Startreparation och systemåterställning?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Startreparation och systemåterställning?

Inläggav Alien » 2011-06-03 20:17:17

Mitt internet försvinner ofta. Eller jag är inne på en sajt och ska bläddra och får bara "webbsidan kan inte visas".

Ofta när jag sätter på datorn kommer det en massa text som jag inte hinner läsa förrän en ny sida kommer. Där får jag valet att göra startreparation och systemåterställning el starta datorn på vanligt sätt. Eftersom jag inte vet vad det första betyder, så väljer jag vanlig.

Men vad innebär egentligen "startreparation och systemåterställning"? Jag är rädd för en formatering som tar bort allt ur datorn.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Startreparation och systemåterställning?

Inläggav segdeg » 2011-06-03 22:32:36

@ Alien

Vad är det för OS, Windows? Om det är Windows, vilket?

Mvh Bugdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Alien » 2011-06-03 22:54:20

Windows Vista
Alien
Moderator

Inläggav segdeg » 2011-06-03 23:48:51

@ Alien

Jag frågade för att jag har Windows7, som gav mig en hel del sådana meddelanden,+ annat...
Har även Vista som jag inte kommer åt förnärvarande, men har för mig att det även i Vista finns en liknande Kontrollpanel som i 7an dvs Systemåterställning med vilken man kan välja återställningspunkt (tid och datum) och då helst så nära i tiden för då krånglet uppstod, från återställningspunkten och till dags dato försvinner då det som finns på disken, så om det är viktiga filer, program och arbeten installerade måste en extern säkerhetskopia sparas innan systemåterställningen, Attans att jag inte kommer åt Vista nu, bl.a. beroende på att jag installerat Ubuntu, och kör den med dual boot, pga för lite tålamod med just sagda meddelanden.

Hoppas nå'n annan kan ge bättre svar

Mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Alien » 2011-06-03 23:57:06

Det finns två sorters systemåterställning, den "ofarliga" och den "farliga" (som tar bort allt), men jag vet inte vilken meddelandet när datorn startar gäller.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2011-06-04 2:28:03

Vad menas med "allt"? Är det bara speciella filer du vill spara så är det ganska enkelt att flytta över dem till ett USB minne med hjälp av t.ex en ubuntu Live Skiva. Linux men den är gjord för att likna windows väldigt mycket.

Det där att den går in på hemsidor så fort du startar datorn låter inget vidare.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Alien » 2011-06-04 16:49:26

Puh, internet lade av mitt i en msn-konversation. Hjälpte inte att stänga av och starta om.

Med "farlig" systemåterställning menar jag den här:
Med Systemåtersällning återställs datorn till det skick den levererades i från fabrik. Datorns operativsystem, program och drivrutiner tas bort. Alla användarskapade filer som t.ex. dokument och foton, skapade efter inköp, raderas.

Nu har jag gjort den "ofarliga" systemåterställning till en återställningspunkt och nu fungerar det äntligen igen.

Jag brukar gå igenom datorn om Spybot och då ta bort browser och cookies, men det verkar inte finnas några trojaner el virus vad jag kan se. Misstänker att det är något fel på internetanslutnngen som gör att den ibland är otroligt trög och ibland lägger av helt.
Alien
Moderator

Återgå till IT-forum

Logga in