Projekt Förnyelsebar energi.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Projekt Förnyelsebar energi.

Inläggav rdos » 2011-06-08 20:48:07

Dagobert skrev:Du får nog förklara vad det är för skillnad mellan solvärme och solenergi när det gäller att skapa vindar.

Solen skickar ut fotoner (strålning), inte värme. Värmen uppkommer när fotonerna träffar materia här på jorden.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Dagobert » 2011-06-08 20:58:43

Med solvärme menade jag den värme solstrålningen alstrar på jorden. Dags att tala om nåt vettigt.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav rdos » 2011-06-08 21:23:55

Ja, låt oss hålla oss lite mer ontopic nu.

Har precis placerat en order hos .http://www.digikey.com på $200 för de komponenter jag behöver för vind & sol-controllern. Digikey har alla de exotiska (kraftfulla) komponenter som Elfa inte har, och är dessutom billigare.

Dessutom har jag (äntligen) oxå beställt PICSTART Plus programmeraren för $199. Jag behöver ha en sådan hemma för mina PIC-projekt, och inte behöva låna hem ifrån jobbet hela tiden.

När jag fått alla komponenterna ska jag börja rita på kretskortet. Det avser jag låta Elprint tillverka (det blir helt professionell kvalité då). Blir troligtvis ett tre eller fyrlagserskort med jordplan. Ritningen på själva konstruktionen finns bara som snabba skisser på papper än så länge
rdos

Inläggav Dagobert » 2011-06-09 12:07:03

Jag är imponerad. Du realiserar dina planer, jag kommer sällan längre än till planeringen.

(F.ö. tyckte jag att min idé var on topic. Eftersom jag ändå inte blir självförsörjande kan jag lika gärna nöja mig med att producera värme på ett enkelt och förnybart sätt, och ta min el ur vägguttagen. Gungor och karuseller. Ditt projekt handlar mer om att producera just el.) :wink:
Dagobert

Inläggav rdos » 2011-06-09 18:40:25

Dagobert skrev:Jag är imponerad. Du realiserar dina planer, jag kommer sällan längre än till planeringen.

Njäee, inte alltid. Det ska till lite hyperfokusering för att mina projekt ska bli realiserade, och det har jag just nu.

Dagobert skrev:(F.ö. tyckte jag att min idé var on topic. Eftersom jag ändå inte blir självförsörjande kan jag lika gärna nöja mig med att producera värme på ett enkelt och förnybart sätt, och ta min el ur vägguttagen. Gungor och karuseller. Ditt projekt handlar mer om att producera just el.) :wink:

Mitt projekt är väl mest på kul. Ett verk som normalt bara producerar några tiotal watt + solpanel på max 40W ger inga märkbara besparingar. Däremot så kan jag skapa en massa data för ett storskaligare projekt, eftersom det huvudsakliga syftet är att logga mätdata, och komplettera väderstationen.
rdos

Inläggav LordNelson » 2011-06-09 19:06:59

Le_inimitable skrev:
rdos skrev:Värme är den sämsta formen av energi då den inte kan omvandlas till något annat.

Oj, det måste jag berätta för de som tror att de kan uppfinna ångmaskiner.

Värmeenergi kan omvandlas till annan energi men energiförlusterna är större.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav rdos » 2011-06-09 20:50:58

Försökte återinstallera Macaos enterprise (där jag har mina tidigare konstruktioner), men tydligen så har man gjort om hemsidan sedan 2007 (nya länkar). Får väl vänta på att man skickar ny länk så jag kan installera verktyget igen på min nya dator. :evil:
rdos

Inläggav rdos » 2011-06-09 21:06:08

rdos

Inläggav rdos » 2011-06-11 10:03:45

OK, så har man installerat Macaos, och hittat de tidgare (4) kretskorten.

Har funderat lite på om jag ska dra huvudledningarna (framförallt för vindkraftverket) på kretskortet, då det kan bli uppåt 25A i dem. Jag laddade ned ett program för att beräkna spänningar och temperaturökningar i kretskortsledare, men det verkar inte bli några problem om man använder 70um (2 oz) laminat och använder t.ex. 5mms ledningsbredd + jordplan. Spänningsfallen ligger då i millivoltområdet. Strömmätning kan dock fortfarande bli lite besvärligt, då det används 0.01 ohms motstånd, som då genererar spänningar i millivoltsområdet. Jag tror att för bästa nogrannhet så bör nog två separata mätledningar dras till AD-omvandandlaren som då mäter differentiella spänningar istället (genom två mätningar + beräkning av differensen).

Håller på att rita kontakter + de två stora kondesatorerna i Edwin då dessa inte finns färdiga.
rdos

Inläggav Miche » 2011-06-11 13:31:16

Du bör lägga en överbelastningskrets mellan matarledningen och jord (en jord som inte går in i elektroniken) som kortsluter extremt snabbt då strömmen överstiger en viss strömstyrka. (Det kan ge ett visst åskskydd, men definitivt skydd mot mindre urladdningar).

Jag är osäker på om det kallas för överbelastningskrets, men du vet säkert vad jag menar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dagobert » 2011-06-11 13:37:20

Du bör också använda dubbla fushtageupphängningsförkopplingar.
Dagobert

Inläggav rdos » 2011-06-11 13:57:19

Miche skrev:Du bör lägga en överbelastningskrets mellan matarledningen och jord (en jord som inte går in i elektroniken) som kortsluter extremt snabbt då strömmen överstiger en viss strömstyrka. (Det kan ge ett visst åskskydd, men definitivt skydd mot mindre urladdningar).

Jag är osäker på om det kallas för överbelastningskrets, men du vet säkert vad jag menar.

Jag tror du menar varistor eller något sådant. Jag tror inte jag behöver ytterligare åskskydd. Det finns 4 stål-wirar som är jordade med spett i marken. Själva verket sitter på toppen av ett stålrör (1 1/4 tum), och matarledarna går inuti stålröret. Möjligt att nollan / skyddsjorden oxå ska anslutas till stålröret för säkerhets skull. Vindkraftverket har oxå ett skal av metall, som jag antar är sammankopplat med stålröret när det är fastsatt.
rdos

Inläggav rdos » 2011-06-11 14:02:24

Jag tror jag löst strömmätningen nu. Jag använder en differentialförstärkare för att mäta strömmen, och låter den matas av en DC/DC omvandlare (24 v till +/- 5v). Då slipper man ifrån de strömmar som går i "kraftnollan" och som gör att det kan bli flera millivolts spänningsfall som ger mätfel. Själva mikroprocessorn och AD-omvandlaren matas oxå av DC/DC omvandlaren. För DC/DC systemet skapar man bara ett jordplan så blir det inga potentialskillnader i olika punkter där (små strömmar).
rdos

Inläggav rdos » 2011-06-11 18:56:24

Schema och layout för ström- och spänningsmätning på solpanel och vindkraftverk är nu löst. Jag fick ändra i designen och använda en 4-kanals differential AD istället (MCP3304). Den har både + och - ingång för 4 olika kanaler, som gör att det går att dra alla 8 mätledningarna på ovansidan av kretskortet, och därmed slippa ifrån jordströmmar. Själva huvudkretsarna är sammankopplade med 7.5mm ledare på lödsidan. Skulle kunna gå att lägga jordplan oxå (eftersom mätledningarna är anslutna på ovansidan direkt på mätkomponenterna) om man tar bort AD-omvandlarens analogsida ifrån jordplanet.

Dags att titta närmare på fly-back regulatorn för vindkraftverket, och step-up regulatorn för solpanelen..
rdos

Inläggav rdos » 2011-06-12 20:14:57

Både fly-back regulatorn för vindkraftverket och step-up regulatorn för solpanelen är nu klara. Dock föreställer jag mig vissa problem med att montera styrkretsen för fly-back regulatorn som är en MSOP-16 med 12 anslutningar. Den är extremt liten och ytmonterad med 0.5mm mellan en del anslutningar. Tyvärr kunde jag inte hitta något som var hålmonterat och hade rätt data.

TO-3 transistorerna som laddar ur kondensatorerna i "default-load" (dvs 24 volt elpatronen) är oxå ritade och layoutade.

Kretskortet är just nu 220x180 mm, vilket nog ungefär blir den slutliga storleken.
rdos

Inläggav rdos » 2011-06-24 11:52:10

Batteridelen är nu ritad. Den inkluderar en mätkrets för spänning, och laddnings/urladdningsström, som använder samma principer som för sol och vinddelen (dock mer komplicerad då den måste "biasas" då ADn inte klarar negativa spänningar). Det finns nu även den del som behövs för automatisk batteriladdning ifrån 230v (en 18v transformator + likriktarbrygga + transitor för att slå på). Spänningsreferensen (även den ytmonterad, men med 2mm delning (SOT-23)) är oxå inritad. Slutligen har jag gjort 19v delen som ska kunna användas för att koppla in min bärbara dator. Det är en del layout-jobb kvar, men jag hoppas kunna bli klar nästa vecka så jag kan beställa innan semestern.
rdos

Inläggav rdos » 2011-06-27 21:57:44

Schemat är klart: http://www.rdos.net/home104/windsol-schema.pdf

Även layouten är i stort sett klar, men jag har inte skapat PDFer än. Ska skicka för tillverkning i veckan så jag får den tills efter semestern.
rdos

Inläggav rdos » 2011-08-24 21:26:37

Har beställt (och fått) 4 st kretskort (kostade i stort sett lika mycket som ett). Har gjort två försök med att löda in MSOP-kretsen. Första gången blev det kortslutning mellan flera olika ben som jag inte lyckades få bort. Andra gången så böjde jag de ben som gick att böja för att öka avstånden mellan benen. Då blir det bara två ben på var sida med 0.5mm avstånd. Då lyckades jag löda in MSOPen, och det verkade som alla anslutningar var ok. Då råkade jag istället löda in flyback-transformatorn på fel håll, och inte f-n gick den att löda av heller utan att förstöra kretskortet. Så det blev till att skaffa ny flyback-transformator (ifrån USA). När den kom förra veckan så verkar jag lyckats göra av med de sista MSOP-kretsarna (de finns oxå bara i USA). :evil:

Nåväl, jag har bestämt mig för att löda ihop det andra först istället, som bör fungera. Eventuellt gör jag senare ett försök till med flyback-regulatorn, annars får all effekt ifrån vindkraftverket gå till "default load" (en elpatron).

Nästa problem var att hitta en ny varmvattenberedare med elpatron 230v OCH plats för extra 1 tum elpatron (default load). Verkar inte finnas på marknaden! :evil:

Nåja, jag har hittat en lösning nu. Det blir en standard varmvattenberedare ifrån Nibe (ES 24). Den matas via en oisolerad tank (egentligen ett expansionskärl) som det går att montera 1 tums elpatronen i. En extra fördel med detta är att det inte behövs kamrörsslinga för värmepumpen, utan tanken tar själv upp värme ifrån omgivnigen som värmepumpen producerat (+ ifrån vindkraftverktet). :lol:
rdos

Inläggav rdos » 2011-08-24 22:14:05

Att bara koppla ett fast motstånd till vindkraftverket har jag nu verifierat som otillräckligt (vilket jag på förhand befarat). Den optimala belastningen är proportionell emot vindhastigheten.

Jag började med några effektmotstånd på några hundra ohm. De brann upp relativt snabbt när det blåste lite mer + att verket gick alldeles för snabbt och lät en del.

Sedan köpte jag in två 100W effektmotstånd på några tiotal ohm. Det fungerade över hela semestern, men sedan brann det upp en dag när det blåste rejält. Eller snarare så exploderade det!

Numera har jag en 1 ohms elpatron 24v/600W. Den lär inte brinna upp i första taget, men å andra sidan så står verket mest stilla som om det vore kortslutet.

Ska inom kort testa regleralgoritmen som ska optimera produkten av spänning och ström (= effekt). Lasten består av en effekttransistor (40A) som kopplar till elpatronen i korta stötar så att spänningen över en kondesator (22mF/100v) som laddas av vindkraftverket hålls på optimal nivå. Det är en PIC-processor som styr till och frånslagen.
rdos

Återgå till Intressanta intressen

Logga in