meningslösheten
93 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: meningslösheten
kullan skrev:Det finns en teoretisk chans att jag gör det oxå. Ska nämligen lämna Mora på nåt sätt och finns det ingen bostad i Stockholmstrakten så är Norrköping ett alternativ.
Född och uppvuxen i Stockholm/Sumpan. Skulle inte flytta tillbaka för att smör i Småland, även om jag har en dotter där.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Nä men nu råkar jag va i behov av att skaffa mig vänner. de som verkar kunna bli just vänner till mig råkar bo i närheten av Stockholm. det blir lite dyrt att pendla från Mora varje gång man vill umgås. Så alternativet vore att nobba en chans att få vänner vilket hade varit korkat.
Jag håller verkligen tummarna för dig kullan, det är minst sagt svårt att hitta en bostad i Stockholm med kontrakt längre än ett par månader. Det vore inte kul för dig att tvingas flytta runt som en del tvingats göra här pga bostadsbristen.
Nä att flyta runt vore meningslöst om nåt.Men jag inbillar mig att det går bättre om man inte är mitt i stockholm och far.Nu har jag börjat tänka på Väster Haninge (farsan bor där ).
Jag kunde ju inte ens få en lägenhet i Tyresö, Södertälje eller Nynäshamn. Så väster haninge blir nog svårt det med. Fasdt det kanske blir lättare om du har släkt här och får hjälp av LSS.
För mig ville de iaf, tyvärr, inte hjälpa. De tycvker jag ska fortsätta bo inneboende trots att det skadar mig.
För mig ville de iaf, tyvärr, inte hjälpa. De tycvker jag ska fortsätta bo inneboende trots att det skadar mig.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
KaosPrinsessa skrev:Jag kunde ju inte ens få en lägenhet i Tyresö, Södertälje eller Nynäshamn. Så väster haninge blir nog svårt det med. Fasdt det kanske blir lättare om du har släkt här och får hjälp av LSS.
Här kolla på siffror fron bostadsförmedlingen. Där finns alla lägenheter som har blivit förmedlade och hur lång tid man måste ha ståt i kön vissa har blivit förmedlade med mindre än 1 års kötid.
https://bokabostad.stockholm.se/StatistikKotid.aspx
slackern skrev:Här kolla på siffror fron bostadsförmedlingen. Där finns alla lägenheter som har blivit förmedlade och hur lång tid man måste ha ståt i kön vissa har blivit förmedlade med mindre än 1 års kötid.
Fattade ingenting av det där. För mkt siffror och sånt skit.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
KaosPrinsessa skrev:slackern skrev:Här kolla på siffror fron bostadsförmedlingen. Där finns alla lägenheter som har blivit förmedlade och hur lång tid man måste ha ståt i kön vissa har blivit förmedlade med mindre än 1 års kötid.
Fattade ingenting av det där. För mkt siffror och sånt skit.
Förlåt du ska klicka på stapeln 0-2 år så ser du alla lägenheter som har blivit förmedlade med en kötid under 2 år.
Tintomara Ariadne skrev:Hej!
Har ni liksom jag återkommande problem med att allt känns meningslöst? Vad gör ni i så fall åt det?
Jag är fullständigt beroende av att både ta maxdosen av ett antidepressivt preparat OCH en massa tillskott, bl.a. EyeQ. Annars blir jag helt apatisk. Även med allt detta kämpar jag mot meningslösheten, fastän jag har ett intellektuellt stimulerande jobb och människor som bryr sig om mig. Det måste vara något fel i min hjärna som gör att jag inte kan glädja mig. Någon som känner igen detta?
Givetvis växer sig diskhögen och röran ohanterliga hemma under dessa perioder, och det gör ju inte det hela bättre. Hur upparbeta motivation för att städa när allting är meningslöst, liksom?
Någon som vet vad det beror på? Är det diagnosrelaterat? Eller ÄR det helt enkelt så här meningslöst? Hur finner ni mening i tillvaron?
Bästa hälsningar
Tintomara A
Jadå. Är bipolär och upplever med jämna mellanrum detta. Det var värre förr dock. Jag tänker på mina anhöriga och slår på autopiloten. Saker sker långsammare, det blir stökigt här hemma, dygnsrytmen störs och jag lever osunt och sköter inte mig och saker omkring mig helt. Då går jag över till ett annat sätt att tänka. Jag tänker inte på allt jag missar utan på det lilla jag faktiskt åstadkommer. Det är en strategi som ger tröst. Jag vet mina tillkortakommanden vid det här laget. Som sagt mina anhöriga har en central plats. EyeQ är dyrt, det går bra även med billigare preparat. De rånar en på de där j*la hälsokostbutikerna. Nattljusolja liksom...låter ju spacat men det är fiskoljan som gör nytta tror jag främst. Jag började nämligen med EyeQ för länge sen men har sedan dess gått över till annat.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
Tack för tipset, kakmonstret! Jag har inte vågat byta till annat fiskoljepreparat. Vilket konstruktivt förhållningssätt du har! Det är beundransvärt tycker jag.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Miche skrev:Vore Intressant att få höra mer om erfarenheter av fiskolja.
Jag har inte prövat själv men mitt ex hon använder det och tycker att det fungerar. Hon har även bytt till ett billigare märke som hon köper på ÖB hon måste ta dubbel dos utav dom 4 tabletter per tillfälle istället för 2 men blir betydligt mycket billigare än EyeQ.
Min son äter även han dom och tar han dom inte märker hans mamma att han blir slöare när han har varit hemma hos mej och glömt att ta dom. Men jag vet inte om det stämmer. Jag kan forska mer med henne om du vill?
Jag äter Omega3-kapslar med följande innehåll: 1000mg naturlig fiskolja bestående av 35% Omega-3,1000mg (EPA 18%,DHA 12% och andra viktiga Omega-3 fettsyror 5%) och naturlig E-vitamin 0,74mg.
Äter 4 par dag, 2 på morgon och 2 på kvällen.
Tycker att jag mår bättre av dom och blir mer mentalt alert. Men det är svårt att säga egentligen, kan lika gärna vara placebo. Dessutom är det nog så att när jag tar dom, och lite andra kosttillskott så är det i perioder när jag mår bra och tränar regelbundet och försöka äter vettigt. Det perioder när jag är deppad och nere så blir det inte av att ta kapslarna. Så frågan blir vad som orsakar vad här.. Men allt som allt tror jag det är värt att äta Omega3-kapslar.
Äter 4 par dag, 2 på morgon och 2 på kvällen.
Tycker att jag mår bättre av dom och blir mer mentalt alert. Men det är svårt att säga egentligen, kan lika gärna vara placebo. Dessutom är det nog så att när jag tar dom, och lite andra kosttillskott så är det i perioder när jag mår bra och tränar regelbundet och försöka äter vettigt. Det perioder när jag är deppad och nere så blir det inte av att ta kapslarna. Så frågan blir vad som orsakar vad här.. Men allt som allt tror jag det är värt att äta Omega3-kapslar.
Miche skrev:Vore Intressant att få höra mer om erfarenheter av fiskolja.
Ja, gärna vilka preparat man upplever effekt av, om man gör det.
Min son, 6 år och under utredning för olika diagnoser, äter också EyeQ. Vi äter båda 6 kapslar om dagen; annars får vi ingen effekt. Det gör enorm skillnad på honom. Han blir mycket lugnare och mer fokuserad, och besväras betydligt mindre av sina tics. Det går lättare att resonera med honom (han är en fantastiskt spännande person att diskutera och filosofera tillsammans med). Om vi glömmer att ge honom kapslarna tycker jag att det märks tydligt. Då blir han alldeles "rörig" och hyperaktiv, flamsar, fladdrar med blicken, tappar fokus, och går inte att resonera med på samma sätt eftersom man inte riktigt når fram när han är så uppe i varv. Troligen är detta ADHD-symptom, men jag tror att han liksom jag har en blandning.
Själv äter jag nu ritalin sedan ett litet tag tillbaka, mot min ADHD, och har gradvis förvandlats till optimist. Jag undrar hur många med AS-diagnos som dessutom har en odiagnostiserad ADHD som gör tillvaron onödigt svår för dem (ADHD:n kan ju kamoufleras ganska väl av AS-symptomen, så att den inte märks utåt). Vad jag förstår har det skett ett litet paradigmskifte på senare tid, från att leta efter den enda orsaken till situationen ("Vilken är det - är det AS eller ADHD?") till att vara mer öppen för samsjuklighet (hur nu något kan vara sjukligt utan att vara en sjukdom). Mina utredare sade att man för inte så länge sedan troligen hade valt att förklara alla mina symptom med AS-diagnosen. Det hade kunnat räcka, och det är ju den diagnos som berättigar till mest stöd. Eftersom jag tydligt uppfyllde kriterierna för både ADHD och Tourette såg de dock ingen anledning att inte även ge mig dessa diagnoser, nu när de är medvetna om att det är fullt möjligt och t.o.m. vanligt att ha en blandning. Det var ju tur! Jag hade knappast fått ritalin annars.
De som ofta upplever tillvaron så grå, tröstlös och meningslös som jag beskrev i inledningen - och som inte kan förklara det på annat sätt - kanske skulle vara behjälpta av att diskutera med sina läkare om de kanske även har en uppmärksamhetsstörning som dränerar dem på energi. I så fall finns ju hjälp att få.
Jag tycker faktiskt att ritalinet även hjälper en del mot symptom som rimligen borde höra till min asperger. Jag har fått en högre tröskel när det gäller sinnesintryck, blir inte lika invaderad. Jag blir inte heller lika utmattad i sociala situationer, och har lättare för att vara öppen för kontakt. Vidare har jag fått lite lättare att komma igång med saker och göra även sådant som är tråkigt (fast här finns fortfarande enorm förbättringspotential, för att ta till en underdrift, och det är nog ADHD-delen av det som har påverkats medan AS-delen är kvar). Jag tänker att allt som besparar mig energi ger mig mer resurser över för att hantera mina andra svårigheter. Därför kan jag kanske kompensera bättre också för sådana svårigheter som preparatet i sig inte gör någon skillnad på.
Några underverk gör det ändå inte, då min lägenhet ännu håller på att slamma igen (metafor, ej bokstavligt). För mig känns det ändå revolutionerande. Dagar då jag inte har drivkraft att ta mig ur sängen kan jag nu tänka att jag vet att jag kommer att känna mig betydligt mer energisk och motiverad om en halvtimme, bara jag släpar mig upp för att ta den där tabletten. I början hade jag medicinen tillgänglig vid sängen, men nu klarar jag faktiskt av att gå upp för att ta den, och ser med glad förväntan fram emot effekten och mot att få vara mitt nya mer positiva jag.
- Tintomara Ariadne
Moggy och slackern, är det då alltså utan ADHD-diagnos som fiskolja ev. kan göra en mer alert? Det vore intressant att höra. Effekt vid ADHD har jag hört mycket om, även om det inte verkar funka för alla. Effekt vid enbart AS har jag inte hört något om, men det vore intressant att få ta del av andras erfarenheter på området. Det är ju fettsyror som hjärnan behöver, så varför inte, liksom?
- Tintomara Ariadne
Miche skrev:Nu när jag har råd ska jag nog investera i fiskolja...
Kolla upp priserna och mängd substans per kapsel. Det finns mycket där ute. Krångligt att ha koll på vad det kostar då en del tillverkare lockar med många kapslar per burk men lite innehåll per kapsel, andra skriver mängd substans per portion och så måste man vara uppmärksam på att en portion är 2 eller 3 kapslar.
Kan rekommendera "rosenrot" om tröttheten är en komponent som särskilt stör. Jag brukar vara oerhört skeptisk mot naturpreparat, men det har absolut en stimulerande effekt. Ska kolla om det visats i några studier.
Påminner lite om efedrin (som jag provade medan det var fullt lagligt), och har en lite smygande långvarighet. Man kan känna sig lite spänd, men det kanske är individuellt?
Påminner lite om efedrin (som jag provade medan det var fullt lagligt), och har en lite smygande långvarighet. Man kan känna sig lite spänd, men det kanske är individuellt?
Tintomara Ariadne skrev:Hur finner ni mening i tillvaron?
marcooleo skrev:En kvinna är den enda biljetten ut ur meningslösheten för mig
Jag bruka ha sex med grannens fru. Hon är typ 15-20 år äldre men hyfsat snygg och villig. Sen brukar jag ägna mig åt en aktivitet som är olaglig men ger stunder av mening och tillfredsställelse till mitt meningslösa liv.
Varför ska jag som mår skit 365 dagar om året inte få unna mig något roligt?
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
Tintomara Ariadne skrev:Moggy och slackern, är det då alltså utan ADHD-diagnos som fiskolja ev. kan göra en mer alert? Det vore intressant att höra. Effekt vid ADHD har jag hört mycket om, även om det inte verkar funka för alla. Effekt vid enbart AS har jag inte hört något om, men det vore intressant att få ta del av andras erfarenheter på området. Det är ju fettsyror som hjärnan behöver, så varför inte, liksom?
Hej vet inte om du orkar gräva vidare i det men hittade det här. Vet inte om det är seriöst verkar vara det men du har säkert bättre koll om rapporten är vetenskaplig eller inte.
Omega-3 fatty acids in ADHD and related neurodevelopmental disorders.
Richardson AJ.
Source
Department of Physiology, Human Anatomy and Genetics, University of Oxford, UK. alex.richardson@physiol.ox.ac.uk
Abstract
Omega-3 fatty acids are dietary essentials, and are critical to brain development and function. Increasing evidence suggests that a relative lack of omega-3 may contribute to many psychiatric and neurodevelopmental disorders. This review focuses on the possible role of omega-3 in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and related childhood developmental disorders, evaluating the existing evidence from both research and clinical perspectives. Theory and experimental evidence support a role for omega-3 in ADHD, dyslexia, developmental coordination disorder (DCD) and autism. Results from controlled treatment trials are mixed, but the few studies in this area have involved different populations and treatment formulations. Dietary supplementation with fish oils (providing EPA and DHA) appears to alleviate ADHD-related symptoms in at least some children, and one study of DCD children also found benefits for academic achievement. Larger trials are now needed to confirm these findings, and to establish the specificity and durability of any treatment effects as well as optimal formulations and dosages. Omega-3 is not supported by current evidence as a primary treatment for ADHD or related conditions, but further research in this area is clearly warranted. Given their relative safety and general health benefits, omega-3 fatty acids offer a promising complementary approach to standard treatments.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16777670
Tack för tipset, slackern! Review-artiklar är alltid tacksamma att hitta. Jag har inte hunnit kolla hur förf. har sökt och valt ut den forskning som har gåtts igenom eller hur kritiskt de olika studierna har granskats, men jag tycker att abstractet håller en väldigt seriös ton. Då är det alltså möjligt att de namngivna fettsyrorna kan ha viss positiv effekt vid flera olika diagnoser, autism inräknat, även om det inte finns något tydligt vetenskapligt stöd. Intressant (men fortfarande väldigt oklart kunskapsläge).
Rosenrot, som ca nämner, använder jag också. Jag upplever en mild stimulerande effekt av det. Många bäckar små... Det kan även motverka sexuella biverkningar av antidepressiva preparat (och bara det kan ju göra tillvaron lite mer meningsfull). Om jag använder rosenrot lite för länge kan jag känna mig en aning uppskruvad (som av koffein), men då tar jag en paus i några dagar. Då lugnar det ner sig direkt, och nästa gång jag tar rosenrot får jag åter bara den positiva effekten.
Rosenrot, som ca nämner, använder jag också. Jag upplever en mild stimulerande effekt av det. Många bäckar små... Det kan även motverka sexuella biverkningar av antidepressiva preparat (och bara det kan ju göra tillvaron lite mer meningsfull). Om jag använder rosenrot lite för länge kan jag känna mig en aning uppskruvad (som av koffein), men då tar jag en paus i några dagar. Då lugnar det ner sig direkt, och nästa gång jag tar rosenrot får jag åter bara den positiva effekten.
- Tintomara Ariadne
Återgå till Att leva som Aspergare