Biståndshandläggare - hembesök, eh... va?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Biståndshandläggare - hembesök, eh... va?
Ringde en sån där biståndshandläggare för LSS-insatser idag.
Det var inga konstigheter alls med det - tyckte jag till en början. Hon frågade om jag hade ett utlåtande från läkare för att kunna styrka det jag säger. "Jadå det har jag" svarar jag
Sen så säger hon att vi måste träffas för att gå igenom massa pappersskit. "Ok hon vill läsa diagnos och vill att jag skriver på papper? inga problem" tänker jag.
Och så frågar hon hur jag bor, och var jag bor, personnummer... såna saker. Fortfarande standardfrågor känns det som. Fast hon frågar även om portkod. Och det känns ju väldigt weird men jag reflekterar inte över det så mycket.
Och så får jag en tid på onsdag nästa vecka mitt på dagen, och sen säger hon något i stil med: "ja då kommer jag hem till dig då då och så får du skriva på papper och så får jag med mig en kopia av din diagnos, bla bla bla"
Ehm, va? Detta var helt nytt för mig. Varför måste hon komma hit? Jag trodde hembesök tillhör stenåldern. Känns ju väldigt bra nu att jag måste "kicka ut" farsan innan hon kommer på "besök" för jag har ingen lust att han ska sitta och lyssna på allt det här och... Det är bara JOBBIGT helt enkelt.
Vad fan?
Det var inga konstigheter alls med det - tyckte jag till en början. Hon frågade om jag hade ett utlåtande från läkare för att kunna styrka det jag säger. "Jadå det har jag" svarar jag
Sen så säger hon att vi måste träffas för att gå igenom massa pappersskit. "Ok hon vill läsa diagnos och vill att jag skriver på papper? inga problem" tänker jag.
Och så frågar hon hur jag bor, och var jag bor, personnummer... såna saker. Fortfarande standardfrågor känns det som. Fast hon frågar även om portkod. Och det känns ju väldigt weird men jag reflekterar inte över det så mycket.
Och så får jag en tid på onsdag nästa vecka mitt på dagen, och sen säger hon något i stil med: "ja då kommer jag hem till dig då då och så får du skriva på papper och så får jag med mig en kopia av din diagnos, bla bla bla"
Ehm, va? Detta var helt nytt för mig. Varför måste hon komma hit? Jag trodde hembesök tillhör stenåldern. Känns ju väldigt bra nu att jag måste "kicka ut" farsan innan hon kommer på "besök" för jag har ingen lust att han ska sitta och lyssna på allt det här och... Det är bara JOBBIGT helt enkelt.
Vad fan?
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Re: Biståndshandläggare - hembesök, eh... va?
Vill se hur du har det ifall du behöver boendestöd? Tycker att hon förstår dig och din situation bättre om hon får se dig i hemmiljö?
Skulle du kunna ringa till henne att du föredrar att komma till hennes arbete, eftersom du inte känner dig bekväm med att prata inför din far?
Skulle du kunna ringa till henne att du föredrar att komma till hennes arbete, eftersom du inte känner dig bekväm med att prata inför din far?
Fråga henne vänligt. Säg att du undrar vaför ni ska ha mötet hemma hos dig och att du trodde att ni skulle träffas där hon jobbar.
Vad vet jag, kanske kan d bero på att du ansökt om en viss LSS-insats där hembesök är ngt ingår/krävs? Jag har inte haft några hembesök då j ansökt om t ex boendestöd.
Vad vet jag, kanske kan d bero på att du ansökt om en viss LSS-insats där hembesök är ngt ingår/krävs? Jag har inte haft några hembesök då j ansökt om t ex boendestöd.
Alien skrev:Vill se hur du har det ifall du behöver boendestöd? Tycker att hon förstår dig och din situation bättre om hon får se dig i hemmiljö?
Ja det är väl så kanske.
Nej jag får skicka iväg farsan helt enkelt. Han vet redan om att jag har AS så det är väl inget stort problem egentligen.
Flinta skrev:Fråga henne vänligt. Säg att du undrar vaför ni ska ha mötet hemma hos dig och att du trodde att ni skulle träffas där hon jobbar.
Jag sa att jag ville ha:
-Rådgivning & Stöd (psykolog)
-Tandvårdskort
-Boende
så det verkar lite skumt. Vilken kommun bor du i?
- Deadly_Nightshade
Jag bor inte i samma kommun som du..men tycker att Aliens fråga är bra: "Tycker att hon förstår dig och din situation bättre om hon får se dig i hemmiljö"?
Mycket möjligt att d orsaken till att hon vill göra hembesök.
Mycket möjligt att d orsaken till att hon vill göra hembesök.
Om du och din far bor väldigt trångt så är det ju bra att hon får se det, om du vill ha hjälp till ett eget boende.
Deadly_Nightshade skrev:Ehm, va? Detta var helt nytt för mig. Varför måste hon komma hit? Jag trodde hembesök tillhör stenåldern. Känns ju väldigt bra nu att jag måste "kicka ut" farsan innan hon kommer på "besök" för jag har ingen lust att han ska sitta och lyssna på allt det här och... Det är bara JOBBIGT helt enkelt.
Vad fan?
Säg att du vill träffa henne på hennes kontor istället.
EDIT:
Deadly_Nightshade skrev:Vad vet jag, kanske kan d bero på att du ansökt om en viss LSS-insats där hembesök är ngt ingår/krävs? Jag har inte haft några hembesök då j ansökt om t ex boendestöd.
Jag sa att jag ville ha:
-Rådgivning & Stöd (psykolog)
-Tandvårdskort
-Boende
Men du vill ju ha "Boende" så då vill dom kanske undersöka din nuvarande hemmiljö.
Ja precis. Det måste vara så. Jag sa på telefon att vi bor trångt här (2a) - jag sover i vardagsrummet på en extrasäng liksom och har gjort det i över ett halvår, så en LSS bostad hade varit jättebra. Men jag vet också att det är köer på dom där bostäderna - speciellt i Stockholm. Så jag är inte särskilt optimistisk...
Hur är det med hyran för LSS-lägenheter egentligen? Jag har ingen inkomst just nu och ingen möjlighet att betala flera tusen i hyra - jag har knappt råd med det förråd jag hyr för mina möbler och ägodelar (som kostar 1300kr i månaden)
Hur är det med hyran för LSS-lägenheter egentligen? Jag har ingen inkomst just nu och ingen möjlighet att betala flera tusen i hyra - jag har knappt råd med det förråd jag hyr för mina möbler och ägodelar (som kostar 1300kr i månaden)
- Deadly_Nightshade
Återgå till Att leva som Aspergare