Anafranil (Klomipramin) jämfört med SSRI

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Anafranil (Klomipramin) jämfört med SSRI

Inläggav marcooleo » 2011-05-21 17:24:00

Är det någon här som använder Anafranil/Klomipramin? Jag läste att den är effektivare än SSRI vad gäller tvång och panikångest. Hade varit mycket intressant att veta om den fungerar bra
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Re: Anafranil (Klomipramin) jämfört med SSRI

Inläggav treeman » 2011-05-22 12:04:32

Använder den medicinen. Den har endast lite ångestdämpande effekt på mig.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-22 12:28:15

Jag har använt anafranil, för länge sedan. Jag fick stora svårigheter att kissa. Läkaren sade att det inte var möjligt med den medicinen. Men sedan jag fick internet och kunde kolla FASS, såg jag att hon antingen ljög eller hade för dåliga kunskaper. Man kan få svårt att kissa av den.

Jag gick på toa hela tiden och satt och "tryckte" för att kissa. Fick så stora problem att vardagen inte fungerade till slut p.g.a. detta.

Eftersom läkare verkar vilja undanhålla biverkningar (det är inte enda gången jag råkat ut för det) så är det bra att läsa på och veta, så att man förstår varifrån nya symptom kan komma. Även bra för en själv, om man som jag har svårt att se sambanden. Jag har svårt att fatta att symptom kan vara biverkningar, och behöver veta vilka som finns, för att kunna upptäcka dem, eller avfärda om jag får för mig något.

Just kissproblemen med Anafranil var faktiskt så tydliga ihop med medicinen att jag faktiskt trodde på mig själv och inte läkaren den gången. Särskilt som problemen upphörde direkt jag slutade.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav kemisten » 2011-05-23 12:24:54

För övrigt se gärna drugs.com och inte bara fass.
kemisten

Anslöt: 2011-02-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in