Windows hittar inte min skärm
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Windows hittar inte min skärm
Jag köpte ny dator i förrgår, och den här gången tänkte jag att eftersom jag ändå var tvungen att betala för Windows kan jag ju ha det installerat, om jag nån gång skulle vilja använda det...
När jag startade upp datorn första gången funkade det, dvs den hittade min skärm och ställde automatiskt in rätt upplösning. Men sen när jag skulle installera Ubuntu så upptäckte jag att hela hårddisken, på 500 GB, bara var en enda stor partition. Att krympa en Windowspartition från 500 till 40 GB såg jag ingen anledning till att ens försöka, det skulle tagit en evighet, och förmodligen ändå inte funka, så lika bra att ta bort det och installera om.
Så jag installerade om Windows, och efter det hittar den inte min skärm längre. Upplösningen ska vara 1920 x 1080, men det högsta alternativet var 1280 x 1020 (eller nåt sånt). Allt ser ju helt förvrängt ut i det läget.
Nån som vet vad som blev fel, och vad jag kan göra?
När jag startade upp datorn första gången funkade det, dvs den hittade min skärm och ställde automatiskt in rätt upplösning. Men sen när jag skulle installera Ubuntu så upptäckte jag att hela hårddisken, på 500 GB, bara var en enda stor partition. Att krympa en Windowspartition från 500 till 40 GB såg jag ingen anledning till att ens försöka, det skulle tagit en evighet, och förmodligen ändå inte funka, så lika bra att ta bort det och installera om.
Så jag installerade om Windows, och efter det hittar den inte min skärm längre. Upplösningen ska vara 1920 x 1080, men det högsta alternativet var 1280 x 1020 (eller nåt sånt). Allt ser ju helt förvrängt ut i det läget.
Re: Windows hittar inte min skärm
Jag måste köra installationsskivan till moderkortet vid nyinstallation av xp om grafiken ska funka. Har bara on board-grafik.
Kimmelie skrev:Nån som vet vad som blev fel, och vad jag kan göra?
Tyvärr har jag inget konkret råd, förrutom Kontrollpanelen, + alla uppdateringar som Windows behöver, men ge inte upp, låt Windows härja och ha sig. Det stabiliserar sig med tiden.
I Ubuntu? fungerar skärmupplösningen där?
Mvh Ubu'ntu
Jag får ibland problem med upplösningen på skärmen efter att ha kört uppdateringar och då har jag valt bästa möjliga upplösning till skärmen (1280*800 oftast) trots att den varit fel, startat om datorn och DÅ har jag fått fler upplösningar att välja på, däribland den rätta (1680*1050 i mitt fall).
Jag kör Ubuntu 10.04 på en stationär dator och har medvetet valt att inte byta version ännu, jag väntar tills nästa LTS kommer.
Jag kör Ubuntu 10.04 på en stationär dator och har medvetet valt att inte byta version ännu, jag väntar tills nästa LTS kommer.
Dagobert skrev:Jag måste köra installationsskivan till moderkortet vid nyinstallation av xp om grafiken ska funka. Har bara on board-grafik.
Vad är on board-grafik? Mitt grafikkort är Intel. (Jag valde det för att slippa krångel med drivrutiner till grafiken i Linux...)
Jag får väl testa med installationsskivan till moderkortet. (Hoppas bara det inte förstör mitt Ubuntu... Vill inte installera om det också.)
Kimmelie skrev:Vad är on board-grafik?
Den inbyggda grafiken i moderkortet, jag har inget separat grafikkort.
Det motsvarar väl installationsskivan till grafikkortet för dig.
Men gör inget förhastat på min inrådan, vänta tills experterna vaknat.
Jag provade att installera drivrutinerna för grafikkortet i efterhand, och det gick alldeles utmärkt. (Jag blev lite förvirrad eftersom det stod att man först skulle installera drivrutinerna för moderkortet, sen ändra nåt i BIOS, och efter det installera Windows...)
Kimmelie skrev:Jag köpte ny dator i förrgår, och den här gången tänkte jag att eftersom jag ändå var tvungen att betala för Windows kan jag ju ha det installerat, om jag nån gång skulle vilja använda det...
Men det blev aldrig att du påbörjade Ubuntuinstallationen alltså, för du hann se det där med partitionen före?
Det är med "ta en evighet" känner jag inte igen riktigt, framförallt inte vid en helt ny dator dessutom. Tänker du på ifall det finns data på disken?
Vad gäller diskverktyg så tycker jag att Windows Disk Manager blivit bättre och bättre för varje version, märkte det nyligen när jag hjälpte sonen med hans Win7.
När det gäller Ubuntu har ju installationsprogrammet ett rätt bra partitioneringsverktyg, eftersom just partitionering är en sån grundläggade del av t ex ett dualbootsystem (med reservation för att jag inte kört Ubuntu på ett par år).
Kimmelie skrev:Så jag installerade om Windows, och efter det hittar den inte min skärm längre. Upplösningen ska vara 1920 x 1080, men det högsta alternativet var 1280 x 1020 (eller nåt sånt). Allt ser ju helt förvrängt ut i det läget.
Ingen aning, framförallt ifall Ubuntu inte hann "göra" nånting. Du gjorde en helt clean install av Windoze?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Men det blev aldrig att du påbörjade Ubuntuinstallationen alltså, för du hann se det där med partitionen före?
Jag såg det när jag startade Gparted på Ubuntus livecd, och valde då att rensa hårddisken och göra nya partitioner, och sen installerade jag Ubuntu. (Fick installera om Grub i mbr efter att jag installerat Windows, men jag valde att göra det i den ordningen eftersom jag var mest ivrig att få igång Ubuntu.)
barracuber skrev:Det är med "ta en evighet" känner jag inte igen riktigt, framförallt inte vid en helt ny dator dessutom. Tänker du på ifall det finns data på disken?
På laptopen lyckades jag krympa windowspartitionen 16 GB (från 60 till 44), och det tog över en timme... (Det var ca ett halvår efter sista gången jag installerat om det.) Den kändes lite "skum" efter det... (Dvs fungerade ännu sämre än den gjort innan.)
Windows har ju den fula vanan att sprida ut filerna över hela partitionen, så på en partition på 500 GB, lär nog de flesta filerna ligga efter 40 GB. Windows upptog 15 GB.
Kimmelie skrev:barracuber skrev:Men det blev aldrig att du påbörjade Ubuntuinstallationen alltså, för du hann se det där med partitionen före?
Jag såg det när jag startade Gparted på Ubuntus livecd, och valde då att rensa hårddisken och göra nya partitioner, och sen installerade jag Ubuntu. (Fick installera om Grub i mbr efter att jag installerat Windows, men jag valde att göra det i den ordningen eftersom jag var mest ivrig att få igång Ubuntu.)
Tyvärr alltså. Grundregeln när det gäller ett dualbootsystem med Windoze och vilket Linuxdist som helst (inte bara Ubuntu) är, som jag minns, att Windows ska ligga på plats när Ubuntu installeras. Du vet vad jag menar: Först Windoze, sedan Linux.
Iom du valde att rensa hårddisken, sopade du väl bort Windows från datorn? Och då fanns inte Windoze kvar när du gick vidare och installerade Ubuntu. Och då lär inget dualbootsystem fungera.
Det löser sig genom att börja om från början. Hårddisken behöver rensas totalt från tidigare försök. Men det gör du enkelt med Win-skivan eftersom man ändå ska börja med den. I partitioneringssteget välj "Format everything" eller vad det kan heta. Sedan går du vidare och installerar Windows och kollar att den ligger rätt. Slutligen sätter du i Ubuntu-skivan och följer den.
- barracuber
Som jag skrev tidigare i tråden har jag redan löst problemet...
(Det går för den delen alldeles utmärkt att installera Ubuntu först och Windoze sen - bara att starta upp en live-cd efteråt och skriva 2 kommandon, ett för att montera Ubuntu-partitionen och ett för att installera grub i mbr.)
(Det går för den delen alldeles utmärkt att installera Ubuntu först och Windoze sen - bara att starta upp en live-cd efteråt och skriva 2 kommandon, ett för att montera Ubuntu-partitionen och ett för att installera grub i mbr.)
Kimmelie skrev:Som jag skrev tidigare i tråden har jag redan löst problemet...
Ok. Skönt att det löst sig. Märks att jag inte hängt med efter Ubuntu 9 eller vaddetvar
- barracuber