AS och dykning
12 inlägg
• Sida 1 av 1
AS och dykning
Har idag varit nere på 17.3 meters djup. Många nya intryck att ta del av. Du har upp, ned, höger, vänster, rakt fram och bak. Du ska ligga där och sväva strax ovan bottnen. En mäktig känsla men kan göra lite ont I öronen om du inte tryckutjämmar I tid.
Bodde i kollektiv i helgen. Gick bra trotts man inte är van vid det. Lysekil är nice.
Moderator mnordgren: rättade stavningen i rubriken.
Bodde i kollektiv i helgen. Gick bra trotts man inte är van vid det. Lysekil är nice.
Moderator mnordgren: rättade stavningen i rubriken.
- marcus1979
- Anslöt: 2009-02-20
Re: AS och dykning
treeman skrev:Det låter spännande måste jag säga. Dykningen.
Det är spännande men i och med mina egenheter från Asperger problematiken så behöver jag mer tid på mig än de andra jag gick med i kursen. Det viktiga blir att hitta tryggheten i vattnet. Att ha kontroll över situationen. Jag kan nog bli en bra dykare framöver men behöver öva mer på vattenvanan. Jag fridök ned några meter och hämtade upp en dykare på bottnen som simulerade medvetslös, bogserade in han till land. Gjorde fri uppstigning, man växel-andades med instruktören, gjorde ok tecken, upp tecken, håller handen över huvudet, dumpar viktbältet och blåser ut luft på vägen upp mot ytan. mäktig känsla.
Det roliga där nere var att se hur fiskarna tittade stumt på en, -hö, vad är du för en fisk? dig har vi inte sett här nere
Var kul åka båt till en ö där vi kastade ankar, vi hoppade i vattnet från en båt. Dök ned 17.6 meter under 20 minuter. Tiden går fort där nere.
Sikten var kanske 4 meter, tidigare hade jag dykt i en sjö med 2 meter sikt. Vore kul uppleva dyk utomlands en vacker dag i klart vatten.
- marcus1979
Hittade en intressant video som visar dykning till ett flygplansvrak. Där får ni en känsla för vad dykning handlar om, vad man kan se där nere på bottnen. Själv hittade jag en ölburk när jag dök, hm,
http://www.youtube.com/watch?v=l8eqrHBg6n0&playnext=1&list=PL1237EAE1B0930FEA
http://www.youtube.com/watch?v=l8eqrHBg6n0&playnext=1&list=PL1237EAE1B0930FEA
- marcus1979
Spännande länk. Verkar vara rätt bra sikt i de grottorna med. , dock hade de det jobbigt ta sig ned, 2 timmar med tung utrustning, tur de kunde använda vagn på räls till slut.
- marcus1979
marcus1979 skrev:Spännande länk. Verkar vara rätt bra sikt i de grottorna med. , dock hade de det jobbigt ta sig ned, 2 timmar med tung utrustning, tur de kunde använda vagn på räls till slut.
Haha jo jag antar att det krävs en hel del planering. De har massa filmer och fotografier från olika dyk i gruvor och grottor de har gjort.
Det är mycket jobb runt ett dyk. Mer arbete så man får ta vara på tillfället när man väl dyker. Man ska ta på och av utrustningen, montera dykpakets utrustningen, planera dyket, genomföra dyket, logga uppgifterna i sin dyklogg mm.
Ska kika på bilderna och filmerna om en stund.
Ska kika på bilderna och filmerna om en stund.
- marcus1979
marcus1979 skrev:Det är spännande men i och med mina egenheter från Asperger problematiken så behöver jag mer tid på mig än de andra jag gick med i kursen. Det viktiga blir att hitta tryggheten i vattnet. Att ha kontroll över situationen. Jag kan nog bli en bra dykare framöver men behöver öva mer på vattenvanan. Jag fridök ned några meter och hämtade upp en dykare på bottnen som simulerade medvetslös, bogserade in han till land. Gjorde fri uppstigning, man växel-andades med instruktören, gjorde ok tecken, upp tecken, håller handen över huvudet, dumpar viktbältet och blåser ut luft på vägen upp mot ytan. mäktig känsla.
Det roliga där nere var att se hur fiskarna tittade stumt på en, -hö, vad är du för en fisk? dig har vi inte sett här nere
Var kul åka båt till en ö där vi kastade ankar, vi hoppade i vattnet från en båt. Dök ned 17.6 meter under 20 minuter. Tiden går fort där nere.
Sikten var kanske 4 meter, tidigare hade jag dykt i en sjö med 2 meter sikt. Vore kul uppleva dyk utomlands en vacker dag i klart vatten.
Det lät verkligen fascinerande.
AS och dykning
treeman skrev:Det lät verkligen fascinerande.
det är fascinerande med dykning. Tyvärr är det inte så billigt att dyka då du behöver utrustning. Kanske I billiga fall kan kosta 10000 kr, medan det I dyrare fall kan kosta hur mycket som helst. En undervattensmoped kostar kanske 50 000 kr. dykkurs kostar 3000 kr ungefär och leder till certifikat.
Har ni aldrig sett dykscener på tv och i filmer och önskat att ni var där just då? Dyka bland valar och fiskar i utländska klara vatten?
Filmer som iq och James Bond filmer gjorde mig sugen på dykning. Prövade på dykning i turkiet 2006. Blev beroende av det och idag är jag medlem i en sportdykarklubb och via dem kan jag lära mig båda cmas och fridykning. många av dem man möter där är personer som dykt i många år medan man själv i princip var badkruka nyligen.
Jag Längtar ut i Världen. Tänk sitta i en båt på havet, på väg mot en dykplats. Solen skiner på en, det är varmt. Du tar på dig dykutrustningen. Du fyller västen med luft. Du hoppar i vattnet. Du hamnar någon meter under vattenytan i början men kommer strax upp till vattenytan. Du visar ok tecken till de i båten. I mitt fall är jag mest tom på tankar när jag ligger där i vattnet. Känner mig förväntansfull på att påbörja dyket. Börjar simma bort mot neddykningsplatsen genom att ligga på rygg och simma med raka ben. Framme vid neddykningsplatsen gör man ok tecken till båtbesättningen. Därefter trycker man på den svarta knappen på västen och man börjar sjunka till botten. Den blå knappen använder man till att gå upp till ytan. Tydligen ska man andas ut luft innan neddyk för jag hade tydligen luft i lungorna och när jag tryckte på den svarta knappen så hände inget förutom att jag låg lite under vattenytan istället för att komma med. Man kan tydligen avväga sig genom andningen istället för att reglera via inflatorn och deflatorn.
Dykning gör en lugn.
- marcus1979
marcus1979 skrev: Tyvärr är det inte så billigt att dyka då du behöver utrustning.
Jag är med i en förening som jag får låna ALL utrustning av. Det enda jag betalar är kursavgifter när jag ska ta certifikat, en medlemsavgift på 700 kronor om året (och där ingår försäkring), avgift när jag åker med föreningens båt (100 kronor per tillfälle) och fyllning av luftflaskor (50 kronor per flaska). Om jag vill ge mig ut och dyka på egen hand är det bara att hämta den utrustning jag behöver och köra på. Dykning behöver inte vara dyrt.
För ett tag sedan startade jag också en tråd om dykning, men den självdog: http://www.aspergerforum.se/dykning-t20233.html
Återgå till Intressanta intressen