P1 Ekot: Olegitimerade terapeuter behandlar psyksjuka
8 inlägg
• Sida 1 av 1
P1 Morgon: Olegitimerade terapeuter behandlar psyksjuka
Tycker allt att han från Socialstyrelsen svävar på målet en del i inslaget...
Ett besked från hon som representerade terapeuterna, som jag fattade det (A), är att en av poängerna med dagens system (dvs att det finns terapeuter därute utan diplom och med oklar kompetens) är att alla medborgare ska ha full "konsumenträtt" att på "marknaden" söka vilken hjälp de vill beroende på vad de har för problem. Det systemet är skapat utifrån en "konsumentmodell", som han från Socialstyrelsen kallade det, dvs att alla vi medborgare/kunder/patienter/whatever ska ha full konsumentmakt även på det här området.
Båda två inser att en människa som verkligen är sjuk inte i en given situation kan förväntas avgöra vilken hjälp som är bäst. Ändå finns detta system! Det är, enligt (A), för att det finns den grupp som har "lättare problem"(=ej sjukdom) men som ändå söker snabbare hjälp än vad den traditionella vården alltid kan erbjuda.
På programledarens fråga insåg ju dock även (A) att någonstans går gränsen mellan "lättare problem" och ren sjukdom. Programledarens fråga "Var går gränsen för sjukdom?" fick inget tydligt svar. Någon nämnde diagnoser som ett verktyg.
Tycker allt att han från Socialstyrelsen svävar på målet en del i inslaget...
Ett besked från hon som representerade terapeuterna, som jag fattade det (A), är att en av poängerna med dagens system (dvs att det finns terapeuter därute utan diplom och med oklar kompetens) är att alla medborgare ska ha full "konsumenträtt" att på "marknaden" söka vilken hjälp de vill beroende på vad de har för problem. Det systemet är skapat utifrån en "konsumentmodell", som han från Socialstyrelsen kallade det, dvs att alla vi medborgare/kunder/patienter/whatever ska ha full konsumentmakt även på det här området.
Båda två inser att en människa som verkligen är sjuk inte i en given situation kan förväntas avgöra vilken hjälp som är bäst. Ändå finns detta system! Det är, enligt (A), för att det finns den grupp som har "lättare problem"(=ej sjukdom) men som ändå söker snabbare hjälp än vad den traditionella vården alltid kan erbjuda.
På programledarens fråga insåg ju dock även (A) att någonstans går gränsen mellan "lättare problem" och ren sjukdom. Programledarens fråga "Var går gränsen för sjukdom?" fick inget tydligt svar. Någon nämnde diagnoser som ett verktyg.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: P1 Ekot: Olegitimerade terapeuter behandlar psyksjuka
Samma inslag, fast mer text: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4556910
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Den bästa terapeuten jag har träffat, som verkligen kunde läsa invider, och verkligen kunde förstå vad som skulle hjälpa dem, var outbildad. Handlade om ätstörningar, som hon hade blivit intresserad av efter att hennes dotter drabbats (har för mig att det var så, men kan inte svära på det).
Hon skulle inte få ha sin verksamhet på samma sätt om hon inte utbildade sig, så hon utbildade sig.
Det är väl ett lätt svar för duktiga: utbilda sig så att folk och betalande vet att det finns en lägstanivå. Det är ju en sak att folk som VET och har råd, kan gå till personen, en annan om landsting ska betala hur som helst och skicka folk hur som helst.
Jag fick Dagmarpengar eller vad det hette, så jag betalade inte själv.
Hon skulle inte få ha sin verksamhet på samma sätt om hon inte utbildade sig, så hon utbildade sig.
Det är väl ett lätt svar för duktiga: utbilda sig så att folk och betalande vet att det finns en lägstanivå. Det är ju en sak att folk som VET och har råd, kan gå till personen, en annan om landsting ska betala hur som helst och skicka folk hur som helst.
Jag fick Dagmarpengar eller vad det hette, så jag betalade inte själv.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Den bästa terapeuten jag har träffat, som verkligen kunde läsa invider, och verkligen kunde förstå vad som skulle hjälpa dem, var outbildad.
Problemet är väl att med de outbildade är det svårt att veta om de KAN nåt.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hon som i radioinslaget representerar terapeuterna säger nåt som att de som har diplom har 10 års utbildning
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
"Utbildningsgången fram till legitimation för psykoterapeuter"
http://www.socialstyrelsen.se/ansokaoml ... dningsgang
"I mörker är alla terapeuter gråa"
25 februari 2007 kl 00:00, uppdaterad: 27 september 2007 kl 13:06
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/i- ... 204819.svd
http://www.socialstyrelsen.se/ansokaoml ... dningsgang
"I mörker är alla terapeuter gråa"
25 februari 2007 kl 00:00, uppdaterad: 27 september 2007 kl 13:06
Det finns minst fem olika terapeuttitlar i Sverige idag: certifierade, diplomerade, auktoriserade, ackrediterade och legitimerade. Endast legitimerade terapeuter uppfyller den formella kompetens som samhället avkräver kvalificerad terapi, men hur ska vilsna och trötta svenskar kunna sortera i titelfloran?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/i- ... 204819.svd
Savanten Svante skrev:Bror Duktig skrev:Den bästa terapeuten jag har träffat, som verkligen kunde läsa invider, och verkligen kunde förstå vad som skulle hjälpa dem, var outbildad.
Problemet är väl att med de outbildade är det svårt att veta om de KAN nåt.
Ja, så är det ju. Och därför anser jag att de bör utbilda sig till någon lägstanivå åtminstone. Och det gjorde den här personen, eftersom hon inte skulle få så många skickade till sig annars (hon har ett ätstörningscenter).
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bump!
För kroppsliga sjukdomar finns en lag, populärt kallad kvacksalverilagen.
Den som inte är legitimerad sjukvårdspersonal får t ex inte:
Men vem som helst får behandla psykiska sjukdomar, utan att vara varken legitimerad psykolog el legitimerad läkare. Där är det konsumentlagen som gäller och konsumenten (patienten) förväntas göra en egen bedömning av "tjänsten" de köper. Det är en fri marknad!
Därför finns det också förutom välmenande "kvacksalvare" även rena bedragare i branschen.
De här privata företagen får inte använda ordet "legitimerad" om de terapeuter som utbildats hos dem. Men i stället använder de ord som certifierad, diplomerad, ackrediterad och auktoriserad, det låter ju vederhäftigt. (Samma sak gäller coacher, men folk tror nog att en titel som "terapeut" är skyddad; coach är ju en nyare titel.)
Men det här var några år sedan, har det hänt något el är man som vanlig hjälpsökande lika utsatt i djungeln?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4556910SR skrev:Hur svårt sjuka personer är de beredda att ta emot? Vi har ringt 90 av dessa så kallade terapeuter och sagt att vi har en deprimerad syster med självmordstankar, och som har fått läkemedel utskrivet för ett halvår sedan som inte hjälpt.
– Jag har ett väldigt brett register, allt ifrån självmordstankar och depressioner, till skilsmässofall och dålig självkänsla och övergrepp. Det mesta, säger en av de så kallade terapeuterna som Ekot ringer upp.
– När hon är så svårt deprimerad vill jag inte på en gång ta henne till ett tidigare liv utan det gör jag först när jag ser att vi inte kan hitta något i det här livet, då tar jag henne till ett tidigare liv, säger en annan.
För kroppsliga sjukdomar finns en lag, populärt kallad kvacksalverilagen.
Den som inte är legitimerad sjukvårdspersonal får t ex inte:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvacksalverilagenbehandla smittsamma sjukdomar upptagna i smittskyddslagen (till exempel HIV, tuberkulos med flera)
behandla cancer, diabetes eller epilepsi
behandla sjukliga tillstånd i samband med graviditet eller förlossning
använda allmän bedövning (sövning), lokalbedövning genom injektion, eller hypnos, innan undersökning eller behandling
använda radiologiska metoder (röntgen, medicinsk strålning)
undersöka eller behandla barn under 8 år
Men vem som helst får behandla psykiska sjukdomar, utan att vara varken legitimerad psykolog el legitimerad läkare. Där är det konsumentlagen som gäller och konsumenten (patienten) förväntas göra en egen bedömning av "tjänsten" de köper. Det är en fri marknad!
Därför finns det också förutom välmenande "kvacksalvare" även rena bedragare i branschen.
http://www.sydsvenskan.se/lund/birgitta ... get-bolag/Sydsvenskan skrev:Birgitta både skilde sig och gick i förtidspension samma år. Det var de huvudsakliga skälen till att hon för första gången sökte professionell hjälp våren 2003.
Hon försöktee gå genom den offentliga vården men väntetiden var så lång att hon istället började leta i den privata sektorn. Hoppet fanns i en annons i Sydsvenskan. Ett och ett halvt år senare sitter Birgitta med över en halv miljon kronor i skulder. Hon mår betydligt sämre än för fem år sedan.
http://www.sydsvenskan.se/lund/klienter ... idjungeln/Förbjudd privata terapiutbildningar som saknar högskoleverkets examensrätt.
Det säger Lars Ahlin, ordförande i Sveriges psykologförbund.
– Som dett är idag är det helt okontrollerat. Det finns inga möjligheter att klaga, ingen kvalitetsgaranti och ingen patientsäkerhet, säger han.
I Sverige kan vem som helst kalla sig terapeut och få människor att avslöja sina innersta hemligheter. För den tjänsten kan man dessutom ta så mycket betalt som man behagar.
Ene Berglin är ansvarig för behörighet och patientsäkerhet på socialstyrelsen.
– Legitimerade terapeuterr ska bedriva verksamhet som utgår från vetenskap, de ska föra journal, de har tystnadsplikt och de har socialstyrelsen som tillsynsmyndighet, säger hon.
---
– Men ingett av det här gäller enligt lag den alternativa medicinen. Man vet inget om kvaliteten, det finns inga garantier på vetenskaplighet, inga krav på tystnadsplikt och det finns ingenstans man kan klaga om man blir dåligt behandlad.
Tror du att folk förstår skillnaden mellan samtalsterapeut och psykoterapeut?
– Nej, vii får en del förfrågningar. Men vi har näringsfrihet i Sverige och kunderna får själva göra en bedömning, säger Ene Berglin.
De här privata företagen får inte använda ordet "legitimerad" om de terapeuter som utbildats hos dem. Men i stället använder de ord som certifierad, diplomerad, ackrediterad och auktoriserad, det låter ju vederhäftigt. (Samma sak gäller coacher, men folk tror nog att en titel som "terapeut" är skyddad; coach är ju en nyare titel.)
Men det här var några år sedan, har det hänt något el är man som vanlig hjälpsökande lika utsatt i djungeln?