Plantar faciit (hälsporre)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Plantar faciit (hälsporre)

Inläggav MsTibbs » 2011-05-02 12:36:32

Går ortopedbesök på högkostnadsskyddet? Jag har pga plantar paciit (hälsporre) fått tid till ortopedbutik, där kostnaden enligt pappret går på 490-1900kr och hälsporreinlägg finns i sportbutoik för 120kr? Den jag skall få skall iofs vara speciaalgjord för just min fot, men ändå? Jag var hos läkare på vårdcentralen och fick diagnosen, hon skickade remiss till ortoped ("vanlig butik" som säljer skor mm) samt sa jag kunde kontakta sjukgymnast, men det skall man tydligen också göra på egen bekostnad, så jag sket i det (ursäkta franskan). Jag brukar gå +- noll varje månad så 1900kr plus bussresa till annan kommun är dyrt...

Tips också på vad jag kan göra själv? Jag ska sova med tårna upp mot knäna, detta har hjälpt en hel del. Hälsporre kan sitta i ca ett år ofta...
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Plantar faciit (hälsporre)

Inläggav Nao » 2011-05-13 19:38:45

Jag hade jättemycket problem med hälsporre men de försvann när jag började träna barfota. Det är egentligen helt emot allt vad skoinlägg och sånt strävar efter - att avlasta det smärtande området. Men det fungerade för mig. Vet inte om jag stärkte upp musklerna i foten eller vad det var, över gick det efter ca 1 1/2 års smärtor.
Nao

Anslöt: 2011-01-22

Inläggav MsTibbs » 2011-05-14 1:15:00

På nätet står det att det går över efter ca ett år, kanske mer. Tydligen har jag liten tendens till plattfot också. Jag går barfota allt jag kan, det är mitt normala tillstånd!
MsTibbs

Inläggav aycon » 2011-06-11 0:47:11

Jag köpte inlägg på en skobutik med medicinska skor och inlägg + egna anställda ortopeder och jag är himla glad att jag gjorde det!! Runt nyår kunde jag knappt gå och idag är jag smärtfri :D . Jag behöver fortfarande mina innetofflor och inlägg i skorna annars kommer det tillbaka efter några dagar men om jag måste kan jag gå barfota (tex när barnen sprungit iväg med mina tofflor och gömt dom någonstans :wink: ). Jag kan också bära barnen igen när det behövs vilket underlättar vardagen enormt!!

Plantar faciit är inte farligt i sig, det gör bara ont! Men det kan leda till förbening av senfästet och den stora senan under foten vilket är väldigt handikappande för de flesta som råkar ut för det. I längden lönar det sig utan tvekan att skaffa inlägg!
Tänk bara vilka enorma extrakostander du riskerar att få om du får en sån benbildning och måste ha inlägg resten av livet samt genomgå en eller flera operationer för att lindra besvären.
aycon

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav MsTibbs » 2011-06-11 11:31:09

Uppdatering:

Jag har tagit fotavtryck. Har fått tid på onsdag att komma och prova dem. Kostar 1750kr plus bussbiljett till grannkommun. Lånat pengar för att ha råd. Känns bra ändå. Jag har ont ibland och ibland int nu, beror på hur jag sitter tex. Ont när jag suttit/legat och går upp.
MsTibbs

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-16 19:27:21

Snabb fråga bara. Använder du några skor utan hälkappa? Det förvärrar nämligen eftersom man måste anstränga foten för att få med sig skon. Åtminstone enligt min Mamma som är sjukgymnast.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav Truly » 2011-06-17 0:51:39

MsTibbs skrev:Uppdatering:

Jag har tagit fotavtryck. Har fått tid på onsdag att komma och prova dem. Kostar 1750kr plus bussbiljett till grannkommun. Lånat pengar för att ha råd. Känns bra ändå. Jag har ont ibland och ibland int nu, beror på hur jag sitter tex. Ont när jag suttit/legat och går upp.

Jag har också inlägg/fotbäddar. Jag har även haft hälsporre. Jag har gått och tagit gipsavtryck på mina fötter tre eller fyra gånger nu (inte pga. hälsporre). Fast mina inlägg är inte så dyra som dina. De kostar 800kr hos Olmed i Uppsala. Däremot är skon väldigt dyr. Eftersom inlägget är såpass stort så måste jag ha specialskor och de kostar i prisklassen 3000-4000kr. Det är ju inte så roligt att punga ut, men fötterna mår ju ivarje fall lite bättre.

Har du fått testa inläggen förresten? Jag fick åka tillbaka tre gånger och slipa ned dem någon halvmilimeter för man är ju så himla känslig på fotsulan. Minsta lilla mini-mini-flisa känns som värsta kullen under foten.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav MsTibbs » 2011-06-17 10:33:34

Jag har haft dem nu två dagar och det är inga problem. Jag har mina egna skor, Asics jumpaskor, fungerar bra. Ovant med en kulle under foten. Hon sa att jag ska ha med mig de vanliga sulorna så jag inte blir stående mitt i skogen med ont i fötterna före jag vant mig. Himla tacksam att jag slipper specialbyggda skor. De jag har funkar bra i vanliga skor och jag kan ha dem i olika typer av skor också.
MsTibbs

Återgå till Aspergare och vården

Logga in