Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ljudkänslig är du?

Jag är känslig för höga ljud och buller
74
38%
Jag är känslig för låga ljud, men tycker om höga
13
7%
Jag är känslig för alla typer av ljud
88
45%
Jag är inte mer ljudkänslig än vad som kan anses normalt
19
10%
 
Antal röster : 194

Re: Hur ljudkänslig är du?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-21 14:56:38

Åh, tack, så gulliga ni är!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hur ljudkänslig är du?

Inläggav atoms » 2011-05-21 20:34:13

Debbido skrev:Mitt öra producerade ett visst antal decibel som var mätbart. Mitt öra blev medicinskadat. Hur det funkar vid enbart AS vet jag inte. Antar att öronnerverna överreagerar. Kanske kan dessa apparater fånga upp det?


Kommer inte ihåg vad det heter - objektiv tinnitus, tror jag; ovanligt!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18284
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Hur ljudkänslig är du?

Inläggav redtroll » 2011-05-27 12:37:31

Jag funderar på att skaffa mig något sorts hörselskydd, men vill inte gå omkring med gula Bilsom.
För tillfället går jag omkring med "In-Ear" hörlurar, men utan musik. Det fungerar ganska bra.
Har någon provar Surefire's Sonic Defenders?
http://www.surefire.com/EP3-Sonic-Defenders
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Hur ljudkänslig är du?

Inläggav Krake » 2011-05-30 0:08:34

Jag är extremt ljudkänslig på alla sätt. Jag har svårt för höga ljud. När jag är nyvaken är alla ljud som är högre än en viskning direkt smärtsamma. Ljud är för mig det starkaste sinnet eller snarare det som sinne som påverkar mig mest. Jag har också en mycket bra ljudperception så jag upptäcker ljud som andra inte är i närheten av att lägga märke till och kan med relativt god träffsäkerhet bedöma riktning, hastighet och avstånd till ljudkällan.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Hur ljudkänslig är du?

Inläggav Mattias14 » 2011-05-30 16:32:22

alla typer av ljud ÅÅÅ jag röstade fel :(((((((((((((( och höga men alla typer men höga
Mattias14
Inaktiv
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-05-29

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2011-06-25 16:01:07

En annan omröstning om ljudproblem och hörselsjukdomar: ljudproblem-omrostning-t8385.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav miss_green1 » 2011-07-01 13:12:23

Jag är överkänslig mot alla höga ljud. Då blir jag trött och får migrän
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-03 1:10:27

Jag känner av det mesta i ljudväg som inte är musik som gör mig lugn istället. Det värsta exemplet är en hårt trafikerad väg. Det är nästan så jag får panik av oljudet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav totizedger » 2011-08-08 20:13:28

Jag är överkänslig mot allt. När människor pratar så får jag ont i huvudet. När jag hör musik hos grannarna så är det jobbigt och motorvägar, mobiler, prassel med påsar, i duschen, människor som hostar är också jobbigt. Jag går aldrig på fester pga ljudkänsligheten och beröring.
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav Mirai » 2011-08-26 17:45:51

Vad kan man egentligen göra åt sin ljudkänslighet? Går ju inte att gå omkring och be folk att hålla mun och stänga av bilvägar... Har inte fått något gehör för det i vården än så vet inte ens vad de har att erbjuda.
Mirai
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-04-29

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav Nakata » 2011-08-26 19:06:28

Svarat "alla typer av ljud". Led enormt av det som liten, vilket begränsade mig en hel del t.ex. så var jag väldigt rädd för andra barn - särskilt yngre - eftersom de har en tendens att skrika, kunde inte sitta vid fläkten i klassrummet, kunde knappt gå på bio, kunde inte följa med på diverse galej där hög musik spelades o.s.v.

Numera kan jag hantera det men kan fortfarande reagera med ilska/bli stressad av ljud. Har t.ex. vid ett flertal tillfällen varit tvungen att typ bita mig själv hårt i kinden för att inte börja skälla ut folk som pratar högt i telefonen, som har irriterande ringsignaler (telefoner måste vara djävulens påfund) eller bara har allmänt störande ljud för sig.
Nakata
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-04-14

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-27 10:32:43

Jag bröt ihop igår inför min chef och ett antal kollegor p.g.a. ljud. Två dagars internat med gräslig akustik och andra (överförfriskade) gästers bullriga skratt, sanslöst trafikbuller, alltför många resväskor med hjul och dån, gnissel, pipi och högtalarmeddelanden på tunnelbanan blev bara för mycket. När folk då frågar hur jag egentligen mår, blir det inte så lätt att upprätthålla fördämningen. Den brast.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav Lakrits » 2011-08-27 12:41:53

Mirai skrev:Vad kan man egentligen göra åt sin ljudkänslighet? Går ju inte att gå omkring och be folk att hålla mun och stänga av bilvägar... Har inte fått något gehör för det i vården än så vet inte ens vad de har att erbjuda.

Jag har alltid öronproppar med mig, så att jag kan blockera ljudintaget vid behov.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav ca » 2011-08-27 15:20:38

Tintomara Ariadne skrev:Jag bröt ihop igår inför min chef och ett antal kollegor p.g.a. ljud. Två dagars internat med gräslig akustik och andra (överförfriskade) gästers bullriga skratt, sanslöst trafikbuller, alltför många resväskor med hjul och dån, gnissel, pipi och högtalarmeddelanden på tunnelbanan blev bara för mycket. När folk då frågar hur jag egentligen mår, blir det inte så lätt att upprätthålla fördämningen. Den brast.


Låter som en mardrömssituation, som skulle tära på mitt förstånd också. Hoppas du känner dig bättre och att de var någorlunda förstående?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav MuffinMan » 2011-11-20 16:09:32

Bump.

Ja e extremt ljudkänslig; buller och mot skärande, frekventa ljud. Tror det i sig är vanligare bland kvinnor, men som man sticker jag ut, för ljud blir som ett rött skynke för mig; jag går i stridsställning och tänker bara på att eliminera ljudet :roll:

Kan inte sova om något eller någon låter,snarkningar, klockor m m som tickar. Fixerar sinnena mot ljudet och blir halvpsykotisk :-)006

Skrikande ungar är något av det värsta jag vet. Små snoriga vrålapor som ränner runt och skriker, tjoar o tjimmar. O allt ssom oftast har curlingföräldrarna ingen pli på avkomman. :-)Raging Får bara lust att #######ungjävlarna o straff#### wt-subborna.


Ungar, nej tack. I dag är det så accepterat att allt ska vara så xtremt: uppschaussat, högljutt o stressigt. Jag hör hemma i fel tidevarv... :roll:
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav LostInAForest » 2011-11-21 12:38:30

svarade Jag är känslig för alla typer av ljud, men det är inte helt sant. däremot är det vissa typer av både höga och låga ljud som jag inte står ut med. ganska många vissa typer faktiskt. :wink:
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav DanceWithMe » 2011-11-23 10:41:04

Är helt olika, nåt jag undrar över är i helgen. Då var ja på In Flames (Rock konsert) och vet inte riktigt vad det var, men antingen höga bas ljuden eller ljusen fungerade som ett sömnpiller för mig.
Slocknade mitt i konserten och min kompis fick hålla mig vaken.

Någon som har en bra förklaring till varför konserten fungerade som sömnpiller?
Själva uppträdandet var bra, jag var utvilad innan så nåt annat är det ju.
DanceWithMe
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-11-22
Ort: Stockholm

Re: Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav Eyesonly » 2011-11-23 11:53:48

Jag är känslig för alla typer av ljud. Värst är höga plötsliga ljud. Men andra ord avskyr jag smällare och fyrverkerier. Men även dova ljud kan bli jobbiga om de pågår hela tiden som fläktar och dylikt. Jag har flyttat ut datorn till att annat rum då jag aldrig lyckades hitta en riktigt tyst låda.

Att bo i en lägenhet är inte skoj. Jag flyttade nyligen till en annan då grannarna störde rejält i den andra. Mest av allt vill jag till ett fristående hus men som arbetslös så lär inte det ske någon gång snart.

Självvalda ljud stör mig inte så musik brukar jag lyssna på högt om jag vill njuta fast lågt om jag bara vill ha något som låter eller för att störa ut andra ljud. Av respekt för grannarna så spelar jag aldrig högt med högtalare. Tyvärr så när jag ska prata eller läsa så vill jag ha tyst omkring mig. När jag hade läst den här tråden en stund så började grannarna spela musik. Det är inget att klaga över då det inte var högt men det stör ändå mig. Men att spela egen musik skulle vara mer störande så det går inte.

Få saker stör mig så mycket som småbarn. Det enda stället som vore värre att vara på än en skola skulle vara hos tandläkaren både för ljuden och alla dofter. Jag tror att alla mina sinnen är överaktiva men hörseln är det jag har mest problem med.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in