Medicinering vid Asperger/ADD och narkotikamissbruk?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Medicinering vid Asperger/ADD och narkotikamissbruk?
Har en dotter på 16 år som under kort tid ertappats 2 ggr med amfetamin i kroppen. Hon går nu och lämnar prov regelbundet (har dock inte infunnit sig alla ggr som hon borde) och har nu fått en tid hos en läkare för att få medicin mot sina ångestattacker.
Jag misstänker starkt att medicinen kommer att missbrukas, hon är själv dålig på att hålla koll och där hon bor finns ingen struktur och ingen som håller koll på henne.
Läkaren hon ska träffa är medveten om hennes missbruk men jag är osäker på om hon/han har erfarenhet av Asperger/ADD.
Vad tror ni att läkaren kommer att skriva ut och hur tycker ni att jag som mamma ska agera? Pappan (där hon bor som inte har någon koll alls) vill att hon ska få medicin, mycket för att han tror att det är lösningen på hennes problem.
Jag misstänker starkt att medicinen kommer att missbrukas, hon är själv dålig på att hålla koll och där hon bor finns ingen struktur och ingen som håller koll på henne.
Läkaren hon ska träffa är medveten om hennes missbruk men jag är osäker på om hon/han har erfarenhet av Asperger/ADD.
Vad tror ni att läkaren kommer att skriva ut och hur tycker ni att jag som mamma ska agera? Pappan (där hon bor som inte har någon koll alls) vill att hon ska få medicin, mycket för att han tror att det är lösningen på hennes problem.
Re: Medicinering vid Asperger/ADD och narkotikamissbruk?
Vad läkaren skriver ut beror på vilken läkare det är och hur stor ångestproblematiken är. Bland de icke beroendeframkallande medicinerna som kan ges mot ångest är SSRI (tex Zoloft, antidepp), Atarax och Theralen. Du kan ju fråga om hon kan komma och hämta ut en gng i veckan på psyk tex för att minska missbruk/intoxrisken.
MsTibbs skrev:Vad läkaren skriver ut beror på vilken läkare det är och hur stor ångestproblematiken är. Bland de icke beroendeframkallande medicinerna som kan ges mot ångest är SSRI (tex Zoloft, antidepp), Atarax och Theralen. Du kan ju fråga om hon kan komma och hämta ut en gng i veckan på psyk tex för att minska missbruk/intoxrisken.
Tack för tipset!
Jag ska framföra det till läkaren, låter som ett jätte-bra förslag!
Två gånger med amfetamin och det är ett missbruk menar du? Vart går då gränsen för bruk och missbruk?
Finns det en missbruksrisk så är det ytterst sällan som en läkare skriver ut bensodiazepiner mot ångestproblematik. Men då ska det också vara under förutsättning att läkaren känner till att din dotter har ertappats med illegala preparat i kroppen.
Hur som helst så är det flera studier som visat på ett starkt samband mellan missbruk och AD(H)D - så har din dotter detta handikapp så är hon i en större riskzon. Det kan ju också vara värt att poängtera när läkaren ska skriva ut klassade läkemedel.
Finns det en missbruksrisk så är det ytterst sällan som en läkare skriver ut bensodiazepiner mot ångestproblematik. Men då ska det också vara under förutsättning att läkaren känner till att din dotter har ertappats med illegala preparat i kroppen.
Hur som helst så är det flera studier som visat på ett starkt samband mellan missbruk och AD(H)D - så har din dotter detta handikapp så är hon i en större riskzon. Det kan ju också vara värt att poängtera när läkaren ska skriva ut klassade läkemedel.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Hon har ertappats 2 ggr med amfetamin i kroppen men naturligtvis har hon missbrukat fler ggr än så. Narkotikabruk är alltid missbruk. Det finns ingen gräns där.
Jag förstår att många missbrukar självmedicinerar med narkotika. Ska kontakta läkaren innan han/hon träffar min dotter.
Jag förstår att många missbrukar självmedicinerar med narkotika. Ska kontakta läkaren innan han/hon träffar min dotter.
Om hon har ADD, kan det inte vara så att hon behöver centralstimulerande medicin? Många med adhd/add självmedicinerar med amfetamin och dessa behöver ofta någon medicin mot sin adhd för att inte hamna i allvarligt missbruk. Medicinerar hon mot detta?
Har hon alls någon historia av drogbruk lär hon inte få beroendeframkallande eller rusgivande droger. Du kan kanske be om att få ha ansvaret för dessa, så att du ger dem till henne enbart vid behov. Prata med din dotter och förklara att du är orolig. Fråga om det finns någonting du kan göra för att hjälpa henne må bra och inte känna att hon behöver droger i sitt liv.
Har hon alls någon historia av drogbruk lär hon inte få beroendeframkallande eller rusgivande droger. Du kan kanske be om att få ha ansvaret för dessa, så att du ger dem till henne enbart vid behov. Prata med din dotter och förklara att du är orolig. Fråga om det finns någonting du kan göra för att hjälpa henne må bra och inte känna att hon behöver droger i sitt liv.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Fick just reda på att hon ertappats berusad med 1,82 promille i kroppen och skurit sig svårt i armarna. Narkotika vet jag inte provsvaret på än. Jag hoppas inte och antar att hon inte kommer få någon medicinering alls utan bli omhändertagen, för det är vad hon behöver just nu. Är skit-orolig, samtidigt vill hon inte ha kontakt med mig.
Återgå till Aspergare och vården