Hur mycket får ni sjukskrivna ut i månaden?
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur mycket får ni sjukskrivna ut i månaden?
Sjukskrivna, sjukpensionärer, aktivitetsersätning, sjukpenning o allt vad det heter. Är bara nyfiken på vad ni får ut i månaden. Jag vet inte ens vad jag får, eller jo, jag vet hur mycket jag får, men inte vad jag får (aktivitetsersättning el. sjukpension o eller nått).
Men är bara nyfiken på vad ni får ut?
Men är bara nyfiken på vad ni får ut?
Re: Hur mycket får ni sjukskrivna ut i månaden?
Jag fick ca 3600 kr/månad utöver pengar för att betala hyra, elräkning och för medicin/läkarbesök. Sammanlagt ungefär 6800 kr/månad. Innan dess fick jag studiebidrag på 2500 kr/månad. Frågar man mig är det rätt sjukt att man får så mycket mindre av att plugga än att inte göra något alls. Jag skulle få aktivitetsstöd på 4800 kr/månad men skrev fel i papperen så det blev inget.
Annars vet jag inte riktigt. Det verkar finnas alla möjliga varianter av ekonomiskt stöd och jag antar att det klokaste man kan göra om man ska ha det är att hitta det man får mest av och låtsas att man är berättigad att få det. Jag tror att det är så det fungerar helt enkelt.
Annars vet jag inte riktigt. Det verkar finnas alla möjliga varianter av ekonomiskt stöd och jag antar att det klokaste man kan göra om man ska ha det är att hitta det man får mest av och låtsas att man är berättigad att få det. Jag tror att det är så det fungerar helt enkelt.
Spleling skrev:studiebidrag på 2500 kr/månad.
Studiebidraget är 1050:- så hur kunde du få så mycket?
Sjukersättning: 6738
Bostadstillägg: 2650 (hyran är på över 4000)
AGS: 1861
Summa: 11249
Senast redigerad av Zima33 2011-05-22 2:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Peace skrev:Spleling skrev:studiebidrag på 2500 kr/månad.
Det kanske är bidragsdelen av studiemedlet
Peace skrev:Spleling skrev:studiebidrag på 2500 kr/månad.
Under grundskolan/gymnasiet ja. När det gäller eftergymnasiala studier så är bidragsdelen på 2720kr per månad om man studerar på helfart.
Zima33 skrev:Sjukersättning: 6738
Vad är AGS?
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Jag får ut 11 388 kr /månad.
Bostadstillägg har jag maxsumman på dvs 4650 kr, sen har jag garantibeloppet på sjukersättning.
Bostadstillägg har jag maxsumman på dvs 4650 kr, sen har jag garantibeloppet på sjukersättning.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Deadly_Nightshade skrev:Vad är AGS?
AvtalsGruppSjukförsäkring. Det är om man arbetat och varit med i facket så kan man få ett extra tillskott när man blir sjuk och har olika typer av ersättningar.
- shibedibato
- Anslöt: 2009-06-21
shibedibato skrev:AvtalsGruppSjukförsäkring. Det är om man arbetat och varit med i facket så kan man få ett extra tillskott när man blir sjuk och har olika typer av ersättningar.
Man behöver inte ha varit med i facket.
Spleling skrev:Jag fick ca 3600 kr/månad utöver pengar för att betala hyra, elräkning och för medicin/läkarbesök. Sammanlagt ungefär 6800 kr/månad. Innan dess fick jag studiebidrag på 2500 kr/månad. Frågar man mig är det rätt sjukt att man får så mycket mindre av att plugga än att inte göra något alls. Jag skulle få aktivitetsstöd på 4800 kr/månad men skrev fel i papperen så det blev inget.
Håller med. Tycker att borde kunna få aktivitetsersättning om man går på högskolan. Förstår inte varför folk ser högskolestudier som "jobb".
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29
Får aktivitetsersättning på ca 6000 kr i månaden efter skatt. Har ansökt om bostadstillägg så får se om jag får det.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Samma som ovanstående.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Tillräckligt lite för att man resten av livet varje dag ska få det upptryckt i ansiktet hur värdelös man anses vara. Och hur dum man var som försökte komma ut i arbete och därmed sumpade hela ram-tiden och föll ur AFA.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag föll ur AFA och möjlighet till AGS för att de två sista jobben inte var inom LO-området och då upphävde allt inarbetat i AGS-systemet. Och eventuell tjänstepension från särskilt sista tjänstemannajobbet har varit lögn i helsike att få något utrett.
Antagligen kommer det att lyckas få reda på att det fanns rätt till någonting så småningom när det däremot kommer att vara för sent att göra anspråk på det, det skulle vara mest i linje med hur mitt liv har brukat se ut...
Antagligen kommer det att lyckas få reda på att det fanns rätt till någonting så småningom när det däremot kommer att vara för sent att göra anspråk på det, det skulle vara mest i linje med hur mitt liv har brukat se ut...
Om du visste hur jag föll ur AFA/AGS, så skulle du gråta. Jag hade gjort i princip allt rätt. Även enligt de som svarade i telefon på AFA, och enligt de första informationstexterna på deras site (de bytte dem när jag hänvisade till dem under mina överklaganden ända till försäkringsbolagens skiljenämnd).
Deras definition av vissa saker, är minst sagt märklig.
Samt att FK lurade mig också, genom att säga att regler som DE har för att man inte ska åka ur systemet, var allmängiltiga. På FK förstår de fortfarande inte varför inte AFA följer regler och lagar. De kan inte för sitt liv förstå att FK-regler för SGI (som följs av A-kassan också) inte gäller fösäkringsbolag. Men herregud, AFA är inte FK.
Undantag som finns och där man då fortfarande har kvar sin SGI, gäller inte AFA.
... det är många som blir lurade av FK på både det ena och det andra. Tänk alla de som fick höra att om sjukersättningen är lägre än sjukpenningen, så får du bidrag som fyller upp till den gamla nivån. Varför i helvete säger de sådant? Det stämmer ju inte hur man än vänder och vrider på det. Och framför allt kan alla som har en arbetande partner glömma det där. Så varför säger FK sådant till FRU Svensson??? Till mig sade FK att sjukersättningen var 64 % av min SGI. Tji fick jag. Jag ångrade att jag hade ansökt när jag fick se min nya ersättning: 64 % av min sjukpenning. Jag är bitter som fan över det här. Och bonkar mig själv för att jag var så jävla dum som arbetstränade och försökte klara jobb. Jag skulle ha gett upp direkt och fått flera tusen mer i ersättning + AFA på 3 500-4 000.
Deras definition av vissa saker, är minst sagt märklig.
Samt att FK lurade mig också, genom att säga att regler som DE har för att man inte ska åka ur systemet, var allmängiltiga. På FK förstår de fortfarande inte varför inte AFA följer regler och lagar. De kan inte för sitt liv förstå att FK-regler för SGI (som följs av A-kassan också) inte gäller fösäkringsbolag. Men herregud, AFA är inte FK.
Undantag som finns och där man då fortfarande har kvar sin SGI, gäller inte AFA.
... det är många som blir lurade av FK på både det ena och det andra. Tänk alla de som fick höra att om sjukersättningen är lägre än sjukpenningen, så får du bidrag som fyller upp till den gamla nivån. Varför i helvete säger de sådant? Det stämmer ju inte hur man än vänder och vrider på det. Och framför allt kan alla som har en arbetande partner glömma det där. Så varför säger FK sådant till FRU Svensson??? Till mig sade FK att sjukersättningen var 64 % av min SGI. Tji fick jag. Jag ångrade att jag hade ansökt när jag fick se min nya ersättning: 64 % av min sjukpenning. Jag är bitter som fan över det här. Och bonkar mig själv för att jag var så jävla dum som arbetstränade och försökte klara jobb. Jag skulle ha gett upp direkt och fått flera tusen mer i ersättning + AFA på 3 500-4 000.
- Bror Duktig
Aktivitetsersättning i form av garantiersättning, 5100 efter skatt.
Zima33 skrev:Sjukersättning: 6738
+1
Finns det inte motiv för en gemensam och organiserad hämndaktion som syns, märks och känns?
Jag har en halv plan på att kasta tjärfyllda vattenballonger på de myndighetsbyggnader som jävlats mest och helt enkelt kasta en ny när de tvättat klart.
Det kanske inte leder till något men jag tycker att en stor svart fläck på väggen är ett rätt tydligt uttryck för missnöje. Möjligen med fjädrar på..
Jag har en halv plan på att kasta tjärfyllda vattenballonger på de myndighetsbyggnader som jävlats mest och helt enkelt kasta en ny när de tvättat klart.
Det kanske inte leder till något men jag tycker att en stor svart fläck på väggen är ett rätt tydligt uttryck för missnöje. Möjligen med fjädrar på..
Spleling skrev:Finns det inte motiv för en gemensam och organiserad hämndaktion som syns, märks och känns?
Låter bra!
Rabies skrev:Spleling skrev:Finns det inte motiv för en gemensam och organiserad hämndaktion som syns, märks och känns?
Låter bra!
+1
- Bror Duktig
Spleling skrev:Jag har en halv plan på att kasta tjärfyllda vattenballonger på de myndighetsbyggnader som jävlats mest och helt enkelt kasta en ny när de tvättat klart.
Jag kanske eventuellt är med också. Fast vi kan ju inte diskutera det så här öppet.
Hehe
treeman skrev:Zima33 skrev:Sjukersättning: 6738
+1
Får du exakt samma summor som jag?
Zima33 skrev: Får du exakt samma summor som jag?
Nejdå.
Hoppas du mår bra!
Återgå till Att leva som Aspergare