Kaffe - bra eller dåligt för hälsan? [Delad tråd]
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Bror Duktig skrev:te är äckligt
+1
Kaffe är gott!
Flyttat från denna tråd: as-och-psykopati-likheter-och-skillnader-delad-trad-t20263.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)
Sex koppar kaffe om dagen motverkar prostatacancer.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/201 ... /index.xml
- Sigvard Lingh
- Anslöt: 2011-04-23
Sigvard Lingh skrev:Sex koppar kaffe om dagen motverkar prostatacancer.
Men ger hjärnblödning istället, eller hur var det? *suck*
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ja, enligt en ny studie är kaffe, sex och hård träning de vanligaste orsakerna till att en allvarlig form av hjärnblödning blir utlöst.
Vad som orsakar hjärnblödning till följd av ett sprucket pulsåderbråck i hjärnan är förutom de tre ovannämnda även snytningar, att vara arg, krystningar vid uträttande av behov, att vara skrämd och cola-läsk konsumtion.
Studien som har tagits fram av American Heart Association visar att av de åtta utlösande faktorerna är kaffe det som står högst på listan. Hela 10,6 procent av hjärnblödningsfallen orsakas av kaffekonsumtion.
- Alla dessa utlösande faktorer framkallar en plötslig och kort förhöjning av blodtrycket, vilket tycks vara en gemensam orsak till pulsåderbråck, säger Monique Vlak, huvudförfattare till studien och neurolog vid University Medical Center i Utrecht, Nederländerna.
Det är inte bara de nu upptäckta riskfaktorerna som avgör hjärnblödning. Sedan tidigare vet man att bland annat kvinnligt kön och högt blodtryck utgör viktiga riskfaktorer.
Vad som orsakar hjärnblödning till följd av ett sprucket pulsåderbråck i hjärnan är förutom de tre ovannämnda även snytningar, att vara arg, krystningar vid uträttande av behov, att vara skrämd och cola-läsk konsumtion.
Studien som har tagits fram av American Heart Association visar att av de åtta utlösande faktorerna är kaffe det som står högst på listan. Hela 10,6 procent av hjärnblödningsfallen orsakas av kaffekonsumtion.
- Alla dessa utlösande faktorer framkallar en plötslig och kort förhöjning av blodtrycket, vilket tycks vara en gemensam orsak till pulsåderbråck, säger Monique Vlak, huvudförfattare till studien och neurolog vid University Medical Center i Utrecht, Nederländerna.
Det är inte bara de nu upptäckta riskfaktorerna som avgör hjärnblödning. Sedan tidigare vet man att bland annat kvinnligt kön och högt blodtryck utgör viktiga riskfaktorer.
- Sigvard Lingh
- Anslöt: 2011-04-23
Inget kaffe, inget sex och ingen hård träning... satan så tråkigt livet ska bli för många. ;D
EDIT: Inte ilska heller? Damn... jag åker dit direkt.
EDIT: Inte ilska heller? Damn... jag åker dit direkt.
Re: Kaffe - bra eller dåligt för hälsan?
Fem koppar kaffe minskar kraftigt risken för aggressiv bröstcancer:
Synd att jag inte dricker kaffe:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kaff ... rostcancerFem koppar kaffe om dagen halverar risken för den aggressiva varianten av bröstcancer.
--
Men när forskargruppen hade gått genom en lång rad andra faktorer – som motion, vikt och antal barn – stack kaffekonsumtionen fortfarande ut.
Risken minskar enbart för den aggressiva och icke hormonberoende varianten, som står för ungefär en tredjedel av alla bröstcancerfall. Och sambandet är mycket starkt, enligt Per Hall.
– Det är så pass dramatiskt att mer än fem koppar om dagen minskar risken med över femtio procent, säger han.
Beviset för sambandet stärks av att risken minskar ju mer man dricker. Två koppar ger något lägre risk, medan ännu fler minskar risken rejält.
I studien ingick 2.800 kvinnor med bröstcancer och 3.000 friska kvinnor. Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Breast Cancer Research
Synd att jag inte dricker kaffe:
Den som tycker om kaffe kan luta sig mot flera forskningsrön de senaste åren. Drycken tycks skydda mot – förutom vissa former av cancer – demens, parkinson, diabetes och hjärtsjukdomar.
Undras hur många missar forskarna har gjort, så att det visar sig vara något helt annat än kaffet. Sådant där som ungefär: "de som dricker kaffe, XXX oftare" där XXX är den stora faktorn för hälsan.
Jag har lite svårt att lita på statistik där man inte får se hela råmaterialet, och mest blir presenterad tolkningar. Speciellt som hela västvärlden verkar ha så svårt att se helheter.
"Hundar på landet är friskare och lever längre" (på landet skaffas mer av de friskare raserna [mer av jaktraser som avlas mer på funktion], på landet kan de få bättre hälsa p.g.a. bättre miljö men de motioneras oftast mindre och mentalaktiveras mindre, människor med djur i staden tenderar att uppsöka veterinär oftare och får fler "sjukdagar" i statistiken även om de inte är sjukare egentligen, jaktfolk tenderar att låta bli veterinär om det inte är riktigt allvarligt men då avlivar de oftare hellre än håller på med långa behandlingar och håller en hund som inte kan jaga, en del på landet (fler än i sta'n) har hund "bara för att" och tenderar också att inte uppsöka veterinär om det inte är riktigt allvarligt, och då heller avliva en hålla på med dyrbara behandlingar o.s.v.)
"Blandraser är friskare" har liknande resonemang.
Läste en hel bok med massor av sådan här statistik (gällande hunderiet) där man vände och vred på det. Jag är säkert knäpp, men jag älskar att läsa sådant.
"Övergångsstället måste flyttas, för det ligger dåligt då de flesta olyckor med gående sker där"
"Vegetarisk mat är nyttigare eftersom vegetarianer är friskare" (och så glömde man att om man blir så intresserad av kost att man äter vegetariskt, så äter man oftast genomtänkt mat, och inte bara skräpmat. Så situationen blir ojämn. Balanserad vegetarisk kost är bättre än blandkost av skräpmodell. Men ingen jämförelse har gjorts med balanserad blandkost.
P.g.a. ovanstående, så har jag svårt att lita på nyheter som "kaffe är bra/dåligt mot XXX". Jag vill veta mer.
Jag höll upp med kaffe i ett år. Jag fick inte ut det minsta bra av det, tvärtom, så jag började igen. Försöker hålla mig till max 3 koppar kokkaffe per dag. Ibland kan det bli en extra. Om jag inte är hemma, så blir det förstås oftast något annat än kokkaffe.
Jag har lite svårt att lita på statistik där man inte får se hela råmaterialet, och mest blir presenterad tolkningar. Speciellt som hela västvärlden verkar ha så svårt att se helheter.
"Hundar på landet är friskare och lever längre" (på landet skaffas mer av de friskare raserna [mer av jaktraser som avlas mer på funktion], på landet kan de få bättre hälsa p.g.a. bättre miljö men de motioneras oftast mindre och mentalaktiveras mindre, människor med djur i staden tenderar att uppsöka veterinär oftare och får fler "sjukdagar" i statistiken även om de inte är sjukare egentligen, jaktfolk tenderar att låta bli veterinär om det inte är riktigt allvarligt men då avlivar de oftare hellre än håller på med långa behandlingar och håller en hund som inte kan jaga, en del på landet (fler än i sta'n) har hund "bara för att" och tenderar också att inte uppsöka veterinär om det inte är riktigt allvarligt, och då heller avliva en hålla på med dyrbara behandlingar o.s.v.)
"Blandraser är friskare" har liknande resonemang.
Läste en hel bok med massor av sådan här statistik (gällande hunderiet) där man vände och vred på det. Jag är säkert knäpp, men jag älskar att läsa sådant.
"Övergångsstället måste flyttas, för det ligger dåligt då de flesta olyckor med gående sker där"
"Vegetarisk mat är nyttigare eftersom vegetarianer är friskare" (och så glömde man att om man blir så intresserad av kost att man äter vegetariskt, så äter man oftast genomtänkt mat, och inte bara skräpmat. Så situationen blir ojämn. Balanserad vegetarisk kost är bättre än blandkost av skräpmodell. Men ingen jämförelse har gjorts med balanserad blandkost.
P.g.a. ovanstående, så har jag svårt att lita på nyheter som "kaffe är bra/dåligt mot XXX". Jag vill veta mer.
Jag höll upp med kaffe i ett år. Jag fick inte ut det minsta bra av det, tvärtom, så jag började igen. Försöker hålla mig till max 3 koppar kokkaffe per dag. Ibland kan det bli en extra. Om jag inte är hemma, så blir det förstås oftast något annat än kokkaffe.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:"Vegetarisk mat är nyttigare eftersom vegetarianer är friskare" (och så glömde man att om man blir så intresserad av kost att man äter vegetariskt, så äter man oftast genomtänkt mat, och inte bara skräpmat.
Nu går jag off-topic igen (jag är helt hopplös...)
Jag känner till en hel del vegetarianer som blivit sjuka på sin kost, de har fått för sig att äta vegetariskt, men har inte tagit reda på vad de behöver äta för att få i sig alla näringsämnen vilket skapat bristsjukdomar.
Tillbaka on-topic.
Jag undrar om koffeinfritt kaffe har samma positiva egenskaper (inte för att jag dricker det, men jag kände en som drack det som fick Parkinsson).
Personligen tror jag det finns människor som dricker kaffe som får Parkinsons, jag tror det finns människor som dricker te som får Parkinsons, jag tror det finns människor som enbart dricker vatten som får Parkinsons, jag tror det finns människor som dricker alkohol som får Parkinsons..... och så vidare.
Var vill jag komma? Jo, faktorerna som påverkar vad vi får, när vi får det och hur svårt vi drabbas är antagligen väldigt många och kombinationerna som kan leda fram till en och samma sak är säkerligen oändliga så jag fascineras än idag över den konstanta strävan efter att identifiera en enda orsak till det mesta.
Var vill jag komma? Jo, faktorerna som påverkar vad vi får, när vi får det och hur svårt vi drabbas är antagligen väldigt många och kombinationerna som kan leda fram till en och samma sak är säkerligen oändliga så jag fascineras än idag över den konstanta strävan efter att identifiera en enda orsak till det mesta.
En mugg bryggkaffe per vardag, sedan en kopp svart te på morgonfikat. Så brukar min koffeinkonsumtion se ut. Ibland måste jag ta en ny kopp te på eftermiddagen för att orka med skolan. På fredagskvällarna brukar jag dricka te. Detta hjälper min mentala hälsa (piggare på morgonen, att fika är en social aktivitet, gör mig på gott humör), så jag vill inte sluta med det.
@miche: OT är kul så jag fortsätter: jo, det kan jag tänka mig (om slarviga vegetarianer). Jag har också träffat en och annan sådan. Men jag tror att generellt är vegetarianer mer noggranna än resten (generellt).
Själv blir jag förresten trött och sjuk av bra sammansatt vegetarisk kost. Men det syns inte på blodprover (vilket är det enda som gäller när man ska "tro på" saker). Det spelar ingen roll med proverna, jag känner mig trött, slö, transparent, uttorkad o.s.v. För att inte tala om hungrig och gasig i magen som det värsta. (Jag provade med väl sammansatt vegetarisk kost under minst ett år och flera gånger, så jag har inte slarvprovat). Jag kan anta att det KANSKE kunde ha synts något på blodprover till slut.
Själv blir jag förresten trött och sjuk av bra sammansatt vegetarisk kost. Men det syns inte på blodprover (vilket är det enda som gäller när man ska "tro på" saker). Det spelar ingen roll med proverna, jag känner mig trött, slö, transparent, uttorkad o.s.v. För att inte tala om hungrig och gasig i magen som det värsta. (Jag provade med väl sammansatt vegetarisk kost under minst ett år och flera gånger, så jag har inte slarvprovat). Jag kan anta att det KANSKE kunde ha synts något på blodprover till slut.
- Bror Duktig
+1 tahlia. Iofs intressant att hitta ut faktorer, men jag anser att man så att säga drar för stora växlar på nya rön och fynd. Och ofta missar delfaktorer på ungefär det sätt som mina exempel om friska hundar på landet visar.
- Bror Duktig
Kaffe är alltså både dåligt och bra för hälsan, men mest bra.
Jag tror nog att forskare (men kanske inte alla journlister) är medvetna om skillnaden mellan samvariation (korrelation) och orsakssamband (kausalitet) mellan två observerade fenomen (variabler). Tydligen får elever lära sig om det i gymnasiet (iaf på NT-programmen). https://www.skolverket.se/skolutvecklin ... kausalitet
Så drick flera koppar kaffe per dag, såvida du inte är gravid el planerar att bli gravid?
Jag tror nog att forskare (men kanske inte alla journlister) är medvetna om skillnaden mellan samvariation (korrelation) och orsakssamband (kausalitet) mellan två observerade fenomen (variabler). Tydligen får elever lära sig om det i gymnasiet (iaf på NT-programmen). https://www.skolverket.se/skolutvecklin ... kausalitet
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/kaffe ... 01748.aspxUNT skrev:– Sambandet kvarstod även när vi i analysen tagit hänsyn till skillnader i rökvanor, grad av fysisk aktivitet och andra faktorer som kan påverka dödligheten. Dessutom såg vi i blodprover att deltagare som drack mycket kaffe hade de mest hälsosamma värdena för flera leverenzymer och inflammationsämnen, säger Rikard Landberg.
---
Utöver den välkända uppiggande effekten anses några av de säkrast belagda positiva hälsoeffekterna vara minskad risk för typ 2-diabetes, gallsten, Parkinsons sjukdom och depression.
Den viktigaste kända risken med att dricka mycket kaffe gäller för kvinnor i fruktsam ålder. Mer än några koppars kaffe per dag ökar risken för missfall.
Så drick flera koppar kaffe per dag, såvida du inte är gravid el planerar att bli gravid?