Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm
120 inlägg
• Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm
Zirre skrev:Amari skrev:Jag måste säga att jag tycker att denna diskussion mellan Sigvard Lingh och Danne har blivit väldigt tråkig. Jag kan förstå att det var synd för Sigvard Lingh att ha behövt åka förgäves ända från Uppsala, men för övrigt så tycker jag att du, Sigvard Lingh, borde helt enkelt bara acceptera de regler som gäller för Diskussionsgruppen när de nu har presenterats för dig. Jag tycker att det är onödigt att fortsätta argumentera om än det ena, än det andra... Jag tycker att du som psykolog borde avstå från att gå in i sådana här samtal överhuvudtaget. Jag kan undra varför det behöver bli en fortsättning alls.Sigvard Lingh skrev:Det jag hade hoppats få berätta på mötet (förutom min erfarenheter från undervisning om kärlek under åtta år, ett ämne som ingick i B-kursen i psykologi på universitetet. Jag skulle kanske kunna återkomma i den frågan...) var mina egna åsikter om problematiska aspergerdrag - och de starka och fina egenskaper som ofta präglar aspergare.
Nu var det väl inte meningen att vårt ämne för kvällen skulle bli en diskussion av universitetsundervisning, utan en möjlighet att diskutera hur vi som har asperger upplever kärlek och relationer. Dessutom så har iallafall inte jag kommit dit för att få höra någons åsikter om mina "problematiska" aspergerdrag eller inte heller styrkor och fina egenskaper eftersom vi är där för att dela våra egna upplevelser av oss själva och inte få någon annans åsikter om hur vi är...
Om du nu anser att du har egna aspergerdrag och skulle vilja delta av den anledningen så skulle jag förvänta mig att du pratade om dina egna svårigheter och styrkor och inte om andras. Det är väl i så fall den största anledningen till att du kanske blev nekad att delta.
+1
+1
Väl uttryckt, Amari!
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Högst upp i denna tråd står det: "Välkommen till diskussiongruppen".
Strax brevid en figur (Danne) med höjd spikklubba.
Min "husgud" Sigmund Freud skulle förmodligen höjt något på ögonbrynen.
En ny medlem (jag) dyker upp på ett möte. Han känner inte till gällande regler och frågar sig lite försiktigt fram (bokförsäljningen). Han får snabbt veta att han inte får vara med. "Men, men...". Försöken att reda ut situationen leder fram till "vilken trist diskussion som pågår här". Det hela börjar likna gruppmobbning.
Mobbning har faktiskt även en bra funktion i och med att den stärker den inre sammanhållningen. Men i det större perspektivet leder mobbning till ett "vi och dom"-tänkande.
Mobbning är ett allmänmänskligt fenomen. Vad jag undrar just nu: Är det mer vanligt bland aspergare - eller mindre vanligt?
Hur påverkar förmågan till social kommunikation situtionen?
En ny medlem (jag) dyker upp på ett möte. Han känner inte till gällande regler och frågar sig lite försiktigt fram (bokförsäljningen). Han får snabbt veta att han inte får vara med. "Men, men...". Försöken att reda ut situationen leder fram till "vilken trist diskussion som pågår här". Det hela börjar likna gruppmobbning.
Mobbning har faktiskt även en bra funktion i och med att den stärker den inre sammanhållningen. Men i det större perspektivet leder mobbning till ett "vi och dom"-tänkande.
Mobbning är ett allmänmänskligt fenomen. Vad jag undrar just nu: Är det mer vanligt bland aspergare - eller mindre vanligt?
- Sigvard Lingh
- Anslöt: 2011-04-23
[OT]
Synd att du upplever det så. Jag har ju själv hamnat i sådana strider ett par gånger, upplevt mig bemött på samma eller liknande sätt, och har upplevelsen att vi har kämpat sida vid sida de gångerna. Men snålhet är ju rätt vanligt med både spegling och erkännande, samtidigt som just spegling kan betyda mycket mer för en aspergare än vad kanske andra aspergare heller tänker på, uppfostrade som vi alla är i enternas värld; jag varken kan eller vill utgå från att inte jag skulle vara drabbad. Sedan vet jag inte vad jag kanske helt enkelt inte har sett eller orkat kommentera, jag som många andra — vi är ju många som måste beskära våra aktiviteter något hjärtlöst mot vad vi kanske skulle vilja.
[/OT]
Pemer skrev:Det är det perspektivet på de meningsutbytena jag försökt ta upp till diskussion ett antal gånger om, men som aldrig någon har låtsats se någon av gångerna, vilket jag tycker är fruktansvärt trist, då det för mig har känts som en fruktansvärt sårande angreppsvinkel på att man som glad amatör men sprudlande entusiastiskt försöker göra något seriöst och meningsfullt för gruppen med Aspergers syndrom.
Och framför allt hade jag verkligen velat få klart för mig om andra håller med eller åtminstone kan förstå att det för mig som motståndare dessa gånger var en sådan känsla man fick.
Synd att du upplever det så. Jag har ju själv hamnat i sådana strider ett par gånger, upplevt mig bemött på samma eller liknande sätt, och har upplevelsen att vi har kämpat sida vid sida de gångerna. Men snålhet är ju rätt vanligt med både spegling och erkännande, samtidigt som just spegling kan betyda mycket mer för en aspergare än vad kanske andra aspergare heller tänker på, uppfostrade som vi alla är i enternas värld; jag varken kan eller vill utgå från att inte jag skulle vara drabbad. Sedan vet jag inte vad jag kanske helt enkelt inte har sett eller orkat kommentera, jag som många andra — vi är ju många som måste beskära våra aktiviteter något hjärtlöst mot vad vi kanske skulle vilja.
[/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-14 14:59:07, redigerad totalt 1 gång.
Sigvard Lingh skrev:Högst upp i denna tråd står det: "Välkommen till diskussiongruppen".
jag tror det är just det där som gör att många anser att det var rätt beslut. (nä, jag var inte där och är inte jätteinsatt i denna händelse)
du verkar ha svårt att veta när och hur du ska släppa din yrkesroll och vi som grupp har svårt att lita på/släppa in just den yrkesgruppen.
väldigt många av oss har haft ganska mycket dålig erfarenhet av den yrkesgrupp du inte verkar vilja släppa.
för att besvara din fråga om mobbning så tror jag det är ungefär lika vanligt, men riktat åt helt andra håll än i samhället i stort. vi fryser ut och attackerar gemensamt och koordinerat mot sådant vi finner hotar gruppen som helhet, precis som alla andra halvslutna grupper. borde inte du veta det?
Sigvard Lingh, en hel del av saken är kanske sättet du sa det på, precis som du själv har varit inne på.
Om jag ska riskera en personlig modell av händelseförloppet, som givetvis kan vara helt felaktig, så kanske ungefär så här: Forumet är nytt för en, kanske nätfora som sådana (inte lätt att hålla reda på hur moderatorer och möten står i förhållande till varandra, varför folk kan vilja uppträda anonymt och så vidare...); man är besjälad av sin vision, har samlat kraft inför att komma till arrangemanget, man underlåter — tänker kanske inte ens på — att ta reda på vad kvällen handlar om och om det man vill göra passar in där, eller vad arrangemangen som sådana har för inriktning; sociala preludier ligger heller inte mycket för en, man går rakt på sak...
... och de som möter en köper inte det. Som aspergare är man ju tyvärr inte immun mot att i situationen bli precis lika oförstående inför en annan aspergares "konstigheter" som vilken ent som helst. Ska man avgöra saker snabbt, vilket var nödvändigt i det här fallet eftersom du inte hade givit arrangörerna tid (om än aldrig så förståeligt till exempel enligt modellen ovan), så måste man också hålla sig till sak och yta.
För min del skulle jag åtminstone uppleva en sådan eller liknande modell som en framkomligare väg än att förutsätta mobbning på ett såhär tidigt stadium.
Om jag ska riskera en personlig modell av händelseförloppet, som givetvis kan vara helt felaktig, så kanske ungefär så här: Forumet är nytt för en, kanske nätfora som sådana (inte lätt att hålla reda på hur moderatorer och möten står i förhållande till varandra, varför folk kan vilja uppträda anonymt och så vidare...); man är besjälad av sin vision, har samlat kraft inför att komma till arrangemanget, man underlåter — tänker kanske inte ens på — att ta reda på vad kvällen handlar om och om det man vill göra passar in där, eller vad arrangemangen som sådana har för inriktning; sociala preludier ligger heller inte mycket för en, man går rakt på sak...
... och de som möter en köper inte det. Som aspergare är man ju tyvärr inte immun mot att i situationen bli precis lika oförstående inför en annan aspergares "konstigheter" som vilken ent som helst. Ska man avgöra saker snabbt, vilket var nödvändigt i det här fallet eftersom du inte hade givit arrangörerna tid (om än aldrig så förståeligt till exempel enligt modellen ovan), så måste man också hålla sig till sak och yta.
För min del skulle jag åtminstone uppleva en sådan eller liknande modell som en framkomligare väg än att förutsätta mobbning på ett såhär tidigt stadium.
Trots att jag tidigare sa att det var det sista jag skulle kommentera denna tråd så känner jag att jag ändå måste ställa några relevanta frågor här efter det som sagts efteråt.
Jag är högst förvånad över denna tolkning av dig. För mig finns det här en känsla av att du känner dig som ett offer. Vad är det du vill/ville ha som du nu inte har fått/eller får?
Mobbning är en mycket stark anklagelse och i det här fallet helt felaktig enligt mina tolkningar. Folk här har bara försökt förklara för dig och givit dig flertalet anledningar till varför du inte fick deltaga, men du lyssnar ju inte på dessa argument utan bara fortsätter och fortsätter...
När man känner sig som ett offer för omständigheterna så finns det en stor risk att det precis som du tidigare yttrat leder till en känslostorm som slår ut det mesta av tankeverksamheten. Jag ställer mig fortfarande frågan varför du ger dig in i denna argumentation hela tiden och inte bara respekterar det som sagts och accepterar att du inte helt enkelt blev insläppt.
Det verkar som att du har fått sårade känslor av detta och det är bara att beklaga.
Du har fortfarande inte kommenterat det jag tidigare skrivit och frågat dig om, vilket bara kan tolkas som att du undviker sådant som rör dig privat och gömmer dig bakom din yrkesroll.
Detta var ju egentligen frågan från början att du pga din yrkesroll inte skulle få deltaga på mötet och du visar tyvärr inte heller någon form av ödmjukhet eller respekt för forumets eller mötets regler.
Sigvard Lingh skrev:Det hela börjar likna gruppmobbning.
Jag är högst förvånad över denna tolkning av dig. För mig finns det här en känsla av att du känner dig som ett offer. Vad är det du vill/ville ha som du nu inte har fått/eller får?
Mobbning är en mycket stark anklagelse och i det här fallet helt felaktig enligt mina tolkningar. Folk här har bara försökt förklara för dig och givit dig flertalet anledningar till varför du inte fick deltaga, men du lyssnar ju inte på dessa argument utan bara fortsätter och fortsätter...
När man känner sig som ett offer för omständigheterna så finns det en stor risk att det precis som du tidigare yttrat leder till en känslostorm som slår ut det mesta av tankeverksamheten. Jag ställer mig fortfarande frågan varför du ger dig in i denna argumentation hela tiden och inte bara respekterar det som sagts och accepterar att du inte helt enkelt blev insläppt.
Det verkar som att du har fått sårade känslor av detta och det är bara att beklaga.
Du har fortfarande inte kommenterat det jag tidigare skrivit och frågat dig om, vilket bara kan tolkas som att du undviker sådant som rör dig privat och gömmer dig bakom din yrkesroll.
Detta var ju egentligen frågan från början att du pga din yrkesroll inte skulle få deltaga på mötet och du visar tyvärr inte heller någon form av ödmjukhet eller respekt för forumets eller mötets regler.
I min bok skriver jag: Människor försöker följa de regler de lärt sig i förhoppning att då ska allt gå bra. Men ibland hjälper det ändå inte. ”Jag gick ju på dom vita strecken .. ju!” (Kommentar från gipsad 10-årig pojke i en film om trafiksäkerhet).
Amari, inte visste jag att det fanns andra vita streck på mötet den 12:e.
Jag trodde man skulle lyssna på vad jag sa - och inte på vilka mina kolleger var.
Amari, inte visste jag att det fanns andra vita streck på mötet den 12:e.
Jag trodde man skulle lyssna på vad jag sa - och inte på vilka mina kolleger var.
- Sigvard Lingh
Sigvard Lingh skrev:Amari, inte visste jag att det fanns andra vita streck på mötet den 12:e.
Sigvard, nu ger jag upp Du fortsätter att undvika mina konkreta frågor, vilka jag skulle ha tyckt varit mycket intressant att höra dina svar på.
Jag ville endast ge mig in i diskussionen igen pga att du kom med en så grov anklagelse att vi här skulle ägna oss åt gruppmobbning. Eftersom jag aldrig haft för avsikt att mobba dig och inte heller har jag något emot dig, så ville jag definitivt motsäga mig detta.
När du dessutom frågar dig - Är det mer vanligt bland aspergare - eller mindre vanligt?
Hur påverkar förmågan till social kommunikation situtionen? så kan jag bli riktigt förbannad faktiskt. Varför skulle det vara mer vanligt bland aspergare med gruppmobbning? Jag tycker då att det mer liknar som att du mobbar hela vår grupp och kommer med helt grundlösa påståenden och undringar, vilka jag tycker är rent ut sagt förolämpande.
Nu vill jag inte fortsätta diskutera med dig något mer för jag tycker absolut inte att det ger någonting eller tillför någon lärdom.
Jag är ledsen om jag sagt något som du uppfattar som mobbning, vilket naturligtvis inte var min avsikt. Jag står för vartenda ord jag sagt och hade gärna sett att du besvarat frågorna jag ställt till dig. Jag är ingen elak person, utan snarare en som tror på rättvisa och jämlikhet i de flesta sammanhang. I det här sammanhanget så tycker jag nu att Danne fattade helt rätt beslut utifrån vad som sagts.
Amari (eller någon annan sedan Amari sagt att hon inte vill prata mer.)
Frågan: "Är det mer vanligt bland aspergare - eller mindre vanligt?" tolkade Amari som en anklagelse sedan hon läst halva meningen. Jag frågade också: "eller är det mindre vanligt?".
Jag sägs inte ha svarat på Amaris frågor. Jag har letat igenom hennes texter och fann en som jag svarade på. Fanns det fler? Då har jag i så fall missat. Jag letade efter ?-tecken som indikation på fråga.Kanske fanns frågor underförstådda i något av hennes resonemang. Det enklaste är väl bara att upprepa frågan. Inte hänvisa till någon obesvarade fråga som jag inte kan hitta.
Man behöver inte ha som medveten avsikt att mobba, för att mobbning ska uppstå.
Amari skrev även: skulle vara mycket intressant att höra dina svar på.
Kanske någon kan upprepa en fråga jag missat?
Jag svarar gärna. Kanske någon därefter kan påpeka att jag resonerat fel, och då har jag lärt mig något.
Frågan: "Är det mer vanligt bland aspergare - eller mindre vanligt?" tolkade Amari som en anklagelse sedan hon läst halva meningen. Jag frågade också: "eller är det mindre vanligt?".
Jag sägs inte ha svarat på Amaris frågor. Jag har letat igenom hennes texter och fann en som jag svarade på. Fanns det fler? Då har jag i så fall missat. Jag letade efter ?-tecken som indikation på fråga.Kanske fanns frågor underförstådda i något av hennes resonemang. Det enklaste är väl bara att upprepa frågan. Inte hänvisa till någon obesvarade fråga som jag inte kan hitta.
Man behöver inte ha som medveten avsikt att mobba, för att mobbning ska uppstå.
Amari skrev även: skulle vara mycket intressant att höra dina svar på.
Kanske någon kan upprepa en fråga jag missat?
Jag svarar gärna. Kanske någon därefter kan påpeka att jag resonerat fel, och då har jag lärt mig något.
- Sigvard Lingh
Jag undrar mest varför Du satte Dig i bilen när Du visste att kvällens ämne var kärlek. Jag får intrycket att Du tänkt tala om helt andra saker.
Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)
Sigvard Lingh skrev:Jag försökte bland annat berätta detta för Danne och Sam förra tisdagen. Men de hade redan bestämt vem jag var, vad jag tyckte och ville. Jag fick senare höra av andra att jag hade åkt med i vågen av vitrockshat - även det ett nytt begrepp för mig.
Det där är rent skitsnack.
Jag bestämde oss utefter hur du själv valde att prestera dig själv när du kom dit, och hur du själv svarade på frågan om asperger när du fick den. Jag hade ingen aning om vem du var innan dess, och det var alltså enbart från din egen utsago jag kunde bilda mig en uppfattning om dig.
Du presenterade dig för mig och ville sälja böcker. När jag frågade dig om du själv hade asperger så svarade du då nej , men att du var psykolog som arbetade mycket med asperger och ville berätta för oss vad du visste om asperger vs. psykopati.
Det var av dessa skäl du blev avvisad, eftersom gruppen inte är öppen för vare sig bokförsäljare, psykologer, eller föreläsningar om saker som inte ens var relevanta till kvällens ämne.
Först därefter började du påstå att du hade "liknande problem", och lite senare att du själv hade asperger. Detta finner jag som icke trovärdigt, vilket också bekräftats av det du skrivit på din hemsida och här på forumet. Du har här presenterat dig som psykolog, och det var först efter du blivit avvisad från diskussionsgruppen som du plötsligt började påstå att du själv har asperger här. Detta ser jag som rena efterkonstruktioner.
Det som du sade först när vi träffades på diskussionsgruppen överensstämmer helt med det du skrivit på detta forum innan dess, man ser tydligt den brytpunkten i din meddelandehistorik. Så jag finner din första historia som mycket mer trovärdig än dina andra genomskinliga efterkonstruktioner.
Sen att du efteråt försöker med skitsnack som "vitrockshat", "gruppmobbning" och på andra sätt försöker påstå att jag och Sam skulle behandlat dig fördomsfullt. Det har bara förstärkt de intryck vi fick av dig när vi först träffade dig; en påstridig psykolog som försöker mygla sig in på diskussionsgruppen efter att ha fått förklarat för sig att den inte är öppen för psykologer och andra fackmän. Är det så du arbetar som psykolog, så säger det en hel del om din yrkesetik. Jag skulle aldrig lita på en psykolog som ljuger en rätt upp i ansiktet och sedan försöker gardera sig genom nya lögner. Och jag tror inte du vinner speciellt mycket på att försöka misskreditera Sam eller mig, vi är nog tillräckligt välkända på det här forumet för att motstå eventuell smutskastning från någon kvacksalvare som tror att man kan lura i aspergare vad som helst.
Sigvard Lingh skrev:För stämningen här på AF tror jag det är bäst att diskussionen mellan Danne och mig upphör.
Då får du sluta komma med osanna påståenden om mig, Sam och skälen varför du blev avvisad från diskussionsgruppen.
Det var först när du kom med ditt skitsnack som jag bemötte dina påståenden, och jag har utförligt beskrivit vad som har hänt och varför. Så om du tycker det är jobbigt så kanske du ska ge f-n i att snacka skit om andra helt enkelt. Annars kommer jag fortsätta att förklara de verkliga orsakerna till varför du inte får vara med på diskussionsgruppen. Svårare än så är det inte.
Sigvard Lingh skrev:Sen såg jag kallelsen till ett möte förra tisdagen. Där gick det mesta snett. Jag har en förmåga/egenskap att intressera mig för och hålla många bollar i luften samtidigt. Då hamnar jag regelmässigt i kollision med vad jag kallar "enfaktormänniskor" eller sådana som bara tänker i en dimension åt gången. Sådana personer är också vanligen mycket lättkränkta, har anspråk på att vara "berättigade" och tillgriper lätt ett grovt språk.
Nu får du fanimej ta och ge dig!! Hur trög får man vara egentligen?
Det där är ingenting annat än vad vi här brukar kalla för ett inlindat påhopp.
Snarare är det DU som är en "enfaktormänniska", som kommer dit med ETT enda syfte, och inte kan acceptera att det syftet inte hörde dit. Du tjatade och tjatade om hur mycket du ville snacka om asperger vs. psykopati, trots att jag flera gånger förklarade för dig att ämnet för kvällen handlade om kärlek och relationer. Sen tjatade du om din långa erfarenhet och kompetens som psykolog, trots att det var just det som var orsaken till att du inte fick vara med. Och så detta eviga tjat om din bok som du ville sälja. Läs om Sigvard Lingh's lögner här!
Du tror verkligen att aspergare är dumma i huvudet? Att vi inte ser igenom lögnerna när du förändrar dina historier allteftersom? Att vi inte ser citatet ovan som ännu ett påhopp på mig och Sam, för att vi avvisade dig från diskussionsgruppen?
Vilken syn på aspergare du har, det är tamefan skrämmande hur dina åsikter lyser igenom i dina inlägg. Och grovt språk, ja det tror jag det, för det är svårt att hålla i sig när du försöker idiotförklara aspergare genom att behandla oss som godtrogna dumhuvuden som går på vad som helst. Om en lögn inte funkar, då provar vi med en annan lögn. Det är ju bara så oerhört respektlöst att hålla på så, och tro att du vinner några poäng bland oss.
Du är snarare det perfekta beviset på en NT-expert som säger sig tala för oss, men i själva verket är mer fördomsfull än dom flesta andra oinsatta läkarna. En hycklande pajas som försöker sälja sig själv som någon frälsare bland folket som han i själva verket ser ner på. Dina handlingar och genomskinliga lögner lyser igenom alltför mycket för att det inte ska vara uppenbart. Egentligen borde man anmäla dig till läkarsamfundet eller något liknande så dom för se hur du håller på, någonting säger mig att du inte hört liknande kritik förr.
Som jag skrev i mitt förra inlägg. Om du inte vill ha någon diskussion med mig så får du väl för fan sluta med dina påhopp på mig och Sam, det gäller lika mycket inlindade sådana som såväl som klarspråk, för vi aspergare är inte helt dumma som inte ser igenom sånt, trots vad du tror om oss.
Danne skrev:Sigvard Lingh skrev:För stämningen här på AF tror jag det är bäst att diskussionen mellan Danne och mig upphör.
Då får du sluta komma med osanna påståenden om mig, Sam och skälen varför du blev avvisad från diskussionsgruppen.
Det var först när du kom med ditt skitsnack som jag bemötte dina påståenden, och jag har utförligt beskrivit vad som har hänt och varför. Så om du tycker det är jobbigt så kanske du ska ge f-n i att snacka skit om andra helt enkelt. Annars kommer jag fortsätta att förklara de verkliga orsakerna till varför du inte får vara med på diskussionsgruppen. Svårare än så är det inte.
Som sagt, du väljer själv.
mnordgren:
Denna diskussion kommer ursprungligen från den här tråden:
as-och-psykopati-likheter-och-skillnader-delad-trad-t20263.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Denna diskussion kommer ursprungligen från den här tråden:
as-och-psykopati-likheter-och-skillnader-delad-trad-t20263.html
------------
Zombie skrev:Det här är till exempel inget lömskt sätt att ifrågasätta Sams och Dannes bedömning den där kvällen; jag är glad att det inte var jag som fick göra den. Håller bara med weasley om att S.L. och vi som redan är här har en hel del att lära av varandra. Låtom oss göra det.
Jag anser att SL hade en väldigt felaktig approach den kvällen, hade han satt sig ner som alla andra och varit med i diskussionen så hade det kunnat fungera för honom att nämna boken och senare få följdfrågor och eventuell försäljning. Det var Danne som var mötesledare, inte SL.
Istället (så som jag uppfattade situationen) så kom han in och framställde sig som en expert, vilket fick de som hörde honom att dra öronen åt sig. Jag förstår mycket väl Dannes och Sams reaktioner och stödjer dem även så här i efterhand nu när jag hört båda sidornas versioner.
Vet inte hur du missuppfattade min markering att jag inte kritiserade Sam eller Danne, men det verkar som att du gjorde det.
Och den markeringen gjorde jag enbart för att få bort den eventuella störningskällan från det jag ville säga.
Och den markeringen gjorde jag enbart för att få bort den eventuella störningskällan från det jag ville säga.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-21 13:26:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Vet inte hur du missuppfattade min markering att jag inte kritiserade Sam eller Danne, men det verkar som att du gjorde det.
Jag försökte bara belysa min uppfattning av situationen, inte ge någon kritik av dig.
Okej.
Hann göra ett tillägg medan du skrev.
Hann göra ett tillägg medan du skrev.
Miche skrev:Jag anser att SL hade en väldigt felaktig approach den kvällen, hade han satt sig ner som alla andra och varit med i diskussionen så hade det kunnat fungera för honom att nämna boken och senare få följdfrågor och eventuell försäljning.
Istället (så som jag uppfattade situationen) så kom han in och framställde sig som en expert, vilket fick de som hörde honom att dra öronen åt sig.
Miche, glöm inte att jag var ny och inte kände till vilka regler som gällde.
Men jag "hade i alla fall förstånd" att fråga innan mötet började, om jag fick sälja min bok (till starkt reducerat pris).
Ämnet för kvällen var kärlek. Som jag skrivit här redan hade jag undervisat i det ämnet (teoretiskt...) under åtta år på en B-kurs på universitetet. Med den erfarenheten (inklusive åtta års diskussioner med typ 300 elever) i ryggen trodde jag att jag skulle ha något att bidra med.
Fast jag sa aldrig att jag var expert på kvällens ämne... vad jag minns. Men, vad då, är jag inte det med min bakgrund?
När jag fick höra att mötet enbart var öppet bara för aspergere, svarade jag att det är jag också.
Det där att jag kunde vara flera saker samtidigt gich uppenbarligen inte alls hem
Ja, jag hade - som du skrev - kunnat "satt sig ner som alla andra och varit med i diskussionen". Jag tycket emellertid att det var juste att fråga i förväg. Jag var ny, och visste inte vilka regler som gällde.
Nu har flera av er här just skrivit att jag betett mig typiskt aspigt.
Så vad bråkar om vi om?
Senast redigerad av Sigvard Lingh 2011-05-21 14:09:00, redigerad totalt 1 gång.
- Sigvard Lingh
Jag tycker hela SL's tonfall, oförmåga att se andras perspektiv, sociala klumpighet och fixering vid sin expertis talar för att han mycket väl kan ha Asperger. Men det spelar faktiskt ingen större roll.
En liten notis bara, till SL, du har vid flera tillfällen sagt att du trodde du kunde bidra med din expertis om kärlek, men det är som jag förstått det just sådant gruppen vill undvika. Det ska handla om att prata om sina egna upplevelser, inte om att lyssna på en psykolog som föreläser om vad kärlek är och hur det fungerar. Så din approach var helt oavsett alldeles fel. Du verkar ha väldigt svårt att slänga av dig psykologrocken och prata utifrån dig själv istället. Och för Guds skull, sluta prata om vilken bra deal det är att få köpa din bok till reducerat pris. Det hjälper inte direkt din sak att du låter som en bilförsäljare.
No offense.
En liten notis bara, till SL, du har vid flera tillfällen sagt att du trodde du kunde bidra med din expertis om kärlek, men det är som jag förstått det just sådant gruppen vill undvika. Det ska handla om att prata om sina egna upplevelser, inte om att lyssna på en psykolog som föreläser om vad kärlek är och hur det fungerar. Så din approach var helt oavsett alldeles fel. Du verkar ha väldigt svårt att slänga av dig psykologrocken och prata utifrån dig själv istället. Och för Guds skull, sluta prata om vilken bra deal det är att få köpa din bok till reducerat pris. Det hjälper inte direkt din sak att du låter som en bilförsäljare.
No offense.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Angelic Fruitcake skrev:Jag tycker hela SL's tonfall, oförmåga att se andras perspektiv, sociala klumpighet och fixering vid sin expertis talar för att han mycket väl kan ha Asperger. Men det spelar faktiskt ingen större roll.
No offense.
Håller med. Du beskrev det hela så bra det jag hittills inte lyckats formulera så bra.
Jag var där den kvällen, iof inte när det hela hände, så hur det var kan inte jag säga. Men ja , någon expertis-föreläsning är det inte jag kommer för. Jag har nog med ångest när jag kommer dit för att få massa info från en expertis upptryckt i ansiktet. Mer givande och avslappnande att dela erfarenheter med andra i mer eller mindre samma sits.
No offence till att folk är läkare, psykologer och liknande, de behövs ju, men inte i den gruppen (om man inte kan kasta bort yrkesrollen helt).
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Tisdagen den 10 maj var jag helt ny. Jag hade ingen aning om gällande regler när jag anlände.
Att jag sen fick reglerna förklarade har fått några att mena att jag därmed borde ha begripit från början.
"Jag kastade sand på honom, för han slog mig sen"
Att jag sen fick reglerna förklarade har fått några att mena att jag därmed borde ha begripit från början.
"Jag kastade sand på honom, för han slog mig sen"
- Sigvard Lingh
Jag tror allt sagts nu (och mer än en gång) och hoppas samtligt inblandade kan lägga det bakom sig. Låser tråden.
Danne skrev:Vilken syn på aspergare du har, det är tamefan skrämmande hur dina åsikter lyser igenom i dina inlägg. Och grovt språk, ja det tror jag det, för det är svårt att hålla i sig när du försöker idiotförklara aspergare genom att behandla oss som godtrogna dumhuvuden som går på vad som helst. Om en lögn inte funkar, då provar vi med en annan lögn. Det är ju bara så oerhört respektlöst att hålla på så, och tro att du vinner några poäng bland oss.
Du är snarare det perfekta beviset på en NT-expert som säger sig tala för oss, men i själva verket är mer fördomsfull än dom flesta andra oinsatta läkarna. En hycklande pajas som försöker sälja sig själv som någon frälsare bland folket som han i själva verket ser ner på. Dina handlingar och genomskinliga lögner lyser igenom alltför mycket för att det inte ska vara uppenbart.
post551204.html#p551204
Du får en tillsägelse då detta inlägg bryter mot följande forumregler:
Hur situationen var vid träffen kan vi moderatorer på AF inte ta någon hänsyn till vid moderation; vi modererar efter vad som utspelar sig på forumet. Och när du anklagar någon för att ljuga, behandla aspergare som dumhuvuden och vara en hycklande pajas m m är det inte enligt AF:s krav på respektfullt bemötande. Om du vill argumentera mot någon annan forumists åsikter, gör det utan svepande anklagelser om dennes karaktär. Även om man blir provocerad är det bättre att hålla sig lugn än att trappa upp konflikten.
Meddelas även i pm.
------------
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
Hur situationen var vid träffen kan vi moderatorer på AF inte ta någon hänsyn till vid moderation; vi modererar efter vad som utspelar sig på forumet. Och när du anklagar någon för att ljuga, behandla aspergare som dumhuvuden och vara en hycklande pajas m m är det inte enligt AF:s krav på respektfullt bemötande. Om du vill argumentera mot någon annan forumists åsikter, gör det utan svepande anklagelser om dennes karaktär. Även om man blir provocerad är det bättre att hålla sig lugn än att trappa upp konflikten.
Meddelas även i pm.
------------