Hoppas han inte programmerar som han sär skriver....
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Hoppas han inte programmerar som han sär skriver....
http://martin.jost.nu/hemsida.html
Rart initiativ men han missade det grund läggande i alla sorters språk, även programmerings språk. Om man sär skriver när man programmerar blir det fel. Om han INTE sär skriver när han programmerar undrar jag varför han gör det till var dags.
Rart initiativ men han missade det grund läggande i alla sorters språk, även programmerings språk. Om man sär skriver när man programmerar blir det fel. Om han INTE sär skriver när han programmerar undrar jag varför han gör det till var dags.
Re: Hoppas han inte programmerar som han sär skriver....
Det är bra om man kan stava när man ska programmera, kompilatorer har ingen rättstavningsfunktion...
weasley skrev:http://martin.jost.nu/hemsida.html
Det är inte bara särskrivning som är problemet på den sidan. Stavning och grammatik verkar inte heller vara hans starka sida.
Lite mer innehåll och kanske lite färg hade ju också varit trevligt.
programmeringsspråk, särskriver och vardags är ett ord inte två förresten.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
VeganGeekGirl skrev:programmeringsspråk, särskriver och vardags är ett ord inte två förresten.
När jag räknar får jag det varken till två eller ett ord jag får det till tre ord
programmeringsspråk 1
särskriver 1
vardags 1
Summa 3
Men jag är ju dyslektiker så jag är ganska osäker på om jag har fattat det hela.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Auto exec.bat
Jag tror inte att hemsidan är seriöst menad. Nån som driver med nån annan.
Jag tror inte att hemsidan är seriöst menad. Nån som driver med nån annan.
lasseivägen skrev:VeganGeekGirl skrev:programmeringsspråk, särskriver och vardags är ett ord inte två förresten.
När jag räknar får jag det varken till två eller ett ord jag får det till tre ord
programmeringsspråk 1
särskriver 1
vardags 1
Summa 3
Men jag är ju dyslektiker så jag är ganska osäker på om jag har fattat det hela.
Hmm ok det är tre ord inte sex. Bättre så?
- VeganGeekGirl
Vem tog upp ämnet sex i denna tråd, trodde det hörde hemma i andra trådar.
Eller kanska ämnet var särkskrivning, lite svårt att hänga med om man är dyskeltirker.
Eller kanska ämnet var särkskrivning, lite svårt att hänga med om man är dyskeltirker.
- lasseivägen
lasseivägen skrev:Vem tog upp ämnet sex i denna tråd, trodde det hörde hemma i andra trådar.
Hmm ok då får jag väl säga 11 och inte 110! Lite klarare så?
- VeganGeekGirl
Dagobert skrev:Sidan om tåg är under tillvärkning.
Se bara till att den inte innehåller någon banporr
- lasseivägen
Dagobert skrev:Sidan om tåg är under tillvärkning.
Gör det ont, blir det en förlossning, eller vad?
Miche skrev:Dagobert skrev:Sidan om tåg är under tillvärkning.
Gör det ont, blir det en förlossning, eller vad?
Samma stavning som i SAOB:
post247570.html#p247570
Värkligen? Ja, det värkar så. Men det verker i min rettstavningsnärv.HGJ skrev:Samma stavning som i SAOB:
Att inte särskriva när man ska är också olämpligt när man programmerar. Historiens kanske dyraste programmeringsfel var ett missat blanktecken i ett Fortranprogram, vilket fick en satellit att krascha. Det bidrog väl i alla fall till att man insåg vikten av kontextfri grammatik i programspråk.
Ljus punkt i mörkret (an tar jag): att cybernetiken kanske har ökat medvetenheten om att det inte heter pogram.
Eller så är det bara anglifieringen som har gjort det...
Eller så är det bara anglifieringen som har gjort det...
och kompilatorn godtog detta?Kvasir skrev:Att inte särskriva när man ska är också olämpligt när man programmerar. Historiens kanske dyraste programmeringsfel var ett missat blanktecken i ett Fortranprogram, vilket fick en satellit att krascha. Det bidrog väl i alla fall till att man insåg vikten av kontextfri grammatik i programspråk.
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Jag har för mig att det finns en rätt trevlig (och smått humoristisk) artikel om händelsen och dess påverkan på språkdesign. Om nån kommer på hur man hittar den får denne gärna länka (jag har glömt titeln).
Fortranbuggen är antagligen en skröna. Se: http://msgboard.snopes.com/message/ulti ... 4/p/1.html och http://www.rchrd.com/Misc-Texts/Famous_Fortran_Errors
Mellanvärld skrev:och kompilatorn godtog detta?Kvasir skrev:Att inte särskriva när man ska är också olämpligt när man programmerar. Historiens kanske dyraste programmeringsfel var ett missat blanktecken i ett Fortranprogram, vilket fick en satellit att krascha. Det bidrog väl i alla fall till att man insåg vikten av kontextfri grammatik i programspråk.
Ja, det var som sagt Fortran, som just varken är kontextfritt eller mycket annat heller.
Jag hittade en sida som beskriver det. Antingen minns jag fel, eller så finns det olika versioner. Enligt denna version handlade det istället om ett komma som blev en punkt. Å andra sidan var det på sätt och vis ännu värre, för anledningen att det kompilerade var tydligen att man kan ha (insignigikanta) blanktecken i identifierare!
Dock påstås här att det är en myt med satellitkraschen, och att felet upptäcktes redan vid testning. Som påpekas är myten i så fall väldigt väl spridd, eftersom den förekommer i läroböcker. Jag hörde talas om det första gången på en föreläsning i någon kurs.
http://www-users.cs.york.ac.uk/susan/cyc/p/fbug.htm
Jag tror inte särskrivning är något problem när man programmerar, inte heller dålig (språk)grammatik eller dålig stavning (så länge man stavar orden på samma sätt). I de flesta programmeringsspråk så kan man inte ha mellanslag i variabelnamn, och operatorer kan bara skrivas på ett sätt, antingen med eller utan space, och det är alltid samma regler, ingen vanlig grammatik med undantag.
Tja... det är ju en sanning med viss modifikation. C/C++ til exemple, innehåller ett antal tvetydigheter. Till exempel är const void * const och void const * const ekvivalenta som datatyper, den senare versionen är dock konsistent med avseende på placeringen av const i förhållande till det ordet modifierar.
Återigen känns det skönt att jag lämnat C++ bakom mig efter ~10 år. Föredrar nu C#, Lua (och C99 vid specifika behov), tre språk som är betydligt enklare i grammatiken.. och därmed ger mindre risk för självbeskjutning av fötter. Men all respekt till er gurus som är kvar!
Insåg precis att C nog är ungefär lika constigt som C++. Nåja. Ett slag för C# iaf!
Till och med särskriver går tydligen att särskriva.