbi andra i kön till sveriges tuffaste bostadsmarknad". Men hon sa att jag skulle påpeka detta för psykolog för att få förtur i bostadskön.

Det är ju bättre än ingenting. Tanken är ju att LSS-boenden bara ska ges till de som verkligen behöver dem: dvs de som har svårt att organisera sin vardag, svårt att städa, diska, sköta hygien och ta hand om sig själva och/eller sin ekonomi helt enkelt. Är man tillräckligt självgående/högfungerande så... ja då får man inte det. Har du bara något av dessa problem, så kan du enligt LSS få exempelvis en diskmaskin eller en tvättmaskin - eller städhjälp i hemmet.

Hur som helst: om man kan få förtur i kön till Sveriges tuffaste bostadsmarknad så kan man det på andra orter.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav slackern » 2011-06-18 11:18:57

Deadly_Nightshade skrev:Nej du kan inte få en "vanlig" lägenhet med boendestöd - iaf inte här i Stockholm.

Hur som helst: om man kan få förtur i kön till Sveriges tuffaste bostadsmarknad så kan man det på andra orter.

Här kan du läsa om hur man får förtur i Stockholms bostadsförmedling.

Jag skälv bor i en vanlig lägenhet och har boendestöd. Men lägenheten har jag fixat själv inte genom förtur eller något specielt boende. Och boendestöd har jag fått från socialkontoret via SOL.

http://www.bostad.stockholm.se/sv/Om-bostadskon/Fortur/
slackern

Inläggav Miche » 2011-06-18 11:23:45

slackern skrev:Här kan du läsa om hur man får förtur i Stockholms bostadsförmedling.

Man undrar hur mycket förturer förlänger kön för alla andra... inte minst med tanke på att bostadsbristen i Stockholm är ENORM!

(Inte för att jag vill förbjuda förturer, men nog är det synd om de som måste bo kvar hos föräldrarna i många år eller som måste flytta mellan osäkra andrahandsboenden flera gånger per år.)
Miche

Inläggav slackern » 2011-06-18 11:33:03

Miche skrev:
slackern skrev:Här kan du läsa om hur man får förtur i Stockholms bostadsförmedling.

Man undrar hur mycket förturer förlänger kön för alla andra... inte minst med tanke på att bostadsbristen i Stockholm är ENORM!

(Inte för att jag vill förbjuda förturer, men nog är det synd om de som måste bo kvar hos föräldrarna i många år eller som måste flytta mellan osäkra andrahandsboenden flera gånger per år.)

Det ska enormt mycket till för att få förtur i Stockholm men möjligheten finns vilket jag tycker är bra. Och det är pga psykosociala orsaker. Jag personligen tror att folk som gnäller att kön är så lång. Vill bo på väldigt atraktiva adresser. Men skulle de nöja sej att bosätta sej i Farsta eller Rågsved eller vilken förort som helst som inte har samma status som en adress på Söder skulle det gå lite fortare.

Sen efter att de har sålt ut en stor del utav allmännyttan på attraktiva adresser är det ännu svårare att få en hyresrätt i innerstan eller i en närförort.
slackern

Inläggav Miche » 2011-06-18 12:32:53

Att allmännyttan i stort sett helt försvunnit har verkligen saboterat bostadsmarknaden... :-)096
Miche

Inläggav segdeg » 2011-06-18 12:42:56

Miche skrev:Att allmännyttan i stort sett helt försvunnit har verkligen saboterat bostadsmarknaden... :-)096

Blir inte heller bättre av att allt nybygge är marknadsanpassat för tillgångar som kortsiktigt riskkapitaliserande... :evil:

Mvh Hyrseg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav slackern » 2011-06-18 12:43:37

Miche skrev:Att allmännyttan i stort sett helt försvunnit har verkligen saboterat bostadsmarknaden... :-)096

Det håller jag med om till 100% tycker att det är förkastligt. Det är ren kapitalförstöring att sälja ut stadens tillgångar som har byggts upp med subventioner för att vanliga människor ska ha råd att bo i staden.
slackern

Inläggav Miche » 2011-06-18 12:54:03

Exakt.

Kortsiktiga snabba pengar som orsakar minskade inkomster för kommunen/landstinget/staten är verkligen borgarnas melodi...
Miche

Återgå till Aspergare och vården

Logga in