Nätmobbning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Nätmobbning

Inläggav Trampe » 2011-06-13 19:07:43

När jag läser den Fighterbabes tråd samt fototråden blir jag både rent ut sagt både förbannad och besviken.
Jag försvarar inte på något sätt Fighterbabes sätt att missbruka reglerna på träffen. Hennes agerande var totalt förkastligt men lika förkastligt är att en mobb bryter mot överenskommelsen att dra ett streck på händelsen med den lösning som som framförhandlades, med andra ord ingen mer diskussion skulle ske om det hela. Inte på träffen och inte på forumet.

Så som nu sker kan jag bara kalla det en sak, det här är nätmobbning, vare sig mer eller mindre. Mobbning är det även om nu offret är ett sk ”provokativt offer”. Mobbning är inte försvarbart på något sätt
Den definition av mobbning jag använder är ”Ordet mobbning definierar jag på följande sätt, att när en eller flera personer utsätter en person för upprepat fysiskt och/eller psykiskt våld.
Det skall dock finnas en markant skillnad när det gäller maktstyrka mellan de bägge parterna för att det skall räknas som mobbning.
Det är inte mobbning när två stycken jämnstarka kommer i en konflikt.
Med ordet fysiskt våld menar jag slag, sparkar, knuffar, krokben mm men även när en eller flera personer håller för en dörr eller dylikt.

Med ordet psykiskt våld menar jag när någon blir utsatt för hot, blir retat eller hånad eller blir utfryst från övriga gruppens gemenskap.”

Citatet och definitionen är mitt egen och kommer från min C-uppsats i ämnet.
Och dessa attribut konstaterar jag är klart uppfyllda i den här osmakliga historien.
Personer som säger sig ha varit svårt mobbade i barndomen agerar här som mobbare.
Tyvärr är det inte första gången jag ser detta ske på det här forumet utan historien går igen.
Men som sagt jag finner klart att mobbning aldrig någonsin är ok så det är klart dags att skärpa sig från ett antal håll nu.
Senast redigerad av Trampe 2011-06-13 19:20:30, redigerad totalt 1 gång.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Re: Nätmobbning

Inläggav slackern » 2011-06-13 19:09:09

Jag kan inte mer än att håla med dej. Tycker att det är grymt dålig stil.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Parvlon » 2011-06-13 19:13:15

Här är mer om mobbning. http://www.forskning.se/temaninteraktiv ... 15784.html

slackern skrev:Jag kan inte mer än att håla med dej. Tycker att det är grymt dålig stil.
+1

Mobben har alltid fel.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-13 19:33:28

Trampe skrev:När jag läser den Fighterbabes tråd samt fototråden blir jag både rent ut sagt både förbannad och besviken.
Jag försvarar inte på något sätt Fighterbabes sätt att missbruka reglerna på träffen. Hennes agerande var totalt förkastligt men lika förkastligt är att en mobb bryter mot överenskommelsen att dra ett streck på händelsen med den lösning som som framförhandlades, med andra ord ingen mer diskussion skulle ske om det hela. Inte på träffen och inte på forumet.

Så som nu sker kan jag bara kalla det en sak, det här är nätmobbning, vare sig mer eller mindre. Mobbning är det även om nu offret är ett sk ”provokativt offer”. Mobbning är inte försvarbart på något sätt
Den definition av mobbning jag använder är ”Ordet mobbning definierar jag på följande sätt, att när en eller flera personer utsätter en person för upprepat fysiskt och/eller psykiskt våld.
Det skall dock finnas en markant skillnad när det gäller maktstyrka mellan de bägge parterna för att det skall räknas som mobbning.
Det är inte mobbning när två stycken jämnstarka kommer i en konflikt.
Med ordet fysiskt våld menar jag slag, sparkar, knuffar, krokben mm men även när en eller flera personer håller för en dörr eller dylikt.

Med ordet psykiskt våld menar jag när någon blir utsatt för hot, blir retat eller hånad eller blir utfryst från övriga gruppens gemenskap.”

Citatet och definitionen är mitt egen och kommer från min C-uppsats i ämnet.
Och dessa attribut konstaterar jag är klart uppfyllda i den här osmakliga historien.
Personer som säger sig ha varit svårt mobbade i barndomen agerar här som mobbare.
Tyvärr är det inte första gången jag ser detta ske på det här forumet utan historien går igen.
Men som sagt jag finner klart att mobbning aldrig någonsin är ok så det är klart dags att skärpa sig från ett antal håll nu.

:-)049
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav litenhummer93 » 2011-06-13 19:35:42

Jopp. Moderatorerna hejar på antar jag?
litenhummer93
Får inte posta

Anslöt: 2011-06-04

Inläggav kullan » 2011-06-13 19:36:43

Och jsg är för dum att fatta vad som är mobbing på denna tråd.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 19:37:42

Hur ska vi reagera på att riskera att hamna på en skojig rosa blogg då?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav DIProgan » 2011-06-13 19:39:18

Savanten Svante skrev:Hur ska vi reagera på att riskera att hamna på en skojig rosa blogg då?
Synca upp med polkagrisar
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Trampe » 2011-06-13 19:39:29

kullan skrev:Och jsg är för dum att fatta vad som är mobbing på denna tråd.

Att en grupp, flock eller mobb, i det här sammanhanget blir alla tre orden synonyma ger sig på en person, det är mobbning och det är just det som sker för tillfället. Det är inte ett ok agerande, det inte acceptabelt i någon läge på det här forumet att man gör så.
Trampe

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 19:40:10

DIProgan skrev:
Savanten Svante skrev:Hur ska vi reagera på att riskera att hamna på en skojig rosa blogg då?

eh, va?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav litenhummer93 » 2011-06-13 19:44:01

Christ... det är så genomskinligt.

Savanten Svante skrev:
DIProgan skrev:

eh, va?

EN blogg får väl skriva precis vad den vill, om en grupp sen agerar mot den, då är det mobbning. När blev whistle-blowing ett fult begrepp?
litenhummer93
Får inte posta

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 19:44:19

Jag vill gärna ha ett konstruktivt förslag på hur vi SKA hantera det här.

FB fattar inte ens när jag sätter det i ett sammanhang där HON är den som blir uthängd i fel sammanhang.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav litenhummer93 » 2011-06-13 19:45:45

Savanten Svante skrev:Jag vill gärna ha ett konstruktivt förslag på hur vi SKA hantera det här.

FB fattar inte ens när jag sätter det i ett sammanhang där HON är den som blir uthängd i fel sammanhang.

Du ska sluta. That's how.
litenhummer93
Får inte posta

Inläggav mnordgren » 2011-06-13 19:45:53

Moderator:

Vill bara säga att om den här tråden också spårar ur kommer den att låsas direkt. Så försök hålla diskussionen så saklig som möjligt.

Vad gäller de två trådarna som Trampe nämner så håller vi på att gå igenom dem, men det kommer inte att gå på en handvändning.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Parvlon » 2011-06-13 19:46:44

Den risken tar du varje dag.

Fallet det rör sig om handlar om två personer. Den ena av dem tyckte inte det räckte med att få som han ville (förstörda fotografier) utan tydligen ska oxå ska en hel grupp vara emot fotografens existens, även om hon är utan kamera. Det ÄR inget annat än mobbing. Finns vissa andra som tydligen tror att mobbning är något helt annat dock.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2011-06-13 19:48:36

Savanten Svante skrev:FB fattar inte ens när jag sätter det i ett sammanhang där HON är den som blir uthängd i fel sammanhang.
Menar du hoten om att säga till hennes framtida arbetsgivare eller liknande att hon knarkar osv så är det nog förtal. Falsk ryktesspridning inte minst.
Senast redigerad av Parvlon 2011-06-13 19:51:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 19:50:50

Att hon inte ska få vara med beror helt och hållet på hennes brist på respekt, som hon HELA TIDEN uppvisar, och har gjort en längre tid.

Av nån anledning handlar det alltid om FB och BILDER. fighterbabes-avatar-t7341.html
Parvlon skrev:
Savanten Svante skrev:FB fattar inte ens när jag sätter det i ett sammanhang där HON är den som blir uthängd i fel sammanhang.
Menar du hoten om att säga till hennes framtida arbetsgivare eller liknande att hon knarkar osv så är det förtal.

Mmm. Förtal. Och kanske narkotikabrott? Dopingbrott? Är det lämpliga saker när man ska bli vakt? Jag använde det som en pedagogisk variant för att få henne att fatta att man inte alltid vill att allt man nånsin gjort ska dyka upp överallt.

Att hon inte ska få vara med beror helt och hållet på hennes brist på respekt, som hon HELA TIDEN uppvisar, och har gjort en längre tid.

Av nån anledning handlar det alltid om FB och BILDER. fighterbabes-avatar-t7341.html
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Danne » 2011-06-13 19:54:17

Jag har också asperger. Jag anser mig ha rätten att uttrycka min åsikt om det som hänt, och vad jag tycker om det. Jag kommer ihåg vad som sades på träffen, och håller inte med om att någon tystnadsplikt blev utlyst. Det jag sade då var att "... så kan vi gå vidare och fortsätta den här träffen istället.", och det tycker jag vi alla gjorde. Efter bilderna blev raderade så var det ingen som surade eller tjafsade vidare på träffen om det heller.

Vad gäller kommande forumträffar vill jag bara slippa dessa återkommande bråk om fotografering med samma personer inblandade. Så jag gör saken enkelt och säger att jag inte tänker ge henne fler tillfällen att missbruka förnyat förtroende. Jag kommer alltså inte att närvara på fler träffar tillsammans med henne, och om jag arrangerar något så kommer hon inte att bli inbjuden. Det är inte för att mobba någon enskild individ, utan helt enkelt för att jag tycker man kan kräva att deltagarna visar dom andra ett visst mått av respekt, och inte medvetet utsätter dom för massa otrevligheter i onödan.

Men det här är ju som sagt bara min uppfattning om saker och ting. Om andra håller med mig har jag inget problem med det, lika lite som om det finns folk som inte håller med mig. Så någon mobbing känner inte jag att jag gjort mig skyldig till i vart fall.

PS. Jag känner mig inte "kränkt" alls som vissa verkar tro, ej heller bryr jag mig om några ursäkter. För mig handlar detta mer om praktiska saker inför framtida träffar.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Parvlon » 2011-06-13 19:56:32

Savanten Svante skrev:Att hon inte ska få vara med beror helt och hållet på hennes brist på respekt, som hon HELA TIDEN uppvisar, och har gjort en längre tid.
Ok, jag hade inte sett att nån nämnt att FB inte ska "få vara med" förrän startaren av mobbningsprocessen skrev det.

Uppenbarligen så har hon ett bildintresse.

Mmm. Förtal. Och kanske narkotikabrott? Dopingbrott?
Ändrade mitt inlägg precis. Jo, med hot går det säkert att få någon förstå något. :roll: Kanske tysta ned en stund.

Är det lämpliga saker när man ska bli vakt? Jag använde det som en pedagogisk variant för att få henne att fatta att man inte alltid vill att allt man nånsin gjort ska dyka upp överallt.
Dörrvakter är *(eller har varit) inte sällan kriminella själva. Det kan tyckas fel men faktum är att det inte är så många andra som klarar av en längre tid där. Många idioter ute på helgerna på samma ställe. Man kan lätt tolka ditt pedagogiska exempel som ett regelrätt hot.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav treeman » 2011-06-13 20:07:02

Danne skrev:Vad gäller kommande forumträffar vill jag bara slippa dessa återkommande bråk om fotografering med samma personer inblandade. Så jag gör saken enkelt och säger att jag inte tänker ge henne fler tillfällen att missbruka förnyat förtroende. Jag kommer alltså inte att närvara på fler träffar tillsammans med henne, och om jag arrangerar något så kommer hon inte att bli inbjuden. Det är inte för att mobba någon enskild individ, utan helt enkelt för att jag tycker man kan kräva att deltagarna visar dom andra ett visst mått av respekt, och inte medvetet utsätter dom för massa otrevligheter i onödan.

+1

Trampe skrev:När jag läser den Fighterbabes tråd samt fototråden blir jag både rent ut sagt både förbannad och besviken.

Som exempel.

Om en person först beter sig otrevligt mot 20 andra och dom 20 gör nåt otrevligt tillbaka?
Är det mobbning?
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Trampe » 2011-06-13 20:15:35

Danne skrev:Men det här är ju som sagt bara min uppfattning om saker och ting. Om andra håller med mig har jag inget problem med det, lika lite som om det finns folk som inte håller med mig. Så någon mobbing känner inte jag att jag gjort mig skyldig till i vart fall.

Mobbning handlar inte om en persons agerande, mobbning handlar om en grupps agerande och i det här fallet är du tyvärr en del av den gruppen. Och gruppen mobbar tyvärr.

treeman skrev:
Trampe skrev:
Ett offer för mobbning kan vara såväl ett oprovocerat offer eller ett provokativt offer, jag räknar klart Fighterbabe i det här fallet så som det senare, men det gör lik förbaskat det inte acceptabelt att mobba.
När jag läser den Fighterbabes tråd samt fototråden blir jag både rent ut sagt både förbannad och besviken.

Som exempel.

Om en person först beter sig otrevligt mot 20 andra och dom 20 gör nåt otrevligt tillbaka?
Är det mobbning?

Mig har FB psykat efteråt på forumet efter att jag inte "höll med henne" i hennes version av vad som sades på träffen. Så vad jag tycker om henne efter det. Vem vet...

Ett offer för mobbning kan vara såväl ett oprovocerat offer eller ett provokativt offer, jag räknar klart Fighterbabe i det här fallet så som det senare, men det gör lik förbaskat det inte acceptabelt att mobba.
Trampe

Inläggav Nefarious » 2011-06-13 20:17:44

treeman skrev:Som exempel.

Är det mobbning?

Be the bigger person.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav kullan » 2011-06-13 20:20:18

Tyvärr Trampe,Jag håller inte med om att FB är mobbad. I så fall är jag lika mobbad av henne.

Jag har 11 års erfarenhet av mobbing så jag vet vad det är.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Nefarious » 2011-06-13 20:21:45

kullan skrev:Tyvärr Trampe,Jag håller inte med om att FB är mobbad. I så fall är jag lika mobbad av henne.

Jag har 11 års erfarenhet av mobbing så jag vet vad det är.

Men vad fan spelar det för roll? Tror du att du kan bete dig som ett as bara för att hon gör det? Jag trodde att du var vuxen.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in