Nätmobbning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nätmobbning

Inläggav Trampe » 2011-06-14 13:11:11

Savanten Svante skrev:
Trampe skrev:Nej, behandla andra som du själv vill bli behandlad klingar klart bättre.

Vad gör man när man som svar får lögner, otrevligheter och brutna överenskommelser då?

Ett sätt är att inte själv bryta mot överenskommelser vilket jag fortfarande hävdar har skett i det här fallet. Att en person bryter mot en överenskommelse ger inte alla andra rätt att göra detsamma.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 13:12:33

Trampe skrev:Ett sätt är att inte själv bryta mot överenskommelser vilket jag fortfarande hävdar har skett i det här fallet. Att en person bryter mot en överenskommelse ger inte alla andra rätt att göra detsamma.

Vad var det för överenskommelse då?
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav kullan » 2011-06-14 13:14:03

Sheyen skrev:Vad var det för överenskommelse då?

Det undrar jag oxå över.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 13:20:07

Jag har inte brutit nån överenskommelse.

Däremot har jag tidigare hjälpt FB när hon kommit med åtalabara uttalanden på avreagera-siten, jag har hjälpt henne med avatarer. Som tack får jag lögner, undanflykter och allmänna försök att slå nya iqrekord i botten..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 13:21:12

Och du, FB, om du tänker säga att du inte har skrivit på avreagera, så ska jag bara säga att jag vid tillfället var mod här, och hade tillgång till ipnumret... samma här som på avreagera. Fast det kanske var en annan fighterbabe vid din dator?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Trampe » 2011-06-14 13:22:50

Överenskommelsen var i det förhandlingsförslag som las fram att ingen diskussion skulle föras framledes ang det inträffade.
Och nu sker den diskussionen på ett sätt att det klart kan betecknas som mobbning.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav DIProgan » 2011-06-14 13:23:22

Trampe skrev:Nej, behandla andra som du själv vill bli behandlad klingar klart bättre.

Du som läst så mycket måste kunna resonera kring det här mer än i gamla slitna klyschor. Skulle gärna vilja höra lite av det. Som bekant blir den som vänder andra kinden till utnyttjad mest hela tiden.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 13:23:37

Vad ska jag göra åt den mobbingen som FB har utsatt mig för sen länge? Får jag besvara den, eller ska jag vara snäll när hon inte är det?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 13:59:29

Jag tror det blev ett gigantiskt missförstånd kring uttrycket "dra ett streck över det här". Folk har tolkat det väldigt olika, och det skulle säkert kunna hända vem som helst, men definitivt i en grupp aspergare. Min tolkning var att det inte skulle tjafsas mer under kvällen och att FigherBabe skulle få stanna kvar. Hade jag varit lite mer samlad kanske jag hade kunnat be om ett klargörande. Men ingen sa i alla fall rakt ut att det aldrig skulle pratas om det igen. Hade någon sagt det tvivlar jag på att folk skulle gått med på det.

Btw, det fungerar nog väldigt positivt förstärkande för FighterBabe att få så mycket uppmärksamhet som hon har nu. Värt att tänka på.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 14:03:11

Angelic Fruitcake skrev:Jag tror det blev ett gigantiskt missförstånd kring uttrycket "dra ett streck över det här". Folk har tolkat det väldigt olika, och det skulle säkert kunna hända vem som helst, men definitivt i en grupp aspergare. Min tolkning var att det inte skulle tjafsas mer under kvällen och att FigherBabe skulle få stanna kvar. Hade jag varit lite mer samlad kanske jag hade kunnat be om ett klargörande. Men ingen sa i alla fall rakt ut att det aldrig skulle pratas om det igen. Hade någon sagt det tvivlar jag på att folk skulle gått med på det.

Btw, det fungerar nog väldigt positivt förstärkande för FighterBabe att få så mycket uppmärksamhet som hon har nu. Värt att tänka på.

Hade jag vetat det hade jag behållit bilderna -INGEN (ingen på träffen i alla fall) kan tvinga mig att radera några bilder.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 14:03:55

Så i framtiden kan man inte ens få dig att radera bilder du tar utan tillåtelse?

Wow.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 14:04:31

Fighterbabe skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Jag tror det blev ett gigantiskt missförstånd kring uttrycket "dra ett streck över det här". Folk har tolkat det väldigt olika, och det skulle säkert kunna hända vem som helst, men definitivt i en grupp aspergare. Min tolkning var att det inte skulle tjafsas mer under kvällen och att FigherBabe skulle få stanna kvar. Hade jag varit lite mer samlad kanske jag hade kunnat be om ett klargörande. Men ingen sa i alla fall rakt ut att det aldrig skulle pratas om det igen. Hade någon sagt det tvivlar jag på att folk skulle gått med på det.

Hade jag vetat det hade jag behållit bilderna -INGEN (ingen på träffen i alla fall) kan tvinga mig att radera några bilder.

Hmm, jag misstänkte det, vilket får mig att tänka på dig som en utpressare. Därmed är jag glad att missförståndet uppstod.
Angelic Fruitcake

Inläggav kullan » 2011-06-14 14:06:17

Savanten Svante skrev:Så i framtiden kan man inte ens få dig att radera bilder du tar utan tillåtelse?

Wow.

Nu vart jag riktigt rädd för att delta vid träffar. Nu får träffarrangören bjuda in mig via PM i fortsättning.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav weasley » 2011-06-14 14:25:09

Det är en intressant diskussion om principerna bakom mobbning som Trampe har satt igång. Jag kan, tror jag, någorlunda följa tankegångarna bakom dem. Problemet när man använder sej av modeller är just det att de är bara modeller. Modeller är användbara i ett sociologiskt perspektiv och brukar ofta stämma även på individnivå. Men man bör alltid ha i åtanke att modellerna kan behöva justeras lite för att funger på just individnivå.

Vad jag ser att bråket handlar om är alltså att FB (återigen) har ignorerat regler angående fotografering. Om hon har ignorerat dem pga att reglerna var luddiga eller att hon inte begrep dem eller att hon bara struntade i dem har jag ingen kännedom om.

Naturligtvis blir då ett antal ofrivilligt fotade personer arga samtidigt som FB hävdar sin rätt att utöva sitt intresse. En del personer blir arga även de eftersom denna ignorans tyder på en ovilja att respektera andras rätt till sitt eget privatliv.

Här uppstår alltså konflikten. FBs fotointresse versus andras integritet. Så, vad är det då som är mobbning i denna konflikt?

Är det mobbning att fota andra utan deras godkännande och i trots mot de regler som gjorts upp om i förhand?

Är det mobbning att bli arg över att få sitt privatliv kränkt och tala om det för den som går över gränsen?

I det här sammanhanget är det naturligt att det blir en grupp människor som blir arga, irriterade och besvikna på en enda person. Många av dessa arga, irriterade och besvikna människor försöker ge utlopp för sin frustration så att FB ska förstå.

FB däremot hävdar sin rätt till sitt specialintresse och (som jag har förstått det) att det går före allt annat.

I en sådan kontext blir det svårt att se hur modellen för mobbning skulle vara uppfylld. Visserligen finns det personer som blir kränkta i den här historien men det är snarare gruppen som inte vill bli fotade som blir kränkta.

Kan en grupp människor bli mobbade av en person?

FB känner sej också kränkt eftersom hon måste hålla sej till regler angående fotograferingen, något hon brinner för. Men hon följer inte reglerna.

Blir hon då mobbad när gruppen uttrycker missnöje med detta faktum?

Nej, om man analyserar orsak och verkan i det här fallet ser det mest ut som om det finns två schatteringar: En grupp människor som är måna om sitt privatliv versus en person som inte är det. Bägge schatteringarna har orsak att känna sej kränkta. Den som gör det formella felet är tyvärr FB som inte följer de på förhand uppgjorda reglerna alternativt gör en egen tolkning av dem.

I en sådan situation är det svårt att få modellen för mobbning att passa in riktigt. Självklart har det uttalats mycket otidigheter och andra nedsättande ord riktade till FB. Detta kan mycket väl uppfattas som mobbning när det tas ur sitt sammanhang, det kan jag hålla med om.

Om vi däremot tar i beaktande att många av dessa otidigheter och nedsättande ord med stor sannolikhet springer ur en inre frustration och rädsla för sitt privatliv (som ju blivit kränkt genom den oönskade fotograferingen) blir det genast svårare att se vem som mobbar vem, om det nu sker någon mobbning öht.

Min personliga åsikt är att jag hoppas alla lugnar ner sej snart. Att anklaga varandra för gnäll respektive låg intelligens är inte fruktbart i sammanhanget och kan, som jag påpekade, taget ur sitt sammanhang lätt se ut som mobbning. Just i den här tråden är det dessutom flera som utsatts för okvädningsord. Mobbning?

Såsom varande en enkel datornörd och forumtekniker har jag inte längre några modpowers och det jag skriver ska ni bara betrakta som vilken forumists åsikt som helst.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav barracuber » 2011-06-14 14:30:20

Savanten Svante skrev:Vad ska jag göra åt den mobbingen som FB har utsatt mig för sen länge? Får jag besvara den, eller ska jag vara snäll när hon inte är det?

Eftersom det var jag som förde fram (mest som en balansering) den gyllene regeln:

Jag menar själv inte att den gyllene regeln måste gälla alltid i alla lägen. Konfliker/gräl/åsiktskiljaktigheter måste självklart få leva ut. Under sådana konfliker behöver man självklart ibland kunna få använda hela sitt artilleri av argument för att försöka få motsidan att - till att börja med - börja förstå hur man resonerar och t.o.m. att olika människor faktiskt kan ha olika sätt att se på saker o ting.

Men ifall det börjar gå över i mobbing (obs jag har inte följt tråden så jag säger inte att det är det som pågår) då har man gått beyond konfliker/gräl. Då börjar det bli elakt, ofta för att den mobbande parten själv just då inte märker att det blir elakt. Då menar jag att den gyllene regelnl lätt glömt bort. Och, ju mer den glöms bort, desto mer saknas den.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav treeman » 2011-06-14 15:04:28

weasley skrev:Här uppstår alltså konflikten. FBs fotointresse versus andras integritet. Så, vad är det då som är mobbning i denna konflikt?

+1

Tur det finns klarsynta sanningsenliga personer också.
:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Danne » 2011-06-14 15:05:54

Klockrent inlägg weasley, jag instämmer förstås i varenda stavelse. :-)049 :-)049 :-)049
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Zombie » 2011-06-14 15:15:54

Jag instämmer också i weasleys, som jag tycker, klargörande. Mycket välkommet.

Utom i att jag faktiskt tycker jag har sett en del inlägg, och överspill i "Vad gör du just nu"-tråden, som lämnar saken såpass långt bakom sig att de går över gränsen till personförföljelse. Och jag ser också en stor brist på vilja att försöka se saken från FB:s håll. Till och med med utgångspunkt i aspiga drag som man ändå skulle kunna tänkas ha gemensamt.

Men det är svårt det där. Numerärer är inte alltid jämnstarka i åsiktsfrågor och det går inte att ropa "mobbning" bara för det. Det måste börja anses legitimt att bli frustrerad och annat känslostarkt — vi måste börja inse att när de affekterna väcks så gör de det av en vettig anledning — men det finns inga självklara sätt att kanalisera dem till något konstruktivt.

Och å andra sidan har vi alla en skolgårdsmobbare i oss, dumt att tro något annat. Vi som har blivit mobbade har också i oss en som längtar efter att ge igen. Och de personerna i oss bara längtar efter att få rusa fram när vi redan har omdömet nedsatt för att vi är mitt uppe i något känslostarkt.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2011-06-14 15:21:23

Zombie skrev:.. Och å andra sidan har vi alla en skolgårdsmobbare i oss, dumt att tro något annat. Vi som har blivit mobbade har också i oss en som längtar efter att ge igen.

Bara en reflektion: ja att känslomässigt vilja ge igen mot den/de som mobbat en känns ju totalt rimligt. Om sedan även tankarna hinner med i svängarna är det ju bara bra! ;D

OBS ingen syftning mot övriga tråden eller pågående bråk.
barracuber

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-14 15:21:47

Tar detta käbbel någonsin slut? :(
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-14 15:23:48

Visst har en del lite väl hårda kommentarer om det hela kommits upp, men jag anser att FB har gjort fel och ofta varit onödigt otrevlig och respektlös hon med och jag kan förstå de andras känslor då hon aldrig verkar lyssna eller respektera.

Jag var med på träffen och det jag svarade ja på var att hon fick vara kvar om hon raderade bilderna, att saken aldrig mer skulle tas upp var inget jag sa ja till.
Dock tycker jag det är onödigt att gå på om det hela om och om igen, istället är det bättre att ge ett straff och sen låta det vara. I detta fall bör straffet vara att inte få vara med på någon forumträff enligt min åsikt.

Och när det gäller mobbning så tycker jag att FB har varit lika mycket mobbare som de andra.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav treeman » 2011-06-14 15:26:13

KaosPrinsessa skrev:Visst har en del lite väl hårda kommentarer om det hela kommits upp, men jag anser att FB har gjort fel och ofta varit onödigt otrevlig och respektlös hon med och jag kan förstå de andras känslor då hon aldrig verkar lyssna eller respektera.

Jag var med på träffen och det jag svarade ja på var att hon fick vara kvar om hon raderade bilderna, att saken aldrig mer skulle tas upp var inget jag sa ja till.
Dock tycker jag det är onödigt att gå på om det hela om och om igen, istället är det bättre att ge ett straff och sen låta det vara. I detta fall bör straffet vara att inte få vara med på någon forumträff enligt min åsikt.

Och när det gäller mobbning så tycker jag att FB har varit lika mycket mobbare som de andra.

Ännu en klarsynt sanningsenlig person. Får mig mer avslappnad.

Håller med i allt! Tack min vän!
:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 15:29:30

tahlia skrev:Jag tillhör dem som valt att benämna en grupp människor som varande barnsliga, lågintelligenta samt självcentrerade eftersom det är så dessa personer framstår. Misstänker att detta då hamnar under kategorin "åsikt" varvid jag undrar om vädrandet av en åsikt kan klassas som mobbning?

Klart det kan. Alla tillmälen man ger någon när man mobbar dem är ju åsikter eller hur?
Angelic Fruitcake

Inläggav barracuber » 2011-06-14 15:29:55

barracuber skrev:
Savanten Svante skrev:Vad ska jag göra åt den mobbingen som FB har utsatt mig för sen länge? Får jag besvara den, eller ska jag vara snäll när hon inte är det?

..mitt svar här.

Jag glömde svara på din första fråga, Svante.

Om du tycker någon mobbat dig ska du använda anmälningsverkyget (obs att jag inte har följt trådet/trådarna så vet inte ifall du har gjort anmälningar).
barracuber

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in