Vackra kvinnor med gitarr (och utan)
Re: Vackra kvinnor med gitarr (och utan)
Anjani Thomas. Ömsint och vackert.
Den här låten postade någon i en tråd med fransk musik och jag blev väldigt förtjust. Nolwenn låter som ett fantasinamn, men det är bretonskt.
Re: Känsliga män med gitarr (och utan)
Exakt! Våran goa Kahlokatt skriver klokt. Igen!
Se bara på exempelvis Py Bäckman. Skönhet och inre styrka på en och samma gång, enligt mitt tycke.
Se bara på exempelvis Py Bäckman. Skönhet och inre styrka på en och samma gång, enligt mitt tycke.
Kahlokatt skrev:Men vadå, man kan väl vara både vacker och stark? Det är ju inte så att man antingen är en vacker kvinna eller en stark kvinna.
Jag vet inget om detta band, men tyckte låten var fin och borde passa i denna tråd.
http://www.theones2watch.com/newwave/1932
Denna länk leder till en liten film, som använder låten i youtubeklippet som bakgrundsmusik till bilder på Jethro Cave.
Re: Känsliga män med gitarr (och utan)
PJ Harvey, en riktigt tuff kvinna. Jag tycker hon är vacker, det är något med det svarta håret i kombination med de gröna ögonen som gör det.
L7, ett gäng riktigt hårda brudar.
Kahlokatt skrev:Men vadå, man kan väl vara både vacker och stark? Det är ju inte så att man antingen är en vacker kvinna eller en stark kvinna.
Givetvis, "starka" kvinnors sång passar här också. Men det är lättare att se att någon är vacker än om hon är stark. Men själva sångtexten kan ju vittna om styrka.
Jag mår inte så bra precis, men att "balansera på slak lina" går ändå att göra på nå´t vänster med denna underbara låt i bakgrunden.
Den är från senaste plattan av Alison Krauss & Union Station och nog är den väl bra eller!?
Ta väl hand om er kära forumister!
Den är från senaste plattan av Alison Krauss & Union Station och nog är den väl bra eller!?
Har vi haft med Buffy Sainte-Marie? Hon är väl värd att upptäcka.
Buffy Sainte-Marie heter egentligen Beverly och föddes i en Ojibwa-familj i Canada, men adopterades bort och växte upp på andra sidan gränsen, i Maine. Hon är mycket engagerad i indianska rättigheter och har spelat in många sånger om indiansk stolthet och överlevnad. Jag gillar den här främst för alla "stam"-namn som räknas upp (egentligen är "stam" ett förlegat ord). Liksom så många blekansikten är jag svag för indianska kulturer.
Visst var hon skitsnygg som ung?
Buffy Sainte-Marie heter egentligen Beverly och föddes i en Ojibwa-familj i Canada, men adopterades bort och växte upp på andra sidan gränsen, i Maine. Hon är mycket engagerad i indianska rättigheter och har spelat in många sånger om indiansk stolthet och överlevnad. Jag gillar den här främst för alla "stam"-namn som räknas upp (egentligen är "stam" ett förlegat ord). Liksom så många blekansikten är jag svag för indianska kulturer.
Visst var hon skitsnygg som ung?
Ehmm, Mr Win, hon är jättesöt, men det här är en MUSIKtråd, inte en bildtråd.
Bali skrev:Jag mår inte så bra precis, men att "balansera på slak lina" går ändå att göra på nå´t vänster med denna underbara låt i bakgrunden.
http://www.youtube.com/watch?v=2-0drZqMdR4
Gillar henne skarpt, men jag är ju extra svag för kvinnliga sångerskor också.
Har både plattan med Robert Plant och flera med Union Station.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kahlokatt skrev:Har vi haft med Buffy Sainte-Marie? Hon är väl värd att upptäcka.
http://www.youtube.com/watch?v=VYt2vBoxaqo
Det är väl hon som sjöng The Night They Rolled Old Dixie Down, eller va den hette va?
- barracuber
barracuber skrev:Kahlokatt skrev:Har vi haft med Buffy Sainte-Marie? Hon är väl värd att upptäcka.
Det är väl hon som sjöng The Night They Rolled Old Dixie Down, eller va den hette va?
Njaä, du tänker nog på Joan Baez. The Night They Drove Old Dixie Down är ett av hennes paradnummer. Jag trodde det var en gammal kampvisa, men jag googlade den nu och det är Robbie Robertson i The Band som har gjort den. Fast det finns en liten koppling till Buffy i och med att Robbie också är kanadensare och dessutom har en mohawkindiansk morsa.
Mycket möjligt att jag länkat till denna förut...
Helt såld på Sade's comeback från förra året, Soldier of Love.
Ett par svaga låtar i mitten, annars lysande rätt igenom.
Sade Adu - Soldier of Love - Track 1 - The Moon And Sky
http://en.wikipedia.org/wiki/Sade_Adu
Ganska så otroligt att hon varken ser ut eller låter en dag äldre än när hon hon slog igenom under mitten att åttiotalet...
Helt såld på Sade's comeback från förra året, Soldier of Love.
Ett par svaga låtar i mitten, annars lysande rätt igenom.
Sade Adu - Soldier of Love - Track 1 - The Moon And Sky
http://en.wikipedia.org/wiki/Sade_Adu
Ganska så otroligt att hon varken ser ut eller låter en dag äldre än när hon hon slog igenom under mitten att åttiotalet...
- barracuber
Käre barracuber, inte gör det något om du ev. länkat Sade förut, för jösses vilken fager kvinna hon är och rösten är ju inte sämre precis, tvärtom!
Jag vet att jag själv länkat något med henne tidigare, men nu fick jag ett nostalgiryck och tar mig alltså friheten att posta två gamla godingar av Sade även jag, jösses vad bra de är ...
Jag vet att jag själv länkat något med henne tidigare, men nu fick jag ett nostalgiryck och tar mig alltså friheten att posta två gamla godingar av Sade även jag, jösses vad bra de är ...
Systrarna Söderberg (First Aid Kit) har jag också postat tidigare om jag inte missminner mig, men vad fasiken, de är ju bara så otroligt bra de här "töserna"!
Anne Marie Almedal är en ny och trevlig bekantskap. Hemma i Norge är hon känd som tjejen som sjunger temat från Himmelblå (typ Saltön på norsk).
Tyvärr svårt att hitta så mycket med henne på YouTube, men här sjunger hon live. Kan rekommendera henne till dem som gillar Tori Amos och A Fine Frenzy.
Tyvärr svårt att hitta så mycket med henne på YouTube, men här sjunger hon live. Kan rekommendera henne till dem som gillar Tori Amos och A Fine Frenzy.
barracuber skrev:Souad Massi
Hon var den första jag kom att tänka på när jag såg denna tråd.
Inom k-pop och j-pop är det väl mer regel än undantag med gitarrlösa flickor söta som sukralos (sydkoreanska Wonder Girls i videon).
Blev för en kort tid sedan påmind om en sång sjungen av en kvinna vars röst få överträffar i ÖVERTYGELSE.
Helen Sjöholm - Du Måste Finnas
Jag litar på allt hon sjunger. Det finns få människor i denna värld som verkligen kan övertyga en om att det den sjunger är sant. Det ÄR, och det här är ett perfekt exempel.
Helen Sjöholm - Du Måste Finnas
Jag litar på allt hon sjunger. Det finns få människor i denna värld som verkligen kan övertyga en om att det den sjunger är sant. Det ÄR, och det här är ett perfekt exempel.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Direkt vacker vet jag inte, men jag gillade Tanya Donellys sång Sweet Ride i dokumentären Black Tar Heroin.
Sökte på forumet men hon verkar inte nämnas.
Edit: Ser nu att låten verkar vara skriven av Lee Hazlewood.
Sökte på forumet men hon verkar inte nämnas.
Edit: Ser nu att låten verkar vara skriven av Lee Hazlewood.
Återgå till Intressanta intressen