Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså
38 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså
Jag har en kompis som får dom betalda av myndigheterna, men jag vet inte hur det är med hans besök hos psykologer och så.
Re: Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet al
När jag gick på soc, då betalade de upp till fribeloppet (slutenvård ska man betala själv). Men nu när jag har aktivitetsersättning så skall jag själv betala. Går snabbt att komma upp i fribelopp. På medicinerna betalar jag ca 180kr/månad, för att slippa betala typ 2000kr på en gång.
Samma här! Går snabbt för mig med. Jag har också konto på Apoteket.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Betalar själv tills jag nått 1800kr. Eller vad det är. Sen blir det gratiz. Wow!
Jag betalar också själv (vem annars... )
Har man ekonomiskt bistånd betalar soc både medicin (dock endast receptbelagd) och sjukvård (dock endast den som är berättigad till subventioner).
De flesta soc kräver dock att det ska vara betalt för att man ska få ersättning vilket kan orsaka ett moment 22, man sitter i rävsaxen och har inte råd att betala för att man inte får ersättning.
De flesta soc kräver dock att det ska vara betalt för att man ska få ersättning vilket kan orsaka ett moment 22, man sitter i rävsaxen och har inte råd att betala för att man inte får ersättning.
Klart jag betalar själv, jag springer inte till mamma längre...
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Ja, jag betalar själv, upp till fribeloppet och högt över det.
Ja, jag betalar själv. Fick hjälp av soc en gång när det var kris här, men annars har jag alltid betalat själv. Men jag har rätt dyra mediciner, så jag kommer rätt så snabbt upp i frikort.
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
Betalar själv, upp till 1800, sedan frikort. När man får försörjningsstöd hjälper socialtjänsten till där men alla andra får betala själv, om man inte har någon annan i omgivningen som gör det åt en.
- shibedibato
- Anslöt: 2009-06-21
Jag har en bekant som får sina mediciner betalda av staten.
Han tar ergenyl och invega. vissa psykiska sjukdomar och även andra bekostas av staten.Killen lider av psykossjukdom och det är livslångty.....
Typ hiv deras mediciner bekostas av staten.
Han tar ergenyl och invega. vissa psykiska sjukdomar och även andra bekostas av staten.Killen lider av psykossjukdom och det är livslångty.....
Typ hiv deras mediciner bekostas av staten.
- tottis1234
- Anslöt: 2010-12-12
Det beror på vad det är för läkemedel eller preparat.
De som omfattas av läkemedelssubventioneringen betalar jag som mest 1800 kr. per år för, men vissa preparat – framförallt biverkningsavhjälpande preparat – bekostar jag till hela beloppet.
De som omfattas av läkemedelssubventioneringen betalar jag som mest 1800 kr. per år för, men vissa preparat – framförallt biverkningsavhjälpande preparat – bekostar jag till hela beloppet.
1800 tills högkostnadsskyddet träder i kraft.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
jag betalar själv, vem skulle annars betala det åt mig? Tills högkostnadsskyddet då förstås. har konto så jag kan betala av lite varje månad, annars så skulle det inte gå alls med den lilla inkomst jag har nu.
Yay! Då förväntar jag mig 400:- högre pension .marcooleo skrev:2200kr blir gränsen efter årsskiftet
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Har socialbidrag och får därför ersättning för alla mediciner med högkostnadsskydd, däremot inte en spänn för de utan även om jag får de på recept. Även sjukbesök ersätts.
Är diabetiker och de medicinerna och hjälpmedlen är gratis. Annan medicin betalar jag själv upp till högkostnadsskyddet.
- hästintresserad83a
- Anslöt: 2009-10-20
Jag bekostar givetvis mina mediciner själv, men kommer snabbt upp i frikort och sen blir det gratis. Jag har också hört att man ska höja fribeloppet till 2200, har dock förträngt det.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Ja jag betalar mina mediciner själv, ibland har dock nån i familjen hjälpt till med pengar om jag haft det sämre någon månad.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Jag betalar mina mediciner med min aktivitetsersättning. Hittills har jag inte kommit upp i frikort, men det borde inte vara alltför långt kvar.
Vampire skrev:Jag betalar mina mediciner med min aktivitetsersättning. Hittills har jag inte kommit upp i frikort, men det borde inte vara alltför långt kvar.
Om man har nån form av bank-id så kan man kolla det på apotekets hemsida, alltså hur mkt man har kvar till frikort.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
KaosPrinsessa skrev:Vampire skrev:Jag betalar mina mediciner med min aktivitetsersättning. Hittills har jag inte kommit upp i frikort, men det borde inte vara alltför långt kvar.
Om man har nån form av bank-id så kan man kolla det på apotekets hemsida, alltså hur mkt man har kvar till frikort.
Oj, det hade jag ingen aning om! Ska genast kolla! Tack
Återgå till Aspergare och vården