Aspergers syndrom - sjukdom eller funktionshinder?
sånna små skillnader kan väl inte kallas missbildningar? Jag tror att det finns något annat namn för långa funktionella fingrar.
Speciellt, om patienten spelar piano bra.
Fast du kan ha rätt, jag är ingen läkare.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:15:40, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:sånna små skillnader kan väl inte kallas missbildningar? Jag tror att det finns något annat namn för långa funktionella fingrar.
Jag snackar om MYCKET längre fingrar! Vad coolt det vore om en person skulle kunna spela "fyrhändigt" exempelvis
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:15:40, redigerad totalt 1 gång.
1) Det blir lätt ett cirkelresonemang. Vad är sjukdom? Det vi definierar som sjukdom! Som är kulturellt beroende. Ex amerikas indianer lär ha vördat de som hade schizofreni ("prata med gudarna"). Och då är det ju rimligen ingen sjukdom, i alla fall inte på samma sätt som vinterkräksjukan.
2) Jag tror att en del saker som har med psyke och känslor att göra är knepiga i detta sammanhang. Frågan om hur besvärligt tillståndet är blir viktigt. Var går gränsen mellan litet ledsen och deprimerad? När det gäller AS så blir ganska mycket olika beroende om man definierar det som sjukdom, funktionsnedsättning eller litet udda personlighet. Till exempel hur mycket och vilken sorts stöd personerna skall ha rätt till. Eller vad det får för konsekvenser för lagstiftning (till exempel. social- och arbetsrättlig lagstiftning).
3) När det gäller oss så är det nog så att definitionen av vad AS är, är en social konstruktion, en politisk konstruktion och en etisk definition. Snarare än en medicinsk. Och frågan om hur det "egentligen" är, det vet jag inte.