"Vänner" och "Ignorerade" på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Ovänner" funktionen

Inläggav Zombie » 2011-05-28 23:09:14

Liebert skrev:
Zombie skrev:Det är inte det jag menar. Det jag menar är: jag hoppas personalen alltid kan se vem som ignorerar vem. Kan den det, Liebert eller någon annan?

Vi kan se allt, om vi skulle få för oss det.

Betyder det att ni ser det som ett integritetsbrott att hålla koll på den saken? Varför det i så fall?
Tekniska problem skulle jag ha lättare att förstå.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2011-05-28 23:25:22

Zombie skrev:Betyder det att ni ser det som ett integritetsbrott att hålla koll på den saken? Varför det i så fall? Tekniska problem skulle jag ha lättare att förstå.

Det betyder bara att det inte finns en enkel funktion för ändamålet utan att jag måste in och härja direkt i databasen. Så det går, men är lite omständligt.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2011-05-28 23:43:33

Okej. Som jag misstänkte först. Tack. Härja med det viktigaste först du. ;)
Zombie

Inläggav Miche » 2011-05-29 23:14:12

Zombie skrev:Jag hoppas det inte är hemligt för personalen.

Kallar du mig för personal så känner jag mig definitivt inte hedrad, tvärtom! :twisted:

Moderator:
Jag som moderator anser inte att vi kan ta hänsyn till om någon är satt en annan på ignore, dessutom kan det ändrats sen inlägg skrev och då skulle vi behöva någon form av logg...

Det blir för komplicerat helt enkelt och ingenting jag skulle önska att vi ens skulle kunna se!

nallen skrev någonstans att han var glad för ignore-funktionen för att det hjälper honom att hålla sig till forumreglerna (tolkade jag dig rätt @nallen?) och jag tycker att det är en mycket klok inställning. På det sättet så slipper han bli provocerad av de medlemmar han retar sig på och det kanske är något för er andra som lätt hamnar över gränsen att ta till er!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav DIProgan » 2011-06-12 14:42:14

Ett problem med ignore f.d ovänner är att när ignorerade postar saker så aktiveras nytt inlägg markeringarna/ikonerna så man går eventuellt dit och hittar just ingenting att läsa.

Eftersom de ignorerade i alla vettigas ignore-listor tillhör dem som spammar sönder forumet med skitinlägg så händer det här ofta.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav treeman » 2011-06-12 14:43:46

DIProgan skrev:Ett problem med ignore f.d ovänner är att när ignorerade postar saker så aktiveras nytt inlägg markeringarna/ikonerna så man går eventuellt dit och hittar just ingenting att läsa.

Eftersom de ignorerade i alla vettigas ignore-listor tillhör dem som spammar sönder forumet med skitinlägg så händer det här ofta.

Det låter hemskt.
:|
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav kullan » 2011-06-12 14:53:19

Jag tycker inte att jag har nåt behöv av denna funktion. Jag är väl inte ovän med nån bara.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Dagobert » 2011-06-12 15:22:28

kullan skrev:Jag tycker inte att jag har nåt behöv av denna funktion. Jag är väl inte ovän med nån bara.

Men med dina i snitt 36 inlägg per dag kanske du hör till dem som ignoreras pga "spamning".
Inget illa ment.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Moggy » 2011-06-12 15:57:47

Om man gör en sökning, kommer inlägg från ignorerade medlemmar med i sökningen?

Lite trist funktion egentligen. Förstår att behovet finns och att en del ser det som en befrielse att kunna ignorera medlemmar. Men jag tror det kommer att dyka upp situationer där nån känner sig ignorerad pga få svar på sina inlägg och så kommer misstankarna att "massa folk" har ignorerat mig och vad är det då för mening att jag är kvar här?

En annan sak är ju att folk kan skriva massa provocerande inlägg och ignorera alla som kommer med mothugg och kritik och sen fortsätta med sin stil i en slags immunitet.

Hur kommer det upplevas av den för svaret "Nu sätter jag dig på ignore för du är så jobbig!" i en diskussion? Och när nån mer hänger på och skriver "Även jag sätter dig på ignore". Inte så roligt för den som blir drabbad av det...

Jag är inte emot funktionen även om jag ser den som lite trist.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2011-06-12 16:05:42

Dagobert skrev:
kullan skrev:Jag tycker inte att jag har nåt behöv av denna funktion. Jag är väl inte ovän med nån bara.

Men med dina i snitt 36 inlägg per dag kanske du hör till dem som ignoreras pga "spamning".
Inget illa ment.

Det är just möjligheten till sånt här som jag ser som trist. Att möjligheten till ignore används i en diskussion för att klämma åt nån som på nåt sätt gör nåt "fel". Det blir en potentiell mobbingsituation som till synes är helt oskyldig men som kan svida rejält hos den som blir drabbad. Den som kommer med ignorehotet kan alltid hävda att han har rätt att ignorera vilka han vill.
Moggy

Inläggav slackern » 2011-06-12 16:23:10

Moggy skrev:
Dagobert skrev:

Inget illa ment.

Det är just möjligheten till sånt här som jag ser som trist. Att möjligheten till ignore används i en diskussion för att klämma åt nån som på nåt sätt gör nåt "fel". Det blir en potentiell mobbingsituation som till synes är helt oskyldig men som kan svida rejält hos den som blir drabbad. Den som kommer med ignorehotet kan alltid hävda att han har rätt att ignorera vilka han vill.

Men är det bättre att bli arg och få massa tillsägelser som kan leda fram till varningar?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav DIProgan » 2011-06-12 16:44:01

Vissa kommer aldrig komma överrens hur mycket det än diskuteras och eftersom det finns forumregler som förbjuder påhopp etc. så är att ignorera ett bättre alternativ. Att hota med ignore är ju förövrigt bara barnsligheter man gör det när det behövs.

De som ignorerar andra för att skydda sina bräckliga åsikter kan jag bara beklaga men förhoppningsvis har de ingen makt ute i samhället. Man brukar inte ha det i någon större usträckning om man inte kan argumentera för sin sak.
DIProgan

Inläggav Moggy » 2011-06-12 17:56:30

slackern skrev:
Men är det bättre att bli arg och få massa tillsägelser som kan leda fram till varningar?

Man väljer själv att skriva inlägg som bryter mot reglerna.

Ser inget problem i sig att bli arg i en diskussion eller att diskutera med någon som blir arg. Att stå för en åsikt är inte enbart en intellektuell lek, självklart finns det känslor bakom det hela med.
Moggy

Inläggav slackern » 2011-06-12 18:34:14

Moggy skrev:
slackern skrev:

Ser inget problem i sig att bli arg i en diskussion eller att diskutera med någon som blir arg. Att stå för en åsikt är inte enbart en intellektuell lek, självklart finns det känslor bakom det hela med.

Självfallet är det kul att diskutera med folk. Men vissa går inte att diskutera med de bara lägger in sina svar i dimridåer och framställer sej själva som offer och martyrer. Bättre att ignorera än att föra en diskussion som går i rundgång.
slackern

Inläggav Wine » 2011-06-12 19:41:06

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:

Självfallet är det kul att diskutera med folk. Men vissa går inte att diskutera med de bara lägger in sina svar i dimridåer och framställer sej själva som offer och martyrer. Bättre att ignorera än att föra en diskussion som går i rundgång.

Håller med ovanstående, ibland går det inte att få konkreta svar eller så har jag sett att vissa inlägg "vrids till" och det påstås saker som är osakliga påhopp.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Selma » 2011-06-12 21:01:07

slackern skrev:Självfallet är det kul att diskutera med folk. Men vissa går inte att diskutera med de bara lägger in sina svar i dimridåer och framställer sej själva som offer och martyrer. Bättre att ignorera än att föra en diskussion som går i rundgång.

Instämmer. Kanske det är en bidragande orsak till att så många medlemmar försvinner härifrån?
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav slackern » 2011-06-12 21:05:45

Selma skrev:
slackern skrev:Självfallet är det kul att diskutera med folk. Men vissa går inte att diskutera med de bara lägger in sina svar i dimridåer och framställer sej själva som offer och martyrer. Bättre att ignorera än att föra en diskussion som går i rundgång.

Instämmer. Kanske det är en bidragande orsak till att så många medlemmar försvinner härifrån?

Jo så kan det säkert vara eller det finns många orsaker säkert. Så jag tycker att det är bra att den funktionen finns tillgänglig.
slackern

Inläggav DIProgan » 2011-06-13 0:11:02

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:

OT och har inte att göra med någon person här i diskussionen men får säga att jag föredrar att diskutera med sådana som gör sig till offer framför de som är viktigpettrar och rabblar saker som bara snuddar ämnet i fråga och gör det med en radda ovanliga termer som de ofta även förklarar genomgående eftersom de mycket väl vet att folk inte kan dem men de bara måste låta smarta och slösa på andras tid med att rulla upp 3-4 meningar istället för ett enda till vardags använt ord som inte skulle tappa något av påstådda nyanser alls. När allt är över har ingen åsikt levererats utan bara ord bajsats.
DIProgan

Inläggav Zombie » 2011-06-13 0:34:42

Och jag slipper gärna besserwissrar som vet exakt hur folk och saker ligger till utan att ha en entydig hållpunkt att gå efter. Överhuvudtaget. Oavsett vad eller vem.

Ingen aning om du syftar på flera, men att jag är en verkar ju uppenbart.
Får väl erkänna att en god sak med den här ignorefunktionen är att det börjar krypa fram var man har folk. Det är viktigt att veta om man är van vid att ha oberäkneliga fiender omkring sig.

Frågan är vad man gör sedan mer än att cementera enkelspåriga ogina tolkningar och ont blod. Fiendskapen.
Senast redigerad av Zombie 2011-06-13 0:48:17, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Inläggav Dagobert » 2011-06-13 0:41:49

DIProgan skrev:När allt är över har ingen åsikt levererats utan bara ord bajsats.

Man har kanske ingen entydig åsikt utan resonerar för och emot. Sånt gillar iaf jag.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav DIProgan » 2011-06-13 2:17:46

Dagobert skrev:
DIProgan skrev:När allt är över har ingen åsikt levererats utan bara ord bajsats.

Man har kanske ingen entydig åsikt utan resonerar för och emot. Sånt gillar iaf jag.

Då lägger man manken till för att få folk att förstå hur man tänker istället för att tala sitt eget språk som om till sig själv. Bättre att bara vara i sitt eget huvud när det är så för en.

Handlar det i botten om att visa värde, få respekt och i förlängningen att få en genuin kontakt med människor, bli förstådd och omtyckt så gäller det att inte bara ta utan också ge i form av att lyssna på andra och låta dem och deras åsikter vara en del av ens egen värld inte bara att sitta på höga hästar och veta bäst oavsett vad sanningen är.
DIProgan

Inläggav Zombie » 2011-06-13 2:42:59

DIProgan skrev:Då lägger man manken till för att få folk att förstå hur man tänker istället för att tala sitt eget språk som om till sig själv. Bättre att bara vara i sitt eget huvud när det är så för en.

Handlar det i botten om att visa värde, få respekt och i förlängningen att få en genuin kontakt med människor, bli förstådd och omtyckt så gäller det att inte bara ta utan också ge i form av att lyssna på andra och låta dem och deras åsikter vara en del av ens egen värld inte bara att sitta på höga hästar och veta bäst oavsett vad sanningen är.

Alltså precis vad du själv inte gör.
Zombie

Inläggav DIProgan » 2011-06-13 11:29:38

Zombie skrev:
DIProgan skrev:Då lägger man manken till för att få folk att förstå hur man tänker istället för att tala sitt eget språk som om till sig själv. Bättre att bara vara i sitt eget huvud när det är så för en.

Alltså precis vad du själv inte gör.

Jag vill heller inte ha kontakt med viktigpettrar.
DIProgan

Inläggav Wine » 2011-06-13 12:06:04

Zombie skrev:
Liebert skrev:
Zombie skrev:Det är inte det jag menar. Det jag menar är: jag hoppas personalen alltid kan se vem som ignorerar vem. Kan den det, Liebert eller någon annan?

Vi kan se allt, om vi skulle få för oss det.

Betyder det att ni ser det som ett integritetsbrott att hålla koll på den saken? Varför det i så fall?
Tekniska problem skulle jag ha lättare att förstå.

Vad finns det för poäng i att personalen ska kunna se vilka som ignorerar vem? Är det någon slags kontrollerande funktion?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in