"Vänner" och "Ignorerade" på forumet
Re: "Ovänner" funktionen
DIProgan skrev:Jag vill heller inte ha kontakt med viktigpettrar.
Det du skrev gäller alltså inte för dig själv. Bra, då vet man det.
Wine skrev:Vad finns det för poäng i att personalen ska kunna se vilka som ignorerar vem? Är det någon slags kontrollerande funktion?
Att kunna bedöma vad som händer i en konflikt naturligtvis. Såvida man inte modererar som om ingen blockeringsfunktion funnes och de som använder den får ta smällarna av det, vilket tydligen är vad man gör. Nackdelen med det är att det kan gå ut också över folk som inte blockerar.
Större delen av våra liv består av ofrivillig gruppering med andra människor. Vi har inte valt våra föräldrar, våra syskon eller vår övriga släkt. Vi har inte valt vilka som ska ingå i vår dagisgrupp, i vår klass, vår skola eller vår schackklubb/vårt fotbollslag/(insert intresse) etc. Vi har inte valt våra arbetskamrater eller våra chefer, vi har inte valt våra svärföräldrar eller svågrar och svägerskor och när vi blir gamla får vi inte heller välja vilka vi ska dela ålderdomshemmet eller servicehuset med.
I skenet av detta är det inte alls konstigt att många av oss, när vi ges en chans att faktiskt välja, helst vill se den möjligheten utvecklas till sin fulla potential.
Personligen skulle jag inte ha något emot om ignore-listan var synlig för alla, jag har inget att dölja. Dock förstår jag att många skulle kunna ta mycket illa vid sig - vi har en stor grupp bräckliga individer på det här forumet.
Jag förnekar inte att det finns människor här jag gladeligen skulle se mindre av, eller än hellre - inget alls av. Inte heller inbillar jag mig att det inte finns någon som helst skulle se mig tystna. Istället för att jag och dessa människor om och om igen ska stånga oss blodiga finns nu chansen att helt sonika blockera varandras inlägg. Det är väldigt svårt för mig att se det som övervägande negativt.
Splittrade tankar, jag vet.
I skenet av detta är det inte alls konstigt att många av oss, när vi ges en chans att faktiskt välja, helst vill se den möjligheten utvecklas till sin fulla potential.
Personligen skulle jag inte ha något emot om ignore-listan var synlig för alla, jag har inget att dölja. Dock förstår jag att många skulle kunna ta mycket illa vid sig - vi har en stor grupp bräckliga individer på det här forumet.
Jag förnekar inte att det finns människor här jag gladeligen skulle se mindre av, eller än hellre - inget alls av. Inte heller inbillar jag mig att det inte finns någon som helst skulle se mig tystna. Istället för att jag och dessa människor om och om igen ska stånga oss blodiga finns nu chansen att helt sonika blockera varandras inlägg. Det är väldigt svårt för mig att se det som övervägande negativt.
Splittrade tankar, jag vet.
Zombie skrev:DIProgan skrev:Jag vill heller inte ha kontakt med viktigpettrar.
Det du skrev gäller alltså inte för dig själv. Bra, då vet man det.
Skillnaden är att du alltid låter så (som en viktigpetter) på forumet inte bara gemtemot specifika personer eller grupper.
Zombie skrev:Nu får du lägga av. Gå och spela allvetande någon annanstans.
Medan du fortsätter att göra det här. Snipp snapp.
Hur orkar ni tjafsa? Finns annat i livet.
En del nämner "spam-inlägg" om trams. Sen spammar ner hela forumet själv.
Höhö
OT
Säger inte om jag använder "funktionen".
En del nämner "spam-inlägg" om trams. Sen spammar ner hela forumet själv.
Höhö
OT
Säger inte om jag använder "funktionen".
Zombie skrev:Wine skrev:Vad finns det för poäng i att personalen ska kunna se vilka som ignorerar vem? Är det någon slags kontrollerande funktion?
Att kunna bedöma vad som händer i en konflikt naturligtvis. Såvida man inte modererar som om ingen blockeringsfunktion funnes och de som använder den får ta smällarna av det, vilket tydligen är vad man gör. Nackdelen med det är att det kan gå ut också över folk som inte blockerar.
Moderator:
Vi har diskuterat internt om det kan vara klokt att veta, men om vi vet så måste vi veta för ett specifikt tillfälle om ovänner funktionen använts eller ej, vilket vi vet lika lite som om den ena parten i konflikten faktiskt läst vad den andra skrivit, så ingen av oss moderatorer ser någon anledning till att ens ska kunna kontrollera vem som blockerar vem.
Jo, jag förstod att det inte ens fanns teknisk möjlighet till annat. Borde kanske ha tagit med det i mitt svar till Wine, men det stod ju redan däruppe...
treeman skrev:En del nämner "spam-inlägg" om trams. Sen spammar ner hela forumet själv.
Höhö
+1
Håller med fullständigt!
Liebert skrev:rdos skrev:Där finns ingen funktion för att ogilla
Inte på ASF heller, check!rdos skrev:och man kan inte vara ovän med någon
Inte på ASF heller, check!rdos skrev:Antingen så är man vän med någon eller inte
På ASF också, check!rdos skrev:men man kan inte tala om för folk att de är totalt puckade
Inte på ASF heller, check!
Verkar som forumet klarar sig hyfsat bra ändå..
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Re: "Vänner" och "Ignorerade" på forumet
tahlia skrev:Större delen av våra liv består av ofrivillig gruppering med andra människor. Vi har inte valt våra föräldrar, våra syskon eller vår övriga släkt. Vi har inte valt vilka som ska ingå i vår dagisgrupp, i vår klass, vår skola eller vår schackklubb/vårt fotbollslag/(insert intresse) etc. Vi har inte valt våra arbetskamrater eller våra chefer, vi har inte valt våra svärföräldrar eller svågrar och svägerskor och när vi blir gamla får vi inte heller välja vilka vi ska dela ålderdomshemmet eller servicehuset med.
Den stora utmaningen i livet. Får lustiga tankar av inlägget, tycker det var bra formulerat samtidigt som jag kan tänka på just vilken prövning detta innebär i livet, att man faktiskt inte kan välja. Tänk om man kunde ha "valt ut" sin egen skolklass?
Wine skrev:tahlia skrev:Större delen av våra liv består av ofrivillig gruppering med andra människor. Vi har inte valt våra föräldrar, våra syskon eller vår övriga släkt. Vi har inte valt vilka som ska ingå i vår dagisgrupp, i vår klass, vår skola eller vår schackklubb/vårt fotbollslag/(insert intresse) etc. Vi har inte valt våra arbetskamrater eller våra chefer, vi har inte valt våra svärföräldrar eller svågrar och svägerskor och när vi blir gamla får vi inte heller välja vilka vi ska dela ålderdomshemmet eller servicehuset med.
Den stora utmaningen i livet. Får lustiga tankar av inlägget, tycker det var bra formulerat samtidigt som jag kan tänka på just vilken prövning detta innebär i livet, att man faktiskt inte kan välja. Tänk om man kunde ha "valt ut" sin egen skolklass?
Snarare lämnats ovald och utan utbildning eftersom det inte finns tillräckligt med resurser i samhället.
Dagobert skrev:Man har kanske ingen entydig åsikt utan resonerar för och emot.
Då vore det väl önskvärt att man skaffade sig en åsikt innan man yttrar sig - så att man har något att yttra sig om.
tahlia skrev:[...] vi har en stor grupp bräckliga individer på det här forumet.
Jag vidhåller att man inte kan designa någonting efter de klenaste - det blir som ingenting kvar över huvud taget då.
EDIT: la till det kursiverade i första stycket.
nallen skrev:Då vore det väl önskvärt att man skaffade sig en åsikt innan man yttrar sig - så att man har något att yttra sig om.
Jag tycker det är bra att få argument för båda sidor i frågor jag inte vet så mycket om. Även intressant att se hur vederbörande resonerar.
Skitbra funktion med "Ignorera".
Så kan man koppla bort vissa när man blivit alldeles för irriterad. Släpper irritationen sen så kan man ta bort dom som "Ignorerade".
Så kan man koppla bort vissa när man blivit alldeles för irriterad. Släpper irritationen sen så kan man ta bort dom som "Ignorerade".
Jag har nog ändrat uppfattning nu. Det är nog inte så dumt ändå.
Så det är därför läget håller på att lugna sig? Bra val isåfall. Förlåt att jag inte föreslog det.
Vad gör man om av misstag satt en person på ignoneralistan? Går det inte att ta bort?
*cencur*
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-06-16 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Ska man ha blockeringsfunktion kanske det vore logiskt att också ha en möjlighet till tilltalsförbud mot forumister man tillräckligt många gånger har visat att man inte kan tilltala. Eller åtminstone extra hård syn på hur man tilltalar en viss forumist som man brukar inte klara av att hålla en anständig ton mot, i stil med sådana hårdare bedömningar jag vet att moderatorerna kan göra av andra vaneförseelser.
Ett exempel på där det kan tillämpas: mig har Krigis fått att må rejält dåligt genom långvariga kampanjer med raffinerat lågintensiva angrepp som vart för sig kanske går under forumreglernas radar men tillsammans blir vattendroppstortyr. Den senaste gången inskred faktiskt moderatorerna, men det är mycket begärt att man ska stå ut med tiden innan de har tillräckligt mycket material för det, när mönstret är ett som upprepar sig. Nu är han igång igen.
Jag vet inte, men det skulle väl kunna hända att storkäbblet har visat på flera fall som skulle kunna bli något liknande.
Ett exempel på där det kan tillämpas: mig har Krigis fått att må rejält dåligt genom långvariga kampanjer med raffinerat lågintensiva angrepp som vart för sig kanske går under forumreglernas radar men tillsammans blir vattendroppstortyr. Den senaste gången inskred faktiskt moderatorerna, men det är mycket begärt att man ska stå ut med tiden innan de har tillräckligt mycket material för det, när mönstret är ett som upprepar sig. Nu är han igång igen.
Jag vet inte, men det skulle väl kunna hända att storkäbblet har visat på flera fall som skulle kunna bli något liknande.
Intressant att du propagerar för att aspergare missförstår andra samtidigt som du är precis lika utsatt för "lågintensiva angrepp" som en annan.
Det är väl som vanligt bara andra som missförstår.
Det är väl som vanligt bara andra som missförstår.
Är du tillräckligt intresserad kan du ju plöja de inlägg det gäller och kolla själv. Annars kan det vara så att du inte vet vad du talar om.
Och det är inte jag som de senaste dagarna har stuckit ut hakan med anspråk på en överlägsen förmåga att bedöma folk.
Och det är inte jag som de senaste dagarna har stuckit ut hakan med anspråk på en överlägsen förmåga att bedöma folk.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter