Prejudicerande dom i Regeringsrätten ang LVU och NPF.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Prejudicerande dom i Regeringsrätten ang LVU och NPF.

Inläggav weasley » 2011-05-11 21:03:22

Man får inte placera personer med NPF enligt LVU så länge uppförandet kan antas härröra från det NPF man har.

Den som vill kan få en PDF med referat av domen.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Re: Prejudicerande dom i Regeringsrätten ang LVU och NPF.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-11 21:15:12

Mycket intressant! Tack Weasley.
Det här är ett oerhört viktigt steg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2011-05-11 21:15:54

weasley skrev:Man får inte placera personer med NPF enligt LVU så länge uppförandet kan antas härröra från det NPF man har.

Är det någon här som tror att kommunerna bryr sig det minsta om det?

Erfarenheterna är nog snarare tvärtom, de använder med glädje LVU för att 'bevisa' att de tar sitt ansvar, sen att massor med LVU-placeringarna blir åt helvete fel skiter de högaktningsfullt i.

Uppdrag granskning tar upp något fall nästa vecka om det.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2011-05-11 22:09:54

Låter som ett genombrott. Om det sedan sprids får vi väl se... jag delar Miches farhågor.

weasley skrev:Den som vill kan få en PDF med referat av domen.

Varför inte länka här?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2011-05-12 1:43:48

Zombie skrev:
weasley skrev:Den som vill kan få en PDF med referat av domen.

Varför inte länka här?

Jag försökte bifoga den som bilaga men forumet tillät inte PDF-bilagor just då. Har ansökt om att det ska tillåtas, men tills dess får den som vill ha en kopia se till att PMa mej med en mejladress som jag kan skicka PDF-en till.

Domen har målsnummer 147-09 och är från regeringsrätten 2010. Man kan beställa skriftlig kopia om man inte vill masa sej till Sthlm och plocka ut den på Wallinsgatan, men då måste man betala pengar. Själv ska jag masa mej och sedan scanna är tanken.

Det är sant att kommunerna struntar i den; många känner inte ens till att den finns! MEN!! Nu hoppas jag att många som berörs läser det här och påtalar kommunens olagliga agerande.
weasley

Inläggav Miche » 2011-05-12 1:45:38

Kan du inte ladda upp den på ex.vis ett Dropbox-konto (det är gratis) och lägga en länk här, alternativt kan du skicka den i mail till mig så lägger jag upp den i min Dropbox.
Miche

Inläggav weasley » 2011-05-12 1:55:53

Jag hittade en som länkar direkt till domen! De är bra på att gömma sina saker de där på RR. Jag försökte Avancerad Sök och sökte på målsnumret men fick 0 träffar.... *host*

Nåväl. Här är domen, tillgänglig för nedladdning!!

http://www.regeringsratten.se/Domstolar ... 146-09.pdf

Och JA, jag skrev fel ovan, det är målsnummer 146-09, inget annat.
weasley

Inläggav Zombie » 2011-05-12 2:00:00

Tusen tack för besväret! :D

weasley skrev:De är bra på att gömma sina saker de där på RR.

Hoppas det bara är datoroskicklighet och inte en till av de hårresande saker jag har hört om hur vissa myndighetsställen hanterar offentlighetsprincipen...

edit: eller... nu känns det rätt kymigt och jag vill ju inte att du ska arbeta ihjäl dig, men vill bara tala om att just nu får jag bara upp en 404...
Zombie

Inläggav weasley » 2011-05-12 2:05:33

Zombie skrev:edit: eller... nu känns det rätt kymigt och jag vill ju inte att du ska arbeta ihjäl dig, men vill bara tala om att just nu får jag bara upp en 404...

Goddamit! Du har rätt! Den där länken funkar inte för mej heller nu. MYCKET märkligt det där!

Jag hann iaf ladda ner domen innan den blev en 404 så jag har den som PDF.
weasley

Inläggav HGJ » 2011-05-12 3:24:11

Zombie skrev:edit: eller... nu känns det rätt kymigt och jag vill ju inte att du ska arbeta ihjäl dig, men vill bara tala om att just nu får jag bara upp en 404...

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen. ... 146-09.pdf
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav weasley » 2011-05-26 12:43:57

Nu tillåts PDF-bilagor!

Vassego, här kommer domen!

146-09.pdf

Förhoppningsvis är det bara att ladda ner den. :-D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
weasley

Inläggav weasley » 2011-05-26 19:40:18

Men yo ppl, det är ju därför jag lagt upp pdf-en som en bilaga som alla kan ladda ner direkt från mitt inlägg. Ni får hemskt gärna sluta klottra ner tråden med länkar som ibland funkar, ibland inte.
weasley

Inläggav HGJ » 2011-05-26 20:19:33

weasley skrev:Men yo ppl, det är ju därför jag lagt upp pdf-en som en bilaga som alla kan ladda ner direkt från mitt inlägg. Ni får hemskt gärna sluta klottra ner tråden med länkar som ibland funkar, ibland inte.

Den länk jag postade den 12 maj har funkat alla gånger jag har provat. Jag tror att problemet med din ursprungliga länk var att Regeringsrätten har bytt namn till Högsta förvaltningsdomstolen.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav weasley » 2011-05-27 1:20:37

146-09.pdf

För er som vill ladda ner filen direkt nu bums med en gång utan att klicka er bort från forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
weasley

Inläggav Pemer » 2011-05-27 1:27:21

Skulle vara intressant att få någon bild av om det påverkat något i kommunernas praxis. (Nytt är det inte, på forumet heller, både jag och andra har nämnt domen här i olika trådar vid flera tillfällen. Däremot har kanske aldrig domen länkats här. Minns inte!)
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav weasley » 2011-05-27 1:31:01

Pemer skrev:Skulle vara intressant att få någon bild av om det påverkat något i kommunernas praxis. (Nytt är det inte, på forumet heller, både jag och andra har nämnt domen här i olika trådar vid flera tillfällen.)

Vad jag har hört är det få kommuner som känner till domen öht. Därför hoppas jag att så många som möjligt kan ladda ner den på ett enkelt sätt nu, och informera vidare via djungeltelegrafen när hemkommunen missköter sej. På det viset är domen "ny", den är ju "bara" ett år gammal och när det gäller vissa saker är kommunerna väldigt inkompetenta på att ta till sej information om den inte trycks ner i halsen på dem.
weasley

Inläggav Miche » 2011-05-27 8:45:27

Kommuner struntar ofta fullständigt i prejudikat, de kör på i samma gamla hjulspår och förväntar sig att det inte överklagas, men om det överklagas så bryr de sig knappt (de lägger givetvis resurser på att försvara sina felaktiga beslut) och de ger sig knappt ens när de förlorat i rätten (det är åtminstone mina personliga erfarenheter).
Miche

Inläggav barracuber » 2011-05-27 8:51:54

Utan att vara det minsta insatt låter det som att problemet ligger i att prejudiceringarna inte införs/efterlevs/följs upp tillräckligt...

Kan det vara så att kommunernas politiska färg inverkar? Miche, weasley, andra, vad tror ni?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2011-05-27 10:17:40

barracuber skrev:Utan att vara det minsta insatt låter det som att problemet ligger i att prejudiceringarna inte införs/efterlevs/följs upp tillräckligt...

Kan det vara så att kommunernas politiska färg inverkar? Miche, weasley, andra, vad tror ni?

Ärligt talat tror jag inte det, det beror snarare på att tjänstemännen (som inte är politiskt tillsatta) alltid gör samma saker som de gjort tidigare och struntar högaktningsfullt i att det kommit prejudikat (de håller inte koll på sånt, de får inte betalt för det...)

Jag har märkt problemet både i röda och blå kommuner!
Miche

Inläggav weasley » 2011-05-27 20:50:36

Miche skrev:
barracuber skrev:Utan att vara det minsta insatt låter det som att problemet ligger i att prejudiceringarna inte införs/efterlevs/följs upp tillräckligt...

Ärligt talat tror jag inte det, det beror snarare på att tjänstemännen alltid gör samma saker som de gjort tidigare och struntar högaktningsfullt i att det kommit prejudikat (de håller inte koll på sånt, de får inte betalt för det...)

Håller med Miche i det här fallet. Förutom en sak. De HAR faktiskt betalt för att hålla sej uppdaterade på domar som rör kommunalstyrda verksamheter.

Är det någon kommun som gnäller ska man alltså hoppa in i den här tråden, ladda ner domen och trycka upp den i ansiktet på dem (bildligt talat). Annars kan det bli tal om skadestånd mm till den som drabbats. Vellinge fick ju betala skadestånd pga sitt olagliga och dessutom moraliskt högst tveksamma behandlande av två icke utredda pojkar.

Allt tjafs om länkar som funkar eller inte kommer jag att anmäla för flytt till Off Topic-tråden. Man måste inte älta sånt när jag har postat två inlägg där allt funkar till fullo.
weasley

Inläggav lasseivägen » 2011-05-27 22:42:12

Ja håller me du. Administratörer ska administrera, korkade konstruktörer (byfånar) gör bäst i att pensionera sig, å sen hålla sig borta helt å hållet.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-27 22:52:45

Så fort man ansöker om något, eller råkar i olag med kommunen på något som helst sätt, så bör man leta upp alla prejudicerande domar man kan hitta. Fast vad de gör tillbaka då, är att själva hitta tveksamma domar som de vantolkar och så ger de avslag (om det handlar om LSS då t.ex.) ändå. Sedan får det valsa runt i domstolarna, medan kommunen hellre dör än ger sig.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2011-05-27 23:00:01

Det jävliga är att medans det valsar runt i domstolar så riskerar man själv att dö och då klarar sig kommunen ändå ifrån att betala det de ska.

Jag pratade med en bekant igår, hans mamma som är nästan 90 har en demens som kommer och går, hon har tagits in på sjukhus, men eftersom nya regler gör att man inte får stanna längre än 5 dagar om inte kommunen går in och betalar så har kommunen vägrat att betala, så sjukhuset tvingades att skicka hem henne mot deras vilja och läkarnas starka avrådan.

En dag satt hon i köket och det brann för fullt på spisen och hon var så borta att hon märkte ingenting, tillbaka till sjukhuset och där träffar en av kommunens utredare henne i fem minuter och just då var hon klar, så de bestämmer igen att hon ska skickas hem igen, det är fan inte klokt att korkade jävla tjänstemän får bestämma totalt över människors liv på det sättet. Det beslutades dock att hon skulle få tillsyn flera gånger per dag, men i hennes fall kan en olycka hända på minuter, så när de kommer tillbaka ett par timmar senare kan kåken brunnit ner!
Miche

Inläggav Zombie » 2011-05-27 23:06:56

Miche skrev:eftersom nya regler gör att man inte får stanna längre än 5 dagar om inte kommunen går in och betalar så har kommunen vägrat att betala,

Vilket det i så fall är alldeles självklart att varenda kommun (med något enstaka undantag i vissa fall) kommer att göra. Vilket lagstiftaren (ansvariga riksdagspolitiker) visste, för sådant sitter de inte så att de kan vara okunniga om.
Zombie

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in