Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-12 17:53:27

Idag har jag skön träningsvärk i bröstet.

I övermorrn blir det att kolla läget på utomhusgymmet i beijers park i malmö. Vem vet, det kanske är nåt att ha?

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 18:16:47

Moggy skrev:
earlydayminer skrev:
KrigarSjäl skrev:Ok, men vilken vikt?

Det beror väl på vem du frågar? Jag kör med väldigt klena 2 x 3KG i var hand.

Du har alltså två hantlar i varje hand? Som vardera väger 3 kg?

Vad är anledningen till det? Finns det nån fördel jämfört med en hantel på 6 kg? Eller är det bara för att man inte har tillgång till tillräckligt med vikter för att få det man vill på en hantel?

Är det inte bättre att lägga pengarna på ett gymkort än att köpa massa prylar hem och ändå aldrig ha allt det man vill ha? På ett gym får man ju tillgång till bra prylar och stort utbud och kan variera sin träning med nya redskap?

Ja.

Har inte inhandlat några vikter. Det där är gamla hantlar som jag helt plötsligt fått för mig att använda. Jag börjar för att anpassa min kropp till grövre träning framåt i tiden.

Det beror faktiskt på hur man trivs på ett gym, om man behöver maskiner för att träna sig. Meningen är inte att jag ska bygga stora feta muskler, jag vill ha uthålliga muskler och gärna vara spänstig som en gymnast. Behövs inget gym för det. Allt jag egentligen behöver är min egen kroppsvikt och naturen. Men så kunnig, erfaren och självsäker är jag inte än.

Dessutom finns det många olika träningsprogram med hantlar och lösa vikter. Jag lägger mycket vikt (fniss) vid att inte köra över mig själv, alltså pressa mig själv. Bättre att vara säker en ångestfylld över att man skadar sig. Jag kör väldigt lugnt och koncentrerat.

I grund och botten ligger en tanke om att ha äventyrskropp.

Kan du något om Bamse-styrka vs uthållighet?
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Moggy » 2011-06-12 18:29:27

earlydayminer skrev:
Kan du något om Bamse-styrka vs uthållighet?

Nja. Inte nåt mer än vad som är allmänt tillgänglig kunskap om man läser på träningsforum.

Uthållighet är många reps i minst 2 omgångar gärna 3. Typ 10-12 reps. Orkar du 2x12 eller 3x12 så höj vikten.

Själv kör jag 2x12 och på gränsen för vad jag orkar. Ibland tar jag en tredje omgång där jag höjer vikten ett snäpp och kör så många jag orkar. Orkar jag 8 st på 3:de så höjer jag vikten nästa gång jag kör övningen. Ja, jag kör maskiner då det är mindre komplicerat och fyller mina behov.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 18:58:29

Då behöver jag justera en del. Kör det mesta med 4 x 12 och det enda jobbiga är axlarna (hantellyft åt sidan). Skadade mig lite p g a det, tryckte fram nacken för att det blev jobbigt. Tror det var Levator Scapulae-muskeln som blev lite belastad. Blev ivrig, men efter det har jag varit mer försiktig.

Bra tråd! Schysst med en del som har lite koll. Läser boken "Maximal Muskeltillväxt" från och till när jag undrar. Finns en del forum, ja. Men det är alltid trevligare att få läsa från individer man till viss grad känner till. Om ni förstår hur jag menar.
earlydayminer

Inläggav Moggy » 2011-06-12 19:19:46

earlydayminer skrev:Då behöver jag justera en del. Kör det mesta med 4 x 12 och det enda jobbiga är axlarna (hantellyft åt sidan). Skadade mig lite p g a det, tryckte fram nacken för att det blev jobbigt.

Du bör nog höja vikterna om du ska komma nån vart. De sista repsen ska göra ont och det ska kännas som att du inte orkar mer. Efter ett träningspass ska du vara ordentligt svettig och tvärslut i de muskler du tränat.

Du behöver inte oroa dig för att "råka" bygga stora muskler då det är i princip omöjligt att uppnå om man inte kör väldigt korrekt och seriöst med träning, vila och kost.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 19:36:08

Moggy skrev:
earlydayminer skrev:Då behöver jag justera en del. Kör det mesta med 4 x 12 och det enda jobbiga är axlarna (hantellyft åt sidan). Skadade mig lite p g a det, tryckte fram nacken för att det blev jobbigt.

Du bör nog höja vikterna om du ska komma nån vart. De sista repsen ska göra ont och det ska kännas som att du inte orkar mer. Efter ett träningspass ska du vara ordentligt svettig och tvärslut i de muskler du tränat.

Du behöver inte oroa dig för att "råka" bygga stora muskler då det är i princip omöjligt att uppnå om man inte kör väldigt korrekt och seriöst med träning, vila och kost.

Ja, det har du rätt i. Blir lite orolig över om jag kanske anpassar mig för fort. Men det är väl normalt när man är något noggrann och fokuserad inom vad det än gäller.

Axlarna kan jag fortsätta med i samma stil. Det gör fortfarande mycket motstånd.

Kör du ett skarpt schema, eller tränar du för att hålla hälsan i balans?

Man känner sig så patetisk efter allt PC-spelande och internet-häng. Pinsamt hur klen man blir, men man måste börja någonstans! Viktigt att inte ge upp och fortsätta framåt. Kosten är det jag försöker vara mest strikt med. Kan vara svårt att bryta gamla vanor.

Jag får ett enormt lugn och en extremt uppgradering i fokus efter träning. Underbart skönt.
earlydayminer

Inläggav treeman » 2011-06-12 19:38:08

Nu ska jag köra med hantel och samtidigt varva med 50 armhävningar blixtsnabbt i 5-7 omgångar.

Käkade tonfisk nyss och senare blir det en korv. Hehe.

Träna träna träna!
Senast redigerad av treeman 2011-06-12 19:41:22, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-12 19:38:29

Hantellyft åt sidan, några bra varianter på det?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 20:10:45

Har lite bråttom ut så scannade en sida som visar det.

http://www.mediafire.com/i/?t12za0g2898nrbu

Jag använder mig av stående hantellyft. Laddar du ner den kan du läsa texten bättre.
earlydayminer

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-12 20:43:15

Krigarn frågade om dubbla hantlar, vattengympahantlar väger inget de är av frigolit och plast. Däremot pressar man ner frigolit under vattnet så får man ta i lite och vevar man runt med dem i vattnet så blir det tyngre än utan, kör man dubbla hantlar så blir det ännu tyngre. Man får vara noga med att jobba med sänkta axlar dock.

Vad betyder armera kroppen? Vattengympa ger både styrka och kondition beroende på vilka övningar man gör, men man slipper bli varm, röd, svettig och svullen som man blir på land och det är roligt i vattnet.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 21:26:19

Hehe, ok. Trodde du körde med vikt under vattnet, fast huvudet över ytan förstås... :roll:
earlydayminer

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-13 15:21:02

mondo beyondo skrev:Krigarn frågade om dubbla hantlar, vattengympahantlar väger inget de är av frigolit och plast. Däremot pressar man ner frigolit under vattnet så får man ta i lite och vevar man runt med dem i vattnet så blir det tyngre än utan, kör man dubbla hantlar så blir det ännu tyngre. Man får vara noga med att jobba med sänkta axlar dock.

Vad betyder armera kroppen? Vattengympa ger både styrka och kondition beroende på vilka övningar man gör, men man slipper bli varm, röd, svettig och svullen som man blir på land och det är roligt i vattnet.

Vad jag menade var att styrketräning stärker skelettet, vilket inte vattengymnastik eller simning gör.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-13 20:04:38

Bild
Många hantlar att välja mellan -sånt gillas! :D
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav earlydayminer » 2011-06-13 21:29:24

Men vad i helvete.

Ok. Kommer du någonstans i dina träningsplaner Savanten Svante?
earlydayminer

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 21:32:31

Jafan. Hantlar hemma, än så länge. Med lite fantasi kommer man åt en massa muskler på det viset.

Imorrn ska jag beställa papper från FK, så får jag rabatt på ett lokalt gym. Sen jävlar! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav earlydayminer » 2011-06-13 21:34:47

Sweet! Jepp, är det begränsat med verktyg gäller det att vara kreativ!

Är FK så generösa mot alla oss diagnosticerade? Eller är du speciell? :)
earlydayminer

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 21:37:18

Njae, jag tänker beställa ett intyg på att jag är bengalo, som Danne Stråhed sjunger, dvs ett papper som säger att jag är förtidspensionär, och på http://www.fitness24seven.com/ får man billigare pris med ett sånt intyg!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-13 21:41:52

F-kassan betalar gruppträningen åt mig, men styrketräningen får jag bekosta själv.
Fighterbabe

Inläggav earlydayminer » 2011-06-13 22:00:17

Savanten Svante skrev:Njae, jag tänker beställa ett intyg på att jag är bengalo, som Danne Stråhed sjunger, dvs ett papper som säger att jag är förtidspensionär, och på http://www.fitness24seven.com/ får man billigare pris med ett sånt intyg!

Ah! Sweet! Det är ju schysst att ett sådant alternativ finns tillgängligt. Ska du köra med personlig tränare/kostrådgivare eller förlitar du dig på forum och egen kunskap?

Kanske är bäst att kontakta en personlig tränare, eller någon som är väldigt kunnig, om man vill skräddarsy sin träning.
earlydayminer

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-13 22:11:36

Jag tränade mycket förr, så jag tror jag har koll på det mesta, men jag föredrar att vara ödmjuk och fråga och lyssna. Annars lär man sig ju inget nytt!

Och jag kan inte tänka mig bättre ställe att fråga på än där det finns aspies, som möjligen har snöat in totalt på ämnet! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-13 22:19:09

Inslag om aktivitetsersättning, men inspelat på gymmet. Inspiration om hur man kan förända kroppen med hjälp av styrketräning.

Känner knappt igen mig själv längre i inslaget!
Fighterbabe

Inläggav earlydayminer » 2011-06-13 22:54:27

Savanten Svante skrev:Jag tränade mycket förr, så jag tror jag har koll på det mesta, men jag föredrar att vara ödmjuk och fråga och lyssna. Annars lär man sig ju inget nytt!

Och jag kan inte tänka mig bättre ställe att fråga på än där det finns aspies, som möjligen har snöat in totalt på ämnet! :)

Ah, cool. Du har rätt i det du skriver; ödmjukhet kan vara ens vän.

Hehe, nej.. Jag tänker faktiskt samma. Synd att min näst äldsta broder inte är närvarande. Han har ingen diagnos, men han var mer textbook-aspie än jag när han var yngre. Och han är mer data än jag någonsin kommer bli. Hur som helst. Han är insnöad på träning, metabolism och har nästan bisarr koll på hur alla ämnen i kroppen fungerar vid träning, vad man behöver och inte behöver..

Bör finnas någon sådan här med. :)
earlydayminer

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-14 8:36:59

Krigarn, hur stärker styrketräning skelettet, skelettet stärks vid stötar som hopp vad jag vet? Att man väger bara 10% av sin vikt i vattnet ger så klart dålig stötträning.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-14 15:20:59

mondo beyondo skrev:Krigarn, hur stärker styrketräning skelettet, skelettet stärks vid stötar som hopp vad jag vet? Att man väger bara 10% av sin vikt i vattnet ger så klart dålig stötträning.

Ja du ser ju själv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen

Logga in