Principdiskussion om fotografering på träffar

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Principdiskussion om fotografering

Inläggav Parvlon » 2011-06-13 18:35:10

Det var en hemsk kränkning Danne utsattes för (säkert kände han sig väldigt maktlös) men jag tror inte denna person kan kräva att FB aldrig mer är välkommen på träffar.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Dagobert » 2011-06-13 18:35:37

Nej, tillbaks till förra sekelskiftet, då foton togs på glasskivor, exempelvis med måtten 46 x 33 cm (centimeter), som jag läste i en intressant artikel på Wikipedia om den svenske dokumentärfotografen Karl Lärka. Stora "plåtar" behöves då förstoringsapparaten inte var uppfunnen, utan alla kopior gjordes som kontaktkopior. Kameran förstås stor därefter. :D

Larka-axi-fabodar.jpg

Läs också om Sergej Prokudin-Gorskij som lyckades ta vackra färgfoton vid samma tid!

693px-Prokudin-Gorskii-08.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Dagobert 2011-06-13 18:38:23, redigerad totalt 2 gånger.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav slackern » 2011-06-13 18:37:23

kullan skrev:
DIProgan skrev:Hur var det med minoriteters rätt i samhället då

Så om jag vill göra nåt mot din vilja är det ok för att jag är en minoritet ?

Bara man inte publicerar bilderna man har tagit har jag inget emot att folk tar bilder. Och om man ber att personen inte ska fotografera en så ser jag heller inget problem i det. Men om någon tar ett fotografi och inte jag vill vara med på det blir jag kränkt. Lika mycket som idiot försäljare som attacker mej när jag går i något köpcentrum och ska sälja en mobiltelefon.

Och jag ser att FB har gjort något hedervärt hon lät sina bilder bli raderade. Även om det säkert kändes väldigt hotfullt och kränkande. Istället för att folk litar på att hon raderar dom har hon blivit utsatt för en kränkning enligt mej.
Senast redigerad av slackern 2011-06-13 18:45:53, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kullan » 2011-06-13 18:44:41

Alltså, nu slåss jag inte för min egen sak, utan för dom som inte vill va med på bild. Varför måste EN ENDA PERSON få bryta mot en sån önskan?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav slackern » 2011-06-13 18:47:17

kullan skrev:Alltså, nu slåss jag inte för min egen sak, utan för dom som inte vill va med på bild. Varför måste EN ENDA PERSON få bryta mot en sån önskan?

Men hon har ju gjort rätt och raderat bilderna. Varför ska du hålla på och mobba henne när hon har gjort rätt?
slackern

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-13 19:05:41

Vad menas med att "ha gjort rätt för sig" i det här sammanhanget?
Att alla hoppar på en människa är naturligtvis aldrig ok, men nu handlar det om ett agerande jag tycker man måste kunna ifrågasätta utan att bli beskylld för mobbing.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav slackern » 2011-06-13 19:07:28

KrigarSjäl skrev:Vad menas med att "ha gjort rätt för sig" i det här sammanhanget?
Att alla hoppar på en människa är naturligtvis aldrig ok, men nu handlar det om ett agerande jag tycker man måste kunna ifrågasätta utan att bli beskylld för mobbing.

Hon har raderat korten. Det tycker jag är att ha gjort rätt för sej.
slackern

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 19:09:03

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Vad menas med att "ha gjort rätt för sig" i det här sammanhanget?

Inte efter tjafset efter träff ett, och tjafset inför träff två.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Dagobert » 2011-06-13 19:16:43

Säg istället att FB är välkommen om hon inte fotograferar. Jag hoppas ju att det är ett beteende ni vill bannlysa, inte en person. Annars liknar det som sagt mobbing.
Visst känns det tryggt i kollektivet, men missbruka det inte.
Dagobert

Inläggav slackern » 2011-06-13 19:20:00

Savanten Svante skrev:
slackern skrev:

Inte efter tjafset efter träff ett, och tjafset inför träff två.

Jag känner inte Danne eller FB eller har varit på någon utav träffarna men jag kan förstå att FB tog ett kort på Danne för att jävlas att han gjorde att allt kom upp till ytan efter förra träffen. Sen vem som har rätt eller fel vet jag inte och jag kan förstå att Danne kände sej kränkt utav att ha blivit fotad. Men FB har gjort rätt och raderat fotot. Så jag förstår inte varför det ska ältas igen.
slackern

Inläggav Abbreviation » 2011-06-13 19:22:53

Att radera bilderna räcker inte. Hon måste även visa att hon förstått att hon gjort fel, och be om ursäkt.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav kullan » 2011-06-13 19:24:46

Abbreviation skrev:Att radera bilderna räcker inte. Hon måste även visa att hon förstått att hon gjort fel, och be om ursäkt.

Det är där skon klämmer.
kullan

Inläggav treeman » 2011-06-13 19:25:12

Fighterbabe spelar fult som få. Man kan inte bara låta henne hålla på med psykingar. Hon förstör stämningen på hela forumet nu ju tack vare sina regelöverträdelser och avsaknad av respekt för andra, på forumträffarna.

Nu förstår jag vad som sas om henne innan träffen. Det stämde ju.

Själv ser jag henne som ett skäl till "fara för andra" på kommande träffar pga att hon bettet sig illa mot en del vid upprepade tillfällen. Det ska väl inte behöva sluta i förstörelse av kameror och misshandel? Hennes betéende tycker jag är en "fara för andra och henne själv".

Skulle hon mot all förmodan komma en gång till så är jag emot varenda mini-överträdelse hon gör och kommer kräva hon slängs ut från träff-området direkt. Utkastad. Hon har fått sina chanser som Danne säger.

Admin:

Se det här inlägget:

post582619.html#p582619
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av treeman 2011-06-13 19:32:04, redigerad totalt 3 gånger.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav slackern » 2011-06-13 19:25:53

Abbreviation skrev:Att radera bilderna räcker inte. Hon måste även visa att hon förstått att hon gjort fel, och be om ursäkt.

Jag vet inte om du kan göra saker på uppmaning och order. Jag personligen har väldigt svårt för det. Men är jag medveten om att jag har gjort fel så ber jag dom drabbade personerna om ursäkt. Men går drevet och jag känner massa krav och tvång och om folk säger elaka saker är det lönlöst.
slackern

Inläggav kullan » 2011-06-13 19:31:25

I princip hela forumet vill ha en ursäkt från FB och ett bevis på att hon tänker ändra på sig. då kan vi oxå börja bli trevliga mot henne.

Admin:

Se det här inlägget:

post582619.html#p582619
------------
kullan

Inläggav Abbreviation » 2011-06-13 19:36:05

slackern skrev:

Jag vet inte om du kan göra saker på uppmaning och order. Jag personligen har väldigt svårt för det. Men är jag medveten om att jag har gjort fel så ber jag dom drabbade personerna om ursäkt. Men går drevet och jag känner massa krav och tvång och om folk säger elaka saker är det lönlöst.

Hon ska givetvis inte göra det på order, utan när hon själv förstått att det är det moraliskt rätta.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Dagobert » 2011-06-13 19:37:57

Principdiskussion om fotografering
Dagobert

Inläggav Titti » 2011-06-14 11:30:22

Admin

Tråden har varit låst några timmar och är ännu inte modererad men upplåst. Den kommer att modereras senare men ni får skriva i den igen och jag hoppas slippa se den låst på nytt - så låt inte känslorna dra iväg med er innan ni postar...
------------
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav kullan » 2011-06-14 11:46:21

Jag anser att det ska råda totalt fotoförbud på alla träffarna om inte arrangören uttrycker åt annat.
kullan

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 11:47:07

kullan skrev:Jag anser att det ska råda totalt fotoförbud på alla träffarna om inte arrangören uttrycker åt annat.

+1
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Dagobert » 2011-06-14 13:00:12

Enligt somliga verkar det vara fritt fram att fota för alla utom FB, mot löfte att bilderna inte läggs ut på nätet. Jag tycker det är att gå för långt åt det hållet. Många har råkat lägga ut mycket privata bilder av misstag och okunnighet.

Dessutom vill jag veta när en bild ska tas, och kunna välja huruvida jag ska medverka eller inte.
En viss avsatt tid för allmän fotografering tycker jag därför fortfarande vore det bästa. Då kan alla som inte vill vara med smita undan.

Jag tror att även Fighterbabe skulle kunna hålla sig till den begränsningen, eller vad säger du, FB? Kan du avhålla dig från att fota dem som inte vill, om du får fota dem som vill + omgivningarna?
Dagobert

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-14 13:01:37

Dagobert skrev:Jag tror att även Fighterbabe skulle kunna hålla sig till den begränsningen, eller vad säger du, FB?

Det är du förmodligen ganska ensam om..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav kullan » 2011-06-14 13:07:04

Savanten Svante skrev:Det är du förmodligen ganska ensam om..

Det tror jag med.
kullan

Inläggav Inger » 2011-06-14 13:12:03

Jag tycker det är självklart att man frågar först, särskilt på AS-träffar, och låter bli att fota dem som inte vill bli fotade. Och att man håller vad man lovar om man säger att man inte ska lägga ut bilderna på nätet. Det tycker jag hör till normalt hyfs och respekt för andra. För mig är det helt obegripligt att det kan vara lagligt att fota & filma folk helt fritt i offentliga miljöer och sen publicera bilderna var som helst. Gissningsvis har lagstiftningen inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Och bara för att det är lagligt så betyder det inte att det är etiskt eller socialt acceptabelt.

Halv-OT 1: Tycker också det är höjden av respektlöshet när t ex bloggare hänger ut sin familj på nätet i ord och/eller bild. En sak är väl att skriva om sitt eget privatliv, en helt annan sak att hänga ut familj, vänner & bekanta. Många föräldrar tycks anse att barnen är deras egendom att visa upp och skryta om där de har lust och kommer inte ens på tanken att detta kan vara obehagligt för barnen om t ex deras kompisar läser. Glädjande nog är jag inte helt ensam om den åsikten: http://www.expressen.se/debatt/1.210231 ... -sina-barn

Halv-OT 2: Tycker även paparazzis borde förbjudas. Visserligen är kändisar mer offentliga personer och lever av uppmärksamhet, men de måste väl också ha rätt till något privatliv?
Senast redigerad av Inger 2011-06-14 13:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Träffar

Logga in