Nätmobbning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nätmobbning

Inläggav Parvlon » 2011-06-14 20:54:02

Hundralappen skrev:
Fighterbabe skrev:
Nefarious skrev:FB, gå och provocera någon annanstans.

Tog du det som en provokation, att jag skrev att Pemer är en sann hjälte??? :shock:

För du var ju givetvis inte ironisk någonstanns i det där inlägget?
Hon kanske inte delar gruppmentaliteten?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 20:55:11

KrigarSjäl skrev:Hjälte för mig är den som räddar eller skyddar ngn annan mot direkt fara utan att tveka.
Hundralappen skrev:
slackern skrev:Du är trotts allt pojkvän till en utav mobbarna och tror inte du är allt för opartisk? Är det för att stötta din flickvän?

Andra gången jag hör detta, kan du ge ett konkret exempel på vad/vem/hur Sheyen mobbat?

Fighterbabe skrev:PEMER är en sann hjälte!!

Ja, det är han verkligen!
Att man är så obotat jävla korkad att man tar bilder när man själv varit med i en hetsig diskussion om hurvida det ska fotograferas eller inte på en träff så borde man nästan åka på en permban!

Jag bekräftade Fenrens beskrivning av en hjälte: "Hjälte för mig är den som räddar eller skyddar ngn annan mot direkt fara utan att tveka"

Och det har Pemer gjort, och då syftar jag inte på nåt uttalande på träffen eller på forumet...

Admin
Rättade ett citat, som felaktigt fått fel upphovsman. Påminner samtidigt om vikten av att citera rätt, speciellt i upprörda diskussioner.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 20:57:20

Hundralappen skrev:
Fighterbabe skrev:

Tog du det som en provokation, att jag skrev att Pemer är en sann hjälte??? :shock:

För du var ju givetvis inte ironisk någonstanns i det där inlägget?

Nej, det var jag verkligen inte!!! Han räddade mitt liv för drygt 3 år sedan!
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Nefarious » 2011-06-14 20:58:33

Fighterbabe skrev:

Jag tolkar det som ett försök till provokation att du ens uttalar dig i den här tråden.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Parvlon » 2011-06-14 21:01:35

Nefarious skrev:
Fighterbabe skrev:

Jag tolkar det som ett försök till provokation att du ens uttalar dig i den här tråden.
Ska inte offret få uttala sig?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Hundralappen » 2011-06-14 21:04:10

Nefarious skrev:Jag tolkar det som ett försök till provokation att du ens uttalar dig i den här tråden.

Precis min tolkning!
Dock kopplade jag det till bilderna när Pemer nämndes, kanske inte samma bana du var i..
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav treeman » 2011-06-14 21:05:02

+1 igen till Lady
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Nefarious » 2011-06-14 21:07:14

Parvlon skrev:Ska inte offret få uttala sig?

Givetvis får hon uttala sig, även om jag rekommenderar att hon avstår från det.
Nefarious

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 21:14:30

Hundralappen skrev:Ja, det är han verkligen!
Att man är så obotat jävla korkad att man tar bilder när man själv varit med i en hetsig diskussion om hurvida det ska fotograferas eller inte på en träff så borde man nästan åka på en permban! Givetvis bör man inte få komma på nästkommande träffar, vilket ju är underförstått, men då träffen inte anornades av staff här så går detta tyvärr inte...

Sen hurvida detta bara gällde personer elelr inte på Jönköpingsträffen har jag ingen som hellst vetskap om, om således är fallet; ta då bort godisskål-bilden från din sockervadsskimrande blogg omgående.

Ta bilder fast det framgått att detta inte får ske, så in i h...... dåligt tbh...

Ett bra inlägg, Hundris!

Admin:

Se det här inlägget:

post582619.html#p582619
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Parvlon » 2011-06-14 21:28:10

Nefarious skrev:
Parvlon skrev:Ska inte offret få uttala sig?

Givetvis får hon uttala sig, även om jag rekommenderar att hon avstår från det.
Du inser vem som är offret men rekommenderar personen att inte uttala sig?

Är det för att andra kan se det som provocerande och isf. för att hon kanske får betala för det i framtiden, eftersom de hämnas, som du säger så?

Bara nyfiken. Det funkar säkert i rättsprocesser där vi har betalda och välutbildade åklagare som gör allt vad de kan för att sätta dit förövarna men i såna här allmäna saker så misstänker jag att det är lätt att de som försvarar slutar att försvara eftersom det verkar som att ingen behöver försvaras om personen inte ger något ljud från sig.

Kullan: jag är inte nån ängel själv men det hindrar en inte från att se det på ett annat sätt som omväxling iaf. nån gång ibland. Som sagt är det inte en mobbare när det sker utan det är att man ingår i en grupp som gör det till mobbning. TS verkar ha full koll på detta och jag har för mig att han länkar till sin C-uppsats nånstans som du kan läsa om du vill ha mer kunskap i ämnet.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2011-06-14 21:39:04

Men ge er nån gång! Låt udda vara jämnt och ägna er åt nåt vettigt!
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav slackern » 2011-06-14 21:58:52

Fenren skrev:
slackern skrev:
Hundralappen skrev:"Du där! Du har mobbats!"
"Jaha, vardå?"
"Ja... Det får du komma på själv, men dum är du!"

Vafan.. Du kan inte säga att nån internetmobbas utan att kunna berätta när/var/hur. Ge oss en/flera länkar så vi förstår vad du menar..

Jag har sagt att till seayen att läsa igenom dom här länkarna vad hon har skrivit och tänka efter och analysera vad som kan uppfattas som mobbing.

principdiskussion-om-fotografering-t20351-120.html#p546670

vill-du-traffa-mig-t20433-312.html#p548922

det där länkar ju bara till vad du skrivit... är det det du skrivit som gör att sheyen mobbat? :shock: jag förstår inte
slackern skrev:Nej det är inte bara kullan som jag har vänt mej till din flickvän seyen har också blivit utpekad. Men kanske kan vara så att kullan har varit mest aktiv i trådarna?

kanske det kanske, men jag anser, med hänvisning till ovan länkade inlägg, att du mobbar/mobbat kullan

Vad är så svårt att förstå att hon ska läsa igenom sina inlägg och tänka igenom om det kan uppfattas som stötande?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kullan » 2011-06-14 22:05:33

Denna fight slutar inte förräns en viss medlem gå ut med en ursäkt
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 22:07:50

och då finns det en viss risk att den inte accepteras, för att den satt så långt inne...
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Trampe » 2011-06-14 22:11:37

Vi gör väl ett försök till.
Mobbning är gruppvåld, alltså det är inte mobbning när 2 personer hamnar i konflikt såvida den ena inte sitter i en sån maktposition att h-n har betydande makt över personen, tex en chef.
Mobbning är inte ett enstaka tillfälle utan har skett över en period.
"Mobbning kan ske genom såväl psykiskt som fysiskt våld. Man kan även skilja på begreppen direkt och indirekt mobbning. Direkt mobbning innebär förutom rent fysiskt våld även när man aktivt retar offret. Den inderekta mobbningen innebär att gruppen fryser ut offret ur gruppgemenskapen. " Citat min C-uppsats
Offret kan vara såväl ett sk fredligt offer eller ett provaktivt offer. Vilken typ av offer det än är så förändrar det inte att det handlar om mobbning.

Ordet mobbning kommer från det engelska ordet mob, med andra ord så säger det tydligt att det handlar om gruppvåld.

Och tyvärr måste jag konstatera att jag idag anser att en grupp personer på forumet har uppvisat ett klart mobbningsbeteende mot Fighterbabe.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Dagobert » 2011-06-14 22:12:52

kullan skrev:Denna fight slutar inte förräns en viss medlem gå ut med en ursäkt

Den slutar när ni lägger av, inte förr.
Dagobert

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 22:13:47

DÅ ska jag ställa frågan jag ställt några gånger redan. Hur ska vi rent konkret bete oss då?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Nefarious » 2011-06-14 22:15:07

Savanten Svante skrev:DÅ ska jag ställa frågan jag ställt några gånger redan. Hur ska vi rent konkret bete oss då?

Ignorera fighterbabe tills hon blir bannad. Det är bara en tidsfråga.
Nefarious

Inläggav Fenren » 2011-06-14 22:16:01

Parvlon skrev:
Fenren skrev:försvarara sin flickvän
Du tycker inte att du agerar lite partiskt?
jag är nog partisk, ja.

den jag i huvudsak försökte försvara var kullan. att vi gled in på sheyen och de anklagelser om mobbing som slackern slängt i hennes ansikte utan att styrka dem, trots upprepade påtryckningar från Sheyen att göra det, var inte min avsikt när jag gav mig in i denna diskussion. jag anser mig inte vara partisk i mitt försvar av kullan.
kullan skrev:Denna fight slutar inte förräns en viss medlem gå ut med en ursäkt
Det är bara att ge upp. Du mår dåligt ändå, varför försöker du få andra att göra det?
Jag tvivlar starkt på att kullan försöker få andra att må dåligt
Senast redigerad av Fenren 2011-06-14 22:18:19, redigerad totalt 1 gång.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Dagobert » 2011-06-14 22:16:14

Trampe skrev:Och tyvärr måste jag konstatera att jag idag anser att en grupp personer på forumet har uppvisat ett klart mobbningsbeteende mot Fighterbabe.

Jag skulle närmast vilja kalla det lynch-beteende. Jag har aldrig sett nåt liknande! :shock:
Dagobert

Inläggav Nefarious » 2011-06-14 22:17:45

Fenren, du kan till exempel kolla i vad gör du just nu, tråden.
Nefarious

Inläggav kullan » 2011-06-14 22:18:34

Dagobert skrev:Den slutar när ni lägger av, inte förr.

Och jag kommer inte att ge mig.
kullan

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 22:24:38

Mobbning involverar i semantisk mening en grupp, ja, men förekommer även som en person mot andra om man lämnar den rent lingvistiska tolkningen. Som en bråkstake i en klass som slår alla tjejer när han går förbi dem (har jag upplevt själv) eller en journalist som upprepade gånger hackar på en enskild grupp (igenkänning?).

Men även om man tolkar mobbing snävt förhindrar det inte att en enskild person kan göra mycket elakt mot väldigt många människor och det gör det inte mer okej bara för att det är EN person mot EN grupp. T ex skulle jag vilja hävda att Susanne Bejerot mobbar Aspergare, att en enskild medarbetare med social kompetens och snillrik elakhet kan mobba en hel arbetsgrupp. Som tidigare sagts (om än inte i det här sammanhanget) räcker det med en mobbare och ett antal tystlåtna för att en grupp ska kunna utsättas (läs Zarembas ypperliga bok/artikelserie om vuxenmobbing).

Det råder en maktobalans mellan FB och övriga, vilket gör mobbing fullt möjlig, trots att hon är en enda individ. Hon har en kamera som ingen kan ta ifrån henne utan att begå brott, en attityd som innebär att personlig integritet inte har någon betydelse om den inte står skriven i lagen och möjlighet att publicera bilder mot folks vilja på en ganska välbesökt blogg. Därmed har hon makt över alla dem som är känsliga för offentlig exponering och inte vill ta lagen i egna händer.

Uttrycket mobbing är därmed ointressant, eftersom det antingen definieras på ett oanvändbart sätt eller kan appliceras på alla involverade.

För övrigt (för jag är fortfarande stingslig): Herp Derp på er allihop och jag hoppas någon vettig människa kan släcka den här trista brasan. Bjäbbmonstret var en helt klart stabiliserande kraft på träffen (ibland är NT's faktiskt fullständigt nödvändiga när ett gäng aspies totallåser sig).

(Tack förresten Bjäbbis. Jag hade samma tanke som du om gruppsituationen, men mina sociala reaktioner är rätt långsamma. Tacksam att du var mer alert och lyckades bryta dödläget).
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav kullan » 2011-06-14 22:28:10

Dagobert skrev:Jag skulle närmast vilja kalla det lynch-beteende.

jasså?
kullan

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in