Chilipeppar, chilepeppar, chilifrukt...
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Chilipeppar, chilepeppar, chilifrukt...
Jag föredrar att skriva chilifrukt, chilipeppar och chili, men ser att andra skriver chile- eller chilli-. Någon som har koll?
Re: Chilipeppar, chilepeppar, chilifrukt...
Why is something that hot called chilly?
Chili. Chile är ett land.
Chili. Chile är ett land.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Chili. Men chilli är kanske en försvenskad stavning eftersom det väl uttalas så där pepparn växer.
Dagobert skrev:Chili. Men chilli är kanske en försvenskad stavning eftersom det väl uttalas så där pepparn växer.
Man får väl dra dit pepparn växer och fråga de som bor där (ursäkta den dåliga vitsen... )
geocache skrev:Dagobert skrev:Chili. Men chilli är kanske en försvenskad stavning eftersom det väl uttalas så där pepparn växer.
Man får väl dra dit pepparn växer och fråga de som bor där (ursäkta den dåliga vitsen... )
Syftar inte det på Djävulsön i Franska Guyana? Där heter huvudstaden nämligen Cayenne....
Kahlokatt skrev:geocache skrev:Dagobert skrev:Chili. Men chilli är kanske en försvenskad stavning eftersom det väl uttalas så där pepparn växer.
Syftar inte det på Djävulsön i Franska Guyana? Där heter huvudstaden nämligen Cayenne....
Där måste det vara härligt att bo tropiskt klimat med politiskt stabilitet och tror att det är lätt att bosätta sej som Svensk där för att det tillhör EU?
vadloink skrev:Jag föredrar att skriva chilifrukt, chilipeppar och chili, men ser att andra skriver chile- eller chilli-. Någon som har koll?
Chilli används väl mest i engelskan
Chilepeppar används av bl a Svenska chilepeppar föreningen, där undertecknad är medlem, eftersom vi associerar chili med maträtten.
På engelska använder man även pepper eller hot pepper och milda sorter som paprika kallas för bell pepper
I sydamerika bl a i Chile heter det Aji. T ex finnsen sort som heter Aji Amarillo.
Svenska Chilepepparföreningen skriver
Hur stavas det egentligen, Chile eller Chili?
Anledningen till att SCF stavar chilepeppar med ‘e’ till skillnad från ‘i’ är att "Chili" enbart är en maträtt.
Bakgrunden är Aztekernas benämning på sin älskade krydda och grönsak: chil = röd. Chil har förändrats av Spanjorerna till chile i Mexico och chile pepper i USA. Chili, chilli, chillie och chilipeppar är engelskans förvanskning av "chile". Benämningen chile eller chilepeppar avser alltså frukten, grönsaken och kryddan till skillnad från chili som alltså är en maträtt.
I Sydamerika heter dock den älskade chilefrukten ají, men det är en annan historia.....
det blev visst lite upprepning
Jag har ju sett det där, men undrar om det inte blir knas med uttalet. Chili som maträtt eller som krydda säger vi ju på samma sätt på svenska. Tjillipeppar och tjiliikånkarne.
Visste inte att det fanns en chiliförening. Kul. Jag har varit nere med chlil sen dag ett. Första gången på länge i år som jag inte odlar mina egna. Får kolla in föreningen. (Märker att det är svårt att skriva chile. Jag minns att Borsén skrev om det i en kokbok, "Eat the heat"?)
Visste inte att det fanns en chiliförening. Kul. Jag har varit nere med chlil sen dag ett. Första gången på länge i år som jag inte odlar mina egna. Får kolla in föreningen. (Märker att det är svårt att skriva chile. Jag minns att Borsén skrev om det i en kokbok, "Eat the heat"?)
Uttalar "chili" med långt i ("tjiili"), åtminstone när det gäller krydda. Maträtten skulle jag möjligen uttala "tjilli", men den brukar jag nog aldrig prata om. I chili con carne har jag nog dock alltid använt långt i.
Som den aspergare jag är uttalar jag "chili" som det stavas, också i "chili con carne" med "långt" i *vinkar till Tallerger*.