Hur är det med er simultanförmåga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Rabies » 2011-06-10 5:56:23

Hej! Jag är ny här... och jag har många frågor. :) Börjar med den mest aktuella frågan, nämligen, hur är det med simultanförmåga hos autistiska människor? Jag håller på att övningsköra just nu och det är uppenbart att jag har problem på just det området. Kan liksom inte göra flera saker på en gång. Är detta något som är vanligt bland "oss" eller är det bara något som jag har svårt med?
//Anna
Rabies

Anslöt: 2011-06-07

Re: Hur är det med er simultanförmåga?

Inläggav Xzirie » 2011-06-10 6:09:12

Det verkar finnas många här som kör bil utan problem. Själv har jag ingen simultanförmåga alls och har lagt ner att någonsin ta körkort. Jag skulle vara en livsfara i trafiken.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav svartamolnet » 2011-06-10 7:03:40

Jag har autismliknande tillstånd, men simultanförmågan är tillräcklig för att kunna köra bil. Däremot kan jag inte dessutom börja greja med radion eller något sådant, för då kör jag i diket. :oops:
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Inläggav lasseivägen » 2011-06-10 8:04:58

Hyfsat att köra bil, men som svstris svårt att göra annat samtidigt.
Blir jag stressad kan jag knat göra en sak med bra resultat.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-10 9:55:23

Eftersom jag kan spela ragtime, så menade min LSS-handläggare att jag har god simultankapacitet och inte så stort behov av stöd. Särskilt ragtime visade på detta menade hon, och hänvisade till att hon aldrig kunde spela ragtime när hon spelade piano som ung, för att ragtime skulle vara särskilt svårt (fråga mig inte hur hon tänkte, men hon har väl sina handikapp...). Men hon är ond, så det räknas inte vad hon tycker och tänker.

Jag kan köra bil, men sitter inte och tittar på utsikt och hus på samma sätt som andra kan.

När vi provspelade trummor i skolan, minns jag att jag hade oerhört lätt för alla övningar plus lite till (alltså kunde lägga till en trumma till). Men det var alltså bara prova på typ 5 minuter var på en musiklektion.

På något sätt har jag god och dålig simultankapacitet samtidigt. Bättre än andra på vissa saker, sämre än andra på annat. Det jag är bättre på, är ofta sådant där simultankapacitet krävs för EN aktivitet, typ piano, bilkörning, trumning, ridning. Inte köra bil och titta på utsikt eller SMS:a samtidigt.

När jag hade nytt körkort var jag tvungen att stanna för att sänka volymen på stereon, men det klarar jag nu för tiden att göra i farten.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav treeman » 2011-06-10 11:47:06

Välkommen hit!
:)

Jag har rätt bra simultanförmåga. Tror jag. Kör bil utan problem. Jag har inte heller några motorikproblem alls. Har Asperger diagnos.

Sportade en hel del som barn, kanske övade upp simultanförmågan då. Jag älskar att tävla.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Miche » 2011-06-10 12:04:55

treeman skrev:Jag har rätt bra simultanförmåga. Tror jag. Kör bil utan problem. Jag har inte heller några motorikproblem alls. Har Asperger diagnos.

Samma här, fast jag har upptäckt smärre motorikproblem hos mig genom att jag läst vad andra har skrivit här, exempelvis har jag svårt att röra mig i trånga utrymmen.

Men nog klarar jag av att SMSa (numera även på smartphone vilket är betydligt mycket svårare), titta på utsikten, prata med passagerare och och stänga av radion (allt nästan samtidigt) när jag kör bil, även när det är mycket annan trafik på vägen (fast jag brukar ta det lugnt med SMSandet då, det kan ta flera sekunder mellan varje bokstav...)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-06-10 12:16:32

treeman skrev:Välkommen hit!
:)

Jag har rätt bra simultanförmåga. Tror jag. Kör bil utan problem. Jag har inte heller några motorikproblem alls. Har Asperger diagnos.

Samma här. Jag kör också bil utan problem. Och jag kan hinner se omgivningarna, konversera, byta CD och radiokanal, även vid ganska tuff trafik (bor i GBG-området).

Jag kör automatlåda i mitt tidningsjobb (nattjobb en natt per vecka). Bilarna är splitter nya Hundayi med automatlådor som sagt. Jag klarar som sagt manuell låda + andra saker utan problem. , men jag märker att jag klarar ännu mer med automatlåda. Jag läser listan, höjer/sänker volymen på radion, jag höjer/sänker fönsterhissen, jag kör/parkerar/backar/vänder - allt pga att automatlådan underlättar körningen och avlastar så många moment för föraren.

Så min poäng är att automatlåda kan vara en hit för folk inom spektrumet. Tack vare att växlandet är så extremt simpelt - i princip bara tre lägen: Drive, Neutral och Back - underlättas förarens arbete väldigt och föraren kan fokusera på sådant som bilen inte har intelligens göra - köra framåt, styra, bromsa, parkera, placera, backa, vända.

treeman skrev:Sportade en hel del som barn, kanske övade upp simultanförmågan då. Jag älskar att tävla.

Tävlande är ingenting jag går igång på. Du kanske kan kallas vinnarskalle? Det är inte jag (och inte min fru heller för den delen och hon är annars extremt NT).

Trånga uttrymmen gillar inte jag heller precis som Miche - blotta tanken på att känna klaustrofobi är en mardröm för mig. Jag delar några lägenheter och där är extremt trånga trappor pga hissar som monterats senare, och det är ingen bra känsla och jag stannar upp i mitt tempo.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2011-06-10 12:22:55

barracuber skrev:
treeman skrev:Jag älskar att tävla.
Tävlande är ingenting jag går igång på.

Det kan vara kul ibland, men det ska inte vara något allvarligt och ingen prestige.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-06-10 12:39:38

Miche skrev:
barracuber skrev:
treeman skrev:Jag älskar att tävla.
Tävlande är ingenting jag går igång på.

Det kan vara kul ibland, men det ska inte vara något allvarligt och ingen prestige.

+1

Bra nyansering.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav earlydayminer » 2011-06-10 12:52:33

Körkort blir det inget med. Spelar inte så stor roll om jag kan köra bra eller inte.

Jag känner till mina begränsningar och förstår inte riktigt varför jag skulle vilja vara en trafikfara. Alla kör inte efter reglerna - det skulle bli ett problem för mig. Jag kan inte kommunicera med andra bilförare för jag förstår inte vad som menas med vevande armar och gester - det skulle bli ett problem för mig.

Jag är dock väldigt bra i trafiken - men främst som cyklist och "promenadare".
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-10 15:50:49

Min simultanförmåga är i det närmaste obefintlig!
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav imperativ » 2011-06-10 16:27:55

Simultanförmåga, förmågan att kunna göra saker så det ser ut som att allt sker "samtidigt" utan inlärning? För det kan... väldigt väldigt få.

Min simultanförmåga har brister. Beror mest på svagheter i koncentrationsförmågan.

Många tar spåret bilkörning och jag fortsätter...
Jag kan inte prata med medpassagerare och köra bil samtidigt för dessa verksamheter verkar ockupera samma tänkande, sinnen och informationsbehandling. Men jag ser mitt, medpassagerarens och medtrafikanters fortsatta framtida välbefinnande som viktigare än att hålla en för stunden uttråkad medpassagerare mer road (... eller oroad när bilen följer vägen allt sämre och ljus- och ljudtutorna kommer allt tätare).
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-10 17:21:32

Det kanske verkade som att jag är jätteosäker när jag kör. Det är jag inte. Jag grejar med stereon obehindrat nu för tiden, kan fippla fram en ny CD ur pärmen o.s.v. Men jag tittar inte 90 grader åt vänster ngn längre stund, så som vissa andra kan.

Och mina bilar och fordon har ju oftast haft fler reglage och grejer (choke, handgas, svajig gas så att man bromsar och gasar samtidigt med högerfoten när man trixar sig ut från en p-plats). MC:arna har t.ex. handbromsen på olika sida, fotkoppling/handkoppling, tankväxel har de allihop, men jag körde nyligen makens ena MC som har vanlig fotväxel. Och det gick bra. Det som känns mest konstigt är att ha handbromsen på höger, det var konstigt nog otroligt lätt att vänja sig om från höger till vänster (hade på höger först, tills jag fattade att gamla HD ska ha på vänster). Har även kört makens Triumph där fotväxel och fotbroms bytt plats jämfört med det man är van vid.

Jag brukar kunna göra något slags instruktion inne i hjärnan, som spelas upp som ett kassettband. Automatisering sker på liknande sätt. En manuell, o-automatisk automatisering :D
Bror Duktig

Inläggav vallesmamma » 2011-06-10 17:44:51

Välkommen hit :) Jag kan inte köra bil, har inte ens försökt, har bara observerat när jag åker med nån och då ser jag att jag inte kan. Jag kan inte ta hand om sonen samtidigt som jag lagar mat, då tappar jag fokus och bränner maten :( Men mitt boendestöd har sagt att de kan hjälpa till då mannen är på jobbet :)
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-10 17:54:14

Inget vidare.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav ca » 2011-06-10 18:13:24

Min simultanförmåga är... dålig. Detta med passagerare som pratar i bilen är svårt, kan helt enkelt inte lyssna och köra samtidigt. Måste fokusera på bilkörningen och försöka ignorera samtalet för att kunna hålla koll på trafiken.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav lasseivägen » 2011-06-10 19:27:31

Bror Duktig skrev: MC:arna har t.ex. handbromsen på olika sida, fotkoppling/handkoppling, tankväxel har de allihop, men jag körde nyligen makens ena MC som har vanlig fotväxel. Och det gick bra. Det som känns mest konstigt är att ha handbromsen på höger, det var konstigt nog otroligt lätt att vänja sig om från höger till vänster (hade på höger först, tills jag fattade att gamla HD ska ha på vänster). Har även kört makens Triumph där fotväxel och fotbroms bytt plats jämfört med det man är van vid.

Indian hade gasen och även handbroms på vänster, då kunde snutarna skjuta med högerhanden när dom körde. har själv bara kört hyfsar moderna europeiska MC men aldrig haft problem med koordinationen. Engelsmännen hade sin egen stil, berodde nog på att dom inte kunde ha växelspakens axel gående igenom kopplingen.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-11 12:41:55

Med vad sa du? Min simul- vad? Simultanförmåga? Vilken simultanförmåga? Det kan jag nog inte svara på, för någon sådan har jag inte. :wink:

Inte mer än att jag kan ha två diskussionsforum öppna samtidigt förstås, men det upplever jag bara som att göra mer av samma sak (vem orkar vänta på nya inlägg hela tiden när man själv råkat hamna i hyperfokus, liksom?).
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Zombie » 2011-06-11 13:03:33

Jag har bra simulantförmåga, det förstod jag mycket tidigt. :twisted: Och så kan jag spela piano med båda händerna. Tur att min aspergerutredare var bättre än att stirra sig blind på det...
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-11 14:32:32

Tintomara Ariadne skrev:Med vad sa du? Min simul- vad? Simultanförmåga? Vilken simultanförmåga? Det kan jag nog inte svara på, för någon sådan har jag inte. :wink:

Inte mer än att jag kan ha två diskussionsforum öppna samtidigt förstås, men det upplever jag bara som att göra mer av samma sak (vem orkar vänta på nya inlägg hela tiden när man själv råkat hamna i hyperfokus, liksom?).

Ja, och att spela piano anses av många också vara EN aktivitet. Inte en med varje finger. För mig är det så i alla fall. Det känns mer som koordinations- och motorikproblem om man har problem med piano. Möjligtvis simultanförmågan kan spela in när man gör tretakt (typ trioler som dyker upp tillfälligt i vissa låtar, speciellt boogie woogie) med ena handen och fyrtakt med andra, och varje ny takt ska starta samtidigt. Det är inte alltid helt lätt.
Bror Duktig

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-11 16:36:15

Bror Duktig skrev:
Tintomara Ariadne skrev:Med vad sa du? Min simul- vad? Simultanförmåga? Vilken simultanförmåga? Det kan jag nog inte svara på, för någon sådan har jag inte. :wink:

Ja, och att spela piano anses av många också vara EN aktivitet. Inte en med varje finger. För mig är det så i alla fall. Det känns mer som koordinations- och motorikproblem om man har problem med piano. Möjligtvis simultanförmågan kan spela in när man gör tretakt (typ trioler som dyker upp tillfälligt i vissa låtar, speciellt boogie woogie) med ena handen och fyrtakt med andra, och varje ny takt ska starta samtidigt. Det är inte alltid helt lätt.

Jag kan spela lite piano, men bara med en hand. Körde ihop sig direkt när man skulle använda bägge händerna. Samma sak med blockflöjten. Sen kunde jag inte lära mig läsa noter för att jag hade svårt att se vilken rad de var på utan att räkna med fingrarna.
Fastt å andra sidan har jag inte bara bristande simultankapacitet utan även koordination och taskig fin- och grovmotorik.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav RandomTjej » 2011-06-11 23:05:35

Min är jättebra, är bra på trummor iaf :)
RandomTjej

Anslöt: 2011-02-20

Inläggav aycon » 2011-06-11 23:58:58

Jag har snarare svårt att göra bara en sak i taget. Simultanberoende skulle man kunna kalla mig :wink: . Framför allt sen jag fick Melatonin och har börjat sova mer normalt så trots att väldigt många andra av mina förmågor blivit bättre så har förmågan att koncentrera mig och göra bara en sak i taget blivit svårt mycket sämre! Jag behöver lyssna på radion eller lyssna på musik när jag kör bil om jag inte har någon i sätet bredvid att prata med. Jag kan inte sitta ensam i ett tyst rum och läsa utan måste sitta på ett stimmigt café eller åtminstone ha musik på och helst även gå runt i rummet medan jag läser om jag är hemma ensam.

Det är ju himlar användbart ofta men det kan också vara handikappande när man måste göra bara en sak och det måste vara tyst och jag måste sitta stilla.

Tex blir det problem nu när barnen har börjat behöva ha det tyst i bilen om de ska kunna somna, då behöver jag musik eller vitt brus i hörlurar istället. Vitt brus är bra för det kan barnen ofta somna till om det spelas på bilstereon.

Virka och sticka är bra distrasion under föreläsningar eller när andra vill umgås genom att titta på film. :D
aycon

Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in