Boendestöd kostar pengar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav ragnevi » 2011-06-05 0:15:18

Jag anlitar ett städbolag som jag betalar 800:- för att de kommer och städar varannan vecka i två timmar vardera gång, eftersom jag gett upp om att fixa det själv. Boendestödet i Göteborg arbetar numer efter händerna på ryggen-metod och städar inte, så det jag gör som är mest praktiskt är att han är med och handlar mat med mig. Men gisses vad mycket skit jag fått för att jag nyttjar hushållsnära tjänster från vissa pk-människor, men det är precis samma firma som kommunen anlitar för hemtjänst, något jag antar att de inte är mot...
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-05 0:17:10

Dagobert skrev:Fy tusan för att betala 1700 kr/månad! Då skulle jag inte ha råd med nåt utöver det nödvändiga. Vad skulle jag då leva för? Hellre fick mitt hem förslummas. Kunde skicka dem ett foto på eländet då och då som påminnelse.

Boendestöd borde verkligen bli en viktig och alltid gratis LSS-insats. Förjäkligt att folk som klassas som handikappade ska behöva betala för en sådan basal sak. Egentligen borde allt sådant där vara gratis, även om det kanske måste vara någon gräns någonstans, t.ex. omfattande hemtjänst eller äldreboende. Fast det är hemskt att se äldre som räknar pengar och försöker komma på om de har råd med en liten påse godis när barnbarnen hälsar på, eller om de har råd att vara med på bingokvällen eller kräftskivan.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-05 0:18:02

ragnevi skrev:Jag anlitar ett städbolag som jag betalar 800:- för att de kommer och städar varannan vecka i två timmar vardera gång, eftersom jag gett upp om att fixa det själv. Boendestödet i Göteborg arbetar numer efter händerna på ryggen-metod och städar inte, så det jag gör som är mest praktiskt är att han är med och handlar mat med mig. Men gisses vad mycket skit jag fått för att jag nyttjar hushållsnära tjänster från vissa pk-människor, men det är precis samma firma som kommunen anlitar för hemtjänst, något jag antar att de inte är mot...

Och hemtjänsten kanske ändå är dyrare för den som nyttjar den?
Bror Duktig

Inläggav Zombie » 2011-06-05 0:43:40

ragnevi skrev:Boendestödet i Göteborg arbetar numer efter händerna på ryggen-metod och städar inte

:shock:

... vilket mycket väl kan innebära att en del göteborgare inte har någon möjlighet alls att få städat hemma.

Hur har det gått till? Får man göra så? Är det vanligt bland kommundjävlarna?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-05 0:46:10

Jag tror inte att de kommer att städa åt mig heller, bara hjälpa mig att göra saker i rätt ordning, och att överhuvudtaget komma igång... fast hoppas kan man ju alltid... tills jag vet.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Zombie » 2011-06-05 0:50:57

Vad jag vet (har trott mig veta, eller som det var för några tumskruvningar sedan) brukar de ha instruktioner att "aktivera brukaren" så att den "blir delaktig" och förhoppningsvis får lättare att göa sälv ;) med tiden — inte att göra ingenting oavsett omständigheterna.
Senast redigerad av Zombie 2011-06-05 0:53:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2011-06-05 0:52:13

Vad är SoL?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-05 0:56:49

SoL=socialtjänstlagen.
Tintomara Ariadne

Inläggav Miche » 2011-06-05 10:53:46

Bror Duktig skrev:Boendestöd borde verkligen bli en viktig och alltid gratis LSS-insats.

Jag tycker faktiskt att den ska vara avgiftsbelagd (liksom hemtjänst m.fl. insatser), men först då brukaren har en tillräckligt hög inkomst eller en förmögenhet som gör att avgiften inte gräver ett oskäligt hål i plånboken.

EDIT: Kommunerna/landstingen ska inte hjälpa folk att bli ekonomiskt rikare. (Lade dessutom till parentesen ovan.)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-05 12:42:22

Jag hade boendestöd när jag bodde i Växjö via SoL. Fick fylla i en blankett om min inkomst och så för hade man inkomst över en viss summa så fick man betala för boendestödet, men det hade ju inte jag. Så jag slapp betala nått.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-05 13:28:40

Miche skrev:
Bror Duktig skrev:Boendestöd borde verkligen bli en viktig och alltid gratis LSS-insats.

Jag tycker faktiskt att den ska vara avgiftsbelagd (liksom hemtjänst m.fl. insatser), men först då brukaren har en tillräckligt hög inkomst eller en förmögenhet som gör att avgiften inte gräver ett oskäligt hål i plånboken.

EDIT: Kommunerna/landstingen ska inte hjälpa folk att bli ekonomiskt rikare. (Lade dessutom till parentesen ovan.)

Problemet är att gränsen för när folk ska betala, alltid är för låg. Alltid så att den som precis är över den gränsen, får dra in på helt normala saker som att kunna köpa en mjukglass eller unna sig liknande. Det är inte rätt.
Bror Duktig

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-05 13:32:48

Jag skulle kunna tänka mig att betala, just för att jag är en av dem som skulle kunna unna mig en glass ändå, men då ser jag gärna att de gör någonting mer än talar om för mig vad jag skall göra och står och tittar på.
Tintomara Ariadne

Inläggav Miche » 2011-06-05 17:16:02

Bror Duktig skrev:Problemet är att gränsen för när folk ska betala, alltid är för låg.

Instämmer!
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2011-06-05 19:54:37

Hej!

På Wikipedia står det så här om boendestöd:
Boendestöd. Personer med psykisk funktionsnedsättning kan erhålla boendestöd i form av omvårdnad och aktiva insatser i boendet, enligt socialtjänstlagen. Boendestöd är ett kostnadsfritt bistånd enligt socialtjänstlagen i en del kommuner, i andra kommuner är boendestöd belagt med en avgift. Ibland är taxan detsamma som för hemtjänst. Syftet är att hjälpa den som har en psykisk funktionsnedsättning att klara av att bo i en egen lägenhet eller i ett eget hus. Stöd i vardagen både i hemmet och utåt i samhället kan ingå. Boendestödet ska öka den enskildes möjligheterna till gemenskap och delaktighet i samhället.
Insatsen boendestöd ser dock olika ut från kommun till kommun och likaså struktur. Oftast ligger boendestöd antingen under Socialförvaltningen → Socialpsykiatri, eller under Vård & Omsorg.
Enligt LSS-utredningen som presenterades den 1:a oktober 2008 föreslås Boendestöd att ingå som LSS-insats.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boendest%C3%B6d

I Ludvika kommun är boendestödet gratis, jag har tolkat det som att de flesta är personer med utvecklingsstörning eller NPF. Boendestödet ska vara där och se till så att man själv städar och sköter hemmet enligt vad som är överenskommet, men boendestödet får hjälpa till och behöver inte stå med armarna i kors hela tiden. Hemtjänst kostar pengar, då kommer någon hem och städar.

När jag söker på "boendestöd via LSS" på Google får jag upp en massa träffar. På Karlstads kommuns hemsida står det så här:
Vem har rätt till boendestöd enligt LSS?
Du som omfattas av LSS-personkrets kan ha rätt till insatsen om behov föreligger och ditt behov inte tillgodoses på annat sätt.

Vad kostar det?
Insatsen enligt LSS är avgiftsfri. Du står för egna kostnader i samband med resor och aktiviteter.

http://www.karlshamn.se/Omsorg/Funktion ... endestod_/

Så även om insatsen boendestöd inte är en LSS-insats, så finns det många kommuner som tror det. Och då är det gratis, för allt inom LSS är gratis.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-05 20:30:55

Konstigt att en kommun kan skriva så. "Boendestöd enligt LSS". Och konstigt att de gör fel som leder till att det blir dyrare för dem själva. Det brukar vara tvärtom.

Kollade på deras site, och de listar de tio LSS-insatserna på normalt sätt, utan att nämna "boendestöd enligt LSS". Jag försökte leta mig fram till sidan du länkar till, men hittar inte var i strukturen den ligger.

EDIT: Hittade var infon fanns i strukturen.

Kanske är det så att de vill ge folk som hör hemma i LSS bättre boendestöd/annorlunda boendestöd, är det andra inom SoL? Även i min kommun är boendestöden uppdelade i olika grupper, som har hand om olika slags personer. Fast det hela verkar skumt. På en sida listar de LSS tio insatser (inget boendestöd så långt ögat når) och så erbjuder de boendestöd enligt LSS på en annan sida. Inte konstigt om folk blir förvirrade.
Bror Duktig

Inläggav Dagobert » 2012-04-18 15:17:07

Söderköping är en av några få kommuner som tar betalt. Det har funkat dåligt.
Därför är det på förslag att avgiften tas bort här, sa min bostödjare. :-)Happy
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav kullan » 2012-04-18 15:19:45

Dagobert skrev:Söderköping är en av några få kommuner som tar betalt. Det har funkat dåligt.
Därför är det på förslag att avgiften tas bort här, sa min bostödjare. :-)Happy

Vi får hålla tummarna. :-)Happy
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav vallesmamma » 2012-04-21 14:35:03

Jag slapp avgift på grund av att vi har så låga inkomster (sjukersättning och Fas3).
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Richard » 2012-04-21 15:28:24

Nu har de tagit bort avgifterna här i Ängelholm.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Debbido » 2012-04-26 23:35:36

Jag bodde i Stenungsund och hade hemtjänst som jag fick betala 600 kr för.
Flyttade till Uddevalla där jag inte behövde betala något alls för hemtjänst (men för säkerhets skull fyller jag sällan i inkomstuppgifen :wink: )
Senare bad jag om och beviljades ÄVEN boendestöd (för samtal). Men efter en större operation då det blev sammanträde om mina ökade hjälpbehov så nickade alla rart och sa Javisst! Men - det som hände var att hemtjänsten blockerades ut och jag fick enbart boendestöd. Betalade fortfarande ingenting.

Det dök upp personer ibland som sa:
- Jaha, dags att städa!
- Ok - städa du!
- Nej, du!
- Så du menar att jag dammsuger och du dammar lite grann?
- Just det!
- Med DE HÄR HÄNDERNA?!?! Nej! Nu dammar jag lite lätt och du dammsuger. Om det inte passar så är dörren där borta och biblioteket vet du kanske var det ligger?

Så boendestödjarna lärde sig att DE jobbar medan jag ser på. Jag frågade en av de äldre:
- Hur kommer det sig att jag inte behöver betala något medan en gammal aspergervän betalar nära 1000 kr/mån? Han sa:
- Jag tror att det är en bedömningsfråga, tex hur stor självmordsrisk det är på en viss brukare.
- Aha! Bra! Då kan jag ta det lugnt. :-)233
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Miche » 2012-04-27 0:00:53

Jag skrattade gott åt ditt inlägg Debbido.
Miche

Inläggav Debbido » 2012-04-27 0:57:30

Miche skrev:Jag skrattade gott åt ditt inlägg Debbido.

Kul att det finns fler som har galghumor! :-)Happy

I fall det är så här det går till så kan det ju vara bra att ha ett rep liggandes på hallbordet, om biståndsbedömaren kommer på besök - ifall man inte är typen som verkligen brukar hänga sig alltså. Vissa är ju mer horisontellt lagda. Kommunen hänger förstås inte upp sig på sådana detaljer.
Debbido

Inläggav nano » 2012-04-27 1:25:10

Apropå detta med pengar och låg inkomst.
Jag har funderat på att det står i LSS lagen om fullt deltagande i samhällslivet och goda levnadsvillkor, jag får det till att den som inte har pengar, får pengar för att uppnå goda levnadsvillkor och kunna åka på hundutställning eller vad man nu gillar att göra?
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Debbido » 2012-05-01 22:59:19

nano skrev:Apropå detta med pengar och låg inkomst.
Jag har funderat på att det står i LSS lagen om fullt deltagande i samhällslivet och goda levnadsvillkor, jag får det till att den som inte har pengar, får pengar för att uppnå goda levnadsvillkor och kunna åka på hundutställning eller vad man nu gillar att göra?

Lagar är till för att inte följas - när det gäller funktionshindrade eller gamla.
Det står om "daglig sysselsättning i gemenskap med det omgivande samhället" (SOL) och "sysselsättning anpassad efter den enskildes intressen" (Hab).
Men den anpassningen har jag inte sett röken av.

LSS kan ju erbjuda kontaktperson, vilket höjer min livskvalitét. I söndags åkte jag 17 mil med min kontakt för att få se vissa platser jag ville återse. Vi fikade på ett fint ställe med havsutsikt och hade det underbart tillsammans. Detta kostade mig 50 kr för kaffe med wienerbröd (nybakt). Jag fick också se sydspetsen av Tjörn med dess karga klippor och mitt älskade hav.

Det finns däremot varken löfte eller pengar till annat än den sociala normen, från 3000 och uppåt beroende på kommun.
Debbido

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in