Hur stänger man av en ny windows-dator? Brådis!
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur stänger man av en ny windows-dator? Brådis!
Mamma har köpt en ny Asus med windows 7. Hur stänger man av fanskapet? Ingen stänga av-meny. Ej heller någon säker borttagning av min externa hårddisk. Man kan väl inte bara dra ut och stänga av med strömknappen?
Tacksam för snabbt svar, kan inte åka hem förrän jag får veta hur man gör.
Tacksam för snabbt svar, kan inte åka hem förrän jag får veta hur man gör.
Re: Hur stänger man av en ny windows-dator? Brådis!
Och du har förstås inte glömt att det var "Start" man skulle gå in under på äldre Windowsprogram åtminstone?
Senast redigerad av Zombie 2011-06-17 23:26:31, redigerad totalt 1 gång.
Rent tekniskt kan du dra ur sladden till hårddisken utan att något händer. Risken är om du gör det under en flytt av filer att något knasigt sker, dock inte med disken utan dess innehåll du håller på att kopiera.
Man ska ju avmontera den enligt säker borttagning, men det går fint utan.
Du kan även också hålla nere on/off knappen till datorn stängs ner, inte heller några problem, Windows börjar då själv bearbeta det hela som en nerstängning.
Annars skall du ha en knapp vid startknappen för att stänga av maskinen, om du klickar på windowsflaggan i menyraden, så har du Stäng av till höger (om standardtema används).
Låter som startmenyn trillat ner, kika om du får upp den genom att trycka på windowsflaggan på tangentbordet.
Man ska ju avmontera den enligt säker borttagning, men det går fint utan.
Du kan även också hålla nere on/off knappen till datorn stängs ner, inte heller några problem, Windows börjar då själv bearbeta det hela som en nerstängning.
Annars skall du ha en knapp vid startknappen för att stänga av maskinen, om du klickar på windowsflaggan i menyraden, så har du Stäng av till höger (om standardtema används).
Låter som startmenyn trillat ner, kika om du får upp den genom att trycka på windowsflaggan på tangentbordet.
Needå, startmenyn finns kvar (och jag har inte glömt hur man gör). Men där finns ingenting som indikerar avstängningskapp.
Åh, nu hittade jag den! Längst nere i hörnet, en diskret liten knapp som var nästan vit så den smälte in i bakgrunden. Microsoft vill tydligen inte att det ska vara lätt att stänga av. Har redan fått bråttas med datorn jättelämnge för att slippa Bing som sökmotor, och fick ringa Nano för andra saker jag inte hittade (fast nu var det lite väl sent att ringa igen).
Tack för hjälpen och godnatt, nu kan jag äntligen åka hem!
Tack för hjälpen och godnatt, nu kan jag äntligen åka hem!