Principdiskussion om fotografering på träffar
Re: Principdiskussion om fotografering
Dagobert skrev:Enligt somliga verkar det vara fritt fram att fota för alla utom FB, mot löfte att bilderna inte läggs ut på nätet. Jag tycker det är att gå för långt åt det hållet. Många har råkat lägga ut mycket privata bilder av misstag och okunnighet.
Dessutom vill jag veta när en bild ska tas, och kunna välja huruvida jag ska medverka eller inte.
En viss avsatt tid för allmän fotografering tycker jag därför fortfarande vore det bästa. Då kan alla som inte vill vara med smita undan.
Jag tror att även Fighterbabe skulle kunna hålla sig till den begränsningen, eller vad säger du, FB? Kan du avhålla dig från att fota dem som inte vill, om du får fota dem som vill + omgivningarna?
Det är såvitt jag vet en variant som inte testats. Jag vet inte huruvida FB brutit sitt ord, bara att hon hårdragit reglerna till sin fördel under den press som ett totalförbud kan sätta på en "fotobloggoman" (Norrköping), och under det sug som oklara regler kan innebära (Flottsbro).
Lite väl reglerad fotografering kan mycket väl vara bättre än "cold turkey" och blir även trevligt för oss andra som får lite kort på träffarna.
Senast redigerad av Dagobert 2011-06-14 13:24:53, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante skrev:Dagobert skrev:Jag tror att även Fighterbabe skulle kunna hålla sig till den begränsningen, eller vad säger du, FB?
Det är du förmodligen ganska ensam om..
Lite historik då:
1, Lång diskussion före Flottsbro 2009.
2, Fighterbabe misskötte sig iaf.
3, Lååååångt efterspel på forumet.
4, Lång diskussion före Norrköping 2011, där även tidigare händelser togs upp.
5, Fighterbabe misskötte sig igen, denna gången avsiktligt på rent jävleskap.
6, Långt efterspel nu...
Under INGEN av de här punkterna finns några som helst indikationer på att FB uttrycker ånger eller ens erkänner något misstag. Ej heller att hon skulle lärt sig av sina misstag och tänker respektera andras vilja och låta folk slippa bli fotade på kommande träffar.
Eftersom övertrampen istället blivit värre, eftersom de var mycket mer avsiktliga nu sist, så frågar jag vad som då skulle tyda på att något skulle funka bättre nästa gång för
Dagobert skrev:Enligt somliga verkar det vara fritt fram att fota för alla utom FB, mot löfte att bilderna inte läggs ut på nätet. Jag tycker det är att gå för långt åt det hållet. Många har råkat lägga ut mycket privata bilder av misstag och okunnighet.
Dessutom vill jag veta när en bild ska tas, och kunna välja huruvida jag ska medverka eller inte.
En viss avsatt tid för allmän fotografering tycker jag därför fortfarande vore det bästa. Då kan alla som inte vill vara med smita undan.
Jag tror att även Fighterbabe skulle kunna hålla sig till den begränsningen, eller vad säger du, FB? Kan du avhålla dig från att fota dem som inte vill, om du får fota dem som vill + omgivningarna?
Missade det här inlägget, var inne på nästa sida i tråden...
Jo, det kan jag göra. Det förslaget fanns ju med i den omröstningen som var innan, men tyvärr blev ju "JA-alternativen" utspridda så att NEJ-sidan gick igenom i alla fal..
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Principdiskussion om fotografering
Inte tjafs, minns låshotet nyss.
Inte tjafs, minns låshotet nyss.
Fighterbabe skrev:Jo, det kan jag göra. Det förslaget fanns ju med i den omröstningen som var innan, men tyvärr blev ju "JA-alternativen" utspridda så att NEJ-sidan gick igenom i alla fal..
Jag förtydligade det några inlägg upp på den här sidan också.
Inger skrev:Jag tycker det är självklart att man frågar först, särskilt på AS-träffar, och låter bli att fota dem som inte vill bli fotade. Och att man håller vad man lovar om man säger att man inte ska lägga ut bilderna på nätet. Det tycker jag hör till normalt hyfs och respekt för andra. För mig är det helt obegripligt att det kan vara lagligt att fota & filma folk helt fritt i offentliga miljöer och sen publicera bilderna var som helst. Gissningsvis har lagstiftningen inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Och bara för att det är lagligt så betyder det inte att det är etiskt eller socialt acceptabelt.
Halv-OT 1: Tycker också det är höjden av respektlöshet när t ex bloggare hänger ut sin familj på nätet i ord och/eller bild. En sak är väl att skriva om sitt eget privatliv, en helt annan sak att hänga ut familj, vänner & bekanta. Många föräldrar tycks anse att barnen är deras egendom att visa upp och skryta om där de har lust och kommer inte ens på tanken att detta kan vara obehagligt för barnen om t ex deras kompisar läser. Glädjande nog är jag inte helt ensam om den åsikten: http://www.expressen.se/debatt/1.210231 ... -sina-barn
Halv-OT 2: Tycker även paparazzis borde förbjudas. Visserligen är kändisar mer offentliga personer och lever av uppmärksamhet, men de måste väl också ha rätt till något privatliv?
Instämmer på varje punkt. Dessutom är det väl ett av de mest "topiska" inläggen enligt trådtiteln.
Kan tillägga att unga väst-västerlänningars aningslöshet om även sitt eget privatliv är djupt oroande — alltså även bortsett från det direkta brottet (vare sig det råkar vara det enligt lag eller inte) att lägga ut andras, inklusive sina barns. Även myndigheter och privata företag kör ju mer och mer med sådant (övervakningskameror, samkörning inklusive olaglig, system för informationsinsamling som vi inte har minsta överblick över... ); folk i andra delar av världen har sedan mycket länge kunnat berätta vad en överhet kan göra med även mycket mindre mängder uppgifter om folk.
Senast redigerad av Zombie 2011-06-14 13:49:07, redigerad totalt 3 gånger.
Dagobert skrev:Danne, se mitt ovanstående inlägg.
Jag såg. Det förändrar inte min avsaknad av förtroende för att FB ska respektera andra på kommande träffar. Hårdare regler har bara lett till mer medvetna jävlelskap, och hittills finns det ingenting som hon själv skriver som visar att hon skulle göra något annorlunda.
Vi som var med förra vändan vet hur fruktlöst det var att få något sånt från henne, och nu är vi där igen. Eftersom hon själv inte ser att hon gjort något fel, och bara istället visar att hon tänker fortsätta som han gör, så förstår jag inte hur man kan tro att hon ska bättra sig.
Fighterbabe skrev:Jo, det kan jag göra. Det förslaget fanns ju med i den omröstningen som var innan, men tyvärr blev ju "JA-alternativen" utspridda så att NEJ-sidan gick igenom i alla fal..
Tycker det bara låter som rena utpressningen. D.v.s. du enbart tänker sköta dig och respektera andra träffdeltagare om du får reglerna som du vill. Varför ska du ensam få diktera huruvida andra ska få bli fotade på träffarna eller inte?
Repris pga miss då:
Dagobert skrev:Dagobert skrev:Enligt somliga verkar det vara fritt fram att fota för alla utom FB, mot löfte att bilderna inte läggs ut på nätet. Jag tycker det är att gå för långt åt det hållet. Många har råkat lägga ut mycket privata bilder av misstag och okunnighet.
Det är såvitt jag vet en variant som inte testats. Jag vet inte huruvida FB brutit sitt ord, bara att hon hårdragit reglerna till sin fördel under den press som ett totalförbud kan sätta på en "fotobloggoman" (Norrköping), och under det sug som oklara regler kan innebära (Flottsbro).
Lite väl reglerad fotografering kan mycket väl vara bättre än "cold turkey" och blir även trevligt för oss andra som får lite kort på träffarna.
Danne skrev:Hårdare regler har bara lett till mer medvetna jävlelskap
Fattar du inte att det kan vara det som är felet?
Danne skrev:Tycker det bara låter som rena utpressningen. D.v.s. du enbart tänker sköta dig och respektera andra träffdeltagare om du får reglerna som du vill. Varför ska du ensam få diktera huruvida andra ska få bli fotade på träffarna eller inte?
Du misstolkar mitt förslag totalt.
Jävla tjafs, jag försöker vara konstruktiv.
Man får fota vad man vill. Ni borde typ lägga er och pussas eller nåt. Fattar inte det här.
- litenhummer93
- Får inte posta
- Anslöt: 2011-06-04
Du fattar fortfarande inte, fighterbabe?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Fighterbabe skrev:Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att du (Danne) sa att vi stryker ett streck över det här bara jag raderade bilderna, vilket jag gjorde och det första du gör när du kommer hem är att "glömma" det du har sagt och drar upp det igen
Vill inte lägga mig i den här diskussionen eftersom jag inte var på träffen, men jag blir bara förundrad och nyfiken... varför fotade du ö h t Danne mot hans uttryckliga vilja när det redan varit sånt tjafs om just fotografering innan och du visste att många inte vill bli fotade? Varför inte bara respektera det?
(Detta är alltså inte en retorisk fråga utan jag vill gärna förstå hur du tänkte.)
Senast redigerad av Inger 2011-06-14 14:10:01, redigerad totalt 2 gånger.
Och som vanligt kan inte de som ogillar Fighterbabe föra en saklig diskussion. Den enda mobbning jag ser i den här tråden är av henne. Sedan bjäbbar hon tillbaks, visst, och är inte så saklig heller (t ex i "detsamma" till treeman om att spela fult), visst.
Det triggar vidare de främsta belackarna att fortsätta med nålsticken. Påminner inte så lite om när jag väl hade gjort det stora felet att börja försöka resonera med Gogge i den beryktade Flashback-tråden. Det var fel av mig att ens försöka, och lika fel av FB att bjäbba tillbaks i de här mycket off topic-relaterade trådarna.
Det är väl ingen mer än Dagobert och Inger som skrivit on topic i tråden sedan den öppnades igen, eller missade jag något kvalitetsinlägg får jag be om ursäkt och läsa om.
Måste principdiskussioner om fotografering alltid bli "Fighterbabe är så dum, för hon schabblade till saker två gånger"?
I Norrköping gav vi vid samma bord uttryckligen Fighterbabe tillstånd att fotografera godisskålen, och sedan blev det vid promenad ute på stan bråk om en situation som inte ingick i något av det som hade diskuterats inför träffen, fotografering ute i offentlig miljö, i och med att FB tog en bild på Danne, och en där nano kom med.
Det är väl ganska självklart att det var en medveten gliring att fota Danne, däremot tror jag det var en olycklig slump att just nano som inte heller ville bil fotograferad råkade stå så att han kom på bild när hon ville fota spårvagnen som rullade in framför oss.
Felet var att vi inte hade sagt något om fotografering på allmän plats vid eventuell stadsvandring och att Fighterbabe genast ville passa på och stautera exempel och utnyttja den rent lagliga rätten som man generellt har att fotografera vad man vill på allmän plats. Det är ju nu bara etiskt och moraliskt man har att rätta sig efter om någon person inte vill bli fotogagerad, lagligt har man all rätt i världen att fota vad man vill.
Att det borde varit självklart t o m för FB att det i samband med denna träff borde vara lika stor fråga ute på allmän plats om hänsyn, respekt och förståelse för att enskilda personer i samma umgängeskrets faktiskt har fobi och/eller ren principåsikt att inte vilja hamna på bild om det kan undvikas, det håller jag med om.
Och att det naturligtvis var ett gigantiskt vågspel att ta en bild på just Danne, det borde ha kunnat räcka som markering att visa demonstrativt och tydligt att "nu tar jag bilder på allmän plats som jag har rätt till". Som gliring hade det säkert räckt alldeles tydligt för att leda till massor av syrliga kommentarer och säkert ren ilska också.
Men hade det funnits lite självdistans och humor skulle dock effekten av fotot mycket väl kunnat bli att Danne hade flinat och sagt "nu var du rolig, va?" och FB hade svarat "Ja, eller hur?" och att det hade räckt där, och givetvis varit självklart underförstått att bilden inte skulle hamna någon annanstans än kanske i ett mail till Danne sedan, "Kolla vad fin den blev!"
För egen del tenderar jag att tro gott om folk i första hand och tror till hundra procent att det var något sådant som var FB:s tanke där. Men nu är ju detta en fejd där alldeles för många inblandade mer tenderar att misstro varandra i första hand. Eller, ja... FB har inte det problemet, hon har mest bara svårt att se sin egen del och att krypa till korset och säga "JA, jag var dum där, och där, och där, visst var det så... kan ni lyssna på mina argument nu?"
Vi tog det onödigt hårt efteråt, jag och Acke borde gått in direkt med FB som vi gjorde efter att FB ansatts inför alla deltagare (är det någon som funderat ett dugg över hur den situationen måste ha känts?), och de flesta andra som hackar nu efteråt gör det ju bara för att de fick veta om fotograferingen ute på stan.
Aspig envetenhet och aspiga hangups. Borde vi inte kunna vara lite bättre på att se när andra aspegares beteende handlar om just sådant?
Det triggar vidare de främsta belackarna att fortsätta med nålsticken. Påminner inte så lite om när jag väl hade gjort det stora felet att börja försöka resonera med Gogge i den beryktade Flashback-tråden. Det var fel av mig att ens försöka, och lika fel av FB att bjäbba tillbaks i de här mycket off topic-relaterade trådarna.
Det är väl ingen mer än Dagobert och Inger som skrivit on topic i tråden sedan den öppnades igen, eller missade jag något kvalitetsinlägg får jag be om ursäkt och läsa om.
Måste principdiskussioner om fotografering alltid bli "Fighterbabe är så dum, för hon schabblade till saker två gånger"?
I Norrköping gav vi vid samma bord uttryckligen Fighterbabe tillstånd att fotografera godisskålen, och sedan blev det vid promenad ute på stan bråk om en situation som inte ingick i något av det som hade diskuterats inför träffen, fotografering ute i offentlig miljö, i och med att FB tog en bild på Danne, och en där nano kom med.
Det är väl ganska självklart att det var en medveten gliring att fota Danne, däremot tror jag det var en olycklig slump att just nano som inte heller ville bil fotograferad råkade stå så att han kom på bild när hon ville fota spårvagnen som rullade in framför oss.
Felet var att vi inte hade sagt något om fotografering på allmän plats vid eventuell stadsvandring och att Fighterbabe genast ville passa på och stautera exempel och utnyttja den rent lagliga rätten som man generellt har att fotografera vad man vill på allmän plats. Det är ju nu bara etiskt och moraliskt man har att rätta sig efter om någon person inte vill bli fotogagerad, lagligt har man all rätt i världen att fota vad man vill.
Att det borde varit självklart t o m för FB att det i samband med denna träff borde vara lika stor fråga ute på allmän plats om hänsyn, respekt och förståelse för att enskilda personer i samma umgängeskrets faktiskt har fobi och/eller ren principåsikt att inte vilja hamna på bild om det kan undvikas, det håller jag med om.
Och att det naturligtvis var ett gigantiskt vågspel att ta en bild på just Danne, det borde ha kunnat räcka som markering att visa demonstrativt och tydligt att "nu tar jag bilder på allmän plats som jag har rätt till". Som gliring hade det säkert räckt alldeles tydligt för att leda till massor av syrliga kommentarer och säkert ren ilska också.
Men hade det funnits lite självdistans och humor skulle dock effekten av fotot mycket väl kunnat bli att Danne hade flinat och sagt "nu var du rolig, va?" och FB hade svarat "Ja, eller hur?" och att det hade räckt där, och givetvis varit självklart underförstått att bilden inte skulle hamna någon annanstans än kanske i ett mail till Danne sedan, "Kolla vad fin den blev!"
För egen del tenderar jag att tro gott om folk i första hand och tror till hundra procent att det var något sådant som var FB:s tanke där. Men nu är ju detta en fejd där alldeles för många inblandade mer tenderar att misstro varandra i första hand. Eller, ja... FB har inte det problemet, hon har mest bara svårt att se sin egen del och att krypa till korset och säga "JA, jag var dum där, och där, och där, visst var det så... kan ni lyssna på mina argument nu?"
Vi tog det onödigt hårt efteråt, jag och Acke borde gått in direkt med FB som vi gjorde efter att FB ansatts inför alla deltagare (är det någon som funderat ett dugg över hur den situationen måste ha känts?), och de flesta andra som hackar nu efteråt gör det ju bara för att de fick veta om fotograferingen ute på stan.
Aspig envetenhet och aspiga hangups. Borde vi inte kunna vara lite bättre på att se när andra aspegares beteende handlar om just sådant?
Inger skrev:Psst, jag väntar fortfarande på svar...
Pemer har redan svarat, och eftersom folk tar hans inlägg på allvar (hoppas jag) så behöver inte JAG upprepa sama sak...
- Fighterbabe
Fighterbabe skrev:Inger skrev:Psst, jag väntar fortfarande på svar...
Pemer har redan svarat, och eftersom folk tar hans inlägg på allvar (hoppas jag) så behöver inte JAG upprepa sama sak...
Mycket bra inlägg av Pemer.
Men min fråga som var ställd till dig och ingen annan. Men då gissade han rätt alltså? Du bara bokstavstolkade reglerna och trodde det var ok eftersom det inte är olagligt? Trots att många skrivit redan innan att de inte ville bli fotograferade?
Har du fattat att det nästa gång (om det nu blir några fler chanser) är olämpligt att du fotar någon ö h t? Att det kanske vore bäst att helt enkelt lämna kameran hemma eller i väskan den dagen?
Kan du förstå varför folk blir upprörda när du fotar dem trots de diskussioner som varit?
Kan du förstå eller åtminstone respektera att alla inte vill vara öppna med sin diagnos och riskera att hamna i din blogg?
Senast redigerad av Inger 2011-06-14 14:48:27, redigerad totalt 2 gånger.
Pemer skrev:I Norrköping gav vi vid samma bord uttryckligen Fighterbabe tillstånd att fotografera godisskålen, och sedan blev det vid promenad ute på stan bråk om en situation som inte ingick i något av det som hade diskuterats inför träffen, fotografering ute i offentlig miljö, i och med att FB tog en bild på Danne, och en där nano kom med.
Det här är rent skitsnack gånger 3.
1, JAG satt med vid bordet och sade högt och tydligt NEJ till fotograferingen av godisskålen. Om andra sade ja, så var det i vart fall inte "alla" som gav sitt godkännande.
2, Fotografering av andra hade visst diskuterats före träffen, och alla tyckte att ingen skulle behöva bli fotad mot sin vilja, vare sig i eller utanför lokalen. Oavsett fotoförbud.
3, Nano blev inte fotad av "misstag", hon gick fram och tog en helfigursbild på honom (ca 1½ meters avstånd), precis som hon gjorde med mig. Och även han bad henne vänligt men bestämt att hon skulle radera den bilden, för han INTE ville vara med på bild. Så den gubben går inte heller.
Så de här snyftvalserna om Fighterbabe tycker jag kan ställas i proporttion till hur hon uppträdde när hon tog bilderna. Hon fotade med överraskningsmoment, och sen bara hånflinade nöjt när jag bad henne radera bilderna. Samma sak mot Nano. Det var inget oskyldigt litet spratt, utan rent illvilligt jävelskap för att provocera. Det lyckades hon med, så vad är egentligen problemet?
Senast redigerad av Danne 2011-06-14 14:52:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev: hon gick fram och tog en helfigursbild på honom
Och det vet DU, som inte ens har sett bilden?
- Fighterbabe
Inger skrev:Psst, jag väntar fortfarande på svar...
Det gör jag också (från dig).
Fighterbabe skrev:Danne skrev: hon gick fram och tog en helfigursbild på honom
Och det vet DU, som inte ens har sett bilden?
Ja, jag stod precis brevid när du fotade, så jag hade första parkett.
Men som sagt, VARFÖR fotade du mig för då om inte just för att jävlas
Spela inte så skenheligt oskyldig nu, stå för dina egna handlingar och förklara för oss andra varför du tyckte det var nödvändigt efter alla tidigare diskussioner om saken. Jag hade inte varit annat än trevlig mot dig på träffen, precis som på Flottsbro, så varför kände du ett sånt behov för att jävlas för
Och tycker du verkligen det är så konstigt att du får kraftiga motreaktioner när du provocerar fram bråk på sådant uppenbart sätt
Svara på alla dessa TRE frågor, gärna på ett rakt och tydligt sätt.