"Vänner" och "Ignorerade" på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

"Vänner" och "Ignorerade" på forumet

Inläggav Banzai » 2011-05-21 14:51:50

Finns det någon möjlighet att kalla denna funktion för något annat än just "Ovänner"? Även om det kan finnas personer vars inlägg som jag inte orkar se/läsa så innebär det ju inte att jag är ovän med dem.

Det känns väldigt fel för mig att kalla någon jag aldrig har träffat IRL eller knappt pratat med på forumet för ovän då jag anser att jag endast kan bli ovän med personer jag har någon form av "relation" med. :?

(Med relation så menar jag internetkontakt (chatt, PM etc) t.ex. inget annat.)

Admin
Ändrade rubriken efter att "Ovänner" bytts ut mot "Ignorerade".
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Re: "Ovänner" funktionen

Inläggav DIProgan » 2011-05-21 15:07:41

Känns kanske som en petitess men säg "Blockerade" eller "Ignorerade"
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Banzai » 2011-05-21 15:13:51

DIProgan skrev:Känns kanske som en petitess men säg "Blockerade" eller "Ignorerade"

Jag vet att det är en petitess (om det var så du menade, jag kan ha missförstått dig totalt), men jag kan inte använda funktionen när den heter "Ovänner". Så fånig är jag tyvärr. :P

"Blockerade" och "Ignorerade" känns mycket mer neutrala och jag skulle absolut använda funktionen om den hette något sådant.
Banzai

Inläggav Inger » 2011-05-21 16:41:10

Håller med.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav wuwei » 2011-05-21 16:59:40

Inger skrev:Håller med.

+1
wuwei

Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Thurizas » 2011-05-21 19:07:06

Banzai skrev:"Blockerade" och "Ignorerade" känns mycket mer neutrala och jag skulle absolut använda funktionen om den hette något sådant.

+1
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Liebert » 2011-05-22 21:18:13

Ovänner är nu omdefinierade som ignorerade.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Thurizas » 2011-05-22 21:19:13

:D
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Banzai » 2011-05-22 23:22:55

Oj, vad glad jag blev! Tack! :-)012
Banzai

Inläggav Inger » 2011-05-27 3:29:01

:)
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2011-05-28 18:19:25

Jag tror att sådana funktioner är olämpliga, oavsett vad de kallas för. Här är faktiskt Facebook ett ytterligt exempel på hur man borde hantera sådant. Där finns ingen funktion för att ogilla, och man kan inte vara ovän med någon. Antingen så är man vän med någon eller inte. När det gäller inlägg så kan man gilla dem, men man kan inte tala om för folk att de är totalt puckade. Jag tror att det skulle vara relativt lämpligt även för AF.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Liebert » 2011-05-28 18:45:32

rdos skrev:Där finns ingen funktion för att ogilla

Inte på ASF heller, check!

rdos skrev:och man kan inte vara ovän med någon

rdos skrev:Antingen så är man vän med någon eller inte

På ASF också, check!

rdos skrev:men man kan inte tala om för folk att de är totalt puckade

Verkar som forumet klarar sig hyfsat bra ändå..
Liebert
Grundare

Inläggav rdos » 2011-05-28 19:05:01

Nåja, att kalla det för ignorerad är väl ok om det är så att ingen kan se vilka som ignorerar vilka. Annars blir det samma sak som en officiell ovänsfunktion, eller "du är ett pucko så jag väljer att ignorera dina inlägg".
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Zombie » 2011-05-28 19:13:09

Å andra sidan ger det sina egna problem med stämning och moderering när ignorerandet förblir hemligt.

Jag hoppas det inte är hemligt för personalen.

Ett av problemen: blir man till- eller omtalad av någon som ignorerar en kan man inte vara i normal utsträckning "säker" på att den ser vad man eventuellt svarar. Det kan man naturligtvis inte begära att någon ska bry sig om iallafall, men jag anser ändå att det är en skillnad som kan bli mycket kännbar. Som en snabbt svep med klorna av en katt som sitter tryggt förskansad i ett gömställe, till exempel. Särskilt om till- eller omtalet är fientligt eller kan uppfattas missfirmande. Och så kan det ju vara med någon man har valt att ignorera, även under gränsen för personangrepp.

Vet man då inte att man står på den personens ignorelista, men inte är helt okänslig för sådant som "ligger i luften", kan man lämnas med aningar som kan vara ännu obehagligare.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nallen » 2011-05-28 20:08:49

rdos skrev:Jag tror att sådana funktioner är olämpliga, oavsett vad de kallas för.

Att kunna ignorera specifika användare är nåt som jag längtat efter länge. Det gör forumet bra mycket mer uthärdligt än tidigare.

Jag önskar mig även en funktion för att markera tråda som "ointressanta" så att man inte ser att det kommit nya inlägg i dem.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav slackern » 2011-05-28 20:17:47

nallen skrev:Att kunna ignorera specifika användare är nåt som jag längtat efter länge. Det gör forumet bra mycket mer uthärdligt än tidigare.

Jag önskar mig även en funktion för att markera tråda som "ointressanta" så att man inte ser att det kommit nya inlägg i dem.

Håller med till 100% och det där med att kunna ha trådar på ointressanta var en väldigt bra idé tycker jag.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Hundralappen » 2011-05-28 20:26:54

Tycker det är rätt befängt att ens använda denna funtionen. Visserligen finns det en del oserriösa inlägg - jag sjäv brukar skriva "nonsens" i offtopic-delen just för det är roligt att kunna larva sig lite. Däremot är det ju viktigt att forumet håller en hög standard.

Men att kunna filtrera ut diverse personer pga att man t.ex tycker denne spammar tycker jag kan jämföras lite med mobbning. Jag menar, det finns dom som gjort sjukt kassa inlägg, sen kommer denne till en tråd och skriver nått fenomenalt i nån tråd vars TS ignorerat denne. Jag hade iallafall blivit förbannad om jag hamnat på någons "ignorerade"-lista, för att jag skrivit nått som denne inte gillat utan att den som ignorerat mig påvisat detta, för att därefter skriva en hel roman i dennes tråd.

Men visst, vissa personer gillar man helt enkelt inte och jag förstår varför man vill placera folk på denna lista. Men få tycker jag man kan säga åt personen först eller nått.

Jag menar.. Om jag skrivit massa oserriösa inlägg och sen inte uppfattat det själv - hur fan ska jag då kunna ändra på mig så inte alla ignorerar mig så jag är "the one and only" exempelvis?
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Liebert » 2011-05-28 20:31:49

rdos skrev:Nåja, att kalla det för ignorerad är väl ok om det är så att ingen kan se vilka som ignorerar vilka. Annars blir det samma sak som en officiell ovänsfunktion, eller "du är ett pucko så jag väljer att ignorera dina inlägg".

Givetvis är det hemligt vilka man väljer att lägga på ignorera-listan.
Liebert
Grundare

Inläggav Alien » 2011-05-28 20:56:20

Hundralappen skrev:Jag menar.. Om jag skrivit massa oserriösa inlägg och sen inte uppfattat det själv - hur fan ska jag då kunna ändra på mig så inte alla ignorerar mig så jag är "the one and only" exempelvis?

Du behöver nog inte oroa dig, alla de andra som gillar "oseriösa inlägg" kommer att fortsätta att läsa dig. Förhoppningsvis blockerar inte folk varann till höger och vänster. Men är det några som inte tål varandra och bråkar så de får varningar el t o m postförbud, då är det ju lugnare för alla parter om de i stället ignorerar varandra.

Och moderatorer kan förstås inte sätta någon på ignore.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Hundralappen » 2011-05-28 21:08:01

Alien skrev:
Hundralappen skrev:Jag menar.. Om jag skrivit massa oserriösa inlägg och sen inte uppfattat det själv - hur fan ska jag då kunna ändra på mig så inte alla ignorerar mig så jag är "the one and only" exempelvis?

Du behöver nog inte oroa dig, alla de andra som gillar "oseriösa inlägg" kommer att fortsätta att läsa dig. Förhoppningsvis blockerar inte folk varann till höger och vänster. Men är det några som inte tål varandra och bråkar så de får varningar el t o m postförbud, då är det ju lugnare för alla parter om de i stället ignorerar varandra.

Och moderatorer kan förstås inte sätta någon på ignore.

Det förstår jag, men det känns som vissa resonerar "HA! Äntligen ignorefunktion *klicka klicka, klicka!*"

Man får väll hoppas folk inte är allt för trångsynta.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav ufo » 2011-05-28 22:27:15

Alien skrev:Och moderatorer kan förstås inte sätta någon på ignore.
Osant.
Det kan ni visst göra, sedan om ni väljer att inte göra det är en annan sak.

Liebert skrev:Givetvis är det hemligt vilka man väljer att lägga på ignorera-listan.

Hur hemligt är det?
Jag menar är det ok att tala om för en person att den hamnar på ignore så den inte behöver ids med att tilltala en?
Vad händer om informationen "läcker" ut till tredje part?

Zombie skrev:Jag hoppas det inte är hemligt för personalen.
Forumsmotorn tillåter inte ignore"bli ovän" med en moderator eller administratör.
Vad som gäller om ens ovän blir mod efter man "märkt" personen vet jag inte.

---
Vad jag tror man bör tänka på är att man också missar de röda rutor som finns inklistrade i de "ignorerades" inlägg. Ibland kan de vara av allmän karaktär, dvs något man inte skall missa.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Liebert » 2011-05-28 22:36:24

ufo skrev:
Alien skrev:Och moderatorer kan förstås inte sätta någon på ignore.

Osant.
Det kan ni visst göra, sedan om ni väljer att inte göra det är en annan sak.

Tror Aliens "kan" ska läsas som "får inte" här..

ufo skrev:Hur hemligt är det? Jag menar är det ok att tala om för en person att den hamnar på ignore så den inte behöver ids med att tilltala en? Vad händer om informationen "läcker" ut till tredje part?

Det är tillåtet att informera om sin ignore-strategi.
Liebert
Grundare

Inläggav Zombie » 2011-05-28 22:55:16

ufo skrev:
Zombie skrev:Jag hoppas det inte är hemligt för personalen.
Forumsmotorn tillåter inte ignore"bli ovän" med en moderator eller administratör.
Vad som gäller om ens ovän blir mod efter man "märkt" personen vet jag inte.

Det är inte det jag menar. Det jag menar är: jag hoppas personalen alltid kan se vem som ignorerar vem.

Kan den det, Liebert eller någon annan?

Som sagt, det här kommer att ge folk nya möjligheter att vantrivas och klämma åt varandra också.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2011-05-28 23:01:24

Zombie skrev:Det är inte det jag menar. Det jag menar är: jag hoppas personalen alltid kan se vem som ignorerar vem. Kan den det, Liebert eller någon annan?

Vi kan se allt, om vi skulle få för oss det.

Zombie skrev:Som sagt, det här kommer att ge folk nya möjligheter att vantrivas och klämma åt varandra också.

Med all respekt: Jag tror inte det. I alla fall inte i någon betydande omfattning.
Liebert
Grundare

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in