Risk för autism och tid på året för befruktning
62 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Risk för autism och tid på året för befruktning
Inger skrev:Behöver väl inte påpeka igen att autism inte är = AS (inte än i alla fall)?
Så fort det kommer några nya rön eller teorier om autism så är alla där och bara "nämen det stämmer inte på mig". Hur många här har autismdiagnos? Hur många i quizet har autismdiagnos?
Om modern befruktas under vintermånaderna är det högre risk för att barnet föds med autism spektrum diagnos:
http://journals.lww.com/epidem/Abstract ... ism.7.aspx
Background: Studies of season of birth or season of conception can provide clues about etiology. We investigated whether certain months or seasons of conception are associated with increased risk of autism spectrum disorders, for which etiology is particularly obscure.
Conclusions: Higher risks for autism among those conceived in winter months suggest the presence of environmental causes of autism that vary by season.
Inger skrev:Behöver väl inte påpeka igen att autism inte är = AS (inte än i alla fall)?
Så fort det kommer några nya rön eller teorier om autism så är alla där och bara "nämen det stämmer inte på mig". Hur många här har autismdiagnos? Hur många i quizet har autismdiagnos?
Som svar på din första fråga AS är en form utav autism.
*dubbelsuck*
Båda ingår i autismspektrum men AS är inte samma sak som klassisk autism. När studier görs på autism handlar de oftast om klassisk autism, inte om den mildare variant som kallas AS.
Wine: om det specifikt stod autismspektrum i just den här studien så ok. I rubriken stod det autism.
Båda ingår i autismspektrum men AS är inte samma sak som klassisk autism. När studier görs på autism handlar de oftast om klassisk autism, inte om den mildare variant som kallas AS.
Wine: om det specifikt stod autismspektrum i just den här studien så ok. I rubriken stod det autism.
Senast redigerad av Inger 2011-06-16 15:21:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:*dubbelsuck*
Har man inte den distinktionen klar för sig är det väldigt lätt att misstolka såna här rapporter.
Aha då är jag med hur du menar Brukar det inte handla om hela autismspekrumet när de gör studier? Och om det är den klassiska brukar dom inte skriva ut ASD?
Inger skrev:*dubbelsuck*
Båda ingår i autismspektrum men AS är inte samma sak som klassisk autism. När studier görs på autism handlar de oftast om klassisk autism, inte om den mildare variant som kallas AS. Har man inte den distinktionen klar för sig är det väldigt lätt att misstolka såna här rapporter.
Vad jag har förstått så ingår AS i autism spektrumet. Kan du ge någon hänvisning till varför AS inte skulle ingå i studier.
Såg Wines påpekande ovan och hann ändra mitt inlägg.
ASD är samma sak som autismspektrum (autism spectrum disorders). Där ingår förstås AS. Annars skriver de bara autism.
ASD är samma sak som autismspektrum (autism spectrum disorders). Där ingår förstås AS. Annars skriver de bara autism.
Inger skrev:Wine: om det specifikt stod autismspektrum i just den här studien så ok. I rubriken stod det autism.
Ja jag såg att du ändrade ditt inlägg sedan. Kanske hade passat bättre med en annan rubrik till tråden men jag fick inte plats, ordet autism spektrum diagnos är så långt.
Jag räknar AS som autism och det blir spännande att se om AS försvinner när DSM-V utkommer.
Senast redigerad av Wine 2011-06-16 15:28:38, redigerad totalt 1 gång.
Wine skrev:Vad jag har förstått så ingår AS i autism spektrumet. Kan du ge någon hänvisning till varför AS inte skulle ingå i studier.
Därför att många studier fokuserar enbart på den mer allvarliga formen, särskilt om de handlar om barn där AS kanske är svårt att diagnosticera hos små barn och autism mer tydlig. Men då brukar de skriva autism och inget annat. Eftersom jag inte orkade läsa artikeln utan bara rubriken trodde jag att det var så det var den här gången också men nu är ju den biten uppklarad i alla fall.
Distinktionen gäller dock fortfarande i andra sammanhang och kan vara bra att ha i åtanke.
Wine skrev:Inger skrev:Wine: om det specifikt stod autismspektrum i just den här studien så ok. I rubriken stod det autism.
Jag räknar AS som autism och det blir spännande att se om AS försvinner när DSM-V utkommer.
Spännande är inte ordet jag skulle använda...
Känner du några riktiga autister?
Wine skrev:Kanske hade passat bättre med en annan rubrik till tråden men jag fick inte plats, ordet autism spektrum diagnos är så långt.
ASD hade fått plats. Kanske idé att be moddarna ändra?
Wine skrev:Jag räknar AS som autism och det blir spännande att se om AS försvinner när DSM-V utkommer.
AS (coh fler andra dignoser) kommer att "försvinna" och istället gå under namnet autismspektrumtillstånd och olika grader, vilket jag tycker är bra då de alla delar samma grundproblematik.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Inger skrev:Spännande är inte ordet jag skulle använda...
Känner du några riktiga autister?
Måste fråga vad du menar med riktiga autister. Ingår AS i kategorin riktiga autister eller räknar du de som har diagnosen autism som riktiga autister?
Vad jag har förstått så ingår AS i autism spektrumet och därför så tänker jag att då så kanske det blir bra med det nya förslaget?
Inger skrev:Distinktionen [mellan asperger och "autism"] gäller dock fortfarande i andra sammanhang och kan vara bra att ha i åtanke.
Dessutom kommer den (det vill säga vi "lättare" fall) rimligen att skymmas undan för ännu många fler när det inte ens finns två diagnoser längre, och studier på "autism" kommer att fortsätta fokusera på dem som skulle haft för grav autism för en aspergerdiagnos. För det kommer de säkert att göra, den gruppen kommer att fortsätta vara mycket synligare och mindre omtvistad även för forskarna — och helt enkelt rent hantverksmässigt lättare att forska på.
Även om de som kunde ha fått en aspergerdiagnos för all del kommer att bli färre, med fler som får vistas ohjälpta ute i kylan som vi äldre har gjort i större delen av våra liv, om de får igenom också sin idé att snävra in kriterierna. Och den ser jag ju inga protester mot.
Senast redigerad av Zombie 2011-06-16 15:57:45, redigerad totalt 2 gånger.
Namn på AS och gamla namn på AS
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... pektrumet/
Referens på dom som har skrivit det.
Aspergers syndrom
Högfungerande autism*
Autism hos högfungerande person
Autism hos normalbegåvad person
Autism utan utvecklingsstörning
Engelska begrepp
Asperger’s syndrome
High functioning autism
Föråldrade begrepp
Schizoid störning i barndomen
Autistisk psykopati
* vissa anser detta vara synonymt med Aspergers syndrom, andra överlappande.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... pektrumet/
Referens på dom som har skrivit det.
Ansvarig webbredaktör: > SvenOlof Dahlgren
Uppdaterades: 2007-11-19
Källa: Gillberg, C., & Coleman, M. (2000). The Biology of the autistic syndromes (3rd ed. Vol. 153/4). London: Mac Keith Press
Orkar inte läsa allt men, apropå det Inger skrev:
Jag tycker mig kunna se skillnader i "släkter där många har AS eller AS-drag" och familjer som ter sig helt NT men där ett barn får grav autism. I de senare fallen tror jag att det kan röra sig om skador och liknande. Men i släkter där det går mycket NPF tror jag att det mer handlar om personlighetstyper. Ofta så finns ju inte heller där grav utvecklingsstörning (enligt min ringa erfarenhet) utom möjligtvis "lågbegåvade som ändå klarar sig rätt bra".
Jag tycker mig kunna se skillnader i "släkter där många har AS eller AS-drag" och familjer som ter sig helt NT men där ett barn får grav autism. I de senare fallen tror jag att det kan röra sig om skador och liknande. Men i släkter där det går mycket NPF tror jag att det mer handlar om personlighetstyper. Ofta så finns ju inte heller där grav utvecklingsstörning (enligt min ringa erfarenhet) utom möjligtvis "lågbegåvade som ändå klarar sig rätt bra".
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Jag tycker mig kunna se skillnader i "släkter där många har AS eller AS-drag" och familjer som ter sig helt NT men där ett barn får grav autism. I de senare fallen tror jag att det kan röra sig om skador och liknande. Men i släkter där det går mycket NPF tror jag att det mer handlar om personlighetstyper. Ofta så finns ju inte heller där grav utvecklingsstörning (enligt min ringa erfarenhet) utom möjligtvis "lågbegåvade som ändå klarar sig rätt bra".
Kan det inte röra sig om skador även när det är AS eller HFA också? Alltså att barnet egentligen skulle ha blivit NT men nått med födseln gjorde att barnet blev skadat.
- KaosPrinsessa
Bror Duktig skrev:Orkar inte läsa allt men, apropå det Inger skrev:
Intressant! Så upplever jag det också när jag tänker efter. Hindrar förstås inte att även de som föds i NPF-familjer får extra skador t ex vid födseln, då har man så att säga dubbel belastning. (Som min syrra t ex, medan jag mest bara är udda och överkänslig.)
Med "riktiga autister" menar jag alltså Kanners syndrom eller lågfungerande autism med t ex utvecklingsstörninn/låg eller omätbar IQ, ofta gravt kommunikationshandikapp, mer eller mindre svår dyspraxi, dålig eller obefintlig impulskontroll och behov av omvårdnad dygnet runt livet ut. I de svåraste fallen tycker jag det är ganska uppenbart att det rör sig om en skada på nervsystemet så att personen blir som fånge i sin egen kropp utan att kunna behärska motorik, känslor, impulser mm. Jag känner en hel del autister av mer eller mindre allvarlig grad och upplever en påtaglig skillnad mellan LFA och HFA, även om det finns grader däremellan där några får den ena eller andra diagnosen men egentligen inte passar riktigt i någon. (Det är väl därför man vill slå ihop dem.)
AS uppfattar jag liksom Bror Duktig mer som en udda personlighetstyp med vissa extra begränsningar som kan variera mellan individer. Jag tror inte att man t ex blir naturligt introvert, perfektionist, hypersensibel och får specialintressen av att något gick lite snett vid befruktningen, under graviditeten, förlossningen eller första barndomen. Däremot kan man förstås få extra handikapp som t ex allergier, fobier, inlärningssvårigheter och andra fysiska, psykiska eller mentala problem av en ooptimal miljö. Därför ser jag det som viktigt att skilja mellan vad som sannolikt är medfödda personlighetsdrag och vad som är miljöfaktorer. Detta gäller enligt min uppfattning även ADHD. Studier som inte gör det ser jag som tämligen otillförlitllga.
Min poäng var bara att när det skrivs något om autism i allmänhet så brukar många med AS tolka det som att det automatiskt gäller just dem. T ex om någon vill 'bota' autism så blir det genast protester från aspergare som inte alls vill bli botade. Men jag har faktiskt aldrig sett någon organisation som vill bota just AS, det man vill bota eller lindra är de uppenbara neurologiska skador en del barn faktiskt har.
Senast redigerad av Inger 2011-06-16 17:21:48, redigerad totalt 4 gånger.
*Läser från Neuropsykiatriskt utlåtande som ligger brevid mig* Diagnos Autistiskt syndrom F84.0. samt att min bror som jag hänvisar till i mitt inlägg har samma diagnos + utvecklingsstörning.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
OK, en person fast utan utvecklingsstörning då alltså. Noterat.
Inger skrev:Därför ser jag det som viktigt att skilja mellan vad som sannolikt är medfödda personlighetsdrag och vad som är miljöfaktorer. Detta gäller enligt min uppfattning även ADHD. Studier som inte gör det ser jag som tämligen otillförlitllga.
Tycker att det låter rimligt. Menar du ovanstående angående studien som tråden handlar om här?
Jag har inte läst den; menade mer generellt. Kanske blev lite OT här.
Och nu uttryckte jag mig väldigt generaliserat förstås. Verkliga livet brukar vara mer komplicerat än det går att fånga i skrift.
Och nu uttryckte jag mig väldigt generaliserat förstås. Verkliga livet brukar vara mer komplicerat än det går att fånga i skrift.
Inger skrev:OK, en person fast utan utvecklingsstörning då alltså. Noterat.
Tja, du frågade ju.
- VeganGeekGirl
Ja, och det var ju utmärkt att du svarade.
Har du några av ovan nämnda svårigheter? Sa de något om varför du fick den diagnosen och inte AS?
Har du några av ovan nämnda svårigheter? Sa de något om varför du fick den diagnosen och inte AS?
Inger skrev:Ja, och det var ju utmärkt att du svarade.
Du menar det du skriver om "riktiga autister" en bit upp?
Läkaren förklarade det på tredje och sista dagen, men jag minns inte exakt det var något med min utveckling i barndomen tror jag. Lite osäker där.
- VeganGeekGirl
Jag har iaf diagnosen autistiskt syndrom fast utan utvecklingsstörning, alltså det som kallas högfungerande autism. Varför jag har det och inte AS är för att jag hade vissa kognitiva förseningar som man inte får ha vid AS som liten plus ekolali. Är väll fortfarande en del efter på vissa plan och det kommer jag ju alltid vara, men det har nog andra orsaker än autism.
- KaosPrinsessa
Återgå till Aspergare och vården